Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kiillotuskoneista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kiillotuskoneista

    Yritin haeskella täältä otsikon aiheesta, eikä osunut silmään pelkästään kiillotuskoneista löpinää, toki sivuavia löytyi muutama, mutta jos tänne vaikka keräis tähän aiheeseen osuvat.

    Itsellä herännyt kiinnostus kiillotuskonetta kohtaan tässä viime aikoina ja koittanut googletellakkin aiheesta. Joitain kysymyksiä on viellä jotka kaipaisivat vastausta, varsinkin kun ei ole minkäänlaista kokemusta laitteista tai touhusta muutenkaan.

    Säädettävät kierrokset on aika ehdoton tässä hommassa, mutta mikä on ns. oikea haarukka mitä kannattaa katsella? Useimmat alkavat 1800 rpm:stä ylös päin, onko tämä liikaa? Motonetistä sais jonkun koneen jossa ois 0-3000 rpm (ainakin sivujen mukaan). Eli mikä ois kannattavin?

    Sopivia konevaihtoehtoa, kun on tulossa pelkkään harrastekäyttöön? 150e vois olla maksimi mitä tuohon aattelin sijottaa. Toki mitä halvempi, sen parempi :) (tässäkin taitaa tosin päteä se, että halvalla ei saa hyvää). Myös ostopaikoista otetaan vinkkejä vastaan.

    Minkäslaisia pädejä suosisttelette hankittavaksi ens alkuun? Ihan ekana ois tarkotus hia ja myllyttää ajovalot.

  • #2
    Motonetin kone ollut käytössä ja hyvin se on hommansa hoitanut. Eli tämmöinen. Hetkeäkään en ole katunut tuota ostosta. Paljon pienempi kynnys nykyään alkaa autoa vahaamaan tai kiillottamaan. Ja ei kipeydy kädet enää niin, joka minulla oli aiemmin ongelmana ilman konetta jynssätessä.

    Comment


    • #3
      Ehdottomasti kuitenkin tuommoinen "rälläkkämalli", muusta en osaa sanoa sen enempää, kuin että n.50 erkkiä ja siitä ylöspäin, niin toimii.

      Comment


        #4
        Juurikin tuollasta rälläkkämallista olen katsellut. Se unohtu mainita. Tänään viimeksi hipelöin tuota motonetin konetta, mutta viellä en ostanut.

        Comment


        • #5
          Bilteman 54€ kiillotuskone ollut käytössä jo kolmatta vuotta. Varmaan sata myllytystä tehty ja hiottu navetan peltikatto;). Tilasin vaan 150mm laikat siihen niin on omasta mielestä parempi. Suosittelen kyllä, hintansa tienaa varmasti.

          Comment


            #6
            Rälläkkämallilla saa hienot hologrammit tummaan autoon.
            Epäkesko kait olis kait siinä suhteessa hellempi.

            Comment


              #7
              Itsellä oli aiemmin iso epäkesko, ja kun se hajosi ostin tuollaisen Bilteman rälläkkämallin. En kyllä tykkää yhtään, ja nyt ostinkin vähän paremman epäkeskon.

              Comment


                #8
                Mul on kans toi DAS-6 pro. En oo koko autoo sillä vielä käyny läpi, mut ihan hyvältä peliltä tuntuu. Helpompi käsitellä kuin tommosta rälläkämallia.

                Comment


                  #9
                  Mitä nyt kaverin touhuja seurannut vierestä niin rotaryllä tulee valmista törkeen paljon nopeammin kuin epäkeskolla, hommas siis Flexin rotaryn Meguiars G220 epäkeskon jälkeen... Epäkesko on toki turvallisempi, mutta jos usein myllyttelee niin ehdottomasti rotary. Hologrammit saa useimmissa tapauksissa eliminoitua oikeanlaisilla aineilla ja pädeillä.

