Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottoriveneilijöitä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Täältä löytyy vene, lauta(wakeboard), sukset/yksi suksi ja kikkasukset, jos haluaa testata. Sopivasti on kesälomakin vielä pari viikkoa, kunhan vaan osallistuu vähän bensakustannuksiin... :)

    Comment


    • #62
      Hiidenvedellä oltiin ite stigan kanssa kikkailemassa. Sukset vois kyllä jossain välissä ostaa kun rahatilanne taas sallii "turhuuksia"

      Comment


      • #63
        noniin, loma potkaistu käyntiin ja mökille päästiin kivasti.

        Nyt pitäis vähän suunnitella veneilyreissua, lähdetään siis kemiöstä ja hanko-ahvenanmaa-uusikaupunki alueella varmaankin tulee suhattua.
        Oisko vinkkejä kivoista vierassatamista seudulta? Mielellään rauhallisia ja tarvittavat palvelut lähellä jne, ½v tytön kanssa mennään ja ei todellakaan mitään "menomestoja" kaivata.

        Comment


          #64
          Pakkahuone Uusikaupunki, matkalla kannattaa poiketa Katanpäässä ja Isokarissa

          Comment


          • #65
            Venekuumetta pukkaa tai sitä on ollut jo hetken. Venettä en kuitenkaan tälle kaudelle ole hankkimassa vaan ensi keväänä olisi tarkoitus sopiva peli etsiä. Tuollaista 6 metristä daycruiser tyyppistä venettä olen ajatellut. Aiempaa veneilykokemusta löytyy 15 vuoden takaa Terhi + 9.9hp Mercury combosta. Mitä suosituksia foorumin veneilijöiltä tulee ensiveneen hankkijalle?

            Comment


            • #66
              minkäslaisella budjetilla mahdat liikkua? Kumpi mieluisampi ulkolaita vai sisäperä moottori? Onko vanhempi kalusto harkinnassa(vanhemmat jenkit esim) vai tuoreempaa?

              Ostajan markkinat on nyt syksyllä ennen vesiltä nostoa, voi saada tingattua ihan mukavasti...

              Comment


              • #67
                No kyllä mä olin ajatellut jotain uudempaa venettä mutta toki vanhempikin käy jos siisti peli löytyy. Budjetti kuitenkin ~20k€ max. Ja perämoottorilla.

                Comment


                  #68
                  Tässä olisi nätti Yamarin:
                  http://www.nettivene.com/moottorivene/yamarin/531738

                  Minä luulen, että venekaupassa on ostajan markkinat seuraavan parin vuoden ajan. Jo viime syksynä oli havaittavissa, että hyviä veneitä sai melkoisen edullisesti ja alennusmyynti on vaan jatkunut.

                  Valtaosa 6m daycruisereista on jenkkejä, mutta ne on yleensä varustettu sisäperäkoneilla, joista ainakin itse pysyisin erossa. Perämoottoriversioita löytyy enempi kotimaisilta valmistajila, esim. Bella, Yamarin, Flipper tai AMT. Norjalaisia tai ruotsalaisia on myös jonkin verran tarjolla, mitkä on yleensä ihan laatupelejä.

                  Jäitä vaan hattuun ja veneliikkeitä kiertelemään nyt ensialkuun. Kannattaa tutustua tarjontaan, niin eiköhän ne omat tarpeet tyydyttävä venemalli ajan kanssa löydy.

                  Comment


                  • #69
                    Ilkka: Tuon tapaista olen miettinyt. Onko merkillä paljonkin väliä näissä kotimaisissa? Veneliikkeitä pitäisi lähteä kiertämään ja myös paikalliset venemessut on katsastettava syksyllä.

                    Comment


                      #70
                      Minä luulen, että venekaupassa on ostajan markkinat seuraavan parin vuoden ajan. Jo viime syksynä oli havaittavissa, että hyviä veneitä sai melkoisen edullisesti ja alennusmyynti on vaan jatkunut.
                      Riippuu ihan mihinkä käyttöön venettä kattelee, noita "yleisveneitä" saa ihan ok hintaan. Mutta jos alupaattia esim kalastuskäyttöön (ei saa olla liian suuri ja ei liian pieni), niin sopivan löytäminen sopivaan hintaan on vaikeaa. Ja vähän käytettyjen hinnat ei paljoa uudelle pakasta revitylle häviä.

