Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia uudenmallisista kevarimopoista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kokemuksia uudenmallisista kevarimopoista

    Täällä ei vielä näytä olevan viestiketjua näistä nykyajan kevarin kokoisista mopoista.

    Poika alkaa tulemaan siihen ikään että pitäisi alkaa hommaamaan mopoa, ja itsekin tekisi mieli päästä sellaista rassaamaan :)

    Olen vähän katsellut Derbiä ja Apriliaa, mutta ei oikein ole hajuakaan että onko ne hyviä vai ei? Vai onko joku muu merkki parempi? Ja mites varaosat ja tyyppiviat?

    Derbillä on "sata" erilaista mallia, mikä niistä on paras? Ja mitä erot ovat, onko jotain oleellista?

    Monissa myynti-ilmoituksissa on näkynyt että tuorevoitelupumppu poistettu, liekö niissä tyyppivikaa ja kone leikkaa sen takia kiinni?

  • #2
    Nykyäänhän kaikki mopot mitä markkinoilla myydään on hyviä. Kunhan siis pysytään tunnetummissa merkeissä(Derbi, Gilera, Aprilia, Yamaha, Rieju, Peugeot, Motorhispania). Derbit ja Apriliat on hyviä mopoja, samalla koneellakin ovat.

    Derbi taitaa yleisin merkki olla joten mallejakin on monta. Paras niistä on drd pro, mikä on toki kalleinkin. Itselläkin oli semmonen aikoinaan ja hyvä oli. Erothan eri malleissa on pääasiassa muoveissa, jarruissa ja alustassa. Kaikissa ne on hyviä, mutta osassa vähän "liianki" järeitä. Sit tietty noissa "paremmissa" malleissa on kaikkia herkkuja esim. digimittari, sähköstartti polkimen lisäksi jnejne.

    Varaosia saa tosi kattavasti tunnetuimpiin merkkeihin. Eli ennemmin kannattaa katsoa sitä mopon kuntoa ja miten miellyttää omaa silmää, kuin sitä merkkiä.

    Toi tuorevoitelu on ihan toimiva, mutta jotkut ottaa sen viritetyissä pois ihan varmuuden vuoksi, ja sekoittaa öljyt tankkiin. Itsekin kevarista otin pois, ja siinä se olikin sähköisesti toimiva, mitä pidetään epäluotettavana.

    Comment


    • #3
      Tosiaan kun näitä uudempia?? kattoo niin samoja vehkeitä melkeen kaikki. Lähinnä käytetään kahta eri moottoria.
      Rabasa, jota löytyy mm. derbi, gilera, nykyisin myös aprilia.
      Sitten on nämä minarellin am6 ja noissa lopuissa taitaakin melkeen olla se (rieju, yamaha,malaguti, peogeot ,motorhispania sitten vielä lisäksi CH-racing [cagiva-husqvarna] vanhemmissa putkirunkosissa apriliissa tais myös olla minarelli)

      Rungothan noissa on aika yks yhteen
      Yamaha,Malaguti on samat
      Derbi, Gilera ja Aprilia on samat (derbillä taitaa tuossa DRD pro mallissa olla eri runko, mutta muissa sama)
      Pösö ja motorhispania on samat
      Rieju ja Ch-racing tekee sitten omat runkonsa??

      Ellei ihan ääripäähän virityksen kanssa mene niin tuo tuorevoitelu on han toimiva ratkasu. Ite ohitin kun meni virittäminen sillon mopopoikana yli, tosin eivät kyllä sähkötkään enää kestänyt??:S

      Comment


        #4
        Mitäpäs on Derbi DRD, tai Sendan erot? Menee järki kun yrittää saada noista selvää, kun on niin montaa erilaista variaatiota. Aprilia näyttäisi omaan silmään paremmalta, ja sillä merkillä onkin vain muutama malli. (SX kiinnostaa)

        Onko joku merkki/malli jota kannattaa välttää? Mikä on huono kone? Ja onko jossain mallissa selvästi kalliimmat varaosat kuin jossain toisessa?

