Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hyviä metalliporanteriä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Hyviä metalliporanteriä?

    Tarvetta olisi kunnolliselle, kestävälle ja hyvälle poranterälle metallia sisältävien aineiden poraamiseen. Merkkejä on monia niin kuin hintojakin. Olisiko suositella oikeasti joitain hyviä teriä?

    Motonetistä löytyisi mm. Ruko hss, Bosch ja Alpen merkkisiä settejä, tekeekö noilla mitään? Olen kyllästynyt noihin huonoihin / halvempiin pieniin teriin mitkä on jo uutuudestaan tylsiä tai sitten vääntyyvät tai katkeavat heti.

    Onko leikkuuöljyistä mitään käytännön hyötyä jos sähkökäyttöisellä poralla pistelee menemään?

    #2
    Rukoista itsellä hyviä kokemuksia. Ostin joskus starkin poistomyynnistä kasan rukon hss teriä. Kunhan muistaa käyttää leikkuuöljyä, niin kestävät hyvin. Sillä on oikeasti suuri merkitys. Ei tuu poltettua terää pilalle.

    Comment


    • #3
      On vähän vaikea sanoa mikä on hyvä poranterä harrastajalle. Käsikäytössä kallis ammattikäyttöön oleva pora voi hajota heti. Ammattikäyttöön tulevat porat ovat kovia, mutta usein myös hauraita eli kaikki leikkuuarvot pitää olla kohdallaan, tällöin tulee pitkä kestoikä. Ammattikäyttöön tulevan poran pitää olla tarkalleen oikeankokoinen ja suora. Harrastekäytössä nuo asiat eivät ole mitään erityisiä vaatimuksia.

      Tavallinen HSS-pora ei kestä kovin kuumaa , pora ei yleensä varsinaisesti kulu muutamassa reiässä vaan se osittain sulaa. Kierroksia pitää käyttää aika vähän, painaa voi paljon ja kaikki jäähdytys on hyväksi, myös ihan pelkkä vesi. HSS-Co porat kestävät paremmin kuumaa. Pinnoitettuja kovametalliporia voi käyttää myös , mutta nekin murtuvat helposti kotikäytössä, varsinkin läpi menevässä reiässä.
      Tuossa muutamia hyvälaatuisten porien ostopaikkoja:

      http://188.65.137.50/teraskonttori.f...67&e=12148&p=0
      http://www.tkp-toolservice.fi/fi/Tuo...%C3%A4sporat/?
      Viimeksi muokannut vepek; 21.8.2012, 23:18.

      Comment


      • #4
        Jokaisen terän saa pilalle jos heti aloittaa sillä 12mm terällä. Eli pienellä terällä aloittaa ja leikkuuöljyä ei voi käyttää liikaa.

        Monesti näkee että tehdään kovilla kierroksilla pari 12mm reikää ja sen jälkeen haukutaan terät paskaksi kun eivät enempää kestä =D

        Comment


          #5
          Itse noita tosi kalliita coboltti teriä aikaisemmin ostaneena ja sitten itselleen suuttuneena, kun sitte sellasen tuhoaa jossain jalkalistan tai vastaavan sekundäärisen homman kanssa, tulin siihen tulokseen että tämä on se ainoa järkevä reitti:
          http://www.ebay.de/itm/170-tlg-Titan...-/190285042372

          Yli 5 kiloa poranteriä reilulla viidelläkympillä kotiin kannettuna. Ja nämä todella teräviä ja kovia, joten välillä tulee katkaisseeksi terän, mutta sitten senkun ottaa seuraavan paketista, ei tartte sääliä jossain ruostepultin poraamisessa yms.

          Comment


          • #6
            Dormerin poranterät on olleet "markettiterien" jälkeen kuin eri planeetalta. Hintaa niillä on kyllä mutta eipä ole poraaminenkaan sitten samanlaista tuskaa kuin halpisterillä.

            Comment


              #7
              Coboltti-terille täältä ääni. Niitä on ollut käytössä töissä/kotona ja ei kyllä mielellään palaa tavallisiin. Vähän sama ero kuin kotikäyttöön tarkoitettu iskukone ja ammattikäyttöön. Lahjoitin kaikki kotikoneet pois kun on tuollanen ammattikäyttöön tarkoitettu iskukone kotiutui.

