Aloitellaanpa tälläistä aihetta, kun on taas ajankohtainen itsellä ja pientä kiinnostusta aiheeseen oli parilla muullakin.
Eli omaan historiaan on kuulunut tuo vedellä läträäminen aina socketA ajoista lähtien ja luovuin tuossa muutama vuosi sitten, kun tuli konepäivitys, enkä jaksanut hankkia uusia blokkeja. Nyt taas kyllästyin kuuntelemaan näyttiksen hurinaa, kun pelailee ja päätin asennella vanhat roippeet päivitettynä koneeseen.
Vesijäähdytykset hyödyt ja haitat:
+hiljainen
+tehokas
-vaatii hiukan mielenkiintoa kasaamiseen ja ylläpitoon sekä yleistä tuntemusta komponenteista
-mahdolliset vuodot
Pumppuna itsellä on ollut Hydor Seltz L20 ja on ajanut hyvin asiansa. Pientä resonointia on, jos sen laittaa suoraan metallia vasten, mutta itse olen laittanut sen aina vaahtomuovipalasen päälle, joka on vaimentanut resonoinnin.
Jäähdyttimenä oli alkuun ns. 120-malli, eli yhdelle 120mm tuulettimelle suunniteltu. Sittemmin vaihdoin 240-malliin (2 kpl 120mm tuulettimia) ja lopuksi oli kummatkin jäähdyttimet samassa kierrossa jäähdytyksen maksimoinniksi. Isompaa jäähdytintä varten tuli aikoinaan myös askarteltua koteloon reikä sivuseinään jostai sai viileää ilmaa jäähdyttimelle.
Kotelo on ollut viimeiset 10 vuotta sama Chieftecin joku suosittu malli aikoinaan. Kuten varmaan on selvää, niin vesijäähy tarvitsee tilaa hiukan, jotenka kotelon on hyvä olla mielellään ns. "full-tower" kokoa, varsinkin jos haluaa kaikki roippeet kotelon sisälle. Jotkut ovat säiliön laittaneet kotelon ulkopuolelle, mutta itse olen pitänyt kaikki sisällä.
Nykyisistä blokeista ei juurikaan ole kokemusta, mutta EK-Supreme HF - Full nickel tuli hankittua prossulle käytettynä. Näyttiksen suhteen on vielä kysymysmerkillä, että minkä siihen saa sopimaan.
Ja yleistietona voisin kertoa mm seuraavia asioita. Kierron järjestys on optimoituna seuraava: pumppu->säiliö->jäähdytin->prossu->näyttis->(muu mahdollinen blokki, esim. piirisarja emolla)->pumppu. Näin prossulle menee viilein vesi jne. Nykyään myös myydään kaikennäköisiä litkuja vesijäähdytyksen levänestoon yms. mutta toimivaksi todettu yhdistelmä on myös akkuvesi+jäähdytysneste (itse suosin vaggineen punaista, antaa mukavan värin ;)) suhde tais olla jotain tyyliin jäähdytysnestettä 5-10% ja loput akkuvettä. Myös hiljaisuutta tehostava on tuulettimien säädöt, joilla voi itse päättää millä nopeudella niitä pyörittää.
Liitokset on myös hyvä tarkistaa vähintään kahteen kertaan. Itse olen käyttänyt järjestelmää käynnissä vuorokauden niin että ei ole koneessa kiinni, ihan vain vuotojen pois eliminoinnin takia. Kerta opetti minulle :) Onneksi sain emon kuitenkin takuuvaihtoon aikoinaan vaikka oli nesteet valunu emon pintaa pitkin :)
Säiliöt eivät ole pakollisia, mutta itse olen niitä suosinut. Helpottaa järjestelmän ilmausta.
Kuvia lisäilen jahka saan kaivettua roinat kellarista ja asenneltua paikoilleen.
