Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorikelkkaa hankkimassa!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Onhan kaikissa vikansa, kaikki kestää kyllä kun niitä käyttää oikeen ja ajaa ihmisiksi.
    Tästä täysin samaa mieltä. Kokenut ja ammattitaitoinen kelkkailija osaa sovittaa nopeuden maaston mukaan. Silloin kun on huonoa maastoa, ajetaan hiljaa. Sitten kun turvallisesti pystyy ajamaan kovempaa, ajetaan kovempaa. Reikäpäät on asia erikseen.

    Comment


      #92
      Tarkoittanee käytännössä lapin tuntureille asti max. 20km/h nopeuksia, sillä käytännössä kaikki reitit ovat yhtä pattia. Ja sen tekemällä alkaa sitten palaa hihnat :)

      Toki tässä nyt pitäisi ensin tarkentaa, että kestämisellä puhutaan samasta asiasta. Kehitystä toki on tapahtunut ja nykymallit kestävät huomattavasti paremmin kuin 2000-luvun alun mallit, joissa pakasta vedetyssä kelkassa ennen reitille viemistä piti tunnetusti aina vahvistaa paikat a,b ja c.

      Itselle oikein ajamisesta ja kestosta puhuminen on sama kuin crossipyörä, joka ei kestäisi radalla ajoa, ainoastaan autotiellä cruisailua. Itse ainakin olen kelkan ostanut ihan crossipyörää vastaavaksi harrasteeksi vastaavaan ajoon. Ja omaa ajotaitoani pidän aika onnettomana harrastelijana, sen voin myöntää täysin.

      Eikä tämä nyt muuten mitään ot:ta ole, kun kelkoista puhutaan.
      Viimeksi muokannut jasso; 19.11.2013, 12:51.

      Comment


      • #93
        Jokainen päästelee omalla tyylillään.. toisilla vehkeet kestää ja toiset ruikuttaa niiden hajoamista, kyllä silloin on varmasti käyttäjässä vika.

        Sanoohan jotkut että audi a4 b5 korisessa esim tukivarsia saat vaihdella kokoajan, 140tkm ja ei ainuttakaan tukivartta ja oli vannetta/madallusta.. Katsuriki kysy et ajatetaanko tällä lainkaan kun ei tukivarsia tarvitse vaihtaa, sanoin että ajetaan mutta nätisti.

        Comment


        • #94
          Sehän on sanomattakin selvää, että ajotyyli sen osaksi ratkaisee kuinka kelkat, autot, tai mitkä tahansa kulkineet kestää. Varmasti kelkka kuin kelkka kestää isältä pojalle, mutta kuka haluaa ajaa esim. sporttikelkalla sillä periaatteella, että ajelenpa nyt varovasti, ettei vaan hajoa, eikä tarvitse koskaan korjata. Aika tylsää mielestäni. Antonin kanssa myös samaa mieltä, urheilukelkka on tehty urheilulliseen ajoon ja se voi siinä hajota, vaikka se on siihen suunniteltukki.

          itse en voi sanoa, että ajaisin hirveän nätisti, mutta en väitä olevani reikäpääkään. Joskus kelkasta hajoaa jotain, joskus menee talvi, että ei tarvitse juurikaan korjailla ja se mielestäni kuuluu tähän harrastukseen. Eikä sitä tarvitse siten ruikuttaa, jos jotain remppaillaan. Tutulla on -04 vuoden Enduro Lynxi ja hänen ajotyylillä siihen pitää ennen ensi talvea vaihtaa suunnilleen puolet osista ja näin se menee, kukin tallaa tyylillään.

          Ja niihin varusteisiin sen verran, miksi ne pitää/olis hyvä olla "vimpan päälle". Jos jotain sattuu, niin eikös se ole parempi, että ajovarusteet on oikenlaiset ja suojat asianmukaiset. Näin myös siitä itse ajotapahtumastakin voi oikeasti nauttia ihan erilai, kuin jos painelisit tuolla menemään ilman panssareita tuulipuvun kera. Jos joku sen katsoo elvistelyksi, niin ihan vapaasti ;)

          Comment


            #95
            Kelkkailu on semmosta hommaa että se kelkka voi hajota koska vaan!