              Comment


              • #8
                Voihan sitä aloittaa vaikka suoraan sillä 30mm poralla jos se on iskussaan. Poriakin suht helppo teroitella nauhahiomakoneella jos sellaisen omistaa. Sillä 12mm porallakin saa olla se ~~~500 kierrost. Tietty poraako käsikoneella vai pylväsporakoneella. Pylväskoneen jos omistaa niin sillähän se on näppärä näitä arvoja paremmin toteuttaa. Itte käyttäny kaavaa 6000 jaettuna poranhalkaisijalla mustalle. Kirkkaalle abautirallaa puolet tuosta. Töissä taitaa justiisa olla näit dormerin teriä ja välillä kestää välillä ei. Kai noita parempiakin olisi ;/
                Viimeksi muokannut Joniq; 21.8.2012, 22:45.

                Comment


                  #9
                  Dormerin terät on hyviä, meenee kaikki rosteri, musta, valu, alumiini ja yms.

                  Comment


                  • #10
                    Viime syksynä töissä vähän siivoiltiin paikkoja joten metallinkeräyslavalle lensi kaikkea kiintoisaa, mm. Dormerin teriä joilla oli porattu tyyliin yksi reikä ja jääneet sitten jonnekin lojumaan. Noilla kun on päässyt kokeilemaan, niin kyllä markettien myymät kultamaalilla silatut terät ovat aika nopeasti kierrätykseen päätyneet.

                    Comment


                      #11
                      Dormerit on kyllä pirun hyviä.
                      Titex on melkeimpä parempi, muttei ehkä käsiporassa (pyrkii ottamaan isoa lastua).
                      Wurthin zebrat kobolttisina on myös aikas pitkäikäisiä, kunhan malttaa aloittaa varoen ettei heti lohkaise kulmia.

                      Comment


                        #12
                        Dormerin terät on minusta cobolttiteriäkin parempia, mulla on kierros niitäkin ja sellanen 150e co8% satsi kans. Käytän näitä vain ja ainostaan ns hifistelyyn tai paksuun rosteriin. Ennenkuin nuo ebay terät markettiteriksi haukut, kannattaa koettaa, kestävyyttä ei toki ole samaan tapaan, mutta kyl mulla terät rikki menee sen takia että poraan vinoon, tai terä jumahtaa just läpäistäessään kappaleen ja siitä jää sellanen lovi tai kun läpäsee ja on paino päällä osuu siellä takana johonkin. Ja jos joku neuvoo että poraa suoraan, niin aina ei voi, esim jotain katkenneita pultteja tms poistaessa, ja en myöskään ole tarpeeksi hyvä porari ;)

                        Ammattilaiset elkee naurako, mutta mulla on poraamisen apuna tälläisiä, helpottaa kummasti löytää niin pyöreestä kuin latikasta keskilinja ja jos on jo yksi reikä oikeessa kohdassa niin saa merkattua noilla meisteille joko jengallisesta tai poratusta reijästä. Konttorirotta kun rakentelee kaikki apu tarvitaan.
                        kierteellisen reijän merkkaus
                        näppärä keskilinjan etsintään
                        keskilinja pylväskoneeseen
                        reikä merkkaus

                        Comment


                          #13
                          Tavallinen HSS-terä, leikkuuöljyä ja sitten opetellaan teroittamaan tylsyneitä teriä, niin päästään pitkälle. Kannattaa myös aina porata alkureikä, jollain 3mm terällä ja vasta sitten tarjoaa perään isompaa jöötiä. Eikä myöskään polteta teriä piloille liian suurilla kierroksilla. Pienet kierrokset ja riittävästi voimaa niin hyvä tulee eikä rosterikaan ole ongelma tällä menetelmällä.

                          Comment


                            #14
                            Alkureikien tekoon on popniittiterät olleet käteviä. Sen kun saa vielä käännettyäkin ;)

                            Comment


                            • #15
                              Sanoisin, että Dormer on hyvä valmistaja , mutta hyviä ellei parempia kyllä löytyy. Fakta kuitenkin on ettei tavallinen pikateräs (HSS) kestä lämpöä eikä sillä juuri kannata porata ruostumatonta.

                              Pinnoittamaton teräväreunainen kovametallipora on erittäin hyvä puulle ja muoveille varsinkin puussa tulee helposti lämpöa paljon, jonka kovametalli kestää.

                              Katsoin teroitusohjeita Youtubelta ja törmäsin aika erilaisiin tapoihin. Mielestäni käsin pora teroitetaan ensin keventämällä keskiöta smirkelin nurkalla leikkaavan särmän takapuolta aivan hipoen toista leikkaavaa särmää. Varsinainen teroitus kiven suoralla sivulla työntäen ja samalla kääntäen poraa.
                              Tuossa mielestäni oikea tapa: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=pW7kGFcM2sc[/ame]




                              Ja tässä väärä tapa: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=_pDitJb7z-M[/ame]
                              Viimeksi muokannut vepek; 22.8.2012, 00:13.

