Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Taloyhtiön autopaikkojen tolppasähköistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Taloyhtiön autopaikkojen tolppasähköistä

    Meillä taloyhtiön hallituksessa tuli puhetta autopaikkojen lämmitystolpista ja niiden mahdollisesta modernisoinnista. Sain asiakseni selvittää nykyisen järjestelmän tilan ja miettiä, mitä niille pitäisi tehdä. Speksit nykyisestä systeemistä on seuraavat:

    -Taloyhtiö on rakennettu v. 1968.
    -Yhteensä 86 autopaikkaa, 40 taivasalla, joissa on normaalit lämmitystolpat ja 46 kylmää peltitallia, joissa on pistorasia lämmitystä varten.
    -Syöttö keskukselta on 3x35A, 4x10mm2 kaapelilla.
    -Kaikki 86 lämmityspistettä on tuon yhden syötön takana.

    Tolpissa ja talleissa ei ole kelloja ollenkaan, vaan niihin tulevaa sähköä ohjataan läpi vuorokauden sykleittäin, jonka tiheys riippuu ulkolämpötilasta. Eli jos ulkona on esim. 10 astetta pakkasta, tulee töpseleihin sähköä kellon ympäri tyyliin 2 minuuttia päällä-10 minuuttia pois. Pakkasen kiristyessä/lauhtuessa tuota suhdetta muutetaan joko isommaksi tai pienemmäksi. Ja nuo ajat ovat siis vain tässä selventämässä toimintaa, todellisia aikoja en osaa sanoa. Hallituksella oli ajatus, että selvitetään kustannuksia järjestelmän uusimisesta kellolliseen, eli kaikki saisivat itse määrittää sen perus 2 tunnin lämmitysajankohdan paikkakohtaisilla kelloilla, niinkuin nykyään on tapana.

    Nykyinen järjestelmä on omasta mielestäni paitsi ajastuksen puutteen takia, myös tuon syötön pienuuden puolesta aika perseestä.Tuo syöttö varsinkin kuulostaa omasta mielestäni kyllä kauhean alimitoitetulta. Äkkiä laskettuna siitä riittää teoreettisesti vain vajaat 300w/paikka. Isot sulakkeet on paukkunut jo pari kertaa tänä talvena vaikka sisätilan lämmittimet ovatkin kiellettyjä ja melko iso osa asukkaista kieltoa noudattaakin. Ilmeisesti ennen vanhaan nuo syötöt on laskettu paljon pienemmillä tehoilla kuin nykyään. Mikä mahtaa nykypäivänä olla laskukaava millä nuo syöttöjen suuruudet mitoitetaan, eli paljonko tehoa/paikka lasketaan?

    Yhtiöön on tulossa putkiremontti parin vuoden sisään, jonka yhteydessä nuo syötöt uusittaneen kyllä kun pihat myllätään muutenkin. Lähdin vaan hämmästelemään tuon nykyisen syötön pienuutta, mitähän tuon kanssa ollaan aikanaan ajateltu?

  • #2
    Ajastinkelloilla olevat boxitt kannattaa vaihdattaa tilalle. Kellot hoitavat kytkennän ja sulakkeet kestävät, koska yhtäaikaista kuormaa harvoin tulee niin paljon ettei sulakkeet kestäisi. Samalla tulee myös vikavirtasuojat.

    Ammattimainen sähköliike laskee kyllä virrantarpeen (kaapelikoon) kellokäytössä, normaalisti yllättävän pienellä kaapelilla menee.

    Comment


      #3
      Tuo 10mm2 kaapeli mahdollistaa 3x50A sulakkeiden käytön, joten sitä voisin suositella päivitystyöksi, kerta nalli on napsahtanut. Kello+vvs on nykysin aika perus-setti joka tolpassa, et ei siin hirveesti metsään mennä. :) Mut kyl ton nyt hoitaa mikä vaan sähköasennuspulju

      Comment


      • #4
        Määräykset antaa siis 10mm2 kaapelille mahdollisuuden 50A:n sulakkeelle? Itse kun en ole sähkömies, niin ei ole standardit hallussa. Kyllä mulla tekijäkin olisi jo tiedossa ja karkea kustannusarviokin tuolle hommalle mikäli pelkät pöntöt vaihdetaan, mutta tänään kun tuota systeemiä käytiin läpi niin mietittiin josko tuo koko homma kannattaisi jättää sinne putkirempan yhteyteen. Saisi samaan pihan mylläykseen kaivettua kunnolliset syötöt ja näin mahdollistettaisiin myös sisätilan lämppärien käyttö.

