Fasterit paukkuu sun budjetista yli, että heilahtaa. Tuossa hintaluokassa taitaa tällä hetkellä ainoat aluveneet olla Buster M ja L, jos ei tarvi olla aluvene, niin kattoisin Yanmarinia
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottoriveneilijöitä?
Collapse
X
-
-
Riippuu kalastajista, mutta mun M-busassa ("vanhamalli alusisustalla" ja tuplapulpetilla) on ollut kolme miestä heittelees ja hyvin mahtuu mukavasti.
Jos on kädettömiä heittelijöitä, niin ei mahdu edes lentotukialuksen kannelle 3 miestä.
Vanhempia bustereita ei saa rikki kuin yrittämällä ja vetämällä reikäpäänä kivikkoisissa vesissä kaasu pohjas joka paikkaan, jos edes silloinkaan. Mulla vene "hajos" kun klonksvagen pora yritti liikennevaloissa sisälle perälaudasta, sekin on saatu korjattua perälaudan vaihdolla.
Jos ite ostaisin nyt veneen, niin se olisi ehkä Silver Fox, mutta nekin ovat suht arvokkaita ja kunnossa olevaa ei pitäisi saada ~5keur budjetilla. Mutta mulla on vaatimuksena suht vakaa kulku jonkinlaisessa allokossa ja pitää päästä sisälle lahtiin, joiden sulla on vettä max 30cm.
Comment
-
Joo foxia ei saa mun budjettiin millään ilveellä. Täytyybä katsella noita bustereita hyviä vehkeitä varmaankin kyllä. Katotaan mitä löytyy syksyn aikana.. onkos muuten perämoottoreissa mikkä on susia ja mikkä taas hyviä? Perus 4-tahti kokoluokassa 20-40? Riittääkö edes m busteriin?
Comment
-
Hondat ja Jammut on perusvarmoja. Yks kaveri, joka harrastaa vetouistelua sanoi, että evaria pitäisi karttaa kuin ruttoa, jos ei halua pitää ripakopallista puolia varalle aina taskussa.
Buster M:n maksimi moottorin koko on 40 heppaa, ja sopivalla rusetilla se kulkee semmosen 50km/h hyvällä kelillä
Comment
-
Tuollaisella yhdistelmällä tulee nykyään koluttua vaasan vesiä. Buster M tuplapulpetilla ja kattopressulla, koneena 40 heppanen kaasari-jammu molemmat vuosimallia -01.
Huonoja puolia on, että kun lähtee isolle ulapalle (avomerelle), niin tuo jää pieneksi. Ja en ole vieläkään keksiny, että kuinka tohon saisi järkevästi targa-kaaren kiinni, jos alkaisi vetouistelua harrastamaan isolla kädellä.
Hyvät puolet on jarruton trailerin, pieni kulutus ja veneen muunneltavuus eri käyttötarkoitukseen. Vetouistelu on nyt hoidettu irrotettavilla vapatelineillä (veneessä tällä hetkellä 6kpl kiinni, ja enemmän mahtuu) sekä pikkuplaanareilla. Kulkee sopivaa vauhtia siirtymillä, eli ei tarvi tunti tolkulla sahata jotain 10km siirtymää rampilta pelipaikoille. Ja kun on tarpeeksi vanha prutku, niin pikku osumat karikoilla heiteltäessä ei ota niin päähän.
Comment
-
No tuollainen yhdistelmä olisi kyllä varmaan itsellekkin hyvä. Lähinnä kuhan jigausta tulisi harrastettua ja joskus harvoin taas uisteluakin. Minkämoinen toi 2-tahti kone on käytökseltään uistelussa? Onko äänekäs ja rämiseekö paljon? Ihan uutta moottoria ei ostaa kannatakkaan kun kumminki joskus vähä voi kopahtaa.. itse heittely tapahtuma todennäköisesti tapahtuu tuuliajolla, ankkurilla tai tulevaisuudessa keulamoottorilla jossa taivas ankkuri
Comment
-
Pitkästä aikaa taas veneilemään. Tarkoitus siirtyä nopsaan ja kätevästi Kallavedellä paikasta A paikkaan B ja helposti mihin parkkiin tahansa. Valinta osui Buster Magnumiin 225 Johnzukilla.
Ekat 100l on osoittanut että vene on kyllä jykevä menijä ja voimaa koneessa on riittävästi, varsinkin kun on naksun pieni rusetti kevyelle kuormalle.
Viimeksi muokannut SR; 11.7.2018, 11:51.
Comment
-
Minkämoinen toi 2-tahti kone on käytökseltään uistelussa? Onko äänekäs ja rämiseekö paljon
Comment
-
Hondat ja Jammut on perusvarmoja. Yks kaveri, joka harrastaa vetouistelua sanoi, että evaria pitäisi karttaa kuin ruttoa, jos ei halua pitää ripakopallista puolia varalle aina taskussa.
