Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorikelkkaa hankkimassa!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Itsellä on RR Öhlinseillä ja muilla muutoksilla ja veljellä RR vakio-osilla. Oma ollut alla viime kauden ja veljellä vuoden enemmäön.

    Minä ainakin tykkään. Vakiona ohjaus voi tuntua aika raskaalta, riippuen mitä on ennen ajanut. Lisäksi tykkää nostaa tassua ulostultaessa. Tämäkin suhteellista, että mihin on tottunut. Mutta nämä ominaisuudet saa kyllä alustaa säätämällä pois. Ero oman ja veljen kelkan ominaisuuksiin on yllättävän iso.

    Telaston vakioiskarit on omaan makuun vähän onnettomat. Etupukki on mm. kokonaan ilman ulkoista kierrejousta, joten suksipaineen säätö on vähän hankalaa. Lisäksi etupukin iskarin huoltoväli on 500km luokkaa. Takapukki puolestaan ilman shimmausta putoaa suht nopeasti kyydistä. Vakioetupää on erittäin hyvä sellaisenaan.

    Kone on vissiin Polariksen kestävintä mallia, mutta janoinen. Niin iso lisätankki kuin vain mahtuu on pakollinen. Itsellä on alumiininen 7l lisätankki ja kaksi 5l jerry-kannua remmitettynä molemmin puolin. Jenkeistä tekisi mieli silti hommata ns. trail-tankki. Jos jerry-kannuja ei laske, niin 65-70mailin (~100-110km) kohdalla meno katkeaa aina ilman lisätankkausta. Pelkän vakiotankin kanssa saa ottaa 10mailia vielä pois.

    Kannattaa tähdätä -09 RR:ään. Alkupää malleissa joitain tyyppivikoja, jotka on tuohon viimeisimpiin korjattu. Tosin eiköhän ne ole kaikkiin jo muutenkin jouduttu korjata :)

    Bensankulutus on ainoa miinus, kun käyttösäde jää lyhyeksi. Tosin hintaerolla Skidoon tai Lynxin vastaaviin malleihin kuittaa ainakin yhden kauden kulutuserot.
    Viimeksi muokannut jasso; 19.8.2013, 12:39. Perustelu: edit: telaston iskarien ominaisuudet oikein päin

    Comment


    • #62
      Kiitos Jasso hyvästä infosta. Onko iskareissa eroja vuosimallista johtuen? Mikä modaus sen ratin raskauden vie pois? Onko noissa sit vaan niin julmettu ohjausrauta ja paino keulalla?

      Comment


        #63
        Ei ole iskareissa tietääkseni eroja. En tiedä tarkalleen mikä vaikuttaa eniten, mutta oman kelkan ohjausta en kaipaa yhtään kevyemmäksi. Siinä on R:n ohjausnivelistö, Tivalin kapeammat sukset siirrettynä pykälän taaemmas ja Öhlinsit. Kallistuksenvakaajaa on laskettu ylimääräiset 2 tuumaa eli siis jäykemmäksi. Tarkoitus olisi veljen kelkkaan tehdä samoja muutoksia, että saisi ohjauksen kevyemmäksi. Itsellä on myös R:n välit (tiheämmät), joihin olen alun vieroksumisen jälkeen tykästynyt.

        Riippuu toki täysin siitä, missä ajaa. Etelän sykeröpatikot on Lapin väyliin nähden melkein trial-rataa. Pohjoisen baanoilla se vakio-ohjaus ei ole niin haitannut, kun ei tarvitse koko ajan vääntää tapista tappiin.

        edit:
        http://kelkkalehti.com/keskustelu/in...topic=108296.0
        http://kelkkalehti.com/keskustelu/in...?topic=35556.0

        On helvetin sekava ja kaikkisamaanputkeenfoorumi, mutta jos vain jaksaa kahlata läpi niin seasta löytyy järkevääkin juttua. Kannattaa lukea noita aina tietyllä kritiikillä, sillä jostain kumman syystä kelkkakeskustelu sisältää yhä paljon mutua, tietynlaista "kilpalijoille en paljasta säätöjäni/korjauksiani" sekä sellaista "koska mulla kävi näin, käy kaikilla näin". Ja tuolla ei koskaan eritellä millaiseen ajoon ja minne seudulle jonkun suosittelemat säädöt sopivat. Osa ajaa Lapin baanoilla urku auki 7 päivää viikossa, joten esitetyt kelkan pakolliset muutokset/säädöt pitää aina osaa suhteuttaa.

