Täällä on ~5x8 metrinen tila ja kyllä siinä touhuaa. Yhdellä seinällä on työtaso ja muutama rengassarja. Takaseinällä vielä 2m pitkä hyllystö. Hyvin sinne on yksi urssi purkautunut.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Foorumilaisten autotallit
Collapse
X
-
Leveys 5,5m ja pituus 7,5m ja korkeus 3,5m. Pitkille sivuille ei saa laittaa mitään hyllyköitä "kulkukorkeudelle" (1,9m), mutta sitten sen jälkeen korkea tila kannattaa hyödyntää tietenkin hyllyllä ja kaapeilla (kaapeissa ei tavara pölyynny niin pahasti, seinä asenteisia keittiökaappeja saa monesti ilmaiseksi remppakohteista). Auton etupään puoleiseen päätyyn työpöytää melkein koko pohja-alan leveydeltä (mutta ei kovin syvää pöytää...ehkä 55-60cm niin ei vie liikaa pituussuunnassa tilaa) ja sen päälle sitten tukeva "parvi" isomman tavaran säilytykseen (tukevaa pöytää kun tekee niin samat lankku/parrujalat voi nostaa ylös asti tukemaan myös parvea). Jos laittaa oveksi taitto-oven niin ei tarvitse huolehtia siitä, että vie tilaa katosta (nosturin käyttö).
Comment
-
Mulla on talli joka on noin 5,5mx14m sekä korkeutta ehkä viiden metrin korvilla ja kulku sisään päädyn isosta aukosta tai kulmassa olevasta käyntiovesta. Pituutta on mukavasti mutta ihan sama ropaako autoo, traktoria tai ihan mitä tahansa muuta niin leveys loppuu aina kesken vaikka koitankin pitää toisen seinän suht vapaana kun toisella puolella on ö-tynnyrit ja hyllyt. Mukavana plussana pidän sitä että seinät on 2m korkeuteen betonia ja perälle tein rajusta palkista parven joka kantaa huoletta muutaman tonnin painon. Parvella paraikaa tonnin kompura sekä tonnin verta koneen osia ja kantavuutta olisi toisellekin mokomalle viellä helposti ja paljon ylittekin.
Comment
-
6m x 8m ja korkeus 2.9m Nosturi löytyy muttei saa koko korkeutta käyttöön kun Oulun kaupungin päättäjillä alkoi ahistaan. Auton alle mahtuu toimistotuolilla kuitenkin. Leveys ja pituus riittää tallissa hyvin auton ropaamiseen kun samaan aikaan on ollut tallissa moottoripyörä ja kelkka.
Comment
-
Mikäs on teidän näkemys siitä, että miten tallin hintaan vaikuttaa jos tekeekin samantien orkkissuunnitelmaa isomman tallin? Meinaan, että jos suunnittelee esim. 60m2 tallia mutta miettisi vaihtoehtona 100 tai 120m2 tallia? Kustannus on tuskin, neliöiden tuplaantuessa, tuplat mutta pystyykö tätä jollain peukalosäännöllä arvioimaan?
Pohja tietty maksaa varmaan melkein saman per neliö riippumatta paljonko sitä tehdään? Mutta, lämmitysjärjestelmä, sähköjärjestelmä ovat lähinnä mitoitustekninen juttu. Autotallinovia tai käyntioviakaan tuskin tulee yhtään lisää. Ikkunoita voi tarvita vähän enempi, puutavaraa, eristeitä jne. menee enempi mutta karrikoiden vain pitkille sivuille ja kattoon (siirretään päätyjä kauemmas toisistaan). Samoin kattopeltiä kuluu enempi, keskelle kattoa jne. ;-)
Ajatuksia?
Comment
-
Aika vaikea nähdä että tuplaamalla tallin koko jossain syntyisi säästöä. Ja vaikka teoriassa syntyisikin vaikka joku satanen tai tonni niin käyttö- ja ylläpitokuluissa sen "säästön" häviää moninkertaisesti.
Comment
-
Ajattelin, että kun kaikella on perustamiskustannus on se sitten pohja, talli itse, sähköt jne niin neliöitä lisäämällä neliöhinta ei ehkä nousisi kuitenkaan lineaarisesti vaan enempi S-käyrällä.
Meinaan, että jos ostan esim. elementtihallin niin 100m2 maksaa 30 tonnia, 200m2 40 tonnia. Luvut hatusta ihan vain pointin takia. En nyt yhtäkkiä löydä noille oikeita hintoja mutta muistan joskus nähneeni mainoksen, jossa oli jotain tohon suuntaan.
Comment
-
6.3x6.6m korkeus 2.95m. Matala saksinostin oikeassa reunassa ja vasemmalle pitäis escortin romu sijoittaa. Nyt jälkikäteen ajateltuna olis pitäny tehdä 7.5x7.5m kokoisena vähintään. Nosto-ovi keskellä leveys 3m korkeus 2.75m. Normi talonovi käyntiovena. Samassa rakennuksessa varasto ja 2 auton katos. Ulkomitat koko rakennukselle on 14m pituutta ja noin 7m leveyttä.Viimeksi muokannut To87; 23.3.2017, 12:34.