        Entäs onko oleellista eroa tehoissa, ja virityspotentiaalissa? 70 cc:n pyttyjä näytti saavan joihinkin, mutta ehkei ole ihan tarpeellisia tosin. Silti tekisi mieli kokeilla :)
        Viimeksi muokannut okkim; 17.8.2013, 23:00.

        Comment


        • #5
          Senda on ns. perusmalli ja DRD on "erikoismalleja", niitäkin monia erilaisia. Erojahan on sen verran että DRD:eissä on pääasiassa jonkin verran paremmat jarrut ja alustat. Nekin riippuu ihan mallista. Aprilia SX oikeestaan vastaa Derbi DRD racingia.
          Oikeestaan mitään edellämainituista merkeistä ei kannata välttää, ovat kaikki hyviä. Sitten noi kopiomopot (cpi, keeway, orion) on semmosta kiinantinaa, mitä suosittelisin välttään.
          Ja virityspotentiaaliahan noihin on tosi hyvin, ei eroja. Saa laittaa kulkemaan ihan haluamansa määrän. Osassa mopoista on kierrostenrajoitin, ja esim. peugeotin ja riejun osaan malleista sen ohittaminen on hankalampaa.

          Comment


            #6
            Täältähän alkaa tulemaan tietoa :) Olis pitänyt jo heti alkuun laittaa tänne threadi pystyyn, kun on jo mennyt muutama viikko noita pohtiessa.

            Kuinka paljon kilsoja nuo kestää ennenkuin ne on kaatopaikkakamaa? Onko 10 tkm paljon? Vai pääseekö aina männän ja sylinterin vaihdolla jatkamaan, tai pitääkö jossain vaiheessa vaihtaa suunnilleen kaikki osat alustasta lähtien?

            Olisko esim tuollaisessa mitään järkeä? http://www.nettimoto.com/derbi/drd/1561994

            Comment


            • #7
              No periaatteessahan tommosta kilometrirajaa ei ole, koska se riippuu niin paljon käytöstä ja huollosta ym. Ehkä 30tkm alkaa olla "loppuunajettuja". Yleensä siinä 10tkm tai vähän jälkeen vaihdetaan uusi mäntä ja matka jatkuu. Sylinteriähän ei periaatteessa tarvi vaihtaa, ellei satu kilkkaamaan. Tai no jossain siellä 30tkm kohdilla sen voi jo varmuuden vuoksi vaihtaakin :D.
              Toi derbi ainakin on ihan siistin näkönen, joten vois olla hyvä ostos.

              Comment


                #8
                Nii, siis kyllä kai mopoa on tarkoitus myös korjailla ja sitä rataa...
                Italian ihmeissä on ainakin vanhempana mystisiä sähkövikoja, mutta ne taitaa kuulua asiaan.

                Käytetty on aina hyvä vaihtoehto, kauppa käy kyllä molempiin suuntiin.

                Comment


                • #9
                  Tottakai pitää korjata, koska mikäänhän ei ole ikuista. Mutta jos kaikki menee niin kuin pitäis, niin ei normaalia huoltoa kummempaa ole. Taitaa suurin osa noista sähkövioista olla asentajien itse tekemistä sähkötöistä kiinni. Tai ainakin niin olen itse huomannut. :D Toki sähköt saattaa muutenkin jotain sekoilla, kuten tossa aiemmin linkatussa myynti-ilmotuksessa.

                  Comment


                    #10
                    Vanhojen "romujen" (tai ei ne aina edes olleet kovin vanhoja) kanssa on jälkikasvu joutunut oppimaan vianhakua, sähkökuvien lukemista, sähkövikojen korjaamista, moottorin, sytytyksen, kaasuttimen, jarrujen ja ties minkä korjaamista. Tämä kaikki "ihanuus" jää tietysti pois, jos on kovin uusi ja liian hyvin toimiva mopo.