        Hyödyllisen objektiivisen tiedon löytäminen on ainakin itselle tuottanut noista syistä vaikeuksia ja tuottaa yhä. Joutuu ikään kuin itse opettelemaan kaiken alusta pitäen. Jotain jo tiedän, mutta aika aloittelijaksi itseni koen alustan säätämisen kanssa.

        edit2: Meni tuolla aiemmin sekaisin etu- ja takapukin iskarien huoltotarpeet. Etupukin iskari on se, jonka huoltoväli on pirun lyhyt. Takapukin vakioiskarista ilmeisesti osa on saanut shimmaamalla ihan hyvän. Riippuu toki täysin ajosta, että tarvitseeko vai ei.
        Viimeksi muokannut jasso; 19.8.2013, 12:39.

        Comment


        • #64
          Halpa kärry osoittautui ihan lahoksi joten laitoin kiertoon ja takkiinhan siinä tuli, no repäsin ja hain kärryksi Muuli 1400SH 105cm kuomulla. Jospa tuolla sitte sais roivastua kelkaa paikasta a paikkaan b maanteitse..

          Comment


          • #65
            Tuttu foorumi ja paljon kavereitakin siellä pyörii. En oo vuosiin jaksanut kirjotella sinne juurikin sen takia että se on niin pirun sekava ja ainakin ennen minua 15v nuorempien kirjottelupaikka.. :) Eiköhän äijä kertonu jo aika hyvin nii enempää tarvi tietää. Pitää vaa alkaa ny metsästään sitä oikeaa kelkkaa.

            Comment


            • #66
              Itellä oli lynx racing 440 2001. Ja oli aivan mahtava vehje! Ei meinannu raaskia luopua ollenkaa.. ja nyt kaduttaako menin luopumaan..

              Comment


                #67
                Jalat edellä ajettavat on niin kauan mahtavia, kunnes kerran kokeilee nykyaikaisen ajogeometrian (crossityylinen ajoasento) kelkkaa. Sen jälkeen ei vanhaan enää kaipaa :) Paitsi ihan vain fiilistelymielessä pieniä pätkiä.

                Comment


                • #68
                  en ole ajanut mutta mitä istunut uudemmassa ja vanhemmassa nii ei minusta nii paljo eroa mitä kaikki hehkuttaa.. varmaa parempi jos oikee ryökyttää ja hyppyyttää ni nopeemmi pääsee puolelta toiselle. Mut jos vain ajelee rauhallisesti kuten pitäiski nii eipä eroa juuri ole kuten pari vanhempaa kelkkailijaaki sanonu..

                  Comment


                    #69
                    Mulla oli ensi kelkkana Lynx Enduro 550 vm 2005 ja se oli varsin mukava peli ensimmäiseksi vehkeeksi. Lynx vaihtui XP-koppaseen ski-doon vm 2008. Ajoasennoissa ero on huikea ja täällä Oulun patikossakin saa kyllä jumpata kelkan selässä melkoisesti. Pitemmällä kuskilla on helpompi nousta seisomaan uudemmassa kopassa, eikä polvet huuda hoosiannaa päivän reissun jälkeen. Kyllähän sillä vanhemmalla oli lysti kuitenkin painaa mutkia menemään kun painopiste on alempana.

                    Comment


                      #70
                      Tasaisella nopealla baanalla sohvamallin hymykerroin on kieltämättä yhä parempi. Omalla vanhalla -01 Pro-x:llä on kyllä edelleen ilo roikkua mutkaan perse hankea viiltäen, mutta vähäisenkään pattiin sillä ei halua enää ajaa. Ei sen puoleen, että se olisi jotenkin huono peli, mutta laitteet on kehittyneet niin paljon. Vaikka kuinka olisi arnoldin kädet ja jalat, niin silti se tulee pateista alas kuin vene aallosta. Kyllä silläkin osaava pääsee ihan yhtä kovaa, mutta tunne hallinnassa olemisesta on todella häilyvä. Verrattuna siis nykyisiin crossityyliin ajettaviin.