Comment
-
Kyllähän valmiit rakennuspaketit ovat suhteessa edullisempia mitä suurempia ne ovat. Kustannuserät on tarkkaan tiedossa ja suurempi rakennus on valmistuskuluiltaan vain x määrä lisää työtä ja materiaalia. Edellinen pätee ainakin jos pelkkää pituutta kasvatetaan, joskus leveyden ja korkeuden kasvattaminen nostaa kustannuksia jos tarvitaan vaikka erikoisempia kattotuoleja.
Suuremman rakennuksen käytettävyyteen vaikuttaa myös oviaukkojen määrä ja sijoittelu. Joskus on pakko laittaa lämpimään tilaan parikin isoa ovea, jotka maksavat lisää ja heikentävät rakennuksen lämpötaloutta. Tuommoiset jutut voi siis äkkiä nostaa neliökustannusta.
Valut ja maansiirtotyöt, jotka vaativat yleensä kallista urakointiapua, pitäis osata suunnitella etukäteen melkein vaihe vaiheelta. Silloin sais kerralla tehtyä mahdollisimman paljon valmista ja sais minimoitua turhan maamassojen kuskailun. Eräs käverini kertoi työkaveristaan joka oli toiminut maansiirtourakoitsijana pk seudulla. Oli kertonut että parasta pisnestä oli kuoria tontilta pintamaat, suorittaa massanvaihdot ym. ja lopuksi palauttaa se pintamaa tontille nurmikkomultana ja hyvään hintaan toki :)
Comment
-
Onko jollain kokemusta tallin betonilattian pinnoituksesta? Kyseessä -06 valmistunut talo, jossa talli sähkölattialämmityksellä. Lattiassa ei näy mitään isoja öljyjä tai muita aineita imeytyneenä. Ajatuksena olisi ensi kesänä tyhjentää tuo talli ja laittaa jotain pinnoitetta betonin päälle.
Comment
-
Olen varmaan todella urautunut, mutta en osaa ajatella tallin lattiaan mitään muuta kuin laattapintaa. Vanhaan betonipintaan huolellinen hionta lattiahiontakoneella ja sopivalla kivellä, vesieristys jos on tarvetta ja laattaa päälle saneerauslaastilla. Oikein tehtynä ja oikeilla laatoilla/aineilla helppohoitoinen ja siisti. En ainakaan omasta tallista vaihtaisi mihinkään muuhun, eikä kuulemma naapurinikaan, jolle tein samanlaisen rempan tallin lattiaan. Loppui eroosio ja muu normaalissa tallikäytössä esiintyvät ongelmat.
Comment
-
Tossa pari kuvaa mun tallista.
https://1drv.ms/f/s!ArMVVvnE1OFBgRKMo88ZBErAaq1b
Tilaa saisi olla enemmän tietenkin, mutta satsasin viihtyisyyteen. Lattiaa säästän laittamalla motonetin kumimatot alle kun aito on sisällä. Lattiassa on ihan perus betonimaali, aiemmin oli epoksipinnoite mutta nyt päädyin tähän.
Comment
-
Mikäs olisi foorumilaisten ehdotus ammattikäytössä olevan tallin "pesulinjan" pinnoitteeksi.
Autoja käyttämässä sen 70 kpl, 2kpl mahtuu kerrallaan peräkkäin. Lattia näkee mitä erilaisempaa väärinkäyttöä, kuten sutien koko linjan läpi nastarenkailla (tumma nahkasisusta autossa jne)...
Mieluusti jopa kostealle alustalle asennettavissa.
Vuoden aikana kyseinen alue on kaksi kertaa pinnoitettu jollain vinyylimassalla, repeilee heti ekan sutaisun jälkeen kun pestään 180bar + riittävästi vesimäärää pesureilla autoja.
Ei, valitettavasti ajotapakoulutus ei pure.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiEikös ne laatat halkea helposti?
Oman hallin uudessa osassa Nantenin bio PU tuote nyt, vaikuttaa hyvälle. Betoni jyrsittiin puhtaaksi, primeri ja itse massa perään. Kesällä tehdään vanha osa samalla.
Comment
-
Audicenttereiden lattiat on valkoista laattaa. Ei varmastikaan mitään peruskamaa ja sitä kautta hintakin varmasti korkea.
Comment
-
Vieras
Hyvin ne kestää, paremmin kuin yksikään pinnoite mihin olen itse törmännyt.
Se laatta on melko karkea ja puhdistus on ainoa ongelma, kun ei kunnon aineita voi enää käyttää.
Jos olisi varaa niin kyllä samanlaisen itselle tekisin, mutta en uskalla edes kysyä hintaa moiselle.
Comment
-
Tämmöistä laattaa ajattelin itse laittaa talliin. https://www.bauhaus.fi/lattialaatta-...x-33-3-cm.html On kovaa ja ei pitäis olla liukastakaan. Eikä hintakaan nyt päätä huimaa. Aika näyttää kuin kestää.
Comment
Comment