                    Toisaalta korjailu kasvattaa pinnaa ja opettaa esim hakemaan varaosia ja miettimään mistä kannattaa mitäkin maksaa.

                    Meillä on mopot jo poistuneet rivistä nelipyöräisten tieltä. Muistelen itsekin aikoinani yrittäneeni etsiä sitä hyvää, halpaa tai ainakin melkein parasta mopoa. Samassa ajatuksenjuoksussa kulki se, että kunpa ei tarvitsisi korjailla sitä mopoa, mutta itse asiassa se siinä melkein oleellisinta ja melkein parasta onkin. Mopoa ei voi korjata hiirellä eikä pleikkarin ohjaimella.

                    Riskimopon ostamisen suhteen voi kyllä lohduttaa, että rahasummat mitä osiin menee on suhteessa Audin korjaamiseen suorastaan naurettavan halpaa lystiä, vaikkakin korjausosat vanhaan mopoon voi maksaa yhtä paljon kuin itse vekotin, mutta pikkurahoista kuitenkin puhutaan ja elämä on.

                    Näillä perusteillahan vanha mopo opettaa melkein puolen elämän taidot.

                    Comment


                      #11
                      Itsehän olen aloittanut "mekaanikon urani" 11-vuotiaana vuoden 65 pappatunturilla, johon myöhemmin tuli vaihdettua Super Sportin moottori jne. On kyllä ollut erittäin opettavaista aloittaa jo nuorena mopolla. Ja kyllähän nuo sormet syyhyää päästä rassaamaan uuttakin mopoa, mutta silti ei kiinnosta ostaa mitään romua. Ja todellakin, osien hinnat pistää naurattamaan kun niitä vertaa Audin osiin :)

                      Paha vaan ettei poikaa näytä pahemmin tuo tekniikka kiinnostavan. Mopon ostossa mulla näyttää olevan enemmän kiire kuin sillä, kun vasta ensi vuoden maaliskuussa hän pääsee ajelemaan. Toivottavasti xboxin pelaus jää vähemmälle kun on mopo alla.

                      Comment


                        #12
                        Mitä avittanut kaverin teini-ikäistä jälkikasvua mopon korjaamisessa, tuosta tuoreöljyvoitelusta olen ymmärtänyt seuraavaa:

                        Tuorevoitelun pumput ovat nykyään sähköisiä ECUn ohjaamia. Ainoa syöttöparametri säädölle tulee kaasarin luistin avautumasta (raja-arvot opetettavissa ECUlle). Kun kaasarin avaa ja sotkee potikan asennon eikä muutenkaan ymmärrä mitä varten "kaasariin menee sähköä?", niin seurauksena on jossain vaiheessa leipova pata. Vioittuva potikka antaa näissä kyllä vikakoodia ja joissain kai rajaa sytkää tms. Kun ei sitäkään ymmärrä eikä välitä ja laittaa jonkun Ranen kaverin veljen patentin, niin taas leipoo.

                        Oma kädettömyys laitetaan toki sähköisen tuoreöljyvoitelun syyksi, koska lisäksi kaverin isoveli ajaa crossia ja se sanoo, että aina pitää itse tehdä seokset suoraan säliöön (koska ajaa kisakireällä täysin eri maailman pelillä, mutta sillä ei teinilogiikalla ole väliä...). Joku on foorumilla ostanut jostain jonkun vastuksen ja kolvannut sen potikan tilalle, niin kuulemma toimii eikä rajoita tehoja. En tiedä mikä on vastus, enkä tiedä mikä on potikka, mutta teen niin! Ja pakoputkeen reiän!

                        Joudut okkim varmaan ostamaan yhden mopon pojalle ja toisen itselle talliin ropattavaksi :)

                        Comment


                        • #13
                          Mitähän siitäkin syntyy, kun okkimin päästää autotalliin puoleksi vuodeksi mopon kanssa? Veikkaus, että seudun ulkonäöltään uniikein ja tekniikaltaan erikoisin mopo, jolla isä haluaa ajella poikaansa enemmän.