                      Mutta jokainen ajaa toki omalla haluamallaan tyylillä ja vauhdilla ja suhteuttaa ajokin tarvittavat ominaisuudet siihen. Mutta silti suosittelen vahvasti ottaamaan suoraan nykyaikaisen ajogeometrian pelin, jos vain mahdollista. Mitä välillä on omia kelkkoja ajamassa mukana ollut todellakin rauhallisen vauhdin aloittelijoita, niin kaikki ovat pitäneet ajoasennon eroa niin merkittävänä, että kukaan ei vanhaa mielellään valitse. Uudemmalla geometrialla on kaikkien mielestä ollut niin huomattavasti helpompi ajaa. Ja kyse siis todella rauhallisesta ajosta.
                      Viimeksi muokannut jasso; 31.8.2013, 14:57.

                      Comment


                      • #71
                        Varsinkin jos kuskin omamassa on yli suositusten, niin nuo nykyaikaisemman ajoasennon kelkat on mukavampia ajettavia. Omalla kelkalla (-97 G-type) on oikein mukava ajella tasaista ja mutkaista baanaa, mutta heti kun tulee patikkoa, niin edessä meneville kavereille saa heilutella hyvästit. Saariselällä tuli pari talvea sitten ajeltua yhtä vähäisen kelkkakokemuksen omaavan kaverin kanssa, hyvällä pätkällä meikäläinen odotteli, patikossa oli kaverin vuoro odotella.

                        Seuraavaksi katsellaankin kymmenkunta vuotta uudempaa, mutta on se tuollakin ollut hauska herätellä kelkkakuumetta ja nauttia talvikivasta kohtalaisen kustannustehokkaasti.

                        Comment


                        • #72
                          Ja fakta on se! Et ski-doossa ja lynxissä sama kone, mut alusta lynxissä valovuoden parempi ku ski-doossa. Ainaki oman kokemuksen perusteella.
                          Toki kelkan ostoon vaikuttaa se mihin kelkkaan on tottunu. Ite tykkään ajaa ski-doolla ja lynxillä.
                          Polariksen koneet on huippuluokkaa, tehoa löytyy ja kestävyyttä, mut silti väitän et lynxin alustat parempaa luokkaa suomen maastolle/reiteille..
                          Mut niinku sanottu makuasioista on vaikee kiistellä, kaikissa hyvät ja huonot puolet.
                          Viimeksi muokannut Linksi; 3.9.2013, 12:08. Perustelu: tekstiä korjattu

                          Comment


                            #73
                            aikahyvinsanottukylläjoo

                            Comment


                            • #74
                              Muusta tiedä, mutta lapin ukko kehu viime vklp lynxiä ja yamahaa. Nykyään kuulemma pärjää jo puolipitkälläkin kelkalla kun tehoja alkaa oleen riittävästi.

                              Comment


                              • #75
                                Otetaan esimerkiksi 600 e-tec -koneella varustettu Lynx Xtrim, kyllä sillä umpisessa pärjää, ja reitilläkään ei ole hullumpi ajaa. Saa nähdä kuinka härö vehje tuo Lynxin uusi Commander 800 koneella on. Tulee mielikuvana ensimmäisenä Audin Q7 isolla koneella.

                                Yamahoista ei mulla ole pahaa sanottavaa, muuta kuin että ovat raskaita. Turbo-Nytro M-TXnä saattaisi olla kyllä asiallinen kampe. Ja ei tuo puolipitkä Nytrokaan hassumpi ole reitillä ajaa, mutta ummella kaasu pohjassa pärjää juuri ja juuri.

                                Comment


                                • #76
                                  http://www.nettimoto.com/lynx/3300gls/1580237

                                  Komia legenda lynxi myynnissä. 643 koneellakin voimaa on ainakin ajo-ominaisuuksiin nähden riittävästi. Oli pakko koittaa tuota omaa vanhaa indyä vaihdossa ehdottaa, jos vaikka huolisi sen. Tuommosesta sais rakenneltua kuitenkin jotain niin pornoa ;D Liekö minussa jotain vikaa kun tämmösiä haaveilen.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Olisin vahvasti sitä mieltä, että tuo on malliltaan 3800.
                                    Mulla oli hieman rakenneltu moinen 583:lla koneella. Omavalmiste muovisukset, kaasuiskarit, nestejarrut, 345-matto, variaattori ja kytkin modattuna, jne. Oli se kova peli :)

                                    Comment


                                      #78
                                      Tietty voihan tuo k.o. yksilö olla "teipattu" 3800 RAVE, mutta GLS-koppaa sai myös 643 RAVE koneella, ja silloin mallimerkintä oli 643 RAVE. Ja tämä on varmaa tietoa, kun tuollaisella "ohjuksella" tuli ajeltua 90-luvun puolessavälin pari talvea :-)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Kukke: xtrim ei kyllä kummoinen umpisen menijä alkuvuosinaan ollut ainakaan ilman muutoksia. Keula keräsi kaiken lumen suksien väliin eli toimi pitemminkin aura-autona.

