356€ maksoi mulla arkkitehtikuvat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Foorumilaisten autotallit
Collapse
X
-
-
Tuossahan Ahoselta tulikin mukavasti hintatasoa tietoon Ryternoita katselin aiemmin mutta näkyy olevan turhan hintavat, kun 800 € kpl olen budjetoinut toki tuosta nyt voi joustaa suuntaan tai toiseen, jos jotkut on oikein hyvät. Sinällään näyttäisi, että Turnerin 800 sarjan ovet menis budjettiin. Tuo olikin tiedossa, että Turner teettää tai ostaa eri sarjojen ovet eri tehtailta. Pitää huomenna laitella laajahko tarjouspyyntö kierros menemään nosto-ovista.
Lupa kuvat eli pääpiirrustukset sekä rakennekuvat olivat ilmaiset, kun itse piirsin/ suunnittelin.
Comment
-
Äh, siis tietenkin leveys on 2500. Korjaan siis ja veikkaan, että Turnerilla olisi korkeampiakin vaihtoehtoja.
Mikäs ettei noita T2xx ovia lämpöiseen (millainen on kylmä talli, autokatos?) talliin kannattaisi laittaa? Onko jotain kokemuksia tai edes kuulopuheita? Ville?
En osaa sanoa kuvien hinnasta tarkkaa kun lupakuvat (pohja ja julkisivut) tuli Kastellilta talon yhteydessä ja perustuskuvat (leikkaukset) kimpassa talon perustuskuvien kanssa. Rakennekuvat maksoi muistaakseni 200+alv.
Jos joskus tulee jotain muuta tehtyä, niin pitääkin muistaa Antilta pyytää tarjous kuvista. :-)
Comment
-
Kaikkia ovia saa korkeampana, lamellin eli noin 20cm välein. Itsekin olisin halunnut korkeammalle nousevan oven, mutta kun aukko on 2300 korkea, niin tuntui turhalta maksaa yli 200€ sisäpuolelle piiloon jäävästä lamellista.
Mielipiteeni turnerin 200-sarjasta perustuu internetistä löytämiini tietoihin ja siihen, että turnerin jälleenmyyjä ei sitä suositellut.
800-sarjaa on muutamalla naapurilla ja vaikuttaa jämäkältä laitokselta, ja tosiaan vielä halvin tuossa vertailussa.
Kyllähän autotalli on autotalli vaikka se ei lämpöeristetty olisikaan. Autokatos on sitten erikseen.
Comment
-
Lämpimään autotalliin, kun pyysin tarjoamaan ovea tarjosivat Turnerilta nimen omaan 800 sarjan ovea. Turnerin sivulta, kun katsoo niin 800:sta suosittelevat lämpimään talliin ja 200 sarja sitten ns. kylmään autotalliin. Sinällää, jos Ipsillä on perustalli, jonka sähköpuhaltimella tarvittaessa talvella lämmittää, kun tallia remontoimiseen yms. käyttää pärjää luultavasti aivan ok 200 sarjan ovella. Turnerin edustajan kanssa juttelin puhelimessa. niin Totesi suoraan, että 800 sarja on Novofermin valmistama saksalainen ovi. 200 sarja taasen tehdään Kiinassa. 15 paikasta pyysin tarjoukset ovista. Osa vielä tulematta. Pitää vielä Käydä hipistelemässä muutamaa parhaan hintalaatu suhteen omaavaa ehdokasta paikanpäällä ennen kuin teen lopullisen päätöksen.
Comment
-
Mun talli on 36 neliötä, seiniin (sisäkorkeus 2600) ja kattoon (ainakin aluksi, ehkä myöhemmin lisää) tulee 200 milliä villaa ja vesikiertoinen lattialämmitys, laatan alla 200 milliä styroksia, seinän vierellä anturasta alkaen lattiapinnasta 200 milliä vielä ylöspäin 70 milliä foamia. Oliko tuohon nyt huono valinta tämä Turner 200? Katsotaan kokemuksia, saahan sen vaihdettua jos tuntuu, että ei toimi. Tarkoitus pitää tuolla jotain 15 asteen tuntumassa lämpöä.