                      Comment


                        #71
                        Riippuu ihan mihinkä käyttöön venettä kattelee, noita "yleisveneitä" saa ihan ok hintaan. Mutta jos alupaattia esim kalastuskäyttöön (ei saa olla liian suuri ja ei liian pieni), niin sopivan löytäminen sopivaan hintaan on vaikeaa.
                        Kaveri myi viime vuonna kalastusvarustettua 2005 mallista Buster L:ää yli puoli vuotta ennen, kuin se teki kauppansa. Hintaa joutui myös laskemaan aika paljon eikä se lähtöhinta ollut uuden hinta.

                        Pyynti ja myyntihinnat on venekaupassa kaksi eri asiaa tänä päivänä.

                        Onko merkillä paljonkin väliä näissä kotimaisissa?
                        Kannattaa hankkia joku tunnetun valmistajan tuote, niin sen jälleenmyynti on helpompaa sitten joskus. Kotimaisista merkeistä varteenotettavia kohtuu laadukkaita veneitä tekevät esim. Yamarin, AMT, Finnmaster, Bella ja Flipper.

                        Comment


                          #72
                          Kaveri myi viime vuonna kalastusvarustettua 2005 mallista Buster L:ää yli puoli vuotta ennen, kuin se teki kauppansa. Hintaa joutui myös laskemaan aika paljon eikä se lähtöhinta ollut uuden hinta.
                          Kuten sanoin tuossa aikasemmin, että kalastusveneillä on yleensä tarkempia määreitä... Esim toi ällä olisi mun käytölle ollut aivan liian suuri :)

                          Mutta tosiaankin tohon veneen valinta kysymykseen, kuten Ilkka tossa ylempänä mainitsikin, niin mahdollisimman yleinen malli kannattaa valita, mieluusti niin että yleinen moottorikin. Varaosian yms saatavuuden takia. Ja juuri myynnin helpottamiseksi sitten, toki tarjontaa voi olla silloinkin paljon, ja ei saa korkeeta hintaa, mutta ainakin se sitten menee.

                          Comment


                          • #73
                            Esim toi ällä olisi mun käytölle ollut aivan liian suuri :)
                            Käytössä liian suuri vai lompakolle liian suuri?

                            Syväys ei juuri kasva pituuden myötä ja trimmillä saa konetta ylös pahoihin paikkoihin mennessä. Soutaminen toki on vähän hankalampaa 7 metrisellä pari tonnia painavalla kuituveneellä. Semmoista tietysti kukaan täysijärkinen ei enää ehdoin tahdoin rantakivikkoon ajele tyrskytaimen jahdissa.Toisaalta sitten kalastusmukavuuskin nousee ihan eri luokkaan kun veneessä on sen verran vakautta (ja yleensä myös massa) että neljä ukkoa voi kiskoa samalta laidalta. Lisäksi isommista veneistä löytyy penkkiä ja tukea mihin nojailla pitkän päivän kääntyessä iltaan ja istuenkin olet korkealla veden pinnasta, jolloin kalastus on helpompaa, tarkempaa ja mukavampaa. Helpottaa kummasti hetken nojailu pulpetin reunaan tai istuskelu korkeassa penkissä kun selästä alkaa löytymään päivän lopussa lihaksia, joita ei edes tiedä olevan ellei harrasta heittokalastusta. Lisäksi isolla veneellä ajelet vielä varsinkin merellä niissä keleissä täysin kuivana kun pikku purkin kanssa jo tuskaillaan että tohtiiko edes irrota rannasta.
                            Ainakin itsellä mukavuuden halu on jo sen verran kasvanut että polvet suussa istuttavilla veneillä ei tulisi mieleenkään lähteä päiväksi kalaan. Muutaman tunnin pikareissulle semmoisella vielä voisi lähteä. Buster L kokoiset on mielestäni heittokalastukseen melkein minimi kokoluokka jos kalastuksesta haluaa samalla myös nauttia esim. 12h putkeen ilman rantautumista. Selvää on että pienemmilläkin pärjää jos on pakko ja niillä pärjää varmaan ihan hyvin varsinkin, jos ei pääse pilaamaan omaa mieltään isomman ja vakaan kalastusveneen kyydissä jossa on sumput ja muut asiaan kuuluvat herkut.

                            Comment


                              #74
                              Käytössä liian suuri vai lompakolle liian suuri?
                              Ei ole lompakosta kii, vaan moottorin koosta ja yhdistelmän painosta. Ällä tarvii jarrullisen trailerin, sen vaatima moottori on liian suuri vetokalastukseen ja tarvii kaveriksi aina toisen moottorin.

