Matti, tommonen PDF löyty jossa olis tietoa mitä Hondan koneista sais ulos.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottoriveneilijöitä?
Collapse
X
-
Kiitos! Tuo onkin mielenkiintoinen. Aika hyvinhän koneesta saa kaikesta tarpeellisesta dataa ulos, joten täytyy varmaankin NMEA 2000 -starttisarja ja moottorikaapeli hankkia.
Se vaan, että odottavan aika on pitkä, vielä 6 kk kauden alkuun itä-Suomen vesillä :)
Comment
-
Nin ne tuppaa pitkäaikaisetkin haaveet toteutuvan, kun oikein kovasti toivoo ja odottaa :) Eilen kävin kelkkomassa venevanhuksen tontille ja kesän aikana se pitäisi saada ajoon. Argo 19 odottelee nyt traileria ja konetta. Vene on vuodelta -89 ja siihen nähden ihan hyvässä kunnossa. Ihan pikkuisia gelcoatin paloja puuttuu pohjasta ja nitä pitäisi varmaan ekana alkaa paikkaamaan. Ovat varmaan sytyneet rantautumisessa tai muussa vastaavassa kosketuksessa. Onneksi tuota laitetta ei oo pahemmin seisotettu laiturissa, niin ei siellä mitään lasikuituruttoa ole. Koneesta ei nyt ole suuremmin vielä ajatusta ja eka kone varmaan laitetaan vain sillä ajatuksella, että mitä käteen osuu. Papereiden mukaan 235hv asti voidaan mennä ja sille tuskin on tarvetta, jos nyt vaikka 70-80hv olis alaraja. Pikkuisen leiponutkin kävis, vois sitten hyvällä syyllä tehdä sen koneenkin heti kuntoon.
- 1 like
Comment
-
Joku konsernin 3.0TDI myös, niihin saa myös valmiita marinointi-kittejä. Olis voimaa ja kulutuskaan ei päätä huimaisi
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiEilen kävin kelkkomassa venevanhuksen tontille ja kesän aikana se pitäisi saada ajoon. Argo 19 odottelee nyt traileria ja konetta. Vene on vuodelta -89
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiKoneesta ei nyt ole suuremmin vielä ajatusta ja eka kone varmaan laitetaan vain sillä ajatuksella, että mitä käteen osuu. Papereiden mukaan 235hv asti voidaan mennä ja sille tuskin on tarvetta, jos nyt vaikka 70-80hv olis alaraja.
Mä oon mennyt -88 - mallisella Yahama 90:llä viimeiset vuosikymmenet. Kulkua on 22" ropellilla reilu 50kn. Tälle kesälle olis tarkoitus karistaa noita jettejä ja perään vaihtuu vähän lisää 2-tahtitehoa... vuodelta -91.
Noissa wanhemmissa 2-t-koneissa on bonuksena käytännössä nollissa olevat huoltokustannukset. Tuohon jammuun on viimeisen 35 vuoden aikana kulunut 60eur fiksauksiin (kaasareiden huoltosarja) ja huoltoihin litra hypoidia perään per vuosi ja tulpat joka toinen/kolmas vuosi. Esim vesipumpun impelleri on edelleen alkuperäinen ja notkea + kaikki siivet tallessa (tuntuu aina turhalta tarkistaa se parin vuoden välein, kun se vaan kestää ja kestää...)
Oikeilla vehkeillä veneily on halpaa...
Comment
-
Hissi löytyy jo perälaudasta. Land & Sea merkkinen, mutta siitä on likujen nylon holkit ihan loppu. Ne tarttis jostain keksiä. Ehkä pexiputkesta sais askarreltua sopivat. Varaosia tuohon ei saa enää mistään mutta on silti ihan toimiva kampe. Pienet väännöt kolme pyttyisestä 70hv mercurystä menossa ja mukaan tulisi 90hv kaasarit. Yhdestä 90hv jammusta myös kysely vetämässä. Yamahassa vaan arveluttaa ne katkeilvat pultit joka puolella konetta. Mun tuurilla menis varmaan jokainen poikki huollettaessa. V4 Evari/jonssoni olis halpa ja riittävä ratkaisu tälle kesälle jos sopiva osuisi kohdalle. Ovat vaan aika janoisia... Lyhytrikistä tuskin löytyy mistään, mut eipä se tosiaan niin paljoa haittaa hissin kanssa. Tuorevoiteluvehkeet lähtee ainakin ekana mäkeen, oli kone mikä hyvänsä.