                          Comment


                          • #14
                            Tuosta tuorevoitelusta. Itse omistin vm.-00 Aprilia RX:n. Mopoa oli viritetty jonkun verran, Turbokitin tehari, 16mm Dellorton kaasari ja Pipercrossin ilmansuodatin. Huiput oli ehkä 80 kieppeissä ja kiihyttäessä hiekkatiellä löi pienemmillä vaihteilla tyhjää vaikka oli hyvät nappularenkaat alla. Tuorevoitelu päällä moottori saattoi sammua joskus rauhallisessa kaupunkiajossa. Kun tuorevoitelu otettiin pois käytöstä ja sekoitettiin öljyt bensan sekaan, niin tuo sammuminen loppui. Tuorevoitelu toimi muistaakseni vaijerilla, eli kaasuvaijeri haarautui jossakin vaiheessa kaasarille ja tuorevoitelupumpulle. Saattoihan tuossa olla vaijerin säädöt pielessä, mutta itse koimme helpommaksi sekoittaa öljyt bensan sekaan.

                            Siihen aikaan bensakin oli sen hintaista, että mopon penkin alla kulki kätevästi 2dl pilttipurkki joka oli helppo kaataa tankkiin samalla kun kävi kympillä tankkaamassa.

                            Comment


                              #15
                              Jaa-a, mahtuisikohan siihen(kin) 2.7 bit? ;)

                              Ehkäpä tuo poika innostuu rassaukseen kun sanoo että jos haluaa ajaa, niin huoltoa/korjauksia on tehtävä. Paha vaan kun itseä innostaa nuo vehkeet sen verran ettei varmaankaan malta siitäkään pitää näppejä irti :)

                              Tänään meinasin käydä katsomassa tuota Äänekosken mopoa, mutta poika sanoi, "ei kiinnosta, en minä sillä mitään vielä tee". Teinit...

                              Noh, onpahan tässä onneksi vielä aikaa ihmetellä noita, ja miettiä eri vaihtoehtoja. Näppärintähän se olisi että sen voisi tuoda ajamalla kotiin tästä läheltä. Tuleeko noita syksyllä yleensä enemmän myyntiin, vai keväällä?

                              Comment


                                #16
                                Itselle hieman särähti korvaan tuo "30tkm ajetut on loppuun ajettuja". Vai onko noiden crossimallisten mopojen kanssa todella noin?

                                Itsellä oli kymmenisen vuotta sitten MBK Stunt skootteri jolle omassa omistuksessa kertyi kilometrit 5000-29000km 3 vuoden aikana. Sylinterin puolelta konetta ei avattu kertaakaan tuona aikana. Viritys mielessä vaihtuivat kaasari, putkisto ja sytkän ohjain. Vanhatkin osat olisivat olleet toimivia ja menivätkin skoden mukana uudelle omistajalle. Koko ajan ajelin tuorevoitelu käytössä. Huoltoja joutui tekemään kuluviin osiin eli jarruihin, variaattorin hihnaan, valoihin yms...
                                Kulkuakin oli viimeisen puolentoista vuoden aikana melko laiton määrä.

