Ei vielä! Vene on vielä ihan vaiheessa ??
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottoriveneilijöitä?
Collapse
X
-
Just tänään kiikutin moottorin jakopäähuoltoon :D , vaikka täälä vaasan korkeudella menee vielä noin 1,5kk ennen kuin on jäistä vapaa tuo lätäkkö
Comment
-
Vene vaiheessa myöskin :D Himppasen isompaa tekis mieli, mut tuo nykyinen pikkunen on kuitenkin niin kätevä kuljetella ja laskea järviin.
Tuli tehtyä hydrofoili peräprutkuun, jos keula pysyis vähä alempana lähtökiihdytykses ja toivon mukaan tois himppasen stabiiliutta koko laitokseen. Vielä sähkötrimmin kun moottoriin sais soviteltua paikoilleen. Pitäis myös uus kaiku jossain välissä asentaa, vanha Humminbird voi jäädä eläkkeelle. Sähköprutkutinta ajattelin modata tälle tulevalle kesälle niin et irrottelen koko varren ja yläpään hilut ja teen kiinnikkeet ja kiinteän asennuksen toho perämoottorin kavitaatiolevyyn. Lisäks tuli tilattua kiinalainen 100A PWM säädin jolla onnistuu portaaton säätö ja toivon mukaan vähä säästää akkuakin osakaasulla. Olishan noita valmiitakin, mut ku semmoseenkin menis sit melkein se kiloeuro. Liitin kuvan valmiista MinnKotan tekeleestä. Kiireenhän tässä itelleen saa tehtyä taas...
Comment
-
Sähköprutku on melkein turha, jos ei mee Merenkurkun pahimpiin kivipeltoihin/matalikkoihin. Tai ole taivasankkuri ;)
Comment
-
Tulipa sit lopullisesti raiskattua toi sähköprutku, leikkasin siitä jopa evän irti ku oli esteettisesti haitallinen. :D Nipparit vaihtuu rosteriklemmareihin jahka 4" versiot saapuvat. Bracketti on 3mm rosterista tehty. Kiinalainen alle parin kympin PWM ohjainkin tuntuis pelaavan ok. 60A jatkuvaa luvataan ja hetkellistä 100A joten eiköhän se tolle 55lbs moottorille kelpaa.
PWM kuivatestiä: https://youtu.be/Yl2RQwiZU8Y
Meni ny vähä projektihöpöttelyks tässäkin säikeessä, sori. :/
Comment
-
No juu, toi sähköprutku on siis vain ja ainosastaan äänettömään uistelukäyttöön. Jää nähtäväksi onko vielä inan liian korkealla, ettei hörpi ilmaa pinnasta, siinä tapauksessa pitää ihottavaa kurlutusta. Joka tapauksessa ajatus on et nousee sit kokonaan pinnan yläpuolelle plaanissa. Plaanista puheenollen vaihdoin syksyllä vakio potkurin nelilapaiseen Mercury Quicksilveriin samoilla spekseillä ku vakio, ja täytyy kyllä sanoa et on hieno peli. Nousee käytännössä välittömästi plaaniin ja jaksaa pitää plaanissa paljon hitaammassa vauhdissa ku mitä vakiopotkurilla. Huippunopeuksia ei tullu syksyllä mittailtua, ja ne ny on melko yhdentekeviä.
Comment
-
Jos ihan tarkkoja ollaan niin potkurin nousuun vaikuttavan lavan kulman voi mitata joko potkurin lavan johto- tai jättöpuolelta suhteessa potkurin akseliin. Toinen on jyrkempi ja toinen on loivempi. Jättökulma = 180 - johtokulma jne :)
Mutta jos menet potkurikauppaan 19" nousuisen potkurin kanssa ja pyydät loivempaa potkuria niin myyjä kysyy: "Laitetaanko 17" vai 15" nousulla oleva".
Comment
-
Rosteripotkurit on yleensä ns. kupattuja eli potkurisiiven jättöreunaa on taitettu mikä lisää sen todellista nousua suhteessa ilmoitettuun ja yleensäkin parantaa potkurin ominaisuuksia.
