Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TIG-Hitsauskonetta hankkimassa

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• TIG-Hitsauskonetta hankkimassa

Tarkoitus olisi hankki TIG-hitsauskone AC/DC, jolla pärjäisi harrastehommissa. Tig-koneista ei ole omakohtaisia kokemuksia ja kaveripiiristäkään ei niitä löydy, joten olisi tarvetta tiedolle mitä kokemuksia niistä pitäisi löytyä ja mitkä laitteet voi suosiolla unohtaa.
    Esimerkkinä olisi vaikka Walliuksen myymä: Wameta tig 2000 ac/dc
    Viimeksi muokannut pehkonen; 9.5.2012, 15:00.

Mulla on tämmönen:
    http://www.gross-schweisstechnik.de/...0ACDC%20HF.pdf

Tolla on painettu yhtä ja toista kasaan ja hyvin on pelannut. Motonetista saa tonnilla letkujen ja mittareiden kanssa ja ei mulla tosta juuri moitittavaa ole. Varmasti on parempiakin, mutta kyllä tolla coolerin putket, pakoputket, saunan lauteiden rungot, motskarin rungot, veneen peräpeilit yms jutut on hitsattu. Sanoisin, että hinta/laatusuhteelta ihan käypä peli. Samaa konetta myydään myös IMS ja Wallius merkkisinä.

Comment

AC/DC kiinakoneita saa esim. ebay.co.uk:sta 450-600e kotia toimitettuna. Pistoke pitää tosin vaihtaa et sopii tänne.

Comment

Rosteristakin väkästeltyjä juttuja löytyy omalta tontilta jonniiverran, mut tiggiä en ole kaivannut kuin pari kertaa. Ar/co2 suojakaasua jos käyttää, niin vähemmän vaativat hitsaukset voi tehdä lankakoneella ja rosteripuikkojen hitsaamista varten tarvittavat muuntajat ei mahdottomia nykyään maksa. Toki kun ostaa AC/DC tigin, niin sitten voi hitsata vaikka puikolla jos siltä tuntuu.

Vaikka osaan hitsata jotain tigilläkin, niin en vaan keksi sille niin paljoa käyttöä jotta investointi olis järkevä. Toki n. 5 km päässä on tig hitsauspalvelut puhelinsoiton päässä, sekin vaikuttaa asiaan. Alumiinia en edes haaveile itse korjaushitsaavani, senverran on siitä kokemusta.

Comment

Paloturvalisuuden kannalta toi tigillä hitsaaminen on aika mukavaa. Itsekin touhunnut välillä pihavajassa ja ties missä. Lauteiden rungot hitsasin kodinhoitohuoneen lattialla. Mukava tohuta, kun ei tuu kipinöitä. Ainoaksi koneeksi toi on melko loistava peli, JOS ei tarvi tehdä mätähommia.

Comment

Gysmi,Wallius ja Wameta samoja koneita. 200A:n Wametaa kokeillut,hyvä kone. Itse ostin Jforcelta Everlastin powertig 250 ex:n pulssikoneen. Rosteria ja alumiinia testaillu tolla Everillä, toimii molempiin tosi hyvin, voin suositella Everlastia harrastekäyttöön. Vertauksena esim. Kempin 250A:n kone kustantaa 4500e, kun toi Everlast taas 1300e.
            Ja mikä parasta, tuota Everlastia myy suomalainen yritys, eli varaosia ja kulutustarvikkeita ei tarvi tilailla ympäri maailmaa. Ja takuuasiointikin on varmaan helpompaa, ainakin kielen osalta.

Jforcelta olen ostanut myös 60A:n plasman. Ollut käytössä vuodenpäivät ja tollut polteltua melkein kaikkia metalleja hyvällä menestyksellä, eli ei koneesta moitteensanaa.

Puikkokoneena ollut 160A:n Wameta invertteri, joka on myös tosi hyvä kone hitsata.

