Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Nyt alkaa oleen tän talven ajelut paketissa, kilometrejä kerty tälle kautta 2200km.. ajella sai tietysti rempatakki. Kulutus kyllä ihan sopivaa 12.8-16ltr.
Alkaa olemaan tämäkin taas ajankohtasta.
Kelkka käyty tässä alkutalven aikana kutakuinkin jokapaikasta läpi, ja kerran on käyty koittamassa.
Vielä on ohjainraudat ja etutukivarren puslat uusimatta.
Helmikuun toisella viikolla pitäs ottaa suunnaksi levi. Reitille pääsy vaatii toki ainakin vakuutukset ja rekisteröinnin. Mites tämän kanssa pitää toimia. Vaihdoin kelkkaa viimetalvena ja tästä oli edellinen omistaja palauttanut kilvet konttorille. Ei siis myöskään ole mitään juoksevia kuluja. Ja nyt pitäis saada kelkka omiin nimiin, kilpiin ja vakuutuksiin.
Pitää ilmeisesti mennä suoraan kats.konttorille ja siellä tekevät vakuutukset yms. tarvittavan?
Missäs teillä muilla on ollut kelkan vakuutukset ja mihin hintaan?
Sitten pieni mainos, Helmikuun puolvälissä vois olla kohtuu hintaan läpikäyty Catti myynnissä, jos jollain tarvetta.
Kauppakirjan kans konttorille, sielläpä ne sitten osaa hoitaa, kai vakuutuksen voi käydä ottamassa haluamastaan yhtiöstä, vaikka etukäteenkin. Minkälainen Cattila?
Itsellä pakollinen liikennevakuutus + perus osakasko on karvan vajaa 400e/vuosi.
Yrittänyt tässä viimeaikoina tilailla rapakon takaa isompaa settiä orkkis Polariksen osia. Ei oikeen tuppaa onnistumaan, koska sopparit pitää virallisen maahantuojan aika vahvoilla. Laskeskellut, että kun tilaa about tonnilla, niin säästö Suomi-hintoihin on kaikkien rahtien, verojen ja tullienkin jälkeen useampi satanen.
Ostin tuossa juuri uuden Jammun 4t touring kelkan, liikenne+ perus hirvi/palo/varkaus niin hintaa jäi 140vuosi. Tosin tuohon tuli aika paljon alennusta muista vakuutuksista (keskittämis yms.)
No perhana. Minun piti sieltä myös kysyä, kun itelläkin kaikki siellä, mutta nettisivuilla ei saanut suoraan laskettua moottorikelkkaan hintaa. Pitänee soitella vielä sinne ja vaihtaa jos jaksaa. Kyllä jonkunlainen kasko olis ihan hyvä olla...
Itse kun hankin vakuutusta kelkkaan, niin kiinnitin semmoisen seikan, että harvat yhtiöt tarjoaa kaskoa kun et ole ns, täysiasiakas eli täytyisi löytyä ainakin kotivakuutus heiltä. Näin ainakin Turvassa. Joten otin sitten Fenniasta, sieltä kyllä sai kaikki mahdolliset kun kaikki vakuutukset heidän hoidossa. IF hinnoitteli itsensä ulos, -09 600 raven kasko olisi ollut kokonaisedullinen 3300€- vuosi.
Ohoh, halpaa. Tosin itsekin jouduin vaihtamaan If:ltä pois kun tuon tieliikennemönkkärin vakuutukset alkoi olla yli 1500€ vuodessa. Lähitapiolassa 450€ tosin sitten tajusin että en ole ajanut koko vehkeellä vuosiin edes metsässä niin palautin kilvet.
Kausi tuli lopeteltua viime lauantaina. Etelä-Savossa oli silloin vielä oikein hyvät ajokelit.
Nuhainen oli kyllä tämäkin talvi etelässä, mutta loppukaudesta tuli ihan ok. Lähemmäs 1000km tuli veivattua, josta suurin osa Päijänteen alapuolella.
