Ei. Jetit pitää kovaa ääntä, ne häiritsee mökkelijöitä ja ovat epäekologisia. Toisin kuin veneet joilla ajetaan vain hyötyajoa, pikkusievässä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottoriveneilijöitä?
Collapse
X
-
Täksi 2018 kesäksi muutin 60 heppaisen kaksitahtijammun 70 heppaiseksi. Miksi siksi koska Suomeen ei ole tuotu 70 heppaista kaksitahtista Jammua lyhytrikisenä (lukuunottamatta CES70 kilpamallia/kallis). Muutos on helppo ja siihen tarvitset: kaasarit (isompi venturi), pakoputken (ei kuristettu alkuosasta) ja keuhkoläppien rajoitinlevyt. Itse läpät on samat mutta 70 heppaisessa ne aukeaa huomattavasti enemmän. Romikselta saa kaikki muutamalla satasella. Moottori muuttuu täysin.
Comment
-
Tuli vaihdettua uppouma runkonen vene liukuvaan. Vene on 70-luvulta, ockelbo, alunperin ollut kutos koneella mut nyt 120hp neloskone. Osto hetkellä oli käynti häiriöitä jotka paljastu pielessä olleseen jakoon.
Samalla vaihdettiin jakopään osat, käytiin vesipuoli läpi, ja parannettiin kulkupuolta vaihtamalla alkuperäinen kaasutin weberiin.
Venehän on alunperin kangaskattoinen mut joku on tehnyt lasikuidusta umpikaton. Suunnitelmissa olis muuttaa alkuperäseksi takas kun auringon paisteella tuo umpinainen ohjaamo on pirun kuuma kun ilma ei oikein kierrä. Onkohan kellään tietoa mistä vois löytyä osat tuohon alkuperäiseen kattoon.
Venettä ei keretty vedessä käyttää ja sähköjä olis kans tarkotus käydä läpi talven aikana. Alkuun ainakin mennään tuolla 120hv mut mielessä käyny joku tehokkaampi mercruiser v6.
Comment
-
Mulla on veneessä noin 1300h ajettu Mercury Verado enkä ole siinä havainnut mitään sellaista jonka takia se olisi elinkaarensa lopulla. Mun mielestä 1500h on toisaalta kohtalaisen paljon, mutta toisaalta taas uskoisin hyvin huolletun moottorin kulkevan vielä ainakin toisen mokoman helposti.
Keskinopeudella 40km/h ajettu auton moottori keräisi 2500h per 100tkm. Ei voi tietenkään suoraan verrata, koska ainakin liukunopeuksilla ajetut tunnit veneessä kuormittavat konetta enemmän kuin autolla ajelu, mutta jotain suuntaa nyt kuitenkin.
Comment
-
Vetouistelu.comissa oli joskus juttua aiheesta, ja muistelisin, että osa kertoi parhaimmillaan ajaneensa 3000-4000 tunnin luokkaa ilman suurempia ongelmia nelarikoneella. Toki uistelu ei ole kuormittavimmasta päästä, mutta bensan liruttamat öljyt alilämpöisessä koneessa ei liene myöskään optimiyhdistelmä. Venemessuilla poliisi sanoi ulkoperäkoneiden uusimisväliksi 2000-3000 tuntia viranomaiskäytössä.
Comment
-
Se on yksi syy miksi uistelukäytössä moni vaihtaa öljyt 100 tunnin välein. Kyllähän se 3000 tuntia alkaa jo paljon olemaan. Tosin muutamia veneitä pyörii uistelukisoissa minkä koneilla on 5000 tuntia ajettu perus huolloilla.
Comment
-
Ei noita nykyisiä nelariperämoottoreita ajamalla saa rikki. Käytettyä etsittäessä järvikone on aina merikonetta parempi vaihtoehto mutta, jos anodit vaan on pidetty kunnossa niin en säikkyis merikonettakaan.
Omassa veneessä on 2007 mallinen Suzuki DF140. Ajettu n. 850h. Koskaan ei ole ollut mitään vikaa siinä. Se käy edelleen, kuin sveitsiläinen kello. Aina avainta näyttämällä käyntiin ja käy kunnes toisin käsketään.