Comment
-
Tässä on nyt kesäloman ajan tullut veneiltyä tuollaisella wanhalla Marinerin muotilla tehdyllä tuulilasiveneellä, jossa perärutkuna 60 hp 3-cyl 2-tahti Yamaha. Sanovat että varmoja koneita... No ainakin siihen asti, kun ongelmat alkoivat.
Vauhtipyörän alla lohkossa olevan muovispacerin klipsi oli jostain ottanut osumaa, jonka jälkeen koko vivusto, jolla kaasua ja ennakkoa säädetään, ei ole toiminut sinne päinkään. Magneeton ennakonsäätövipu jumii, ja sitä myöten kaasarin läpät ei sulkeudu, ja vaihdekaan ei halua vaihtua kierroksista johtuen. Jännittävää lähestyä satamaa tuollaisella :)
Pahimmat ongelmat on nyt parin helteisen korjaussession jälkeen korjattu (ilman yhtään veteen tiputettua osaa tai työkalua) mutta vivuston hienosäädön kanssa on vielä avoimia kysymyksiä. Ennakon full advance ja full retard -rajat lienevät ihan ok, mutta missä kohtaa ennakoa aletaan lisäämään? Ennen läppien avaamista? Tulpat oli myös alkujaan koneessa pykälää kuumemmat, mitä valmistaja on speksannut, ja ilman vastusta vaikka valmistajan speksissä on vastukselliset. Onko vastuksettomilla ja vastuksellisilla muuta käytännön eroa kuin radiohäiriöt? Onko eri tyypeille omat johtonsa? Koneessa on CDI sytkä.
Nimim. Veneily on kivaa
Comment
-
Ei nyt käynyt ilmi Yamahan vuosimalli, mutta tuolta voisi löytyä service manual: http://boatinfo.no/lib/library.html
Ihan kamala sivusto navigoida, mutta rautaista sisältöä siellä on. Ainakin itse kun vanhan Evinruden vastaavaan vivustoon tein perussäätöjä, olisi homma ollut viittä vaille mahdoton tehdä kunnolla ilman manuaalin seikkaperäisiä ohjeita.
Comment
-
Kiitos linkistä, löysin ohjeet sytyn ajoitukseen ja vivuston säätöön. Mallin E60 ohjeet täsmäsivät, 1997-2003 manuskasta löytyi, mutta olen varma että tuo kone on kyllä vanhempi (80-90 taitteesta, tyyppikilvessä malli 60FETO 6H2). Vanhemmassa manuaalissa oli erilaisia vehkeitä, liekö joku markkina-aluekohtainen juttu.
Tässä ajoitus on näköjään säädettävissä täysin staattisesti, vauhtiksen ja magneeton merkkien mukaan. Helppo homma siis.
Comment
-
Tuli vene päivitettyä isompaan Tristan 820, taas alkaa varustelu/laittelurumba alusta. :)
Jäi jouten hyvin laiteltu ja varusteltu Bella 650 vm94. Hyvä vene retkikäyttöön ja miksei matkaveneeksi pariskunnalle+yksi lapsikin menee hyvin. Helppo hallita yksinkin ja liikkuu trailerilla. Jos kiinnostusta heräsi niin yv:llä tavottaa, ei ole vielä myynnissä missään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja SR Näytä viestiE-Tec on hyvä 2t kone, hiljainen ja vähäruokainen.
Comment
-
Tuli hommattua nyt ensi venneksi buster r kun olin niin halpa ettei järkeä. Perämoottoriksi saapuu evinrude 25hv vm 2001 4t. En löydä nposta juurikaan tietoa, osaako joku kertoa minkämoinen moottori mahtaa olla? Saako näistä ns holkkia poraamalla lisää tehoja?Tarkoitus tasottaa pohja ja muokata venettä heittokalastukseen sopivaksi. Tiedän kyllä että ensi vuoden jälkeen haluan isomman veneen mutta vaihdetaan sitten jos siltä tuntuu.
Comment
-
Vieras
Ei. Jetit pitää kovaa ääntä, ne häiritsee mökkelijöitä ja ovat epäekologisia. Toisin kuin veneet joilla ajetaan vain hyötyajoa, pikkusievässä.
Comment
-
Tuli hommattua nyt ensi venneksi buster r kun olin niin halpa ettei järkeä. Perämoottoriksi saapuu evinrude 25hv vm 2001 4t. En löydä nposta juurikaan tietoa, osaako joku kertoa minkämoinen moottori mahtaa olla? Saako näistä ns holkkia poraamalla lisää tehoja?Tarkoitus tasottaa pohja ja muokata venettä heittokalastukseen sopivaksi.