Maalaushommaa vähän miettinyt ja luultavasti haluaisin vetäistä kyljet ja pohjan oranssiksi. Semmoista saman väristä, millä noiden keulapiikki on usein maalattu. Samalla vois vetästä myös tuulilasin. Kansi saisi jäädä valkoiseksi. Toinen vaihtoehto on vetää vain keula oranssiksi ja maalata runko tummemman siniseksi. Noita on automaalillakin maalattu, mut kaipa se epoksi olis oikeaa tavaraa kylkiin ja pohjaan? Sitä ennen vois korjata kaikki pikku vauriot. Pohjan V-kohtaan ajatelin tehdä RST-listan niin ei tarttis jännitellä rantautumisissa, kiinnitys koriliimalla. Se ei varmaan juuri kulkuun vaikuta? Mä meinaan kyllä ajella tuolla ihan päiväretkiä Turun saaristossa. Fiksulla kaasun asennolla pitäis olla suht taloudellinenkin.
https://www.instagram.com/p/CeUKhgdI..._web_copy_link
Comment
-
Ei se rst-lista kyytiin vaikuta, kun kiukaassa on löylyä. Ilmassa se on...
Pitäis varmaan ottaa tosta meidän wanhuksesta uudempi kuva, kun toi lista fiksattu jo muutama vuosi sitten. Nyt alkanut kesä on tuolle paatille numero 50. Ihan kivasti lasikuituiselle kisaveneelle. ?
- 1 like
Comment
-
Joo, on nuo ihan uskomattomia laitteita. Siinä missä finnsportien peräpeilit ovat tippuneet kyydistä kymmeniä vuosia takaperin, nää vaan jotenkin pysy kasassa. Asiallista käsityötä, ei siihen voi oikein muuta todeta. Semmosta kyselisin, että millä voisi järkevästikorjata veneen pohjan spray-listojen päässä olevat pikku vauriot. Lista loppuu peräpeilin tasalle ja sinne listan päähän on jokunen kolhu tullut. Voiko ne täyttää vaikka Marine epoxy fillerillä tai jollain muulla vastaavalla kamalla vai olisko vaan parempi vedellä mattoa ja hartsia. Varmaan joku maksimitäyttö olis luokka 3-4mm. Pohjan meinasin joka tapauksessa maalata niin semmosilla jutuilla ei oo väliä.Viimeksi muokannut JM; 7.6.2022, 08:32.
Comment
-
Mä kävin tuon omani läpi kaikkien pikkunaarmujenkin osalta 4 vuotta sitten:
Mulla oli käytössä jotain gelcoat-filleriä noihin pienempiin naarmuihin, ja lisäksi lasikuitupakkelia jolla fiksasin ne samat nousulistojen päät ennen maalausta. Hyvin on ainakin nyt nämä vuodet pysynyt.Viimeksi muokannut concorde; 7.6.2022, 09:41.
Comment
-
Noni, tolla setillä mennään. Veditkö tuohon yli ensin epoksin ja sitten maali (PU) päälle vai miten maalasit? Karttaplottereista kiinnostaisi semmonen malli, johon saisi kivasti moottorin datat, mutta mulle joku kalojen luotaus on ihan yhdentekevää.Suunnittelin, että varmaan laittelen koneen anturoinnit analog to nmea adapterilla väylään, niin saa sitten kaiken tarpeellisen yhdelle näytölle. Ilmeisesti nyt on kuitenkin niin, että noi kalajutut on monella valmistajalla se päähommeli. Raymarinella olis kai kohtuullisesti syvyyskarttaa saatavilla, kun käyttäjät luotaavat koko ajan dataa tietokantaan. Kaipa niitä muutkin päivittelevät.Viimeksi muokannut JM; 8.6.2022, 18:02.
Comment
-
Jaa tällä on enemmänkin näitä Fabritiuksen tekeleitä. Itseltä löytyy tallista 17 jalkanen -76 vuodelta. Viimekesänä 48 solmua vakio 80 heppasena. Talven aikana tuli kantta laskettua 3mm, palotilojen muotoilu, 90hv putki muokattuna hydrotechin tyyliin jne. Testit vielä tekemättä tälle kesälle. Pintapotkurit tuntuu vaan olevan melko kiven alla näihin k-akselisiin.