                              Comment


                                #16
                                Itse kyllä teen vähän samalla tavalla kuin tuossa viimeisessä videossa, ja hyvää tulee :) Kaipa noita tyylejäkin on monenlaisia.

                                Comment


                                  #17
                                  Jos joku tapa on oikea ja toinen väärä, olisi minusta aiheellista perustella miksi näin on. Poranteriä on erilaisia ja niin on teroitustapojakin:

                                  http://www.precisiondormer.com/sandvik/2531/internet/USA_English/s005479.nsf/Alldocs/Product*2DMachiningSolutions*2ATH*2DPDFsu/$file/11Teroittaminen.pdf

                                  Itse en ole asiantuntija näissä teroitushommissa, mutta oleellista kai lienee se, että poranterän kulmat tulee teroitettua oikein kulloisellekin terälle. Ylläolevan linkin tekstissä mainitaan, että keskisärmän kevennys ei ole välttämätöntä mikäli sen pituus ei ylitä 10% poranterän halkaisijasta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Noihin laittamiini videoihin : jälkimäisessä tavassa poran keskikohta jää todennäköisesti 0-päästölle eli poraaminen vaatii voimaa ja pora lämpenee . Toinen huono asia on kovera päästöpinta , jolloin terä on heikompi. Ensimmäisessä videossa näkee , että kyseessä on ammattimies. Toki kulmia voi aina mittailla.

                                    Keskikevennys keventää porausvoimaa, tosin voi hieman heikentää poraa eli jokainen voi päättää minkä haluaa.

                                    Pora kuluu usein muualta ensin kuin terävästä reunasta, leikkaavan särmän taakse tulee ns. kuoppakulumista, joka sitten lähenee terän reunaa. Usein pitää ensin ottaa porasta noin 1mm pois ennen teroitusta.

                                    Ammattiporanteroituskoneiden tapaa ei välttämättä kannata seurata käsin teroituksessa . Koneet usein tekevät ns. S-kärjen , parhaat vielä kiertävät kärjen , jolloin päästö on oikea joka paikassa. Omassa Giovannin koneessa on vielä laikkaa heiluttava systeemi. Markkinoilla on myös paljon poranteroituskoneita , joilla ei tee yhtään mitään.

                                    Comment


                                      #19
                                      Drill doctor omassa käytössä ja tilasin pajallekin.
                                      Ei nyt ihan oikealle ammattimiehelle varmaan kelpaa, mutta tuhotut poranterät saa ainakin omaan käyttöön elvytettyä tosi helposti.
                                      Ja työmaalla riittää, että ei tarvitse yhtä terää lähteä hakemaan jostain.

                                      http://www.drilldoctor.com/
                                      Jos viittii tilata USA:sta ja hommaa 110/230 muuntimen niin pääsee aika paljon halvemmalla.
                                      Kallein malli 750 Suomessa vähän yli 300 eur.

                                      Comment


                                        #20
                                        Fakta kuitenkin on ettei tavallinen pikateräs (HSS) kestä lämpöä eikä sillä juuri kannata porata ruostumatonta.
                                        Esitän eriävän mielipiteen, kun kyse harrastustoiminnasta. Hiljattain porasin tavallisella HSS-terällä 60kpl 5mm reikiä 5mm paksuun rosteriplootuun. Yhdellä terällä selvisin ja se oli vielä käyttökuntoinen urakan jälkeen. Hiljaiset kierrokset & leikkuuneste on se juttu tässä lajissa.

                                        On tietysti eri asia, jos ammatikseen poraa 8h päivässä isoja reikiä paksuun rosteriin tai muuhun vähän haasteellisempaan materiaaliin. Silloin lienee aivan perusteltua satsata paremmin työhön soveltuviin teriin. Mutta laadukas HSS-terä on mielestäni aika ylivoimainen hinnan ja teroitettavuuden suhteen harrastekäytössä.