Comment
-
Tässä omasta tallista pohjapiirros. Seinät on jo pystyssä, mutta lattia vielä valamatta ja nosturi upottamatta. Onko suunnitelma raadin mielestä kelvollinen?
Punaisella nosturin tallat (lattiaan upotettava, ei tolppia).
Vasemmalla auton säilytystalli.
Sinisellä tarvittaessa avattava ~4.5m pitkä väliseinämä.
Viemäri lähelle nostinta, vai keskemmälle tallia?
Comment
-
Heikin tapauksessa laittaisin varsinaisen viemärikaivon lavuaarin yhteyteen ja siitä kuivakaivon keskemmälle tallia. Jos nyt määräykset sellaisen ratkaisun edes sallivat. Tuommoisissa tiloissa tulee luultavasti melko harvoin pestyä mitään, koska lisäkosteutta ei yleensä kuiviin harrastetiloihin kaipaa.
Autonosturin luota lumet ym. kosteudet tyrkätään ulos ovesta tai likemmäs kaivoa laapan tyyppisellä työkalulla ja roskat otetaan lattiaharjalla, joten lattiakaivoa sinne ei todennäköisesti tarvia.
Tuo avattava väliovi on varmaan ihan fiksu ratkaisu, tarvittava tila on nopeampi lämmittää ja pölyisistä ja likaisista hommista ei lika kantaudu niin suurelle alalle. Myös "siistimmälle" puolen varastoitu tavara ei pölyynny ja likaannu niin paljoa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Matts Näytä viestiOta huomioon myös se, että nosturi upotettuna vähentää sen nostokorkeutta vrt. jos se on lattian pinnalla. Viemäri siinä auton alla kerää kaikki mutterit ja pienet työkalut. Audit seisovat niin usein nosturilla ettei ne ehdi kastua :)
Kuvan mukainen tulossa, nostokorkeus ~1,9m. Sisäkorkeutta tallissa ~3.5m nosturin kohdalla.
Viemäri siis kauemmas pienten osien takia.Viimeksi muokannut heiki; 11.6.2015, 20:35. Perustelu: Lisätty kuva liitteenä, url ei enää toiminut.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hervast Näytä viestiHeikin tapauksessa laittaisin varsinaisen viemärikaivon lavuaarin yhteyteen ja siitä kuivakaivon keskemmälle tallia. Jos nyt määräykset sellaisen ratkaisun edes sallivat. Tuommoisissa tiloissa tulee luultavasti melko harvoin pestyä mitään, koska lisäkosteutta ei yleensä kuiviin harrastetiloihin kaipaa.
Autonosturin luota lumet ym. kosteudet tyrkätään ulos ovesta tai likemmäs kaivoa laapan tyyppisellä työkalulla ja roskat otetaan lattiaharjalla, joten lattiakaivoa sinne ei todennäköisesti tarvia.
Tuo avattava väliovi on varmaan ihan fiksu ratkaisu, tarvittava tila on nopeampi lämmittää ja pölyisistä ja likaisista hommista ei lika kantaudu niin suurelle alalle. Myös "siistimmälle" puolen varastoitu tavara ei pölyynny ja likaannu niin paljoa.
Comment
-
Minusta taas noinkin ison/hienon tallin iso pointti on juuri se, et pystyy lotraa eli pesee kalustoo. Kuivaks saa puhaltimella/lämmöllä. Ihan fiksun olonen talli, itse miettisin "pesupisteen" ja nosturin tärkeyttä sijoittelussa. Jos toi ois mun talli, ekaks olis viemäri ja ns. perällä nosturi. Näin on helppo esimerkiksi toisen auton ollessa nosturilla pestä toista tms. ja märkä kohta jäis oikealle oven eteen. Näin koko talli ei ois märkä, jos pesee jotain. Heikki, mistä tollasen nosturin löysit ja saisko hintaa?
Comment
-
Ajattelin pesupisteen auton säilytystallin puolelle. Oven pieleen painepesuri puolikiinteästi asennettuna, jolloin satunnaisen ylläpitopesun kynnys madaltuu.
Nosturin ostin käytettynä, uutena hinnat ei varmaan ole harrastajaystävällisiä. Merkki on Slift.
