Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Perämoottori

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Perämoottori

    Elikkäs tuli tälläinen ongelma eteen että on noin 5 vuotta vanha yamahan 20hp 4-tahti kone ja se on seissyt käyttämättömänä noin 2 vuotta.

    Öljyt ainakin vaihtoon ja kaasarin putsaus.?
    onko kaasarin putsaus iso homma?

    Konetta ei olla viellä koitettu käynnistää
    Viimeksi muokannut J4ni213; 23.5.2012, 13:11. Perustelu: tarkennus

  • #2
    Kaikki öljyt vaihtoon ehdottomasti. Samaten tulpat. Myös vesipumpun toiminta kannattaa tarkistaa. Kaasarin putsaisin itse vasta kun ei lähde käyntiin :)

    Comment


      #3
      2 vuotta? Eihän tuo ole aika eikä mikään (ainakaan jos kone ei ole seissyt taivasalla tai ollut vedessä...)

      Jos liemet (moottoriöljy, vaihteistoöljy) on vaihdettu ennen säilytystä (kuten olisi asiallista), en näkisi niiden vaihtamista välttämättömänä. Eikä ne tulpatkaan itsekseen hajoa - ts. jos tulpat ovat olleet tuoreet ennen säilöntää, eivät ne nytkään ole karstasta tukossa, ts. on aivan turha vaihtaa.

      Kaasaria on ihan turha putsailla jos kone toimii. Toki sinne on voinut kertyä töhnää/hartsia polttoaineesta, varsinkin jos ei ole ennen säilytystä lyöty säilytysainetta tai pienkonebensaa sisään, mutta senhän tietää kun koneen käynnistää.

      Itse tekisin seuraavaa: Ulkoinen ja sisäinen silmämääräinen tarkastus ja näkyvien roskien poisto, samalla testaa että kaasulinkistö yms. pelaa. Rasvanippoihin rasvaa jos siltä tuntuu. Öljymäärien ja öljyn kunnon tarkastus ja vaihto tarvittaessa tai jos ei tietoa milloin vaihdettu. Vilkaisu tulppiin ja vaihto tarvittaessa. Tuoretta bensaa tankkiin. Vesipumpun toiminnan tarkastus. Kovaa ajoa.

      Comment


      • #4
        Öljyt vaihtoon ja uutta bensaa tankkiin. Vedenkiertäminen katsotaan aina kun käynnistetään.
        Kaasaria mun mielestä turha lähteä ronkkimaan jos se lähtee käyntiin ja toimii niinkuin pitääkin.
        Tulpatkaan ei käyttämättömänä kulu?

        Comment


        • #5
          Itselläni vastaava aikaisemman (F20A) sukupolven Yamaha, johon tuli juuri tehtyä seuraavanlainen huolto :

          - Moottoriöljyt
          - Öljynsuodatin
          - Vaihteistoöljyt + prikat
          - Tulpat (2kpl)
          - Bensansuodatin
          - Vesipumpun siipipyörä
          - Hihnan vaihto (vaihtoväli 5-6v)

          Huolto-ohjeet vaikka tuolta -->

          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=R0FNVrhblwg&feature=related[/ame]

          Comment


          • #6
            Mikähän on vuoden -99 kaksitahti yamahan bensansuodattimen vaihtoväli?

            Comment


            • #7
              ei ole seissyt ulkoilmassa, Varjoisassa varastossa ja noin 200h ajettu kone yhteensä. Liikkeen tekemän talvihuollon jälkeen jäännyt seisomaan talliin

              Soittelin tänään paikalliseen huoltoliikkeeseen ja sanoivat että hihnan voisi olla ajallaan vaihtaa kohtapuoliin ja sitten he kuulemma tekisivät 220e huollon eikä sen enenmpää siitä kertonut + putsaisivat kaasarin mihin todennäköisesti menisi 1-2h ( 65e/h liksalla) ihmettelin vain mikä tuossa koneen perushuollossa muka maksaa niin paljon kun esim hihnan vaihdonhinnaksi antoivat 130e töineen ja osineen.