                                        Teroituskone on hyvä vekotin, jos ei ole halua opetella terän teroitusta manuaalisesti. Kone vaan usein sen verran arvokas vekotin, että harrastekäytössä sen hinnalla saa niin ison läjän uusia poranteriä, että koneen hankinnan kannattavuus vähän niin ja näin.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kyllä mäkin oon RST-latikkaan poraillut lukemattomia reikiä HSS-terillä. Noilla edellä mainituilla ruko merkkisillä. Hyvin on uponnut. Kun ei oo kiire ja rauhassa porailee leikkuuöljyn kanssa, niin ei oo mitään ongelmaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuohon alkuperäiseen kysymykseen, itsellä kertynyt aika läjä poranteriä pitkän harrastushistorian aikana, onhan niitä tullut teroitettuakin ja kunnon terällä on ilo leikata lastua. Viime vuonna kun tein kansihommaa RS2:een ajattelin kuitenkin käydä ihan oikeassa työkalukaupassa kyselemässä kunnon teriä että saan RS2:n kanteen ruotsinpoikien katkaisemat pakosarjan pinnapultit porattua siististi pois. Mukaan tarttui muutama kobolttiterä ja kyllä kannatti, meni kuin juustoon ja käsivaralla reikäkin keskellä. Omasta mielestäni tuo leikkuuneste on ihan ehdoton vaativammissa porauksissa, joitain materiaaleja ei kannata edes yrittää jos ei jäähdytä leikkuunesteellä. Oleellista on myös materiaalin mukainen teroitus, alkureikä tai piste, oikea kierrosluku ja tarpeeksi syöttöä.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #23
                                              Pisteestä tuli mieleen, että bilteman "automaattinen" pistepuikko on kyllä kätevä. Ei maksa montaa euroa ja helpottaa kovasti tarkempia hommia.

                                              Comment


                                                #24
                                                Hieman ot:tä, mutta sitten tarviis kunnon kierretappisarja, ja halvalla hyvät, ehdotuksia?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mä en oo ostanut sarjaa. Hyv sarja maksaa p*rkeleesti. Oon vaan ostanut parempia tappeja sitä mukaa, kun on ollut tarvetta. Ainakin DeWaltin tapeilla tuli ihan siistiä jenkaa rst latikkaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Cobolttiterät on tarkoitettu rosterin poraamiseen (rosreri on sitkeätä)! Perus HSS-terällä pystyy poraamaan perusmetalleja aivan varmasti! Leikkuunesteen käyttö on suotavaa aina kun poraa mitä vaan, millä terällä tahansa, varsinkin jos ei tiedä mitä tekee.

                                                    Useinmiten terän "polttaa" liian isoilla kierroksilla, niinkuin moni jo maininnutkin. Yllä ehdotetuista vaihtoehdoista valitsisin itse Dormerin!
                                                    Viimeksi muokannut Zikke; 24.8.2012, 23:19.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Itsellä on Anttilan keskusvaraston poistosta hommattu poranteräsarja, joka maksoi sen 7 euroa. Ihan oma salkku, jossa terät on. On kullitettua terää metallille, kiviterää ja puulle omat terät. Nuo kullitettut terät menee lasiin ja rosteriin ihan kelvosti akkukoneellakin. Parempiakin olen käyttänyt, mutta kotihommiin käy ihan kivasti.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Hieman ot:tä, mutta sitten tarviis kunnon kierretappisarja, ja halvalla hyvät, ehdotuksia?
                                                        Dormerin tapit on hyviä, etenkin konekierretapit. Konekierretapit ovat siis niitä joissa on lastunpoisto kierre eli lastua ei tarvitse välillä katkaista pyöräyttämällä takaisin päin. Dormerilla on hyvä sarja peltilootassa jossa tulee osamilli poranterätkin mukana. Oliskohan ollu M4-M16 setti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kai sitä pienissä tallihommissa pärjää ihan halvoillakin kierretapeilla kuhan muistaa porata oikeen kokosen reiän sille tapille. Ei koita vääntää M10 5mm reikään. ~~. Rocolia tai muuta vastaavaa kannattaa käyttää, helpottaa. Tai vaikka öljyllä voitelee tapin ja reiän. Aina parempi ettei kuivana, vai kuinka ^^

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kierretapiksi käsikäyttöön kannattaa valita aika pehmeä tappi, ammatti/konekäyttöön tarkoitetut tapit lohkeavat helposti.
                                                            Porareikä voi olla ohjearvoa isompi eikä se juurikaan heikennä kierrettä, mutta helpottaa paljon kierteitystä.
                                                            Kierretappeja on monenlaisia , mutta yksi perusasia on eli onko se tarkoitettu läpi menevään reikään vai pohjalliseen reikään. Läpireikätapissa on kevennetty ensimmäisiä kierteitä , tällöin tappi ohjautuu hyvin, mutta luonnollisesti pohjareiässä ei tällä tapilla saada täyttä kierrettä lähelle pohjaa.

                                                            Teollisuudessa ei enää paljon käytetä leikkaavia tappeja vaan manglaavia, tietysti muovit yms. pitää tehdä leikkaavilla tapeilla. Mangaalavien tappien porareikä on isompi kuin leikkaavan tapin . Lasku on helppo, jos M8:n porareikä on leikkaavalla tapilla 6,8 mm , on se manglaavalla 7,4mm eli puolitetaan leikkaavan tapin porareiän erotus peruskierteen mittaan nähden.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X