        Comment


        • #5
          Nykyiset johdothan teillä on semmoiset missä ei ole keviä, eli menisi joka tapauksessa vaihtoon jos lämmitys tolppia aletaan vaihtelemaan.
          Tolppiin menee muistaakseen max.5x16mm2 syöttökaapeli.

          Comment


            #6
            Kannattanee ottaa huomioon myös tulossa olevat sähköautot ja niiden latausmahdollisuus sekä tolppakohtainen sähkönmittaus.

            Comment


            • #7
              Kyllä, keviä ei mene nykyään. Onko niin, että uusia bokseja ei saa vaihtaa, ellei erillistä suojamaata ole vedetty? Hyvä se varmasti olisi, mutta nyt mietitään kaikkia mahdollisia laillisia tapoja hoitaa asia, halvempia ja raskaampia(kalliimpia), joiden perusteella mietitään tehdäänkö koko hommaa nyt vai vasta putkirempan yhteydessä.

              Tuo sähköautonäkökulma on kyllä hyvä juttu, ei tullut itse ajateltua asiaa. Mutta se ainakin on sitten sen ajan asia, kun kaapeleita aletaan uusimaan. Samoin tolppakohtainen mittaus tullee ajankohtaiseksi putkirempan yhteydessä, jolloin talon muutkin sähköt uusitaan.

              Eli nyt lähinnä haetaan ajatusta siihen, kannattaako esim. pelkkiä bokseja uusia tässä vaiheessa vaiko odottaa tuota muutenkin isoa remppaa ja laittaa sitten kaikki kerralla nykypäivään.
              Viimeksi muokannut ilkkapoika; 23.2.2012, 21:52. Perustelu: samaan viestiin lisää...

              Comment


              • #8
                Äkkiseltään ajateltuna pitäisi kyllä tietää kaapelin pituuskin ennenkuin voi sulakkeista sanoa...

                Comment


                • #9
                  Maa-asennuksena tuo mcmk 4x16+16 kestää sen 100A

                  Comment


                  • #10
                    Niin ja oikosulkuvirratkin kai pitäis tietää... eli kyse ei ole pelkästään siitä mitä itse kaapeli kestää vaan myös siitä että ne sulakkeeet palavat tarpeeksi nopeasti ja kosketusjännitteistäkin myös kait -vai onko siitä vaan jo liian kauan kun olen mitoituksia laskeskellut....

                    Comment


                    • #11
                      Kaapelin pituus sähköpääkeskuksesta kulkien koko pötkön läpi viimeiseen tolppaan on arviolta n. 130m +-10m, se kulkee tuon viereisen päättyvän kadun ali parkkipaikoille.

                      No joo, voi mennä täällä keskustellessa vähän turhaksi. Mutta ensiapuna tuolle nykyiselle järjestelmälle voisi siis ajatella sulakekoon suurentamista 50A:lle vai eikö suinkaan? Vahvasti olen ollut koko ajan sitä mieltä, että tämä muu muutos tehdään vasta sitten samaan paukkeeseen tuon LVIS-rempan yhteydessä, saadaanpahan kaikki kerralla kuntoon.

                      Comment


                      • #12
                        Eipä tuota nollausta saa tehdä varsinkaan kun tilalle vaihdetaan vvsk:n takana olevat pistorasiat.

                        Comment


                          #13
                          Nollaushan on sallittu saneeraustapauksissa, jolloinka käytetään alkuperäistä asennus-standardia. VVS toimisi jokatapauksessa, vaikka olisi nollattu etupuolelta. Toki parashan olisis siirtyä 5-johdin järjestelmään, tosin tässä tapauksessa vaatisi ihan reipasta kaivuutyötä. Ja 50A sulake on sallittu, itseasiassa jopa 63A, koska kyseessä maa-asennus.

                          Comment


                          • #14
                            Vielä kerran: sulakkeita ja ylipäänsä kaapelointeja ei mitoiteta pelkästään sen perusteella mitä kaapeli kestää vaan pitää ottaa huomioon että niiden sulakkeiden pitää palaakkin tarpeeksi nopeasti lisäksi mitoituksissa tulee huomioida että sallitut kosketusjännitteet sekä jännitteenalenemat eivät ylity.
                            Jos koneelta löytyy exel niin linkin laskentataulukolla voi mitoituksia kokeilla:

                            http://personal.inet.fi/koti/rtm/johto12.zip

                            http://personal.inet.fi/koti/rtm/ > tiedostot kohdasta löytyy muutakin mitoitukseen liittyvää

                            Comment


                            • #15
                              Juu, päivitys 5 johdinjärjestelmään lvis saneerauksen yhteydessä, ja jos kiinteistökeskus antaa myöden niin ryhmittelee syötöt fiksummin. Mutta hätään kehottaisin mittailemaan viimeisestä tolpasta oikosulkuvirtoja ja laskemaan sulakekoon sen mukaan, ottaen huomioon kiinteistökeskuksen tulosulakkeet ( ettei kuormita sitä liikaa).