            Mitä vanhempi paska, sen varmemmin se hajoo, näin se vaan on..

            Comment


            • #96
              Sekin riippuu paljo siitä miten vanhoilla paskoilla on ajettu ja onko niitä huollettu.

              Näkihän tuon kun noita uudempiaki kävi kattomassa et mikä oli vanha paska kirjaimellisesti..

              Se oiski ku ois rahaa ostaa uus joka kaudelle ni ois kestävä ainaki.. muttei tälläsiä leluja viitsi rahoituksilla ostaa.

              Comment


                #97
                Tarkotan lähinnä että moottori voi levitä koska vaan, ketju mennä poikki, alustan väsyneet raudat napsahtaa poikki, iskaria poikki..jne mikä vaan mahdollista..

                Mitä ite ajellu, niin varmaan puolilla reissuista näki jonkun jollain tapaa pajottamassa kelkkaasa...

                Toki ennakoivahuolto auttaa aina!

                Comment


                • #98
                  Ajotyyli vaikuttaa huomattavasti kelkan kestoikään. Kelkkaa säästävä/rasittava ajotyyli ei ole synonyymi hitaalle/nopealle ajolle.

                  Varsinkin pohjoisen hiihtokeskuksen ympäristöissä näkee paljon noita mainittuja "golffareita" jotka röykkyisellä pätkällä saavat uudenkin kelkan jouset pohjaamaan joka pattiin. Pienellä ajorytmin muutoksella (monesti jopa vauhdin sopivalla nostamisella) voidaan saada kelkka osumaan reitin patteihin huomattavasti pehmeämmin.

                  Comment


                    #99
                    Tästä olen samaa mieltä.

                    Comment


                    • Tuota minä tarkoitin.

                      Itse en koskaan ota mitään kulkinetta käyttööni ennen kuin olen sen huoltanut/käynyt kunnolla lävitse.

                      Comment


                        Meilla on noita kelkkoja myos muutama varastossa, mutta ne on ns. tyokelkkoja. Niille ei ole taidettu koskaan tehda mitaan suurempaa kuin perushuollot ja tankattu. Niilla on tehty julmasti metsatoita yms. ja on olleet todella kovilla. Noissa tosin materiaalit ym. on huomattavasti jareampaa tavaraa kuin noissa ns. hupikelkoissa. Varastossa on myos yksi vanha Winha (70-luvulta)johon ei ole koskaan tehty mitaan muuta kuin matto piti vaihtaa kun se kirjaimellisesti lahosi alta. Nyt se ei enaa kaynnisty, kun kaasarin kurkku meni halki (mureni)...tuo odottaa nyt entisointia.

                        Kylla ne kelkat myos kestaa jos ei halua ultra kevytta sporttia =)
                        Viimeksi muokannut Jari74; 20.11.2013, 20:52.

                        Comment


                        • Ihan mielenkiinnosta, mikä Winha? Meitä löytyy Winha 55 ja muutama muukin vanha kelkka.

                          Comment


                            Taitaa olla sama peli eli 55. Korjasin tuon vuosikymmenen, kelkka taitaa olla kuitenkin jo niinkin tuore kuin 70-luvulta =)

                            Comment


                            • Piti tarkistaa tuo malli ja meidän oma olikin 60 eikä 55. Mutta jostain 70-luvulta kuitenkin. Taisi olla -78vm. Sitten löytyy myös Linsson merkkinen kelkka joka on 50-60luvulta ja taitaa olla ensimmäisiä moottorikelkka malleja mitä Suomeen on tullut :D Siintä on kyllä taka-akseli poikki ollut jo muutaman vuoden.
                              Viimeksi muokannut LilJon; 2.3.2014, 19:46.

                              Comment


                                Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1388784342.867338.jpg
Views:	1
Size:	119,2 Kt
ID:	1616229Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1388784351.191073.jpg
Views:	1
Size:	121,4 Kt
ID:	1616230

                                Tulihan se uudempi pulkka hommattua. Matto jatkettu 345 mittaan. 38 lapulla. Saa nähdä tuleeko tuo matto vaihtumaan, mielessä ollut 44 matto. Pituus vielä mietinnässä, kun pääsisi ajamaan ensin.

