Rakennesuunnittelija oli aluksi valuharkon kannalla mutta urakoitsijan kanssa keskusteltua päädyttiin että se normaali ponttilecaharkko käy vallan hyvin. Tuon kokoisessa pytingissä hintaero on jo melkoinen, varsinkin kun betoniautoa joutuisi soittelemaan paikalle useampia kertoja työn edetessä. Neljän kiven korkuinen perustus jossa on korko molemmilla puolilla sama, kestää vallan hyvin noinkin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Foorumilaisten autotallit
Collapse
X
-
Minä päädyin ottamaan anturan ja sokkelin ns. yhdestä paketista. Eli tilasin betoni/muottiporukan tekemään koko paketin. Hinnaksi jäi vajaa 3000€ alveineen.
Porukka toi muottilevyt ja styroxit mukanaan, samoin kura-auton.
Ensimmäinen päivä meni kasauksessa ja valuhommissa, toisena päiväna kävivät vain purkamassa muotit pois.
Itse ajelin traktori/kaivurihommina kapillaarisorat, täyttöhiekat yms. Sora tuli kasetilla pihaan, hiekan hain äijän metsämontusta.
Lattian pohjat suoritsin itse, nostelin styroxit, raudoitin ja asensin lattialämpöputket. Tämän jälkeen taas kuraporukka paikalle, samoin ulkopuolinen liippari. Kurat ja liippari kustansi noin 1500€.
Käytännössä suurin säästö tuli varmaan ajankäytössä.. Budjettia en edes laskenut itsevaletulle anturalle ja harkkosokkelille.
Lisäksi oma sipuli ei olisi varmaan enään kestänyt muuraushommia, kun yhden täyskorkean kellarin on muurannut isoilla ponttiharkoilla..
Comment
-
Rakenteilla olevan tallini syvyydeksi tulee n. 7,5 metriä eli jos sinne 5 metriä pitkän A6:n ajaa niin ei ainakaan liikaa jää tilaa etu/takapuolelle. Tarkoitus on laittaa talliin 2-pilarinosturi. Onko nosturi järkevintä sijoittaa juuri puoliväliin tätä 7,5 metriä? Toki autoja on erilaisilla mitoilla ettei varmaan juuri oikeaa vastausta ole, mutta jos joku on ahtaammassa tilassa tuollaisen nosturin kanssa puljannut ja siitä joku kokemusperäinen mielipide muodostunut niin ilolla otan vastaan.
Toinen pohdinta koskee lattiakaivoa. Ajattelin laittaa nosturipaikalle hiekanerotuskaivon (joka laskee öljynerotuskaivoon), mutta ilman merkittävää kaatoa. Ajatus tässä se, että mahdolliset sulamisvedet tai lumikokkareet voi vetää lastalla kaivon päälle. Ilman kaatoa siksi, ettei kaato häiritse vaihteistonosturin tms käyttöä. Sijoituspaikaksi optimi olisi varmaan keskellä nosturilinjaa, mutta silloin se poissulkee sen vaihtoehdon että laittaisin joskus nosturin joka ei ole lattiavapaa (nosturin kaapelit menisivät kaivon yli). Eli sijoitus tulisi nosturista hieman nosto-ovelle päin. Jos tähän ajatelmaan on joku "älä tee näin" -mielipide niin vielä ehtii heittää, torstaina on tarkoitus kaivaa kaivo paikalleen :)
Tässä vielä sama kuvana:
https://www.dropbox.com/s/u6wcd6dokj...talli.png?dl=0
Comment
-
Mulla on syvyyttä suunnilleen saman verran.
Nostin on sijoitettu lähemmäs ovea niin että C5/D3 mittainen auto kun on nostimella niin taakse jää noin 20 cm tilaa. Tämä siksi että useimmiten auton etupuolella työskennellään, takana tila menee hukkaan.
