Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Venemiehet suositelkaa karttaplotteria

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Suosittelen Lowrancen HDS -sarjaa. Itellä se 7" ja hyvin on pelittänyt. Näytön tarkkuus ja kirkkaus toimii säässä kuin säässä ja itse laite muutenkin laadukkaan oloinen.

Comment

Myyjän mukaan -20 asteessa menee raja minkä se anturi vielä kestää. Melkoinen rakohan sinne anturin ja johdon väliin syntyy kun johtoa kääntelee.
      Tulipa mieleen, että olen saattanut sipaista Sikaflexia lisätiivisteeksi tuohon anturin ja piuhan yhtymäkohtaan. Pitääkin tsekata se, ikun käyn seuraavan kerran veneellä.

Niin tai näin, vesi jäätyy nollassa eli. Jos myyjän mielestä -20C on anturin keston raja, niin anturin sisään tunkeutuneen veden jäätymisestä ei lie kyse? Minun anturi lie tehty jossain suomi-antureiden-linjalla, koska se on takuuvarmasti kärvistellyt -20C kylmemmissä oloissa. Viime lauantainakin oli n. -30C veneen säilytyspaikassa. Nyt koputtaa vankasti puuta. Keväällä nähdään pelaako anturi vielä. Tosin onhan tuo anturi minulla ollut jo vuodesta 2008 ja ei vielä ole mennyt rikki.

Comment

Kävin eilen venemessuilla ja käteen tarttui heräteostoksena Lowrancen HDS10 kaikuplotteri Structure Scan lisämoduulilla, kun "halvalla sai". Tuo siis sitä vanhempaa Gen1 mallia, joka selittää huimat tarjoushinnat. On vakuuttavan oloinen vekotin.

Suurella mielenkiinnolla odotan tulevaa veneilykautta, kun pääsee Structure Scannailemaan lähiseudun hylkyjä ja muuten ihmettelemään vedenalaista maailmaa uudella 3D-sivuluotaussysteemillä.

Sitä ennen jonkun verran johtotöitä luvassa, kun kytkee nuo uudet vempaimet NMEA2K verkkoon sekä linkittää vanhat ja uudet vehkeet yhteen ethernetillä. Pitää myös keksiä järjellinen paikka tuolle Structure Scan kaikuanturalle, joka on melko kookas möykky.

Comment

Kellään hajua, että kuinka Lowrance Elite-5:ssa sais plotterin puolella syvyystiedot/pohjan profiilit näkyviin? Vai onko tuo vain liian carwalakki semmoisiin hienouksiin. Tuo ohjekirja on jotain huonon ja naurettavan väliltä ja en oo kalareissuilla löytänyt pikkunäpertelyllä noita mistään.

Tämä vaan siksi että edellisellä reissulla huomattiin, että pohjaprofiilin ennustus olis pop :)

Comment

Itsellä kokemusta Lowrancesta sekä Garminista. Käyttänyt olen muutamaa muutakin merkkiä. Paras käyttömukavuus on tuossa Garminissa.

Omassa veneessä on nyt 720S ja on muuten loistava laite. Upotettuna koetauluun. Jos jotain pitäisi moittia -> 7" näyttö ei aina meinaa riittää. Sama laite 10" näytöllä olisi huippu.

Lisäksi tuon 720S plottausnopeus on ollut parasta vs yhteenkään toiseen laitteeseen. Se todella "pyörii" eikä nyi niinkuin monessa laiteessa.

Comment

Siis tarkoitatko et näkyis syvänteen reunat ja syvyyskäyrät.? Näkyykö sulla kartta kuva olenkaan.? Jos näkyy niin sit yläreunasta olevasta plus/miinus napista saa zoomattua karttaa.. En tiedä ymmärsinkö nyt ihan mitä haet, mut mulla on samanlainen plotteri itellä uistelu käytössä..

Comment

Syvyyskäyriä/syvänteen reunoja. Mutta näemmä vika on siinä että kalasten semmosilla alueilla, mistä merikartat on mitä sattuu :) Eli papruversiokkin aika karvalakkeja kun tuo Petsmo-Köklöt-alue on niin kivikkoista että ei uskalla mennä yhtään väylien ulkopuolelle...

Comment

Ainakin itse oon kalastellu eri järvillä pienillä/isoilla ja aina on löytynyt käyrät. Voit tarkistaa esim MML kartoista jotka löytyvät netistä, että löytyykö sieltä käyrät, jos löytyy niin joku on sit vi..llaan.