                              Pelkästään tuo pikku-e-traileri tekee sen, että kaveriporukalla lähdettäessä kuski on aina sama. (siis mulla on vene aina pyörien päällä, että pystyn vaihdella paikkaa vapaasti). Myös tuo oman ämmä-bussen vetely pitemmillä matkoilla on siinä hilkulla, että nyppiikö. Heittokalastuksessa paikallisissa lahdissa L on vain liian iso, yhdellä tuttavalla on, ja se pääse meidän kalaporukan lahdista about 3/10, kun tää merenkurkku on oikeesti yhtä kivikkoa. Myönnän, että tuola avoimella tuo ällä olis kiva, mitä oon ite tuolla ämmällä kiskonu meneen 15m/s tuulilla, niin oli vähän turhan jännää touhua (btw ei tarvi istua polvet suussa, tää ei sentääs Mix-B ole).

                              Comment


                              • #75
                                Ei kai tuo Buster L niin painava ole, että vaatisi jarrullisen trailerin?

                                En myöskään ymmärrä tuota kahden moottorin tarvetta, aivan hyvin sopii uisteluun isommat nelitahtikoneet. Kokemusta uistelusta mm. 40hp Yamaha + Buster M, 50hp Yamaha + Buster L ja 100hp Yamaha + Buster XL. Ei mitään tarvetta omassa käytössä ainakaan toiselle koneelle yhdessäkään näistä.

                                M ja L Busterit on munmielestä hieman pieniä vielä merelle, mutta riippuu tietysti paikasta missä liikkuu. XL on jo huomattavasti vakaampi ja olisi oma valinta merelle.

                                Comment


                                  #76
                                  Ei kai tuo Buster L niin painava ole, että vaatisi jarrullisen trailerin?
                                  Kyllä tuo ällä vaatii jarrullisen traikun, jos laillisesti haluataan mennä tai se on joka tapauksessa ihan siinä ja siinä. Kokemus useammastakin veneestä on osoittanut, että veneet on yleensä huomattavana ylipainoisia suhteessa ilmoitettuihin lukuihin. Esim oma vene Yamarin 59CC + Suzuki DF140. Valmistaja(t) ilmoittavat seuraavia painoja vehkeille: Vene 580kg, moottori 185kg, traileri 200kg, varusteet ja tarvikkeet 100kg, polttoaine max. 60kg = 1125kg. Todellisuudessa vaaka pysähtyy n. 1400kg lukemiin ja tähän voidaan lisätä vielä n. 50kg aisapainoa. Vastaavia kokemuksia on myös veneitä omistavilta tuttavilta.

                                  Jos venepaketin kuljetuksen laillisuus yhtään epäilyttää, niin suosittelen käyntiä vaa'alla. Trailerin katsastuksen yhteydessä voi vaikka ottaa punnistustodistuksen asemalta. Minulla eivät ole punnituksesta mitään edes veloittaneet, kun en ole tarvinnut virallista lappua tuloksesta. Suosittelen vahvasti muillekin veneilijöille tätä. Jos miekkahihat suorittavat punnituksen maantiellä niin seuraukset on yleensä huomattavasti vakavammat ja ihan yleisestä liikenneturvallisuudesta tässä on kyse loppupeleissä.

                                  Olen jonkun verran vetänyt Buster L + 50hv nelaripirkkaa ja myös Silver Hawk 520:stä + 50 Honda paketteja jarruttomilla kärryillä. Puntarilla ei ole käyty, mutta pakettien jarrutusmatkojen perusteilla epäilen vahvasti noiden molempien olevan sellaisia, jotka tosiasiassa vaatisivat jarrullisen trailerin.

                                  Tuolla liikenteessä kulkee omien arvioiden perusteella aika huikea määrä 750kg kevyttrailereille pakattuja veneitä, jotka oikeasti painavat enempi mitä laki sallii. Kannattaa mielummin ajella sellaisen takana, kuin edessä, jos tulee hätäjarrutuksen paikka.

                                  Mitä tulee veneen kokoon merellä, niin mielestäni tuollainen Buster L on ihan ok kokoinen kalastushommiin kahdelle ukolle, kolmelle jo ahdas, kunhan ei poistuta saariston suojista tuulen puhaltaessa yli 6m/s. Tosin sitä kovemmissa tuulissa ei muutenkaan ole kivaa keikkua ulkoluotojen kupeilla vaikka kalusto hieman kookkaampaa olisikin.