                                Onkohan sitten niin että noissa lälläripyörissä variaattori säästää konetta mm. korkeilta kierroksilta.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä 30tkm veivattu 50cc 2-tahti on jo väistämättä väljä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Kannattaa vilkaista myös sellainen vaihtoehto kuin Beta RR 50 super motard. Pikkusiskolle aikoinaan hommattiin tuollainen ja ihan laadukas peli on. Kuristettuna eli vakiona nuhainen, mutta pakoputkesta kun ottaa kuristimen pois niin kulkee n. 80km/h. Ei tarvinnut muita virityksiä enää miettiä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Moottorina tuossa Betassa taitaa olla myöskin minarelli am6 . Sama siis kun jammussa, riejussa ch:ssa pösössä ja monessa muussa merkissä. Näissä taitaa melkeempä kaikissa olla pakoputkessa laippa (3pulttia) jossa yhessä sinettinä hitsipiste. Sieltä sisältä kuri pois ja hieman isompi suutin niin kulkee ehkä todellista sen 70km/h. Pikkusiskolla nyt ch racing jossa tämä on siis tehtynä ja menee vähän yli 70km/h mittariin. Alamäkeen kyllä sitten reilusti enemmän. Jos tosta enemmän rupee virittelemään ni kannattaa toki ruuvata mahdollisesti jo 2-t öljyä vähän enemmän pumpun päästä, Mopoissa ei tietääkseni ole vielä mitään sähköstä tuorevoitelua. Korjatkoon joku jos olen väärässä, mutta siinä luulossa olen. Nuo moottorit kun on pysynyt samana vuodeta toiseen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jeps, ei oo mopoissa sähöistä tuorevoitelua. Kevareissa (husqvarna, hm jnejne. on sitten kaasunasennosta toimiva tuorevoitelujärjestelmä.)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos nyt antaisi omatkin kommentit näin ammattilaisen(yrittäjänä) näkökulmasta tähän keskusteluun.

                                          Eli kuten aiemmin on jo listattukin monissa vehkeissä käytetään samaa tekniikkaa kuten rotax, minarelli jne.. suurimmat eroavaisuudet ovatkin lähinnä ulkomuodoissa.
                                          Lähestulkoon kaikki yleisimpiin merkkeihin saa jo todella kattavasti myös tarvike osia eli ei välttämättä vaadi aina merkkiliikettä osien hankkimiseen aivan samalla tavalla kuin autoissa.

                                          Mitä tulee kilometrikestävyyksiin ei niihin ole mitään itsestään selvää vastausta, mutta pääsääntönä mopoa hankkiessa kannattaa pitää sitä että jos pyörään on itse tehty mitä tahansa muutoksia kannattaa jättää ostamatta(yleensä ne muutamat "muutokset" eivät loppuviimein ole ainoita mitä löytyy).

                                          Eli osta mahdollisimman paljon alkuperäisessä kunnossa oleva laitos ja voit edes jollain tavalla olla varma kilometrikertymästä ja siitä kuinka paljon sillä vielä on ajoa jäljellä ennenkuin se hajoaa(ja se hajoaa).
                                          Tuo 30tkm moottorin alakerralle on varmasti aivan optimi jos mopoa vaan on huollettu niinkuin kuuluu eikä löydy omia patentteja tekniikka puolelta.

                                          Mäntä suunnilleen menee siinä 10-20tkm kohdalla siis riippuu aivan täysin käytöstä! Sen saa tuhottua myös nopeamminkin!!
                                          Pääsääntöisesti Koneremontti tulee lähestulkoon joka toisella männänvaihtokerralla eteen vaikka näin ei kuuluisi olla.

                                          Suurimmat syyt näiden hajoamiseen ovat juurikin nämä itse tehdyt "viritykset/patentit" sekä käytöstä johtuvat ennenaikaiset osien kulumiset/hajoamiset. Eli Kannattaa isän todellakin olla mukana hommissa ja itsekin välillä käydä ajamassa mopolla todetaakseen sen liikennekelpoiseksi ja toimivaksi, nämä 15-kesäiset vesselit kun tuntuvat ajavan niillä niiiiin pitkään narukireellä ennenkuin se lakkaa liikkumasta.

                                          Pahin virhe mitä käyttäjä 2-tahtiselle mopolle voi ja tulee tekemään mikä vähentää ikää huomattavasti ja jossain kohtaa hajottaa sen on kylmäkäynnitys ja sen jälkeen välittömästi ajoon lähteminen -> aiheuttaa näin syksyisin varsin usein kylmäleikkaantumisia...