                                Comment


                                • Sehän on siisti peli, vielä kun ois lunta tulossa ni ois kiva.

                                  Ite tuli vaihdettua vanhan suht hyvän tilalle uusi matto kun halvalla sai, meidän reiteille sopiva 32 ripsaw.. 190e :) tulipa opittua tuoki homma.

                                  Enskaki odottelee lumia kohta tullu käytyä pulkka täysin läpi ku ei ole lumia näkyn y.. 2km kävin kokeilemassa tuos lähistöllä reitinpätkällä missä tiesin että on hyvä hiekka pohja ja ei kiviä/kantoja, helkatin kivalta tuntu ja penkinki päivitys oli onnistunu.

                                  Comment


                                    Naapurin mailta löytyy lunta, jos ei muualta. http://www.nordicweather.net/lumikartta.php?fi

                                    Comment


                                    • Juu oishan sielä, jos vain rahaa ois.. tosin ei tarvis vanhaa enskaakaan hehkuttaa ensikelkaksi jos ois rahhaa lähtee ruottiin vain ajeleen kelekalla.. =)

                                      *reps näkeehän tuon pennittömyyden mun kulkineestaki tuosta nimen alta..

                                      Comment


                                      • Alkaa kyllä viduddaan kun ei tuota valkoista voi tänne sataa tarpeeksi, hyvä talvi sattu kohille ku ostin tuon kelkan..

                                        Jos oisin ostanu mönkkärin niin lunta ois varmasti aivan perkeleesti.

                                        Comment


                                        • Tulihan tuota n.50 km ajeltua tänään...lunta noin 45cm ja pakkasta 30 astetta!

                                          Comment


                                            Sentään edes jäätilanne alkaa näyttää erittäin hyvältä verrattuna aiempiin vuosiin. Tosin mitä niillä jäillä tekee, jos ei lunta tule päälle :)

                                            Comment


                                            • Tulihan tuota n.50 km ajeltua tänään...lunta noin 45cm ja pakkasta 30 astetta!
                                              Kunnioitettava saavutus, tosin nyt pittää pistää paremmaksi, ajoin tänään lähemmäs 60 kilsaa, lunta 75 cm ja pakkasta parhaimmillaan -36. Kivvaa oli, tosin kyseessä oli safari.

                                              Comment


                                              • Pystyykö jäällä ajeleen ku ei ole ku joku 5cm lunta päällä, jää varmaan kestää kyllä ku on 15cm tuo makeanveden järvet..

                                                Comment


                                                • Kyllähän 5cm ainakin telaston jäähdytykseen riittää. Vesikoneilla ei ehkä vielä hirveästi kestä lennättää mut nää kovat pakkaset taitaa pitää huolen jäähdytyksestä.

                                                  Comment


                                                    Sanoisin, että on pitoa ei ole lainkaan ja liu'ut tykkäävät sulaa alle. Sitä irtolunta kun ei varmasti ole tasaisesti 5cm koko ajan.

                                                    Comment


                                                    • Tulipahan käytyä eilen sellanen extemporee reissu pudasjärvellä ajelemassa 100km, olipahan perkeleen mahtavaa ja penkin korotus/modaus oli enemmän ku onnistunu.. erittäin pienellä liikkeellä seisomaan/istumaan, kädet väsy ekakerraksi muttei jalat.

                                                      Mahtavaa ja kyllä kannatti ajaa 260km suuntaan et pääsi ajeleen kelkalla.

                                                      Comment


                                                      • Itselläkin on ensikelkkana ollut nyt kolmatta talvea evo mallin enduro 500 lynx. Paljon parani ajoasento kun ostin vakiosta muokatun penkin jota on korotettu foamilla. Se ja parin tuuman korotus tankoon niin on huomattavasti ryhdikkäämpi ajoasento.