              Eli siis yhteensä huollon hinnaksi tulisi 130e + 220e + 65 + (ehkä toinen 65e viellä) = 480e? aika kalliin tuntuista hommaa teetättä.

              Kiitos linkistä!!!
              Viimeksi muokannut J4ni213; 23.5.2012, 19:33. Perustelu: dapadada

              Comment


              • #8
                Hihnan vaihto kuulemman vie 1-2h ja hihna itsessään maksaa reilu 60€.
                Kaikki muut luettelemani huollon osat kustantaa about 120€. Tuo kertomasi hinta kuulostaa siis ihan normihinnalta.

                Jos yhtään on kiinnostusta, niin tuon perushuollon teet helposti itsekin parissa tunnissa. Hihnan vaihto saattaa olla sitten hieman monimutkaisempi juttu...

                Comment


                • #9
                  Jees, tälläinen kävi mielessä että perushuollon voisi hyvin tehdä itse ja sitten hihanvaihtoon vie nyt ihan liikkeeseen kun kerkeää

                  Comment


                  • #10
                    Ite maksoin aikanaan Yamahan (f20) hihnasta 120€ ? hymyilyttää vieläkin sen koiranpannan hinta.

                    Comment


                      #11
                      Kannattaa jenkeistä ostaa noi perämoottorien osat. Ovat selvästi halvempia siellä ja tulevat nopeammin Suomeen mitä pirkkamaahantuoja (=Konekesko) saa Japaniasta tilattua.

                      Yamahan osia saa esim. täältä:
                      http://www.boats.net/

                      Mitä tulee tuohon huoltohommaan, niin vaihtaisin koneeseen öljyt, jos ei tietoa milloin viimeksi vaihdettua. Sitten kone tulille. Jos käy ja kukkuu nätisti, niin ei tehdä muuta. Jos käy huonosti, niin luultavasti hartsijäämät tukkinut kaasarin suuttimet -> kaasarin putsaus. Sytkätulppia ei nelarista kannata vaihtaa alle 1000h käyttötuntien. Ei ne miksikään mene vähillä käyttötunneilla. Eri asia sitten, jos kone ottanut vettä sisään ja tulpat ruosteessa tai muuta, mutta silloinkin tulpat lienevät se pienin harmi.

                      Niin ja piti vielä mainita, että älkää käyttäkö noita perämoottoreita ilman vettä. Koneen ei tarvi montaa sekuntia pyöriä kuivana, kun vesipumpun siipipyörä kärähtää ja ottaa itseensä.

                      Comment


                      • #12
                        Laittaisin koneen vanhoilla öljyillä käyntiin ja käyttäisin jonkin aikaa, sitten vasta öljyt vaihtoon. Sekoittuisi siten paskat paremmin siihen vanhaan öljyyn, eikä jäisi seisonnassa koneen pohjalle painuneet sakat koneeseen.

                        Comment


                        • #13
                          toinen kysymys liittyen hihnaan. Kyseisessä moottorissa on noin 5 vuotta vanha hiihna mutta hihnalla on ajettu vain noin 20h, säilytetty varjossa ja suojassa mutta ei kuitenkaan lämpöisessä varastossa. viimeisessä syyshuolossa hihan kunnoksi arvioitu : Hyvä
                          viimeiset parivuotta ollut vain seisonnassa.
                          Eileen startattiin kone ja lähti todellahyvin käyntiin

                          kanattaako hihna vaihtaa nyt vai sitten vasta syyshuollonyhteydessä. 5 vuotta on hihnanvaihtoväli tai sitten 1000 ajotuntia.
                          Viimeksi muokannut J4ni213; 28.5.2012, 13:03. Perustelu: ggfh

                          Comment


                          • #14
                            Nooh, omaan vaihdatin hihnan ensimmäistä kertaa menneellä viikolla, mylly valmistettu 98-99. Eli kyllä nuo ainakin pienillä käyttötunneilla kestää yli kymmenenkin vuotta. En nyt ehkä suosittele näin pitkää vaihtoväliä, mutta eiköhän tuo sinunkin hihnasi kestä noilla käyttötunneilla vielä jonkun kesän...