                                  En myöskään ymmärrä tuota kahden moottorin tarvetta, aivan hyvin sopii uisteluun isommat nelitahtikoneet. Kokemusta uistelusta mm. 40hp Yamaha + Buster M, 50hp Yamaha + Buster L ja 100hp Yamaha + Buster XL. Ei mitään tarvetta omassa käytössä ainakaan toiselle koneelle yhdessäkään näistä.
                                  Niin, minähän uistelen tuolla omalla 140hv koneella ihan sujuvasti. Jarrupusseilla tarvittaessa hidastetaan uisteluvauhti sopivaksi.
                                  Viimeksi muokannut Ilkka L; 1.9.2013, 12:03.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Kyllähän se varmasti kintaalla on, että meneekö alle 750kg.. Suurin osa noista paketeista vedetään tuolla tienpäällä jarruttomilla trailereilla ja olisikin mielenkiintoista punnita ko. yhdistelmä.. Vahva usko on itsellä, että alle menee, kun sopiva traileri ja vene ei ole täynnä tavaraa, mutta faktaa tästä ei ole tarjota..

                                    Joo kyllä M ja L bustereilla pärjää saarien suojassa hyvinkin.. Ja yleensäkin saa olla järki mukana vesillä liikkuessa, oli paatti sitten mikä hyvänsä..

                                    Comment


                                    • #78
                                      Kolmas vene järjestyksessään menossa. Pari kesää on cruisailtu Aquador 21 Wa + Honda Bf150 paketilla.

                                      Taas on tarpeet kasvanut ja liukuva retkivene hakusessa, jolla voisi olla viikonkin reissussa putkeen. Nykyisellä on kyllä tehty parin yön reissuja tähän mennessä.

                                      Heinäkuussa Päijänteellä http://aijaa.com/pVvQDF

                                      Comment


                                      • #79
                                        "Uuden" veneen ulkopinta saanu kesän mittaan vähän kohennusta.
                                        Vanhakin näyttää olevan vielä myynnissä http://www.nettivene.com/moottorivene/bayliner/527445
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #80
                                          Kävin viikonloppuna Turun uivassa katsomassa Utternin D62:sta. Olihan se hieno, onneksi hintaa toistaiseksi aivan liikaa. Myyjä esitteli ohimennen tämän http://www.nettivene.com/moottorivene/princess/516821, liikkuva kesämökki :D

                                          Comment


                                          • #81
                                            Noiden tankkaaminen lienee halpaa puuhaa. 1000L meriasemalta tekee sen 1600€ pyöreesti ja siihen päälle vielä se että noi vie sen 90L/h. Rupee tarviimaan paksua pussia vaikka ilmaseks sais, ainakin omilla käyttötunneilla :D saati mitä ne mahtaa pyytää moisen talvisäilytyksestä lämpimässä hallissa.

                                            Mutta silti vielä joskus kyseisen kokoluokan vene.

                                            Comment


                                              #82
                                              Veneilyssä on sellainen nyrkkisääntö, että veneen vuotuiset kiinteät käyttökulut (vakuutukset, venepaikka, talvisäilytys, huollot yms) on n.5% veneen hankintahinnasta. Tuo ei siis sisällä polttoaine- yms. kuluja, jotka on aika suuret noilla uivilla kesämökeillä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Hurrican Cabin AQ125C Volvo Pentalla tuli hankittua muutama viikko sitten. Eihän se uusi ole mutta uskoisin että tuolla ajelee perheen kanssa pitkin Pyhäselkää mukavasti. Uistintakin tuli jo vedettyä vähän aikaa pojan kanssa mutta vielä ei kalaa tullut.

                                                Vaikka olen Pyhäselän lähellä jo vuosia asunut niin veneillyt en ole siellä aikaisemmin ja vähän opetteluttaa veneellä ajo kun aiemmin olen vain pienillä perämoottoriveneillä kurvaillut.

                                                Jos joku haluaa hyviä kalapaikkoja jakaa yleiseen tietoon niin tänne vaan ;)

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Nostetaanpas tätä taas ylös. Rupeaa kovasti kutittamaan selkäpiissä veneily. Millaisia projekteja clubilaisten veneet odottaa näin kevään kynnyksellä ja ensimmäisten auringon säteiden aikaan?
                                                  Joko vesillelaskun ajankohta on päätetty? Itsellä ilmeni jo nostovaiheessa ylläreitä kölin paikkeilta, pääsee kuivattelemaan ja kuituhommiin heti, kun säät sallii.