                                                        Nyt on kuitenkin alkanut tuntua että vois nuorentaa kelkkaa, mutta pysyä merkissä. Vähän kahden vaiheilla että laittaisko revo vai rex runkoisen. Koneen koko sais olla 600:nen. Revoissa olis vielä vanha kunnon sdi, mutta ainakin paperilla ovat huomattavasti painavempia kuin rexit.
                                                        Onko porukalla kokemusta kuinka valtava ero ajettavuudessa on nuiden runkomallien välillä?

                                                        Comment


                                                          Uusimmassa TM:ssä oli jokseenkin naurettava vertailu kahden täysin eri luokan kelkan välillä. Lynxiltä otettu malliston huippupään malli ja Polarikselta budjettimalli Indy lisävarusteilla. Sama kun vertaisi S4:ää perus Passat 2.0tdi R-Lineen :) Rushihan olisi ollut vastaavaa mallisarjaa. Noh, pitäähän sitä kotimaista tuotantoa vähän tukea...

                                                          Siitäkin huolimatta, että onhan se Lynx vissiin teknisesti parempi melkein kaikilla osa-alueilla, vaikka olisikin tasapuolisesti valittu mallit.

                                                          Comment


                                                          • Noniin tämän kauden ajot ajeltu omalta osalta ja ensikelkka toimi joka reissun niinku piti mitä pientä sattui, lisäsäiliön klemmarit irtos yhellä reissulla rikkomatta mitään ja uudet klemmarit ja alapuolelle kiinni nii avot ja kiinni niin on pysyny.. Tosin kun nuo irtos retkellä 60km jälkeen nii rautalangalla se säiliö pysyi 140km :D

                                                            Huikeat vajaat 500km sain ajettua ja kaikki kerty extempore päiväreissuilta syöte/pudasjärvi/puolanka/ukkohalla/paljakka mestoilla ja yhden lauantain 45km ajoilla kotikonnuilla ku sattu lunta oleen ettei kauheasti kolistellu.

                                                            Eilen kävin viimesen reissun ajamassa ja katselin eka kerran mitähän tuo vie bensaa niin nätillä ajolla 100km 36ltr sai hiukan mietityttään kun kaverin uudempi koppasen samainen 600 h.o vei 1/4 osan vähempi ja päästeli paljon vauhdikkaammin.. Oiskohan mun aika käyttää kaasarit säädettävänä, ymmärtäisin jos peukku ojossa ois ajettu mutta sitä ei juurikaan tapahtunut kuin hetkisen ehkä kerran muuten sellasta sopevaa vauhtia mielestäni ei kovaa verrattuna kaverien vauhtiin. Sitte ku kylmänä käynnistää ja laittaa puoliryypyn päälle ni meinaa tukehtua ja saa samantien laittaa ryypyn pois päältä ni käy hienosti.. tai sitte nuo on janoisia.

                                                            Makiaa puuhaa ja kyl tympäsi tämmönen talvi, no ens talvia jo odotellessa..
                                                            Viimeksi muokannut Jumbbane; 2.3.2014, 23:15. Perustelu: Unohdus tekstistä

                                                            Comment


                                                            • Kaasarivehkeet ei pysty säätämään seosta vastaamaan muuttuviin ulkoilman olosuhteisiin kuten uudemmat ruiskuvehkeet. Varsinkin lauhoilla keleillä (lämpötila plussan puolella) kone käy aivan liian rikkaalla ja tietenkin sohjolumen vastustus ja kertymä telastoon on myös suurta. Siksi syntyy kova kulutus.

                                                              Jos kaverillasikin on kaasarivehje niin ehkä siinä on haettu suuttimia vaihtamalla seokset vähän lämpimämmälle kelille? Riski tuossa suuttimien vaihtelussa enemmän lämpimälle kelille on sitten se, että se menee laihalle kovilla pakkasilla ja lopputuloksena on reikä männässä. Kuitenkin suurin osa ajeluista tapahtunee jossain -10-15 asteen molemmin puolin...siinä se varmaan toimii ihan hyvin ja kuluttaa "oikein" bensaa (toki edelleen hieman enemmän mitä ruisku mutta ero kaventunee)?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X