Comment

Eli pitää vielä tutkia tarkemmin siis, kun vertasin vaan plotterin antamaa karttaa johonkin 30+v vanhaan merikarttaan, niin oikein syvät paikat oli merkattu samalla lailla, mutta oikeita syvyskäyriä ei ollu.

Comment

Mikäs karttakortti sinulla on käytössä? Lowranceen on tarjolla vain Nautic Pathia tai Navionicsia, joista jälkimmäinen parempi.

Netistä voi kätevästi katsella alueesi syvyystietoja Navionicsin kartalta täältä:

http://www.navionics.com/en/webapp

Jos tuosta ei löydy syvyyskäyriä alueeltasi niin niitä ei sitten vain ole, ainakaan Navionicsin korteissa.

Edit: Merkkikorttien syvyyskäyrät on oikeasti jotain naurettavan ja henkilökohtaisen loukkauksen väliltä. Niihin ei kannata hirveästi uskoa ja ne on pitkälti vain suuntaa-antavia, ei oikeasti luotettavia syvyystietoja. Kartoissa on oikeasti luotettavat syvyysmerkinnät vain väylien kohdilla ja niissäkin on luotettavaa vain väylän minimisyvyystieto. Sanotaan, että veneilijöitä on kahta eri lajia; niitä jotka on käyneet kivellä ja niitä jotka eivät vielä ole käyneet kivellä.
                      Viimeksi muokannut Ilkka L; 6.8.2013, 08:03.

Comment

Itse oon kyllä toista mieltä noista syvyyskäyrien paikkaansa pitävyydestä. Itse uistelen aika paljon ja käytän takilaa ja naaraan noita syvänteiden reunoja niin aika tarkkoja noi ovat, siis ainakin järvialuella. Plotterihan näyttää aina kun saavut uudelle syvyys alueelle esim 6-10m tjms. Vai siis tarkoititko paperikarttoja.?

Comment

Jos tuosta ei löydy syvyyskäyriä alueeltasi niin niitä ei sitten vain ole, ainakaan Navionicsin korteissa.
                          Navionics on juuri täälä ja tuosta weppikartasta katoin, niin kuten arvelinkin tuon alueen pelkän haasteellisuuden takia ei ole kunnon käyriä olemassa kyseisestä paikasta (moneen paikkaan edes merkkarit/pelastuslaitos ei halua tulla)

Tämä: Karttapaikka

Sekä raippaluoto on aikamoista pujottelurataa pelkästään kivien takia
                          Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 6.8.2013, 13:12.

Comment

Kyllän tosta navionics kartasta aika hyvin näkyy.

Comment

Niin ne pari kuoppaa, totuus on aivan muuta tuola :D

Comment

J-M Koopikka: Omat ajelut muistiin, ja merkkaa kivet aina kun kolisee, niin on vähän enemmän dataa taas seuraavaksi kerraksi. Ja jos kaikki tekisivät noin, niin joukkoistamisellahan saisitte kalamiesten kivikartat aikaiseksi sille seudulle. =)

Sukulaismökki on siellä Vaasan nurkilla ja junioriajoista jäi mieleen se, että veneellä ajettiin kunnon vauhtia vain siellä missä oli "varmasti" riittävästi vettä. Heti kun oltiin oudommilla vesillä vauhti tippui ja vähintään pari poikaa oli keulassa tähystämässä kiviä (ajalla ennen edullisia kaikuluotaimia).

Comment

Tuoltahan saa myös kännykkään ladattua kartat kuukauden maksuttomalla kokelulla karttaselain.fi tuntuu täällä ainakin ihan toimivan,tietysti pieninäyttö on ongelma.

Comment

Itse oon kyllä toista mieltä noista syvyyskäyrien paikkaansa pitävyydestä. Itse uistelen aika paljon ja käytän takilaa ja naaraan noita syvänteiden reunoja niin aika tarkkoja noi ovat, siis ainakin järvialuella. Plotterihan näyttää aina kun saavut uudelle syvyys alueelle esim 6-10m tjms. Vai siis tarkoititko paperikarttoja.?
                                    Tarkoitan siis paperikarttojen käyriä ja nuo plotterikartathan käyttää samaa merenkulkulaitoksen toimittamaa kartta-aineistoa eli sama asia vähän eri paketissa.