                                          Eli 2-tahtinen TÄYTYY lämmittää enne ajoon lähtöä!
                                          Oikea lämpötila on helppo todeta mittarista(löytyy useimmista) tai ihan käyttelemällä mopoa -> kone on silloin oikeassa käyttölämpötilassa kun tyhjäkäynniltä kaasu avataan kerralla täysin auki ja kierrokset nousee rajoittajaan ilman puutumista/rötäämistä..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Nuista kilometreista, mulla oli 17tkm ajettu derbi senda X-treme -06 ja kone oli ku uus vielä. Pikkusen isompi suutin, ja kurit pois putkesta. Konetta ei avattu kertaakaan, ainoot huollot oli öljyt, ketjut, (isommat) rattaat ja jarrut. EtuIskareiden Stefat yleensä menee, keulimisesta johtuen.

                                            Ja okkiM, alat pojalles näyttää niitä bombervideoita jos se siitä innostuis :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Samira91 Näytä viesti
                                              Kone oli ku uus vielä.




                                              Konetta ei avattu kertaakaan.
                                              Menee jo ohi asiasta, mutta särähtipä korvaan.

                                              Panu kirjoitti kyllä melko kattavan paketin, nuilla pääsee jo pitkälle.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Noh, puristukset kunnossa, (lähes) joka kerta ekalla polkasulla käyntii ellei ollu tulppa paskana. Uskoo ken tahtoo mutta niin oli.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itellä ei mopoa ikinä ollut, mutta kavereilla oli. Tosiaan nuo Derbin kaksitahtiset vehkeet on todettu "ikuisuusvehkeeksi." Tuntuvat kestävän jokseenkin hyvin. Sama ei päden Derbin kaksitahtisiin kevareihin, kaverin Derbi leiponut konetta jo kolmesti. Ja Kiina-mopoihin ei myöskään kannata puuttua.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kaveri omistaa firman joka korjaa mopoja täyspäiväisesti. Derbi kuuluu olevan laatukamaa kaikin puolin, osia saa helposti ja nopeasti. Siinä se mitä minä nyky mopoista tiedän.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Lisätään tuohon listaan vielä MBK, joka on aikalailla samoja (ja samannäköisiäkin) vehkeitä kuin Yamaha, eli ainakin osassa on Minarellin koneita. Itellä oli (skootteri kylläkin) mopoikäsenä isoveljien täysraiskaama MBK Booster NG, jota tulikin sitten korjailtua jonnin verran. Yksi koneremppa tuli suoritettua, juurikin johtuen tuoreöljyvoitelun paskottumisesta -> kone kilkkasi.

                                                      Uudet moottorin osat naurettavan halpoja, tuli tilattua muistaakseni Saksasta tai Hollannista.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kyllä 30tkm veivattu 50cc 2-tahti on jo väistämättä väljä.
                                                        Itsellä oli aikanaan Derbi Senda R. Kulki karvan yli 60 km/h ja sillä kelasin 30 tkm kolmessa vuodessa. :) Kampiakselin laakerit piti vaihtaa, mutta kulku pysyi samana koko ajan. Joten en tuota Jasson lausetta täysin allekirjoittaisi.

                                                        Siskontytöllä oli Keeway RY6 -skootteri. Moottori ihan hirveätä kuraa, kerran leikkasi kiinni ja muutenkin taisi olla tuon lisäksi kolme kertaa huollossa. Kilometrejä muutama tonni. Huoltoukko taisi sanoa, että siinä mallissa on ollut erityisen paljon vikoja.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onko muuten Derbin -04 ja -11 vuosimalleissa saman merkkinen kone? Ja käykö niistä osat ristiin?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Merkki on sama, mutta mallissa tapahtunut muutoksia. Olikos se nyt 2005? kun tuo rabasan kone jonkin verran muuttui. Siihen en minä osaa vastata kuinka paljon käy osia ristiin, mutta ainakin lohkot ja sylinteri on eri. Noista sisuskaluista ei niin tietoa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X