                                        Nykyinen boondocker tosin olisi aika mielenkiintoinen vehje. Commander niille rajamiehille ja poromiehille. Sehän on panssarivaunun kokoinen :)

                                        Comment


                                        • #80
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Hese76 Näytä viesti
                                          Tietty voihan tuo k.o. yksilö olla "teipattu" 3800 RAVE, mutta GLS-koppaa sai myös 643 RAVE koneella, ja silloin mallimerkintä oli 643 RAVE. Ja tämä on varmaa tietoa, kun tuollaisella "ohjuksella" tuli ajeltua 90-luvun puolessavälin pari talvea :-)
                                          Juurikin näin. Eli siis ilmossa on ilmotettu mallimerkintä väärin. On todellisuudessa mitä luultavammin 643 Rave niinkun kuomussa lukee.

                                          3300 ja 3500 tais olla kaikki vielä puhallinkoneella, ellei konetta jälkikäteen vaihdettu.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Ostamani enduro on saanut huoltoa ja pikkusen jotain muuta..

                                            -Telaston laakerit pari uutta ja muut aukastu, pesty ja uudet rasvat
                                            -Telaston iskarit huollettu ja oli vielki hyvä kuntoset ölpät ja muutenki huolletun näköiset mut huollettu nyt kuitenki.
                                            -Telaston iskarien holkit silmukoihin.
                                            -Kaasarit putsattu
                                            -Kotelo ölpät
                                            -Tuossa oli uuden karheat kumiset imukurkut jotka käsittelin kumiliimalla jota kehuivat kelkkafoorumilla.
                                            -Gripit astinlautoihin
                                            -Uudempi penkki





                                            Comment


                                            • #82
                                              Nyt menee OTn puolelle, mutta kaverilla oli aivan täysin samannäköinen kelkka pari vuotta. Tykkäsi kovasti. Hämmästys oli suuri, kun kyseinen kelkka oli nyt Kelekkamessujen huutokaupassa myynnissä..:D

                                              xtrim ei kyllä kummoinen umpisen menijä alkuvuosinaan ollut ainakaan ilman muutoksia. Keula keräsi kaiken lumen suksien väliin eli toimi pitemminkin aura-autona.

                                              Nykyinen boondocker tosin olisi aika mielenkiintoinen vehje. Commander niille rajamiehille ja poromiehille. Sehän on panssarivaunun kokoinen :)
                                              Noh, se vaatii ajotaitoa...;) Kieltämättä totta, nykyiset ovat olleet ihan jees, sen verran mitä itse on tarvinnut ajaa ummessa. Commander on tankki, joka menee läpi kaikesta ;)

                                              Comment


                                                #83
                                                Ostamani enduro on saanut huoltoa ja pikkusen jotain muuta..
                                                Penkki sopii hyvin, miltä ajoasento tuntuu alkuperäiseen verrattuna?

                                                Tuo valkoinen lampunkehys ottaa silmään. Olisiko mustana parempi niinkuin alunperin ollut...?

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Paremmista tietämättä tuolla uudemmalla penkillä ajoasento tuntuu paremmalta kuin tuolla vanhalla vaikka toisin tuolla aiemmin väheksyin.

                                                  Kyllä tuo valon kehys ottaa hiukan silmään täytyy katella josko asian korjaisi.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Aikoinaan tollasella Evo-koppasella 600HO:lla rullasin 6000tkm pariin kauteen, hieno peli kaiken kaikkiaan. Ainoa kiukutuksen aihe oli keulan poikittaistukivarsissa olevien iskarin kiinnikekohtien holkkien väljistyminen. Niitä sai olla vaihtamassa kolme kertaa kaudessa. Jos ne olisi laittanut teräksiset, olis tukivarret väljyyntyny.