Comment
-
Ja isommista nelareista sitten lisää tehoa ohjelmoimalla. Perämoottereissa on kyllä softalla downgreidaus todella yleistä käyttäen kuitenkin samaa rautaa.
Omaan Buster Magnumiin nyt sain vihdoin oikean potkurin, entinen oli Suzukin 15-21”. Luisti, kaarepito olematon ja nappas rajoittimeen jo 44kn vauhdissa. Speksasin uuden Suzukin 16-23”. Ero kuin yöllä ja päivällä. Ei luista oli trimmi lähes mikä tahansa, kaarrepito huima ja huiput n. 47kn@5500 3 hlö kuormalla ja tankki täynnä. Katsotaan löytyiskö suikkaan softalla vielä 25hp lisää kun DF250 on samoilla hiluilla kuin tuo DF225...
Comment
-
Suzukilla ei ole tapana vain ohjelmallisesti kuristaa noita perämoottoreita. Saman koneen eri tehoversioissa on yleensä erilaiset nokka-akselit. Osaluetteloista kannattaa tsekata ainakin nokkien varasoanumerot eri tehoversioiden välillä ennen, kuin lähtee digituuninkia harrastamaan. Toki pelkällä ohjelman optimoinnilla voinee joitakin lisähummia saada mutta onko siinä bang for the buck kohdallaan on sitten jokaisen itse mietittävä.
Comment
-
Virittelystä kun tuli puhe, niin onko kukaan harrastanut 2-tahtien kanssa? Esim. tuo Yamahan 60 on samalla perusmoottorilla kuin 70, joten siitä luulisi jotain saavan irti, kun kaasareiden kanssa vähän puuhastelee?
Kaasarit kun on luultavasti otettava irti joka tapauksessa, rykii tyhjäkäyntialueella sen verran, että taitaa jostain olla suutin huonona.
Comment
-
Veneen hankinta on listalla ja alumiinijolla on kiikarissa. Silver jotenkin kiinnostaa, mutta kysytään nyt täältä onko kokemuksia Silverin ja Busterin välillä (vm.2005-2010)? Vene tulee sellaiseen yleiskäyttöön eli vähän kalastusta ja vähän yleistä ajelua. Onko siis veneiden ominaisuuksissa jotakin hyvin erilaista tai jotain mitä pitäisi ottaa hankinnassa huomioon. Buster enemmän työkalumallia, Silver kiinnostaa lasikuitukabiinin takia.Viimeksi muokannut laituri; 9.9.2018, 12:24.
Comment
-
Silverit on pääsääntöisesti hieman enemmän merikelpoisia kuin vastaavan koon busterit (siis ne busterit missä sisustat ei vielä ole muovia ;) ), johtuen hitusen korkeammasta kylkilinjasta. Eli merikäyttöön ottaisin ite nyt silverin, mutta mitä kaveri on sitten taas silverissä kironnut (Shark), niin on että peräaalto tulee pelottavan helposti tupaan myötäaallokkoon ajaessa tai liian nopeasti hidastaessa. Nämä siis mun mielipiteet.
Comment
-
Kannattaa tosiaan vähän rajata minkä aikakauden vehkeistä vertailua tehdään. Molemmat valmistajat nosti kylkilinjaa merkittävästi 2000-luvulla. Jos puhutaan alle 5,5m kokoluokasta ja käyttö on mökkihommissa niin melkeimpä ihan sama kumman ottaa. Ei ole niin merkittäviä eroja. Hyvä kone vaan perään!
Comment
-
Yhdellä veneenlaskupaikalla olen tällä hetkellä kuolannut Silver Wolffia, näppärän kokonen paatti kaikin puolin. Ainut, että mitä siine ulkoa päin katsottuna on vikana, että se on kalastuskäytös täysin 2 ihmisen paatti, kun vertaa esimerkiksi -01 M-Busteriin, missä pelkästään keulaan mahtuu jo 2 ihmistiä viskomaan uistinta. Ja toinen huono puoli on, että Wolffi menee noin 150kg yli jarruttomasta trailerista, mikä on tämmöselle "HC-dippailijalle" pieni murheenkryyni.
Comment
-
Asuin Kotkassa vuodet 2000-2009, ja aika paljon pörräsin porukassa, jossa harrastettiin paljon myös heittokalastusta merellä. Kotkan saaristo on luonteeltaan sisäsaaristoa ja ulos on aika pitkä matka, silti tuossa porukassa suosittiin silvereita, ja HC-äijät tilasi jenkeistä Boston Whalereita.
Muutamia kertoja sisämaan poikana meinasi PSV kyydissä avautua. En tajua kuinka pelottomasti jätkät vetää niissä keleissä, pakko olla kalustoon ja varusteisiin aika kova luotto. Veneen penkit olivat siirtymissä aika turhia koska niillä ei voinut istua, seisomalla kaaresta kiinni ja paukutusta.
Comment
Comment