Alkaa pikkuhiljaa käymään rasittavaksi tuo Polaris RR:n kulutus. Tai ei niinkään se kulutus sinänsä, vaan toimintasäde. Vierumäki-Heinola-Juva ja takaisin reissulla piti soittaa taksi Heinolan ABC:lta Vierumäen matkakeitaalle, kun kolmannen bensatankillisen jälkeen loppui 2-t öljy. Kello oli puoli 12 yöllä ja ABC:llähän ei myydä kuin elintarvikkeita... Juvan SEO:llekin piti ajaa uudestaan takaisin, kun tuli ajettua reitistä sivuun paluumatkalla 30km yhteen suuntaan.
Ei tekisi mieli vaihtaa toiseen kelkkaan, kun tämä on omaan makuun juuri täydellinen ajettavuudeltaan. Ja Polariksen 2016 mallin R (joka siis RR:n perusta) on yhä käytännössä yhä sama vehje kuin 2009-malli.
Rahallisesti ruiskupelin bensansäästö ei vielä ole ratkaiseva, mutta nyt vähän alkaa rajoittamaan harrastusta, kun ei voi tehdä sitä mitä haluaisi eli pidempiä reissuja. Kun ei noita tankkauspaikkoja reittien varrella tarpeeksi tiheästi ole, että voisi ajaa jonkun hyväksi katsomansa lenkin ihan noin vain. Ja ainakaan yhtään ei saa ajaa sivuun tai körötellä liian hiljaa. Muuten loppuu menovesi kesken.
Vaihtaisin Lynx 600 RE RS-kitillä, mutta kun pitäisi heittää se 5k väliin. Ei sitä vanhakeulaista kuitenkaan halua.
Mulla loppus kausi jo kuukausi sitten, ja päättyi niinkin kivasti kun kelkan myyntiin. Näillä näkymin ei toistaseksi vielä ole uutta edes tulossa kun talvet tämmösiä. n.600km kertyi koko talven aikana, josta melkein 500km levillä. Bensaa kyllä säästyy, kun ei pääse ajamaan, mutta turha niitä tuolla tallissakaan seisottaa. Jos ens talveksi saadaan lunta niin jonkun halvan kiilakopan vois vaikka hommata millä sais menohalut tapettua.
Itse vaihtelin kelkan (Lynx RE 600 -07) päittäin kakspuokkiin KTM crossiin (-11). On sillä ainakin enemmän käyttöä täällä etelässä, kun ei myöskään viitti kelkkaa tyhjänpäiten seisottaa tallissa sen takia, että käy kerran vuodessa Levillä.
Heh! Minullekin tuli crossi vaihdossa. Mulla vähän vanhempi 525 ktm.. Hetken olin kahden pyörän loukussa, mutta nyt saatu toinen hukattua. Kelkkailu olis kyllä hauskaa jos olis varmaa, että tulis lunta.
Oli kyllä surkein talvi etelässä mitä tulee mieleen. Trendi tuntui olevan, että viikoksi lunta, sitten vesisateella kaikki pois ja viikko pakkasta. Sitten uudelleen :) Sinänsä ajokelejä olisi ollut muutama viikko siellä täällä, kunhan olisi aina ehtinyt lähteä.
Etelä-Savossa vielä tänä viikonloppuna ihan ajokelit, mutta toki flunssa päällä, joten jäi väliin. Ensiviikolla ei varmasti enää pääse.
Rukalla tuli ajeltua viikko (vaihteeksi loppui taas bensa reitille) ja about siinä oli tämän talven ajot. Toistaiseksi ei mennyt kuin yksi etupukki poikki tällä kaudella ja jännitteen säädin, mutta ehtiihän tässä vielä jotain saada rikki :)
Minkälaisilla kelkoilla clubilaiset ajaa tällä hetkellä? Yllättävän hiljaista keskustelua kelkoista vaikka lunta on tänä talvena joka paikassa todella reilusti.