Comment

Kempiltä saa laadukkaita koneita joka lähtöön. Ei harrastus heti tyssää huonoon hitsaus koneeseen kun hajoaa.. Meillä on töissä vanhimmat mig/mag koneet jostain -70 luvun alkupuolelta ja niihin ei juurikaan mitään ole tehty. Meillä oli lainassa töissä fastmig pulse ja jos nyt itselleni ostaisin koneen niin se olisi juuri tuo. Sillä menee kun käyrät on ohjelmoitu niin aluniini kuin rst/hst tms... toki hinta on tuolla pikkukoneella 3500~ alv0

Comment

Yhden Kempin 150A:n migin omistanut, oli kyllä hyvä kone, harmi vaan kun ukkonen särki sen. Ostin tilalle Käytetyn 180A:n Esabin, kun tuli halvemmaksi, kuin korjata se Kemppi, mut ei ole Esab Kempin veroinen.

Toi Everlasthan on jenkki merkki, sunniteltu amerikassa, mut tehdään kiinassa. Tosin eri laadunvalvonnan alla ja eri komponenteilla kuin nuo kiinan omat pommit.

Comment

Jep, aikamoisia pommejahan kiinakoneet on, mutta kyllä nekin yleensä ottaen toimivat mallikkaasti. Mitenköhän suuria määriä niitä myydään..? Jos semmoseen päätyy niin ensimmäisenä kumminkin kannattaa ottaa auki ja kiristellä kaikki liitokset sisällä, varsinkiin johtiemien liitokset. Ite hommasin tommosen halvan AC/DC/pulssi/plasma yhdistelmäkoneen projektia varten ja ainakin toistaiseksi on pelittänyt mainiosti. Ebaystä varaosatkin ovat lähes ilmaisia.

Comment

En ainakaan aio omaani aukoa, koska oli testiraportti tehtaalta ja vielä suomessa testattu myyjän toimesta. Ei ainakaan takuuasiossa myyjä voi vedota siihen, että olisin itse sormeillut konetta. Ja muistakaa sitten, kun teroitatte noita punaisia elektrodeja, niin ne sisältävät radioaktiivista toriumia.

Eli, ei kannata paljon vedellä sitä hiomapölyä henkeen. Voi nuo torium hiukkaset kivasti siellä keuhkorakkulassa säteilyttää noita soluja siinä ympärillä. On tuo volfromikin niin painavaa ainetta ettei poistu yskimällä kitusista. Volframin ominaispaino on sama kuin kullan.

Comment

No ei tietenkään jos on kotimainen myyjä ja hyvät takuut... Täsyin riskillähän sitä mennään jos ominaisuuksiltaan saman tasoisen koneen ostaa 600-700e halvemmalla, vaikka kyllä tähänkin tuli vuoden takuu. Mut hankalaahan sitä on maailmalle lähetellä jos jotain tulee.

Comment

Tässä kun noita hintoja kuulee ja näkee, oon edelleen vakuuttunut, että toi GYS on ihan asiallinen peli tonnin hinnallaan. Siinä on tosiaan letkut ja mittarit mukana. Kahva on Binzel merkkinen. Jos "jenkkikone" maksaa 1300e ja kiinalainen 600e, niin siihen välimaastoonhan toi kivasti istahtaa. Jos ei tartte alsa-ominaisuuksia, niin Ceboralta saa hyvää tiggiä tähän samaan hintahaarukkaan.

Täältä löytää GYSsin manuaali, josta selviää ominaisuudet.
                        http://www.gys.fr/spip.php?page=prod...id=739&lang=fi

Tota tosiaan myy Motonet, joten eiköhän ne takuujututkin suju.

Ammattimiehet jaksaa meuhkata kemppijutuillaan, mutta eipä ne osta itse koneitaan. Tottakai mullakin olis mastertig (ja olikin yhdessä vaiheessa), mutta ei harrastelijan kannata semmosia rahoja laittaa koneisiin, joilla touhutaan sitä sun tätä silloin tällöin. Kempillä oli hyvä hitsata, mutta ihan samat hommat oon saanut tehtyä tolla GYS:llä eikä sekään nyt mitään raastimella r*nkkaamista ollut. Kaari syttyy kun painaa nappulaa ja siitä sitten vaan antaa mennä. Ei pakoputkien saumoja tartte viedä varjoainekuvaukseen ;)

Comment

Mulla olikin toi Gys 200A:n versiona seuraava vaihtoehto ton Everlastin tilalle.

Comment

Working...
                          X