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä minä vaihtaisin ehdottomasti jakohihnan mikäli se on yli 5vuotta vanha. Samat säännöt perämoottorissa pätee kuin autoissa, joissa tuota vanhempia hihnoja porsii paljon. Harvemmin on tullut eteen sellaista jakopäätuhoa missä olisi pelkästään kilometrit/käyttötunnit mennyt yli, vaan melkein poikkeuksetta on yhditynyt vanhaan hihnaan.

                              Ammattilainen kyllä pystyy toteamaan kestääkö se hihna vielä vuoden, mutta ilman riittävää ammattitaitoa en suosittele riskinottoa.

                              Comment


                                #16
                                kanattaako hihna vaihtaa nyt vai sitten vasta syyshuollonyhteydessä. 5 vuotta on hihnanvaihtoväli tai sitten 1000 ajotuntia.
                                Vaihtaisin hihnan vasta syksyllä. Noi persveivarien hihnat kestää yleensä tosi pitkään, kun on puhtaat käyttöolot (ei rapa roisku) eikä yleensä tule pakkasstartteja. Omalla vastuulla tietty, varmempi se tietysti olisi vaihtaa heti. Tuossa koneessa muuten ei välttämättä tule mäntä/venttilikontaktia vaikka remmi katkeaisi (en ole varma tästä). Toki vesillä aina erityisen ikävä asia, jos kone hyytyy.

                                Comment


                                • #17
                                  Päätettiin vaihtaa hihna varmuudeksi, huollosta sanoivat että kyllä se varmaan syksyyn kestäisi hyvin, kun ajotuntejakin niin pirunvähä tietysti omalla vastuulla

                                  Mutta kerran vene on viellä trailerilla niin samapa tuo viekö hihnanvaihtoon nyt vai syksyllä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Melkein joka merkillä (perämoottori) on sama 5 vuotta tai tietty tuntimäärä laiitettu hihnan vaihto väliks.
                                    Mut jokainen voi itse riskin ottaa. Olen kyllä nähny 10 vuottakin pyörineitä hihnoja ihan ok kunnossa mutta tuskin silloin on tuntimäärä koneellakaan mahdoton. Jos ammattimieheltä menee yli tunti vaihtaa tollanen 20hv.n hihna niin silloin on jo kaivettu nenää ja etitty työkaluja..
                                    Vesipumpun siipipyöräkin ois hyvä tarkistaa 5v välein ja samalla vaivallahan sen vaihtaa kun perä on irti.
                                    Kaasuttajan/kaasuttimien purkamisessa ja puhdistuksessa kannattaa olla huolellinen...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onkos kenelläkään kokemusta Yamaha 50 DETO:n trimmiöljyjen vaihdosta tai edes lisäämisestä.
                                      Näitä koneitahan on pilvin pimein liikenteessä ja valmistettukin varmaan 10 vuotta.
                                      Nyt kyseessä vm. 89 potilas jonka trimmi päästää joskus, onneksi tosi harvoin, epämiellyttävän "ilmakuplarutinan". Kuulostaa siis oikeastikin siltä, että pumpussa on ilmakuplia ja sitten vajaan sekunnin päästä on taas normaali.
                                      Eli kaipaisin tiedon siitä mistä löytyy täyttöaukko ja tyhjennysaukko.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siinä pitäs olla semmonen isompi tulppa sen trimmimoottorin alapäässä josta voipi lisätä ölkkää. En voi takuuseen mennä ku pitäs ite nähä se. Ja jonkun ruuvin irroittamalla saa öljyt poiskin. Mutta jos se riittäs kun lisäis öljyy ja ajelis ees taas. Ei kannata ihan suin päin lähtee purkamaan trimmiä jos toimii.
                                        On sen verran iso töinen homma. Ja jos purkaa niin syytä hommata räjäytys kuvat. Netistä varmaan löytyy kuvat ja tarkat ohjeet öljyn vaihtoon. Ja jonkun verran on alfameril noita perärutkujen korjaus oppaitakin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tietäiskö täällä joku tollasesta vanhasta ~80-luvun 55hp evinrude 2-t moottorista? Löytyykö noihin manuaalia jostain ja mistä tuohon halvimmat varaosat?