                              Comment


                              • #16
                                Kaikille Sulo Vilenille ja muille tee-se-itse- miehille tiedoksi:
                                (Ei koske muita oikeita sähköalan ammattilaisia, niitäkin taitaa tässä ketjussa olla)

                                Johdinpoikkipinnalla haetaan tosiaan myöskin riittävän suurta oikosulkuvirtaa johdon päässä, jotta sulakesuojaus tosiaan toimii.
                                Sulakesuojien ollessa autolämmityspistorasiatolpissa, voidaan myös JS-automaattien laukaisukäyrällä hakea rittävän nopeaa laukaisua muuttamalla ne esim. C-käyrästä B-käyrään.
                                Oikosulkuvirran määrittämiseen vaikuttaa myös kiinteistön keskuksen sähköverkon rakenne ja etäisyydet muuntajista yms. Eli pitää tietää mikä on sähköverkossa oleva oikosulkuvirta missäkin pisteessä.

                                Asia on erittäin monitahoinen, eikä huoltoasemalla tai netissä voi antaa tuohon yksiselitteistä vastausta.

                                Voi nimittäin käydä niin, että väärin mitoitettu kaapeli ja väärät sulakkeet aiheuttaa sen, ettei sulakkeet pysty toimimaan lainkaan: ts. oikosulkuvirta ei ole riittävän suuri ko. pisteessä, jotta sulakkeella olisi mahdollisuus laueta. Ja se ei ole todellakaan turvallista.

                                Asennuksissa huomioita myös sulakkeiden selektiivisyys: Eli oikean sulakkeen tulee laueta oikeasta paikasta, ei edeltävien sulakeportaiden laukeaminen vikatapauksessa.

                                Saneerauskohteissa voi vielä käyttää osin vanhoja kaapelointia edellyttäen, että nykyiset vaatimukset täyttyvät ns. nollauksien ym osalta. Tällaisia saneerauksia näkee vielä nykyään jonkun verran, mutta pääsääntöisesti kaikki uusitaan, myös kaapelit, sähköjärjestelmä päivitettäessä. Tämä jo suositeltavaa turvallisuudenkin kannalta.

                                Toisaalta ei asia ole aivan niin monimutkainen:

                                Pyydätte jotain Tukesin hyväksymää sähköasennusfirmaa (ei mallia Rane) jättämään tarjouksen ja käymään vaikka paikan päällä. Kerrotte mitä tarvitsette, ja eiköhän sieltä tule asiaa vastaukset hintoineen.
                                Asennustesterin kanssa vierailu ja muutaman arvon heitto valmiiseen laskentaohjelmaan antaa listauksen tavaroista, joilla ko. homma hoituu.
                                Sähköasennusfirman tulee tehdä kaikista asennuksista asianmukaiset mittaukset pöytäkirjoineen. Niillä varmistetaan, että kaikki nuo oikosulkuvirrat ja vikavirtojen toiminta-ajat toimintavirtoineen ovat lain vaatimat kussakin pisteessä. Jokaisesta pisteestä on nimittäin mitattava, että nuo ehdot täyttyvät. Kyseiset pöytäkirjat pitää luovuttaa urakan tilaajalle työn valmistuttua.

                                Asian hyväksyminen taloyhtiön muiden osakkeiden kanssa onkin toinen juttu :-)
                                Viimeksi muokannut JARKKO -70; 2.3.2012, 18:08.

                                Comment


                                • #17
                                  Okei, suuri kiitos kaikille asiantuntevista vastauksista. Voisin jo näillä tiedoilla vahvasti olla sitä mieltä, että autoilijat selvitköön nykyisellä systeemillä tuonne LVIS-remonttiin asti, jolloin on parasta uusia koko järjestelmä. Sinänsä itseäni koko asia ei konkreettisesti koske kun meillä autot laitetaan raakana ilman esilämmitystä käymään (ei ole lämppäreitä kummassakaan autossa), mutta sainpa selvyyttä asiaan ja pääsen muulle hallitukselle esittämään mikä on homman nimi.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X