Se miksi sen vaikutusta ei kerrota potkurin ilmoitetussa nousussa on sinänsä outoa. Pitää kuitenkin muistaa, että potkuri nousu sinänsä on vähän omituinen suure, koska potkuri ei ole ruuvi joka porautuu veteen ja potkurin pitää luistaa (suhteessa sen nousuun) voidakseen yleensä toimia. Lisäksi potkureiden nousun mittausta ei ole mitenkään standardoitu. Nousu voi olla mittattu johtoreunasta, jättöreunasta, lavan keskeltä tai sitten se on jokin hattuvakiolla otettu keskiarvo edellä mainituista tai jotain ihan muuta. Tämä taas aiheuttaa sen, ettei eri valmistajien potkurit ole vertailukelpoisia nousun suhteen eikä edes saman valmistajan eri mallit. Potkuria valittaessa ei voi siis ilman kokemusperäistä tietoa tietää sopiiko kyseinen potkuri omaan veneeseen :|
Mutta se potkuriteoriasta. Hyvällä tuurilla viikonloppuna vesille :)
Comment
-
Tuommoinen pikkunen jenkkivene kiinnostaisi. Onko kokemuksia janoisuudesta, jos vertaa noita perus rivinelosta, v-kutosta ja v-kaseja, mitä noissa monesti on. Merccuja, omc:ta jne? Tähän toki vaikuttaa vene ja sata muutakin muuttujaa, mutta jos puhutaan vajaan 6m pitkästä jenkistä ja ajatellaan sitä samaa venettä pinnassa ajettaessa kaikilla koneilla. Harmittaa vähän kun ei ole yhtään v-kasia ollut vielä ja veneessä siitä olisi ehkä vähiten harmia ;)
Pienimmät tehot mitä noissa näkyy olevan on jotain 115-130hv ja parhaat siellä 200-250hv. Miten iso merkitys noilla on jos joskus meinaa esim. vesihiihtää?
Comment
-
Tuon kokoiseen jenkkiin kuuluu v-kone. Jätä neloset pois suosiolla, niistä ei tule, kuin paha mieli. Varsinkin, jos vesihiihto on suunnitelmissa.
4,3L v-kutonen, varsinkin ne tehokkaammat mallit on sinänsä aika riittäviä mutta onhan tuollaisessa 5,7L pikkulohkokasissa pikkuisen enempi kaikkea.
Tarjolla on Volvoa, Yamahaa, Mercruiseria ja vanhoissa paketeissa myös OMC-koneita. Kolme ensimmäistä perustuu samoihin GM:n lohkoihin ja ero tulee vetolaitteissa. OMC:t taisi olla Fordin lohkoja ja niissä on vetolaitteena yleensä se surullisen kuuluisa Cobra. Tätä välttäisin itse. Yamaha taas on harvinainen, kuin kanan hampaat eli käytännössä jäljelle jäisi Volvo sekä MerCruiser. Volvo on periaatteessa vähän paremmassa maineessa vaikka koneet sinänsä ovat samoja, erot tulevat vetolaitepuolella.
Comment
-
Mulla on 175 Bayliner 3.0 Mercruiserilla ja Alpha One vetolaitteella.
Ottaa iloisesti 40 solmua, kun on tukka kammattu taakse ja keli suotuisa.
Soveltuu kyllä vesihiihtoonkin.
Kulutusta en ole kovin tarkkaan mitannut, mutta vähemmän se vie kun luulis.
Se on sit makuasia mikä kellekin riittää, mulle riittää tuo setti :-)
Comment
-
Mitäs ongelmia tuo cobra tarjoaa?
Comment
-
Avataan sanainen arkku täällä. Veneenä nykyään siis Sunseeker joten OMC ongelmat eivät sinäänsä kosketa tällä hetkellä, mutta kokemusta noista reilun 10 vuoden ajalta. Meillä on vissiin käynyt tuuri noiden kanssa kun ei alakerrasta koskaan levinnyt mitään. Koneen puolelta vesiprikkoja sai olla vaihtamassa muutaman kerran ja tuplamoottoriasennuksena se on huomattavasti helpompaa kun nyppää toisen pois paikaltaan. Taisi jo tuolloin saada noita ei-ruostuvana materiaalina joten tämä ei rajumpi ongelma ollut. Vetolaitteissa tosiaan potkurien kumit antautui suhteellisen helposti ja matkanteko tyssää trhokkaasti kun potkurin keskiö pyörii tyhjää. Potkurin mallista ei ole hajua, olin senverran nuori noihin aikoihin. Alkaahan noi koneet olla väsyneitä ja remonttien tarpeessa, oli jo 10v sitten.
Etelässä alkaa kyllä talvi väistymään turhan aikaisin. Vene on vielä pahasti kesken vaikka suurimmat hommat onkin jo tehty. Paraikaa menossa uuden peitteen hienosäätö, alkuperäinen kun repesi viime kesänä. Kait sitä pitää alkaa pohjaa maalaamaan pikkuhiljaa niin saadaan vene hallista veteen mahdollisimman nopeasti kun keli sallii.
Comment
-
Kaveri joutui tekemään täyden konerempan 80-90-lukujen taitteen 3-litraiseen R4 OMC heti oston jälkeen. Koeajolla ei ilmennyt mitään ongelmaa, mutta olisiko kone alkanut kolisemaan, kun termarin vaihtoi ehjään ja kone alkoi lämpenemään kunnolla. Männän helma taisi ainakin olla halki ja kampiakselin laakeroinnit sökönä. Juurisyynä vauriolle taisi olla, että konetta oli ajettu aikaisemmin liian ohuilla (5w-30) öljyillä ja jatkuvasti täyskaasulla. Tarvikkeet varmasti maksoivat ainakin harrasteyksikön ja omat työt päälle, mutta sen jälkeen on monta kesää pelannut jo ongelmitta. Cobran perä on myös toiminut hyvin, ja käsittääkseni Cobrissa ongelmia nimen omaan olisi enemmän isompien koneiden kanssa. Mielestäni jaksaa reilun 1500 kilon venettä työntää 130 hevosvoiman tehoilla ihan riittävän kovaa eli päälle 20 solmua osakaasulla.Viimeksi muokannut Kraftwerk; 22.3.2019, 12:16.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viestiMiten iso merkitys noilla on jos joskus meinaa esim. vesihiihtää?