Comment
-
Sulla olis kyllä paukkuja paljon kovempaankin ihan ilman virejäkin. Kävin kauppaa ihan hiljattain yhdestä argo 16 veneestä jolla oli ajettu 60hv evarilla 50 solmua. Potkurikin oli vielä alumiininen Solas. Olivat testanneet myös jotain ballisticia, mutta sitä ei oltu saatu yhtä hyvin pelaamaan. Tais jäbä mainita, että potkuri oli laitettu silleen kohdalle, että yläasennossa lapa oli veden pinnalla, mutta se pyöreä runko oli vedessä. Veljekset oli kyllä tehneet erinomaista tutkimustyötä säätöjen hakemisessa. Kaikki testit oli taulukoitu ja muutokset dokumentoitu. Siitä saattoi sanoa, että paketti oli hierottu kohdalleen. Mun tarttis nyt keksiä itse, millä lähtis kokeilemaan. Tää em. kaveri suositteli jotain chopper tyylistä, eli pyöreät lavat ja kuppia. Kaupat olis hierottu salkku-mercurystä johon tulee mukaan 90hv osat. Mennään niillä nyt tää kesä harjoitellen.
Tänään hain Hempelin Epoxy filleriä ja plastic padding in lasikuitukittiä. Tänään vene katolleen ja huomenna askartelemaan. Kun pohja on korjausten osalta valmis, vedän primerin ja epoksin sinne. Eiköhän se saada ens viikolla päätökseen.Viimeksi muokannut JM; 10.6.2022, 15:27.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja lord-of-the-rings Näytä viestiJaa tällä on enemmänkin näitä Fabritiuksen tekeleitä. Itseltä löytyy tallista 17 jalkanen -76 vuodelta.
Hyvän näköinen setti kaikkineen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiSulla olis kyllä paukkuja paljon kovempaankin ihan ilman virejäkin. Kävin kauppaa ihan hiljattain yhdestä argo 16 veneestä jolla oli ajettu 60hv evarilla 50 solmua. Potkurikin oli vielä alumiininen Solas. Olivat testanneet myös jotain ballisticia, mutta sitä ei oltu saatu yhtä hyvin pelaamaan. Tais jäbä mainita, että potkuri oli laitettu silleen kohdalle, että yläasennossa lapa oli veden pinnalla, mutta se pyöreä runko oli vedessä. Veljekset oli kyllä tehneet erinomaista tutkimustyötä säätöjen hakemisessa. Kaikki testit oli taulukoitu ja muutokset dokumentoitu. Siitä saattoi sanoa, että paketti oli hierottu kohdalleen. Mun tarttis nyt keksiä itse, millä lähtis kokeilemaan. Tää em. kaveri suositteli jotain chopper tyylistä, eli pyöreät lavat ja kuppia. Kaupat olis hierottu salkku-mercurystä johon tulee mukaan 90hv osat. Mennään niillä nyt tää kesä harjoitellen.
Comment
-
Tota laseria ei oo kauheesti kehuttu. En muista lukeneeni, että joku olisi ollut siihen varsinaisesti tyytyväinen. On se kyllä varmasti parempi kuin alupotkuri, mutta parempiakin pitäis olla helposti löydettävissä. Itsekin pähkäilen juuri, mitä mercuryn perään laittaisi ja millaisella nousulla.
Comment
-
Tänään kerkesin vihdoin nopeat testit päivitetyn koneen kanssa. 51.1 solmua kävi mittarissa ja vielä olis menny. Keli oli vaan kova kun nosti ukkosta. Hyvä jatkaa eteenpäin.
Comment
-
No tuohan kuullostaa hyvältä. Mä sain koneet kotiin ja heti piti tutkailla yhtä tyhjennettyä lohkoa. On siinä amerikkalainen keksinyt varsinaisen tavan alentaa 90hv koneen tehot. Sylinteriputkia ei oo painettu pohjaan asti, jolloin yläpäähän jää about milin rako putken ja kannen väliin. Samalla kanavissa on ikävä porras ja aukkojen ajoitus tietenkin muuttuu sen millin. Ei se ero ollut vain kaasareissa... Muutoin ovat kyllä samat ja tuo selittää senkin, miksi voivat olla samalla varaosanumerollakin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiTota laseria ei oo kauheesti kehuttu. En muista lukeneeni, että joku olisi ollut siihen varsinaisesti tyytyväinen.
Haaste on vaan löytää max 13.5" halkaisilla olevia 25+ nousuisia ropelleita, jotka eivät ole puhtaita pintapotkureita... Furyt ym on suunniteltu isoihin periin.
Comment
-
Joo, niin se taitaa olla. Screamandfly foorumia ja muitakin tullut kahlattua noista rusettien ominaisuuksista ja tuota lareia ei oo siellä ainakaan oikein arvostettu. Mulla itsellä on nyt paikalla joku Solas Rubex, eikä nousuista ynnä muusta mitään hajua. Täytyy nyt ensin tutkia se, miten se pelaa. Sit täytyy myös alkaa ihmettelemään lisävedenottoa Mercuryyn. Jonssonista olis helppo panna omat vedenotot kii, kun ovat irroitettavat, mutta tuossa mercuryssä ne ovat kiinteä osa perän kuorta. Kai ne täytyy sitten leipoa kiinni vaikka dinitrolin metal-alu kitillä.