                                                    Niin se tekniikka kehittyy, ei ole sellaista summaa jolla lähtisin vielä "jalat edellä"- tyylillä paukuttamaan. Poistui selkävaivat saman tien, kun tuon HO:n vaihdoin Revo- koppaseen. Revo vaihtuikin sitten Rexiin.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Onhan kaikissa vikansa, kaikki kestää kyllä kun niitä käyttää oikeen ja ajaa ihmisiksi.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Käyttää oikein ja ajaa ihmisiksi? Pilkille ja takaisin? Sellaisessa käytössä ne holkit olisivat olleet ikuiset kyllä. Ajattelin tuoda vinkkinä esiin tämän holkkiongelman, mutta ilmeisesti tiedätkin jo ratkaisun.

                                                        Ehkä me nähdään laji hieman erilaisena.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Varmasti, ei ole tarkoitus ajaa peukku kipeänä ja rytkyttää 120 lasisssa.. ajaa kuten reiteillä on sallittu ja nauttia kelkkailusta sekä käydä pojan kanssa makkaraa paistamassa, se että pojan takia kelkan ostin oisi kelkka voinu olla erillainen mutta tuosta omiinki ajeluihin on hieman iloa kuin jostain junasta.

                                                          Jos poika innostuu nii sitte on junnu kelkan osto edessä sillä talven harrastus mahdollisuudet on pojalla aika vähäiset ja kelkkalla poika pääsis vähän ainaki nauttimaan itsenäisestä jutusta mikäli innostuu.

                                                          noita silmukka holkkejako meinasit? ostin 4 varalle ku reilun euron maksaa kpl..

                                                          Ois se hienoa rynkytellä ja käydä sielä täälä rälläilemässä mutta eipä ole rahaa ajaa reissua ja laittaa joka kerta huoltoihhin satkuja ku tulot ei taloudes suuret ole..

                                                          Näkyyhän tuo kelkan hankinta hinnassa, pääsis edes vähä naattimaan kelkailun ilosta edes paikallisilla risupoluilla, eihän se tarkota kaikkien kohalla että ku halvan ostaa nii sillä voi sitte revittää hullunlailla.. annan arvon kaikelle mitä saan hankittua oli se halpa tai kallis mulle ja käytän siihen tarkotetulla tavalla.

                                                          Tää kelkkailu on vähän kuin golffi että tekstiilit/varusteet pitää olla vimpan päälle oli hyvä tai huono kuha rinnekaffilassa/teboililla parkissa näyttää hyvälle, sama stadin golf klubeilla poki tuupparit on hienoissa vaatteissa ja bägit/kepit on viimesen päälle mutta tulos taululla kirjotellaan kasilla alkavia kierroksia joille itse voin ainakin hymyillä halpojen kopiomailojen kanssa.. Onneksi kaikkea voi harrastaa edullisestikki.

                                                          OT tuli hieman.
                                                          Viimeksi muokannut Jumbbane; 18.11.2013, 19:39.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            En ole vielä tavannut kuvailtua "golffausta". En ole oikeastaan huomannut kenenkään harrastavan edes kahville pysähtelyä. Varmasti moisiakin harrastajia on olemassa, mutta olen onnistunut välttämään tapaamisen.

                                                            Kelkkailuhan on siitä hieno laji, että sitä voi harrastaa joko hiihtovauhdilla mökin rannasta pilkille ajaen, että kuskin kunnon rajoilla patikkoon paukuttaen. Jokaiselle jotakin.

                                                            Onhan kaikissa vikansa, kaikki kestää kyllä kun niitä käyttää oikeen ja ajaa ihmisiksi.
                                                            Tuota en minäkään pysty ihan allekirjoittamaan. Ei ne vaan kestä. Urheilumallin kelkalla urheillullista ajoa ei voine kutsua väärinkäytöksi? Ne kun ikäänkuin on siihen tarkoitukseen rakennettu :)

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              tuohon golffareihin unohtu mainita sellanen leijuminen niissä kalliiden vaatteiden/varusteiden takana jolla oletetaan olevan hyviä ja sitte moititaan keppejä toisensa perään jossei kulje.

                                                              nojoo se siitä

                                                              Pitääpä enska laittaa myyntiin ja ostaa safari tjsp oleva juna, ehkä se sopis sit mulle enenmän.. voisi takertua enemmän tuohon sporttikelkalla ajeluun ja verrata vaikka autoiluun tai mp vehkeisiin mut empä jaksa.

                                                              Sanottiin monesta tuutista mulle b5:n tukivarsien hajoilustakin mutta 60tkm ja oli madallusta/vannetta muttei ainuttakaan hajonnutta tuona aikana oisko ajotyylillä tekemistä tuon kanssa?

                                                              tää meni ihan ot:n puolelle.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X