Uistelua itsekin harrastavana olen todennut merialueiden syvyyskäyrät olevan korkeintaan vähän sinne päin. Esim. Porkkalan merialue avomeren tuntumassa on käyrästöltään/syvyysmerkinnöiltään ihan vitsi. Ei tuollakaan sentään vaarallisia merkkaamattomia karikoita ole omalle kohdalle osunut, mutta on pikkuisen koomista, jos kartan mukaan pitäisi olla 50m vettä alla, niin löytyy sataa metriä. Vastaavia löytyy vaikka kuinka paljon.

Laiturilegenda kertoo, että maanpuollustuksellisista syistä merialueiden julkisiin karttoihin ei ole laitettu lähellekään kaikkia yksityiskohtia vaikka parempaa kartta-aineistoa on tehty puolustusvoimien käyttöön.

Nykyisin on onneksi noita karttaplotterikaikuja, joilla voi automaattisesti tallentaa itse mitattuja syvyystietoja ja muodostaa niistä omia karttoja. Tosin merialueillahan tälläinen toiminta on lain vastaista eikä kukaan lakia kunnioittava sellaista tietenkään harrasta.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                                      Kellään hajua, että kuinka Lowrance Elite-5:ssa sais plotterin puolella syvyystiedot/pohjan profiilit näkyviin? Vai onko tuo vain liian carwalakki semmoisiin hienouksiin. Tuo ohjekirja on jotain huonon ja naurettavan väliltä ja en oo kalareissuilla löytänyt pikkunäpertelyllä noita mistään.

Tämä vaan siksi että edellisellä reissulla huomattiin, että pohjaprofiilin ennustus olis pop :)
                                      Mulla on ko. laite mutta en oikein ymmärrä kysymystäsi. Saat siis plotterin puolelle näkyviin sen hetkisen syvyyden ja kartta näyttää syvyyskäyriä (tai oikeastaan eri sinisillä syvyysluokan + numerot) ja näähän näkyy igan defaultina mutta mitään pohjan profiilia se ei piirrä. Kaiku-puolella toki piirtää mutta sehän ei ollutkana ongelma.

Vai menikö tää vastaus ihan metsään?

Comment

Tarkoitin näin tarkkoja, kun jossain näin kuvia, että joissain plotuissa olis ollu näinkin tarkkoja:
                                        http://www.lokinlampi.fi/kuvia/alalokinlampi.jpg

Mut näemmä noissa navionicsin kartoissa ei vaan ole ihan noin tarkkoja käyriä, varsinkaan mun kalavesiltä (siis tuo petsmo on vain yks niistä).

Tuohonhan on olemassa joku PC-softa, jolla saa suunniteltua vaikka mitä. Mutta semmonen käsitys, että tarvis jo laajakulmakaiullista mallia, että siitä sais kaikki irti.

No enköhän mä tuolla pärjää, tällä hetkellä näemmä tuli ongelmaksi anturin vettyminen, ei oikein tykkää tuosta liukuvasta anturilevystä, vaikka onkin vedonpoisto asennettuna. Kun silti johto pikkusen pääsee pyöriin/liikkuun siinä anturin juures.

Comment

Eileen tuli käytyä taimenta yrittämässä ja paikat on silloin mulla huomattavasti eri paikassa, kuin muutoin kalareissuilla ja nyt tuli todettua, että syvyyskäyrien puuttuminen johtui ihan vain siitä, että nuo mun muut kalamestat on vain niin huonosti kartoitettu, että niistä ei noita käyriä vain ole edes olemassa. Hyvä että edes kaikki väylämerkit on. Tuola taimenpaikoilla oli nannaa ajella syvänteiden kohdilla ja todeta vielä kaiun puolelta, että kartta oli jopa oikeassa.

Comment

Mulla on ipad Nuudin lifeproof kotelossa eikä se kuumene yhtään.

Navionics plotterisofta ja kotelo yhteensä 170 euroa.

Varalta mukana tietenkin merikortti ja kompassi.

Comment

Venettä ollaan ostamassa (L-Buster) ja siihen liike ehdottaa Dragonfly-yhdistelmälaitetta. Onko jollain kokemuksia vehkeestä?

Comment

Tuo taitaa mennä itselleni hankintalistalle. Hitto, että vaikuttaa pätevältä laitteelta meikäläisen käytöön ja tarpeisiin :)

Comment

Working...
                                                X