Potkureista tutkinut lähinnä Mercury Vengeance/quiksilver silverado malleja sekä chopperia. Chopperit ovat vähän kiven alla mutta nytkin olisi ollut tyrkyllä 14/21Viimeksi muokannut JM; 21.6.2022, 15:24.
Comment
-
Eilen sain Argon vesiin nykyisellä koneella ja potkurit loppui kesken. Eka yritys oli 13x25" alumiinihyrrällä, joka kavitoi kaikissa nopeuksissa. Wauhtia oli lopulta 52kn ja kierrokset rajoittimessa ja pitoa erittäin rajoitetusti. No seuraavaks perään toi LaserII ja sitten löytyikin pitoa. Kiihtyvyys oli suupieliä hymyyn nostattava ja rajoittimessa kyytiä lopulta 53kn, mutta meno muuttui epävakaaksi. Tais olla niin, että toi LaserII oli 90-jammulla hyvä potkuri mun paattiin, kun voimaa oli vähemmän, mutta nyt kun voima lisääntyi ja mentiin potkurin limiitille, niin se alkoikin woblaamaan. Mietin, että oliskohan Laserissa aika paljon keulan nostoa ja kun isomman koneen myötä veneeseen tuli muutama kymmenen kiloa painoa lisää perään, niin yhdistelmä ei enää toimi niin hyvin.
Eli nyt pitäis löytää tuohon jammun pikkuperään sopiva 13,5 x 24-25 rusetti, joka on vakaampi kulkemaan tuolla 55+ vauhdissa...
Comment
-
Täällä löytyi kanssa rajotin tuon 22” laserin kanssa 52 solmun vauhdissa. Nostelin hissin tappiin eli potkuriakseli on nyt paris senttiä pohjan yläpuolella. Meno rauhottu kummasti. Potkurikaupoille on lähdettävä jos sen satasen meinaa rikkoa.
Comment
-
Mihin te ootte rajanneet vesilinjan näissä Argoissa. Nyt olis Hempelin light primerillä vedelty pariin kertaan kyljet ja pohja ja sitten tarttis keksiä, miten rajaa antifoulingin ja polyuretaanin. Kyljet ja takalaudan aattelin vedellä polyuretaanilla ja varmaan pätkän nokkaakin. Perälaudasta lähinnä sen veden päällä olevan osan eli varmaan suora viiva alanurkasta toiseen.
Comment
-
Mihin te ootte rajanneet vesilinjan näissä Argoissa. Nyt olis Hempelin light primerillä vedelty pariin kertaan kyljet ja pohja ja sitten tarttis keksiä, miten rajaa antifoulingin ja polyuretaanin. Kyljet ja takalaudan aattelin vedellä polyuretaanilla ja varmaan pätkän nokkaakin. Perälaudasta lähinnä sen veden päällä olevan osan eli varmaan suora viiva alanurkasta toiseen.
Samalla tuli askarreltua lisävedenottolle kunnollinen teline. Tuon vetäsen liimalla kii perälautaan, niin eiköhän se siellä pysy. Saa sitten kiinnittää tuohon vaikka kaikua, pitot putkea nopeusmittarille ja sitten tuon lisävedenoton ja mitä ikinä sitten tuleekaan mieleen. Jos ei tuo kumalla oleva putki toimi, niin äkkiäkös tuon sipaisee viistosti katki. Happosesta tein, niin ei pitäisi kadota mihinkään. Putkenkin siirtelin tuohon toiseen kiskoon, niin osuu hyvin tuon spraylistan kohdalle.
Viimeksi muokannut JM; 1.7.2022, 14:44.
Comment
-
Uusi 6 hp Honda liitettynä Nuova Raden 12 litran ulkoiseen muovitankkiin 5/16 kokoisella tarvikeletkulla (sisähalkaisija 8?mm) ei saa ajoittain riittävästi bensaa puolikaasusta ylöspäin, vaan sammuu bensan puutteeseen, tissi puristuu kasaan alipaineesta täysin ryttyyn. Rajatessani mahdollisuuksia kysyn, onko mielestäsi ko. letku liian ohut sisähalkaisijaltaan eli ei virtaa riittävästi, ja tulisi vaihtaa 3/8 yleismalliseen (sisähalkaisija 9.5?mm)? Kaikki muut mahdollisuudet olen mielestäni pois rajannut. kiinteällä tankillaan pelaa täysin. Onkohan noissa tankeissa jotain oleellisia laatueroja joka voisi vaikuttaa? Tai jokin muu asia jota en osaa huomioida.
Comment
Comment