Tässä nyt alkuun jotain pientä infoa ja luonnollisesti jokainen tekee omalla vastuulla kaiken :) jos tästä sai jonkin kärpäsen pureman.
e: Ja saa toki oikoa, jos on vanhaa/väärää tietoa :)
Eli omaan historiaan on kuulunut tuo vedellä läträäminen aina socketA ajoista lähtien ja luovuin tuossa muutama vuosi sitten, kun tuli konepäivitys, enkä jaksanut hankkia uusia blokkeja. Nyt taas kyllästyin kuuntelemaan näyttiksen hurinaa, kun pelailee ja päätin asennella vanhat roippeet päivitettynä koneeseen.
Vesijäähdytykset hyödyt ja haitat:
+hiljainen
+tehokas
-vaatii hiukan mielenkiintoa kasaamiseen ja ylläpitoon sekä yleistä tuntemusta komponenteista
-mahdolliset vuodot
Pumppuna itsellä on ollut Hydor Seltz L20 ja on ajanut hyvin asiansa. Pientä resonointia on, jos sen laittaa suoraan metallia vasten, mutta itse olen laittanut sen aina vaahtomuovipalasen päälle, joka on vaimentanut resonoinnin.
Jäähdyttimenä oli alkuun ns. 120-malli, eli yhdelle 120mm tuulettimelle suunniteltu. Sittemmin vaihdoin 240-malliin (2 kpl 120mm tuulettimia) ja lopuksi oli kummatkin jäähdyttimet samassa kierrossa jäähdytyksen maksimoinniksi. Isompaa jäähdytintä varten tuli aikoinaan myös askarteltua koteloon reikä sivuseinään jostai sai viileää ilmaa jäähdyttimelle.
Kotelo on ollut viimeiset 10 vuotta sama Chieftecin joku suosittu malli aikoinaan. Kuten varmaan on selvää, niin vesijäähy tarvitsee tilaa hiukan, jotenka kotelon on hyvä olla mielellään ns. "full-tower" kokoa, varsinkin jos haluaa kaikki roippeet kotelon sisälle. Jotkut ovat säiliön laittaneet kotelon ulkopuolelle, mutta itse olen pitänyt kaikki sisällä.
Nykyisistä blokeista ei juurikaan ole kokemusta, mutta EK-Supreme HF - Full nickel tuli hankittua prossulle käytettynä. Näyttiksen suhteen on vielä kysymysmerkillä, että minkä siihen saa sopimaan.
Ja yleistietona voisin kertoa mm seuraavia asioita. Kierron järjestys on optimoituna seuraava: pumppu->säiliö->jäähdytin->prossu->näyttis->(muu mahdollinen blokki, esim. piirisarja emolla)->pumppu. Näin prossulle menee viilein vesi jne. Nykyään myös myydään kaikennäköisiä litkuja vesijäähdytyksen levänestoon yms. mutta toimivaksi todettu yhdistelmä on myös akkuvesi+jäähdytysneste (itse suosin vaggineen punaista, antaa mukavan värin ;)) suhde tais olla jotain tyyliin jäähdytysnestettä 5-10% ja loput akkuvettä. Myös hiljaisuutta tehostava on tuulettimien säädöt, joilla voi itse päättää millä nopeudella niitä pyörittää.
Liitokset on myös hyvä tarkistaa vähintään kahteen kertaan. Itse olen käyttänyt järjestelmää käynnissä vuorokauden niin että ei ole koneessa kiinni, ihan vain vuotojen pois eliminoinnin takia. Kerta opetti minulle :) Onneksi sain emon kuitenkin takuuvaihtoon aikoinaan vaikka oli nesteet valunu emon pintaa pitkin :)
Säiliöt eivät ole pakollisia, mutta itse olen niitä suosinut. Helpottaa järjestelmän ilmausta.
Kuvia lisäilen jahka saan kaivettua roinat kellarista ja asenneltua paikoilleen.
Tässä nyt alkuun jotain pientä infoa ja luonnollisesti jokainen tekee omalla vastuulla kaiken :) jos tästä sai jonkin kärpäsen pureman.
e: Ja saa toki oikoa, jos on vanhaa/väärää tietoa :)
Comment