Toki käytetty kone on aina käytetty. Kaverilla kävi vähän huono tuuri, kun hommasi veneen jossa oli perässä 2000 mallinen Honda BF130. Tuo ei koskaan ole käynyt oikein kunnolla ja viime kesänä kamelin selkä katkesi, kun Hondasta halkesi kansi. Ilmeisesti ylikuumenemisen seurauksena. Ei hirveästi naurattanut, kun tuli 2000€ remppa max. 3500€ arvoiseen koneeseen.
Comment
-
Kevät alkaa puskemaan kohta läpi ja jäät ohenevat. Onkos kellään käytännön tietoa kuinka tuon omavalmiste veneen saa nykyään rekisteriin? Tilanne on sellainen kun sukulaismies alkoi rakentamaan 90 luvulla busterin kopiota ja saikin sen kutakuinkin valmiiksi. Kyseinen mies on kuollut mutta minä ostin veneen itselleni viime vuoden puolella. Nyt olis tarkoitus muokata siitä kalastus vene itselle mutta tuo rekisteröinti mietityttää kuinkahan se luonnaa. Aikanaan siis hankittu busterin valmiit pellit ja niistä tehty oikeastaan täysi kopio. Olisiko antaa vinkkejä kuinka homma luonnaisi kerralla hyvin?
Comment
-
Noita omavalmisteveneitä ei muistaakseni saa myydä toiselle alle 5v sen ensirekistereröinnistä. Tällä pyritään estämään CE-rekkaamattomien omavalmisteiden myyntiä toisille. Jos tuo pitää edelleen paikkansa niin lähtisin rekisteröimään tätä sukulaismiehen tekemää venettä ihan itse tehtynä, ettei tule mitään ongelmia.
Comment
-
Onko foorumilaisilla suosituksia tai kokemuksia Buster L/Silver Fox/Silver Hawk/Faster 495 kokoluokan alumiinipaateista? Kriteerinä, että jarruttomalla kärrillä saisi mennä, ikää luokkaa 10-15 vuotta ja japanilainen nelarikone 50-60 hevosvoimaa. Fasterista ainakin tuttavapiirissä hyvät kokemukset, ja jotenkin jämäkkä laadun tunne puhuttelee ja pohjan muotoilu ajo-ominaisuuksiltaan hyvä, mutta taitaa olla myös kallein hankkia.
Edit: Nykyinen pikku-Suvi F15 Yamahalla meinaa vähän pienehkö olla, kun Pielisellä isommille vesille lähtee.Viimeksi muokannut Kraftwerk; 22.2.2019, 18:30.
Comment
-
Foxi taitaa olla ainut noista joka on varmasti jarruttomalle kärrille, Ällä on siinä ja siinä, riippuen moottorista.
Comment
-
Kyllä lasikuituinenkin pienin varauksin menisi. Yamarinilla taitaa tuossa kokoluokassa olla hyvin tarjontaa, joissa moottorit taitaa yleensä olla Konekeskosta johtuen luotettavia Yamahoita. Lähinnä alumiinissa sen kestävyys olisi ehdottomasti plussaa. Käyttö satunnaista vetouistelua ja hupiajelua.
Comment
-
No mulla on yamarin 50 tc 60hp 4T yamahalla, juurikin tuossä käytössä merellä. Paketti menee kivasti vähän huonommassakin kelissä ja korkeat laidat luo turvallisuuden tunnetta. Toisen pulpetin alla on suurehko lokero minne saa kamppeita kuivaan jos sattuu satamaan. Liukuun tuo ei tykkää lähteä jos 6 painavaa aikuista kyydissä. Lisäksi noissa uudemissa on se uisteluun tarkoitettu moodi millä saa kierroksia vähennettyä ja nostettua.
Comment
-
Tuo onkin hyvä tietää, ei varmasti Pieliselle tule niin kovaan keliin lähdettyä mukavuussyistä ettei tuon kokoisella pärjäisi ellei nyt jokin ukkospuuska pääse yllättämään. Painon puolesta taitaa aivan siinä ja tässä olla meneekö jarruttomalla, jos traileri painaa jonkun 250 kiloa.
Comment
Comment