Jos kaivo on pakko laittaa nostimen alle niin mahdollisimman pienillä kaadoilla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja peiponen Näytä viestiToinen pohdinta koskee lattiakaivoa. Ajattelin laittaa nosturipaikalle hiekanerotuskaivon (joka laskee öljynerotuskaivoon), mutta ilman merkittävää kaatoa. Ajatus tässä se, että mahdolliset sulamisvedet tai lumikokkareet voi vetää lastalla kaivon päälle. Ilman kaatoa siksi, ettei kaato häiritse vaihteistonosturin tms käyttöä. Sijoituspaikaksi optimi olisi varmaan keskellä nosturilinjaa, mutta silloin se poissulkee sen vaihtoehdon että laittaisin joskus nosturin joka ei ole lattiavapaa (nosturin kaapelit menisivät kaivon yli).
- ei ainakaan minulla tuommoinen standardi kaato keskellä tallia olevaan kaivoon vaikuta vaihteistonosturin tai rullilla olevan työkaluvaunun käyttöön yhtään mitenkään
- ainoa syy minkä keksin tasaiselle lattialle on helpompi nosturin asennus = ei tarvi shimmata suoraksi, mutta siltikin ehdottomasti kaadolla.
- miksi edes mietit nosturia jossa yhdysputket menee alhaalla, on esim. puhtaanapidon kannalta merkittävästi kätevämpää kun lattiapinta on koko matkalta tasainen eikä tarvi miettiä kaivon sijaintia
- mieti tarkkaan nosturin leveys eli laita niin etäälle kuin mahdollista. on tuskaa jos autosta ei saa kunnolla ovia auki oikeassa nostokohdassa
Comment
-
Kiitos kommenteista! Koska tuosta nostoalueen alapuolelle sijoitettavan kaivon kaadosta tuli risteäviä kommentteja niin menin suurin piirtein alkuperäisellä suunnitelmalla eli hiekanerotuskaivo tulee n. 2cm lattiapinnan alapuolelle ja siihen pieni kaato n. metrin säteellä.
Aakman, nosturi jossa yhdysputket alhaalla ei ole siis tällä hetkellä mietinnän alla mutta haluan siitä huolimatta jättää sille option jos joskus syystä X nosturi Y. Eli kaivo ei nyt tule suoraan siihen nosturin keskilinjalle.
Gedu, tuollaisessa hiekanerotuskaivossa on heti kannen alla nostettava "sanko" mihin todennäköisesti ne hylsyt tippuu. Mutta voihan se olla että siihen joku oma kansi tulee viriteltyä :)
Comment
-
20-25k€ on tuon meidänkin tallin budjetti.
Ristikot tuli talopaketin mukana. Runko sahattiin pitkästä tavarasta itse kenttäsirkkelillä. Sekä paljon muuta tavaraa, kuten lautaa, katoksen 6" parrut, ruoteet peltikatolle yms..
Se, mitä talopaketista jäänyt yli on käytetty jo.
Kattopellit, lumiesteet ja kourut+syöksyt taisivat olla noin ~2500€ rahteineen.
Comment
-
Mietinnässä ollut jos rakentaisi/rakennuttaisi omalle tontille tuommoisen tallin, niin kysytäänpä täältä. Osaako joku heittää karkeaa arviota vaikka 60m2 vähän normaalia korkeammasta tallista? Paljonko pelkät materiaalit pohjatöistä seiniin ja kattoon?
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=360
Jos haluat vähän normaalia korkeamman niin varaa ainakin se 25ke. Ei se korkeuden nosto nyt sinällään mahdottomia maksa mutta samalla kuitenkin tulee halu shopata vähän isompi nosto-ovi (tai ovet) jne, kyllä niitä satasia saa menemään sinne ja tänne.
Mulla on työn alla 108m2 lattiapinta-alalla oleva talli seuraavilla spekseillä:
- Sisäkorkeus 3 metriä. Autonosturin kohdalla sisäkorkeus 3,5m ja vino sisäkatto, huippukorkeus 4,2m
- Vedet ja viemärit
- Koneellinen ilmanvaihto
- Vesikiertoinen lattialämmitys
- Betonilattia Mastertop hiertopinnoitteella, laatan vahvennos nosturin kohdalla
Kaikki kustannukset ei ole vielä tiedossa, mutta paras arvio kokonaiskustannuksista on suurin piirtein tuo 500€/m2.
