Ostin Bauhausista tuollaisen 50l tankilla varustetun 3hv Hercules kompressorin. Siinä mukana tuli erilaisia paineilmatyökaluja. Uuden 10mm letkun ostin siihen lisäksi. Kokeilin testiksi availla renkaan pultteja ja kun regulaattori on säädetty pyssyn työpaineeseen eli 6 bariin se ei jaksa aukaista, mutta kun säädän sen täysille (10 bar) niin pultit aukeaa. Onko tuo pyssy tosiaan noin huono, vai pääseekö paine laskemaan esim. huonon regulaattorin seurauksena niin paljon ettei jaksa vääntää? Onko viisasta käyttää tuota suuremmalla paineella? Sinänsä mitään rahallista arvoa tuolla pyssyllä ei ole :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Paineilmakompressori ja pulttipyssy
Collapse
X
-
Omassa kompurassa letku jonka sisähalkaisija 12mm, säiliö 150litraa ja painetta letkussa 10bar. Vetoakselin pultti ei lähtenyt pyssyllä irti vaikka kuinka paukutti. Letkun kun vaihtoi sisähalkaisijaltaan 16 milliseksi, niin tuntuu ettei pultti ois kiinni ollenkaan. Eli paksumpaa letkua vaan tilalle.
Comment
-
Vieras
Mulle sanoi nosturiasentaja, että vähintään 16mm putki jos on vähänkään pituutta. 22mm tulee kun tulee. Siinä valossa 10mm hukkaa jo 5m matkalla melkoisesti tehoa. Ja kun ei halpis koneet ole muutenkaan häävejä, niin sitä suuremmalla syyllä kunnon linjat ja säätimet.
Comment
-
Täältä ääni myös isommalle letkulle. Jo vain alko aikanaan töissäkin paineilmavehkeet toimimaan niin kuin on tarkotus kun vaihtoi isompaan letkuun. Kompuran päähän voi lyödä vaikka propun paikalle kierteisillä päillä venttiilin ja siihen päähän kunnon paineilmakäyttöön tarkoitettu kynsiliitin.
Comment
-
Vika todennäköisesti on jo siinä paineenalentajassa ja sen liittimissä, itsellä on Motonetistä ostettu 3hv V2 kompura, eri tarrat vain kyljessä. Niissä paineenalentajalle menevissä liittimissä oli aikas pieni reikä.
Ostat paremmin virtaavan paineenalentajan, esim. Biltemasta löytyy halvalla, sen kytket siihen säiliön päädyssä olevan tulpan tilalle.
Sitten letkuna 1/2", niin rupeaa pultit aukeamaan, itsellä 3/8 pulttipyssy kun henkilöauton pultteja availen, pakettiauton peltivanteet vaatii jo 1/2 pulttipyssyä.
Comment
-
Huono virtaus on se, joka syö tehot. Säiliöstä pyssylle asti pitää olla aika isoa letkua, että toimii kunnolla. Säädin on kyllä hyvä aina pitää välissä ja mielellään vesierottimen kera, niin pysyy laitteetkin käyttökunnossa.
Pulttipyssyistä IR:n 1/2 on toistaiseksi ollut paras käyttämäni. Ja siihen perään momenttijatko, niin ei tarvitse renkaita kiristettäessäkään varoa.
Comment
-
Töissä käytössä IR 1/2 pulttipyssy autoja ruuvatessa ja kotiin ostin IKH:n kauppaamaan pneutrendin pulttipyssyn. Pneutrendin käytin auki huvikseni ja on kyllä sisältä aivan täysi kopio IR:n tuotteesta, eikä osien laatukaan eroa oikeastaan mitenkään. Ainut mitä tuohon pneutrendiin kaipaan, on tuo suunnanvaihto-napit IR:stä. IKH:lla on noista tosin jo hetken jouduttu myymään eioota.
Comment
-
Onko tuolla vääntömomentilla miten suuri merkitys (vastaako todellisuutta) kun noissa motonetin 60€ pulttipyssyissä on saman verran vääntöä kuin 3-400€ vehkeissä?
Tarkoituksena olisi kasata setti millä lähtee pultit irti ilman, että tarvii etukäteen löysäillä. Eli lisäksi sopiva kompura/letku tuohon kaveriksi.