                                          Kone seissyt jonkin aikaa, mutta lähti helposti käyntiin ja perässä ei ainakaan ollut vettä. Mitähän tuolle kannattaisi tehdä tässä talven aikana?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ja öljy auínakin yamahassa on atf:ää

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mihin sinä Yamahassa ATF:ää laitat?

                                              Comment


                                                #24
                                                Mistäs on porukka ostanut edullisesti varaosia perämoottoreihin, jos nyt ei amerikan ebayta lasketa? Pitäisi saada -86 Evinrude 90 heppaseen trimmi moottori..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hyvä kysymys, johon haluaisin kanssa suosituksia.
                                                  Itselläni olisi hakusessa regulaattori/tasasuuntaaja Mercury 115 -94:een.
                                                  Suomi-hinta 160€, halvimmat Ebayssä ~40€, ei varmaan tarvinne sanoa...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kaveri on ainakin jettien koneisiin hommannut PALJON osia täältä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Leppävirralla, saamaiskylässä on vanhempi mies: Hannu Urkonen 0400-578033, joka myy vanhojen perämoottorien osia. Kannattaa kysellä sieltä, josko vaikka sattuisi löytymään.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Boats.netistä itse tilannut tarvikkeet perushuoltoihin (tulpat, suodattimet, siipipyörät, öljyproput, jne.) viime aikoina, aina muutamaksi vuodeksi riittävän paketin, kuitenkin rahtikulut ja tullimaksut optimoiden. Paikallista on toki hyvä tukea, mutta esim. orkkis sytytystulppa tuolla 1.5USD ja Motonetissa 7.9EUR kun viimeeksi tilasin. Niitä kun ottaa vaikka sen 3x3kpl niin maksaa jo mitkä tahansa rahtikustannukset. Ja yli kuusinkertainen hinta vaan tuntuu jo aavistuksen hölmöltä maksaa. Pikkusälässä hintaero prosenteissa on ihan huima, esim. öljynsuodattimissa sitten enää noin kaksinkertainen.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Juuri näin. Se nyt vaan on tyhmä maksaa liikaa. Tuttavapiirissä myös hyviä kokemuksia tuosta boats.netistä. Omaan Suizaan tilailen osat täältä:

                                                          http://www.brownspoint.com/store/pc/home.asp

                                                          Tuolta on parhaimmillaan osat saapuneet kolmessa vuorokaudessa tullipostiin. Tuolla nettisivuilla on myös erittäin hyvä räjäytyskuvat koneista ja osista. Paljon mukavampi asioida brownspointissa kotisohvalta, kuin mennä kuuntelemaan kettuilua paikalliseen osapuljuun ja maksaa itsensä kipeäksi siellä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Eli ongelmia perämoottorin kanssa. Potilas Honda bf 50. Tällä hetkellä kiertää paikallaan reilut 5000, mutta ajossa ei kierrä kun 3000. Kaasua jos lisää tietyn pisteen yli niin tuntuu kuin yks pytty ei olis mukana,eli täristää jonkin verran. Teki kesällä kerran samalla tavalla mutta rupes hetken päästä toimimaan ja on toiminu nyt n. 2kk ilman ongelmia. Kone hyytyi kesken ajon.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X