Kelkkakuume vaivaa ja myytäviä kelkkoja tulee selattua ahkerasti. Kiikarissa olisi max.3500e kelkka sekalaiseen ajoon, reittiä, jäätä ja hivenen syvempääkin lunta. Kuusisatanen nestekone riittää kyllä tehojen puolesta. Minkälaisia Polariksen Switchbackit on 600:lla koneella?
Mulla on polariksen switchback 600 koneella, vuosimallia en muista. Pakopuolen mikälie "säädinläppä" (en nyt näin aamulla saa millään päähäni mikä sen nimi on) katkesi kerran akselistaan ja hinkkasi mäntää vasten. Selvisi hoonaamalla ja uudella läpällä männällä jne. Muuten tuo on toiminu ku junan vessa. Taisin tuosta sen vajaan 3ke muutama vuosi sitten maksaa.
En ole mikään kovin kokenut kelkkamies tai muutenkaan noista sen enempää kiinnostunut, mutta eihän tuo ihan näppärimmästä päästä ole. On tuolla ratapohjia tehdessä ja mökillä käydessä pärjännyt.
Mikä kelkka olisi hyvä lapin tunteureille ja eräjärvillä käynteihin? Kahta henkilöä pitäisi jaksaa kuskata ja reki perässä.
Luotettavuutta saisi olla kun tuolla on tiet kaukana, lähinnä käsivarren alueella on tarkoitus ajella. Hintaluokka 3-6 k€. Entistä kokemusta on vain Lynx:stä jatkoperällä joka oli kyllä luotettava peli ja hyvä käynnistymään, tosin se oli 70 -luvun laite.
Matts, Polariksen WideTrack voisi olla yksi vaihtoehto. 500 Fuji on kestävä kone ja itse kelkka pysynyt melkein samanlaisena jostain 90-luvulta.
Tuoreitakin yksilöitä löytynee hintahaarukkaasi.
Meillä on ollu kaksi eri sukupolven widetrackia uudesta asti ja vaihdettiin lynxiin niin alkoi kestämään. Polle ei toki jatkuvasti ollut rikki, mutta paljon enemmän oli vikoja kuin lynxissä. Variaattorilautasta, katkeavaa vaihdekeppiä, hajonnutta telastoa sun muuta ärsyttävää. Lynxit oli pitkälti viattomia, kolmas 5900 sarjalainen menossa, ensimmäinen taisi olla 500cc, vaihdettiin myöhemmin väkevämpään 600cc ja siinäkin kun oli vetokyky isolle tukkireelle ja pitkälle latuhöylälle hieman rajoilla, vaihdettiin 59 yetiin lopulta. En muista sen vuosimallia, mutta oli ekoja 1000cc v2 koneellisia. Siinä ei ole oikeastaan vikoja ollut, vaikka käyttö on ollut kovaa ja raskasta.
Widetrakin matto muuten pohjaa tiheässä patikossa paljon helpommin kuin lynxissä jos vakiona. Ottaa selälle aika ikävästi. Tuo tonninen on raskaskeulainen ja sukeltaa siksi herkemmin, toisaalta jos kaivaa itsensä sillä kiinni niin kaivaa itse itsensä ylös ihan raakasti voimalla.
Widetrakissa pitää paikkansa muuten tuo ulkonäkö. Meidän ysäri widetrackistä ei tosiaan ole ulkoisesti hirveästi muuttunut tuohon uusimpaan malliin.
Käynnistyongelmia en ole tavannut sitten 90-luvun. Ruiskupelejähän nuo kaikki nykyään ovat, joten käynti aina hyvää kelistä riippumatta.
Täysin eri laji kyseessä, ajetaanko reitillä, umpisessa, etelässä vai pohjoisessa. Ja ajetaanko kisaa vai vedetään ahkiota perässä. Jokaisessa omat vaatimukset kelkalle ja sitä kautta suositukset.
Oma kokemus on, että BRP:n kelkoissa vaihdetaan mäntiä, Polariksessa alustan osia.
Comment