Tosta vielä kesän odotteluun yks fiiliskuva aiheeseen.
Comment
-
Kaksi pientä lasta ja vaimo kulkee aina mukana.
Olisikohan tämmönen pikku ht järkevä satunnaiseen veneilyyn:
https://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/723715
Toisena ääripäänä olisi sitten
https://www.nettivene.com/moottorivene/sunbird/740814
Onko kokemuksia jommasta kummasta, mitä kannattaa välttää?
Comment
-
Sunbirdistä en osaa sanoa mitään.
Yamarin 575 on yksi parhaita kokoluokkansa ht veneitä. "Hyvät" tilat, sopiva koko pienelle perheelle päiväretkille. Tuo 115hv kone sopii hyvin tuohon veneeseen. Vastaavalla paketilla veneilty useita kesiä. Ainoa miinus, niinkuin kaikissa vastaavissa ht veneissä on kulku veneeseen. Omasta mielestä ja kokemuksesta veneen on oltava läpikuljettava.
Comment
-
Nuo on aina makuasioita.
Omasta mielestä Ht-vene on vähän kankea just ton kulun takia lasten kanssa, plussaa tietysti kunnon sääsuoja matkaajille ja tavaroille.
Meillä on myös kaksi lasta ja bowrider tyyppinen keksintö on meille sopiva tuon helpon kulkemisen kanssa. Samoin kivien tiirailu helppoa rantautuessa. Suojaan ei sitten pääse jos keli yllättää. Tosin tuolla ei niin kauas viitsi lähteä, että keli oikein pahasti yllättäisi.
Sitten on tietty aina tuo sisä- vai ulkomoottorin vertailu tai väittely. Molemmissa varmaan puolensa, ittellä sisäperä.
Comment
-
Tuo läpikulku on totta. Itelläkin tuli se päivällä mieleen, että joutuu aina rannassa menemään reunaa pitkin. Irrallinen moottori voinee olla jopa näppärämpi itselleni. Veneen nimittäin joutunen roijaamaan sadan kilsan päähän kylmään halliin, niin tuommoisen moottorin tarvittaessa saisi napattua talliin potentiaalista huoltoa varten. Sisäperän kanssa joutuisi vähän tekemään kiirellä, jos keväällä ottaa talliin vaikka hetkeksi...
Comment
-
Toisena ääripäänä olisi sitten
https://www.nettivene.com/moottorivene/sunbird/740814
Onko kokemuksia jommasta kummasta, mitä kannattaa välttää?
Tuosta linkin veneestä pyrkisin tsekkaamaan mahdollisimman hyvin moottorin/pakosarjojen syöpymisasteen. Jos kone on samaa vuosikertaa veneen kanssa ja on ikänsä ollut meriympäristössä niin en laskisi koneelle mitään muuta kuin käyttöarvon, jos se toimii.
Veneelle normaali perustarkastus ja kun jenkkiveneestä on kyse niin niissä on usein polttoainesäiliö alumiinia, joka saattaa olla enemmän tai vähemmän syöpynyt ja sellaisen vaihto on usein melkoisen iso urakka. Peräpeili kannattaa myös huolella tarkistaa. Jos siellä on käytetty puuta jäykisteenä ja sinne on päässyt kosteutta niin luultavasti peräpeilin sisällä on kukkamultaa. Kannattaa koputella peräpeiliä ja kuulostella onko se onton oloinen.
Comment
-
Samuli, harvemmin noita yli 50 heppasia moottoreja otetaan enää irti mihinkään ropauksiin, jopa 40 heppasen kanssa on sen verran kova voimistelusuoritus, että helpompaa tehdä huollot niin että vene trailerilla ja moottori paikallaan
Comment
-
Joo mulla tommonen vastaava jammu, mutta 140hv versio. Painoa muistaakseni ~150kg. Kerran ollaan jumpattu kone kolmen miehen voimin pois kuormalavan päälle ja takaisin. Voin kertoa että ens kerran on jotain koneellista apua tuohon hommaan.
Muuten kyllä hyvä kone. Kestää ydinsodan ja hyvät saundit(voisi olla hiljaisempi tosin). Miinuspuolena korkeahko kulutus, 2t löyhkä hitaasti liplutellessa ja jäykkä kääntää ilman hyd. ohjausta.
Comment
Comment