Comment
-
Itsekin laittaisin nosturin perälle. Jos vaikka jää osien puutteessa tms. tilanteessa nosturille niin oven luona voi puuhastella muuta pienempää toiseen autoon. Ja vaikka ei puuhailisikaan niin keskeneräinen ei kuitenkaan rötkötä keskellä hallia. Mutta varmasti itse tiedät tarpeesi paremmin ja olet suunnitellut järjestelyn sen mukaan.
Comment
-
Pituutta ei pajan puolella ole kuin ~9m. Kahta autoa varten tarvitsee avata väliseinä käyttötallin puolelle. Mitään vastaavaa harrastetilaa ei itselläni koskaan ole ollut, eli tarvekin muotoutuu ajan kanssa. Suurimpia suunnitteluvirheitä yritän välttää teidän avustuksella :)
Comment
-
Mites toi ovi nosturin päällä, viekö tilaa nostokorkeudesta?
Itsellä ei ole pesumahdollisuutta, ja sellaista kyllä kaipaisi. Mutta oma erillinen rajattu tila sille on parasta, koska työkalut yms. ottaa sen kosteuden kuitenkin kiinni. Isosta tilasta tuuletus vie energiaa ja tarvitsee olla isompi.
Comment
-
Tuo autonpesutouhu on varmaan hieman kiinni siitäkin, missä talli sijaitsee. Maaseudulla käytännöllisin ratkaisu olisi varmaan pesupaikka ulkona esim. valetun laatan päällä, josta vedet johdettaisiin eroteltavaksi omaan kaivoonsa. Kaupunkiympäristössä ei varmaan yhtä helposti suvaittaisi auton pesua tallin ulkopuolella ja varsinkaan pihalla josta pesuvedet kulkeutuvat ties minne.
Itse nuukana ihmisenä olen sitämieltä että varsinkin puolilämpimän tallin kuivattaminen pesun jäljiltä on sellainen energiasyöppö, että sellainen ei ole edes vaihtoehto. Ainakin esipesu painepesurilla pitäisi pystyä suorittamaan ulkona tai omassa tilassaan ja kuivailun jälkeen siirtäisi bilikan kuivemmalle ja lämpimämmälle puolen tarkempaa kuivausta ja vahauksia ym. varten.
Comment
-
Vieras
Jos meinaa lotrata tallissa, on syytä suunnitella talli sen mukaan ihan alusta asti ja ottaa se erityisesti huomioon ilmanvaihdossa. Normaali vaihtokone tuskin riittää pitämään tallin kuivana kovin kauaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiJos auto jää nosturille ns. homma kesken niin mahtuuhan siinä alla ropaamaan toista kun nostaa nosturin ylös asti.
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiJos meinaa lotrata tallissa, on syytä suunnitella talli sen mukaan ihan alusta asti ja ottaa se erityisesti huomioon ilmanvaihdossa. Normaali vaihtokone tuskin riittää pitämään tallin kuivana kovin kauaa.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja heiki Näytä viestiMinun nosturin tapauksessa alle (ali) ajo ei onnistu. Toki tilaa jää toiselle autolle, jos toinen auto on osittain nosturilla olevan alla.
Molemmille puolille tulee oma ilppi, riittääköhän se kuivattamaan pesun aiheuttaman kosteuden? "Pajan" puolelle laitoin lisäksi oman poistopuhaltimen, olisiko ehdottaa säädintä tällaiselle?
Ja tietysti seiniin kosteussuojat sen mukaan, että vettä lentää seinille, eli kaakelointi/ pelti, tms... mitä nyt pesuloissa yms. näkee ja alle vaadittavat aineet.
Ja sittenhän se budjetti jo nouseekin jo ihan muihin numeroihin ja muuttaa koko tallin olemuksen.
Comment
-
Itse nuukana ihmisenä olen sitämieltä että varsinkin puolilämpimän tallin kuivattaminen pesun jäljiltä on sellainen energiasyöppö, että sellainen ei ole edes vaihtoehto.Mutta oma erillinen rajattu tila sille on parasta, koska työkalut yms. ottaa sen kosteuden kuitenkin kiinni. Isosta tilasta tuuletus vie energiaa ja tarvitsee olla isompi.
Comment
Comment