Comment
-
Kyllä ainakin itse huomasin eron IR:n ja jonkin tusinapulttipyssyn välillä vaikka letku onkin hiukan ohutta. IR:llä saa usein pultit suoraan auki, ja poikkikin, mutta tusinapyssyllä ei. Sanoisin että tässä kohti pätee hyvin sanonta "halvalla ei saa hyvää". Tiedä sitten miten ne eroaisi jos olisi paksu letku kompuralta.
Comment
-
Tuota ilmamäärää myös ihmettelen kun jossain 650nm pysyssä max virtaus 130/min ja toisessa vastaavan väännön pyssyssä +800l/min? Vai onko noi ilmoitettu jotenkin eritavalla, vapaasti pyörimällä ja vääntötehtävissä?
Sitten se tärkein eli paljon pitää laittaa rahaa/vääntöä että pärjää vähän tiukempienkin pulttien kanssa? Hyviä merkkejä vissiin IR, Bahco, Luna, pneutrend.
Comment
-
Hyviin merkkeihin voi lisätä Aircat:n. Itse melkein jo ostin IR:n mutta sitten sanottiin rapakon takaata että miksi et ostaisi halvemalla parempaa. IR 2135:sen huono puolihan on että siitä hajoaa rajummassa työssä vähän väliä vääntiökara, se on liian heikko koneen tehoille. Henkilöautopuolella ja perus tallikäytössä todennäköisesti ikuinen, mutta raskaalla puolella hajoaminen on arkipäivää. Ostin sitten kuitenkin Aircatin 1150:n, enkä ole katunut ostosta (kuten edelistä Bilteman "parasta" komposiittipyssyhankintaa hätäpäissäni katusin ekasta käyttökerrasta lähtien). Testeissä tuolla on paukutettu kovempia lukuja kuin IR:n pyssyillä, eikä ole vielä edes Aircatin tehokkain malli. Hinta 160euroa rapakon takana, viitisen kymppiä halvempi kuin IR.
Hiljainen, käyttää älyttömän vähän ilmaa ja voimaa on pienelläkin paineella ja letkulla paljon. Juuri äsken testasin piruuttani vissiin 6mm spiraaliletkulla ja minikompuralla (viimeistelynaulainmalli) vaihdelaatikon purkamista, ei mitään ongelmia. Aircat ilmoittaa 1150:lle 120l/min ilmankulutuksen kuormalla, mikä varmaankin pitää aika hyvin paikkaansa.
http://www.aircat.com/products/impac...pact-wrench57/
Comment
-
Aircat on vakuuttava peli mutta näillä kursseilla ei ole kannattavaa ostaa jenkeistä eikä tuota muualta näytä saavan. Kipuraja mulla on asettunut 150€ paikkeille ja tässä pari vaihtoehtoa jos jollakulla olisi kokemuksia miten nuo "sopii käteen" tai muuta mielipidettä laadusta.
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/6..._2-komposiitti
http://www.pneutrend.com.tw/product....uctid=2584#aaa
Pneutrendistä täällä jo joku käytettäjäkokemus onkin mutta mites tuo IKH. Molemmissa riittää vääntöä mutta tuon pneutrendin pystyä myydän joka paikassa 1000Nm koneen vaikka valmistaja ilmoittaa enemmän?
Comment
-
IKH:lla oli atlas copcon salkku missä hylsyt mukana 199e. 1/2" 720nm ja hylsyt 13, 15, 17 , 19 ja 25mm. Osu silmään kun tuolla viimeks pyörin.
Comment
-
Itsellä IR 2135 Qti ja Shinano 1490 SR. Voimaa Shinanossa suunnilleen samanverran kun IR:ssa. Käyttömukavuudeltaan IR omasta mielestä kuitenkin aivan eri luokkaa. Shinanon varjopuolena pidän voiman säätöä. Vetää pienimmälläkin asetuksella pultit aivan liian kovaa kiinni, verrattuna IR:ään, vaikka muuten onkin laadukkaan ja kestävän oloinen laite hintaisekseen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viestiShinanon varjopuolena voiman säätöä. Vetää pienimmälläkin asetuksella pultit aivan liian kovaa kiinni, verrattuna IR:ään, vaikka muuten onkin laadukkaan ja kestävän oloinen laite.
Comment
Comment