                                                  Ensimmäisiä retkiäkin oon jo alkanu suunnitella hyvissä ajoin. Löytyykös täältä vinkkejä käymisen arvoisista saarista Helsingin, Espoon sekä Porvoon alueella? Grillausmahdollisuutta arvostan, saunasta saa isoa plussaa.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Tulipa juuri tänään tilattua tulpat ja uusi regulaattori omaan kulkineeseen ja ostoslistalla on vielä bensansyötön osia, kuten vedeneroitinta yms. Kuomukin pitäisi kyllästää ja kunhan vene on haettu talvisäilöstä, tehdä jonkinasteinen sisäpesu koteloille, joihin päässyt jossain vaiheessa veneen elämää pinttymään hieman hometta.
                                                    1½ kesää nyt ajeltu ilman toimivaa latausta vara-akun kanssa, kun ei ole saanut aikaiseksi osan tilaamista ja prioriteettiaste on ollut lähes nolla.
                                                    Pohjan fiksaus tulikin tehtyä viime keväänä, nyt riittää vain myrkyn aktivointi jos laiskottaa oikein kovasti.
                                                    Tietenkin pesu ja vahaus, sekä tarvittaessa myllytys - tosin senkin tein perusteellisemman kaavan kautta viime keväänä, kun paikkailin kyljistäkin suurimpia naarmuja.

                                                    Kyllähän tässä jo vähän polttelisi vesille pääsy...



                                                    Edit: fiilistelykuva lisätty
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut jarituru; 24.2.2014, 20:56.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Peräprutku pitäis huoltaa, ja tässä vaan odotellaan, että jään paksuus tippuis alle 5cm, että pääsis puskeen lahdille ja kiusaan hauenreppanoita :) Alumiini-botskin ihanuuksia.

                                                      Kesäksi on jo eka retkiveneilykin sovittu, pitäis vielä ajankohta lyödä lukkoon ja varata saunatilat :)

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Tänä talvena kunnostuslistalla oli ainoastaan virranjakajan kunnostus ja muuttaminen kärjettömäksi, ja se on jo tehty -kerrankin ajoissa! Kaksi ensimmäistä veneilykesää kun alkoi hiukan myöhässä vasta heinäkuun puolella, ensin veneen hankinnan takia ja viime vuonna "vähän" venyneen moottorin kunnostuksen vuoksi. Keväällä vielä ennen vesillelaskua kun haen veneen talvisäilytyksestä, olisi tarkoitus siinä trailerin päällä höyrypesurilla päästää vanhat myrkkymaalit irti pohjasta sen minkä sillä lähtee ja tietysti pestä ja vahata paatti kauttaaltaan muutenkin. Perus öljynvaihdot ja vetolaitteen nippojen rasvaus tietty kanssa ennen laskua.

                                                        Tuossa kirosinkin jo tuolla ottaa päähän-threadissa, etten tosiaan muistanut vaihtaa peräöljyjä syksyllä, huomenna tarvisi mennä katsomaan ettei olisi vaan pakkanen iskenyt... Jos on, niin sitten olisi vissiin vähän isompaa remonttia taas vaihteeksi. Isä ei ole ainakaan raportoinut mistään valuneista öljyistä, vene on vanhempien mökillä talvisäilössä ja isäukko sitä on vähintään viikoittain käynyt ihmettelemässä ja poistamassa lumet pressukatoksen päältä.

                                                        Itse en ole kokenut tarpeelliseksi vetää myrkkyjä tms. maaleja pohjaan järviolosuhteissa, kun työpaikalla on tosiaan mahdollisuus tuohon höyrypesuun myös syksyllä. Levät ja osa maaleista lähti sillä jo syksyllä erittäin vaivattomasti.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Keväälle suunniteltu seuraavia hommia; vesipumpun siipipyörän vaihto, koneen alaevän kittaus & maalaus erään lievän kivelläkäynnin takia ja pilssipumpun asennus.

                                                          Kaksi ensimmäistä varsin helppoja hommia, mutta tuo pilssipumpun asennus teettää töitä enempi. Ei siksi, että pumpun asennus olisi hankala vaan siksi, ettei pilssiin pääsen käsiksi, jos turkkiin ei tee jotain manusluukkua sitä varten.

                                                          Niin ja trailerikin pitäisi katsastaa, mutta se tehdään vasta toukokuussa, jotta saa vuoden pidemmän leiman.

                                                          Ei noista hommista pakollisia ole, kuin tuo traikun katsastus. Katotaan nyt mitä jaksaa tehdä.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Kiitos Ilkka!
                                                            Tulipa nimittäin mieleen, että mullakin on koneen evän, tai itseasiassa koko veden alapuolisen osan ehostusmaalaus hiontoineen työlistalla. Eipä tuo paha rasti ole, päinvastoin ihan mukavaa puuhastelua.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Eli 40hp yamahan nelitahti pitäisi keväthuoltaa. Öljynsuodatin, polttoaineensuodatin, öljyt, tulpat ja mahdollisesti jakohihna. Mistä ootte tilannut varaosia veneen moottoreihin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X