Comment
-
Nosto-ovista (2kpl) tarjous automatiikan kanssa 3390€ alveineen. Lähtee tässä kohta tilaukseen.
Ovien koko, leveys 2500, korko 3000. Ei mikään normiovi kyseessä.
- Sisäkorkeus 3,20.
- Viemäri on, mutta vesipistettä en ottanut.
- Lattialämmityksen ujutin talobudjettiin, joten siitä en muista paljonko tallin osuus.
- Poistoilmapuhallin katolle.
- Maali betonin päälle
- Sähköt pääasiassa pintavetona.
Comment
-
Tämän viestin tilanteesta on edetty jo hiukan, vaikka ei se talli nyt viimeistä listan pätkää myöten valmis ole vieläkään. Lämpimän osan mitat on noin 10x12m ja päätyseinän takana on vielä 8x10 suuli jossa pidetään muita ajopelejä ja romua. Sisäkorkeus 4,5 metriä. Pahoittelen epäselvää kuvaa, on viiden minuutin panoraamayhdistelmä muutamasta kännykkäkuvasta.
Comment
-
Tässä jossain vaiheessa vois laittaa vähän omassakin tallissa asioita uusiksi.
Onko Vatti merkkisistä ledvaloista kokemusta?
https://www.karkkainen.com/verkkokau...dputkivalaisin
Tosin taitaa Airamin Jokavaloa saada samaan rahaan. Se lienee melko varma valinta.
Comment
-
Mulla on tuon edellisen kuvan tallissa 2x24W Vattilaiset katossa, hommasin -50% poistomyynnistä kun paikallinen halpaketju laitteli pillejä pussiin kesällä. On tosin normihintakin niistä ajoista tippunut. Toiminta ja konstruktio on ihan ok, tosin 6 kpl mainittua valaisinta 120 neliön tallissa on ehkä rahtusen alakanttiin.
Comment
-
Mulla on 46m2 tallissa seinillä 6kpl zalux 2x58w loisteputkivalaisimia. Kerran se kirpaisee kun ostaa kunnon valot talliin.
Katoksessa 1kpl 2x58w ikh loisteputkivalaisin tosin led putkilla, watti määrää en muista. Ne led putket on nyt ollu kestotestissä liiketunnistimen kautta jo 3v kestäny. Tarkoitus olisi heittää led putket myös tallin puolelle.Viimeksi muokannut To87; 16.12.2018, 22:39.
Comment
-
Onkos täällä kokemuksia näistä edullisemmista reikälevyistä (esim. biltema, puuilo)? Vai onko syytä suoraan katsella kalliimpia. Ammattikäyttöön nämä ei ole tulossa, mutta saisihan nuo silti kestää, että ei tarvitse heti olla vaihtamassa parempiin. Tarve olisi ripustaa työkaluja seinälle, kun lattiatila on rajallista tuommoisessa reilun 40 neliön tallissa.
Comment
-
Tuota autotallin pöydän siivousta kun tehtiin niin mekin etsimme noita eri reikälevyjä. Itse levy ei näemmä tulisi kovin kalliiksi mutta ne koukut ja roikottimet.
Jos sattuis johonkin vanhan kyläkaupan purkutyömaalle niin sieltä varmasti löytyisi sekä levyä että ripustimia.
Hetken myös mietin sitä ettö olisin töissä leikkuuttanut levyn jossa on 20mm jaolla M4 niittimutterin paikkoja. Sitten olisi vedellyt levyn niittejä täyteen. Pitkää pulttia olisi voinut käyttää piikkinä ja muitakin koukkuja ja telineitä pultata kiinni levyyn.
Comment
-
Reikälevyt hiluineen on kamalan hintaisia jos uudesta ostaa. On siinä toki se muunneltavuus vaan jos ei niitä työkalujen paikkoja tarvi siirrellä ni budejettiratkaisuna neliön palaan tukevaa vaneria saa jo aika monta naulaa/pulttia/tankoa ja ihan portaattomasti sellaisiin kohtii kuin haluaa. Mulla on kaikki seinällä olevat työkalutellingit omavalmistetta, ei oo maksanu varmaan kymmentä euroa yhteensä.
Comment
Comment