                  Comment


                  • #10
                    Itse joudun työnipuolesta käyttämään "myllykoneita" välillä viikkotolkulla yhtäsoittoon.
                    Aikasemmin käytettiin feston erikokoisia koneita, mutta olivat erittäin painavia ja muutenkin kolhoja Hinnat 300-600e. Sitten kun viimeinen festo antoi merkkejä uupumisesta niin pyysin uusia koneita tilalle ja pomo kävi testiin Rodacin Angle polisher M14 150mm johon sit paineensäädin jatkoks, toimii kun tauti, hinta 130e, otettiin sit kaikki koneet paikallisesta autovärikaupasta kun niiden jälleenmyyti loppui sieltä..

                    Näillä siis veneitä ja muotteja myllytetään, mutta olen aika paljon autoja myllyttänyt kyseisillä vehkeillä ja lopputuolos erinomainen, muistaa vaan tehdä hologrammin poiston siihen tarkoitetulla aineella..

                    Itse suosittelen ehdottomasti "rälläkkä" mallin konetta.
                    Viimeksi muokannut helmut; 14.10.2011, 20:31.

                    Comment


                      #11
                      No mikäs aine se on jolla hologrammit poistetaan?

                      Comment


                      • #12
                        Audiin meinasi tulla vähän hologrammia, mutta aika hyvin tasoittui AG:n punaisella. Mutta se mikä ihmetytti, niin tumman met.vihreään Mondeoon ei tullut pienintäkään hologrammia pintaan. Vaikka tumma väri kuitenkin. Vaikuttaakohan se sitten, kun Audissa on kova lakkapinta ja Mondeossa sitten toisen ääripään tavaraa.

                        Comment


                          #13
                          Oma auto on hopea, tiedä sitte onko kuinka herkkä hologrammeille. Mitenkäs nuo kierrokset epäkesko vs. perus rälläkkämalli? Epäkeskoissa taitaa kierrokset alkaa huomattavasti korkeammalta kuin rälläköissä, mutta vaikuttaako tuo jotenkin?

                          Comment


                          • #14
                            Mustassa värissä tuo hologrammin poisto-aine on ihan ehdoton! Kokemusta on kun vanhaan volkkariin tehtiin testiksi ilman ainetta ja aineen kera. Toimii!

                            E: Ja aineina oli tuolloin Prestan tuotteet.
                            Viimeksi muokannut Murre; 14.10.2011, 23:00. Perustelu: Lisä

                            Comment


                            • #15
                              Noita kierroksia ei voi suoraan verrata, epäkeskossa luvut isompia mutta se tarkoittaa "värähdystä", se ei pyöri läheskään niin nopeasti. Rotary on tosiaan ihan eri luokkaa teholtaan, siihen karvalaikka kiinni niin tulee todella nopeasti kiiltävää pintaa mutta pitää viimeistellä hyvin. Toivottava ominaisuus on elektroninen nopeussäätö eli pitää kierrokset vakiona vaikka painaa, halvimmissa tuota ei ole.

                              Sanoisin että ota cleanyourcarin SIM-180, siinä ainakin hinta/ominaisuudet kohtaa.

                              Tuossa hologrammin poistossa pitää sitten muistaa ettei niitä peitetä vaan oikeasti poistetaan, esim Glymin punainen on voimakkaasti peittävä aine.
                              Viimeksi muokannut sonikk; 14.10.2011, 23:36.

                              Comment


                                #16
                                Halvin oikeasti hemmetin hyvä kone taitaa olla festoolin rap150. Sellasen ostin itselle reipas vuosi sitten. Saksan ebaystä niitä saa välillä sopivasti. Tässä malli, mutta omastani maksoin 60e vähemmän. http://www.ebay.de/itm/Festool-Rotat...item23075a8bf0 Jaksaa jauhaa ihan kaikilla kierroksilla. Yks Megun epäkesko oli ennen sitä, mutta sillä ei kyllä tehnyt muuta kuin levitteli vahaa. Hyvä epäkesko on pakotettu epäkesko ja niitä ei taida tehdä kuin flex. Hinta on sitten aika tähtitieteellinen kaikkiin muihin verrattuna, mutta hyvä se on. Tärkeintä on elektroninen "kaasu". Silloin ei tartte passailla napilla, jos kone meinaa hyytyä. Elektroniikka pitää kiekat samana.

                                Comment


                                • #17
                                  Tossa jokunen vaihtoehto ammattilaisten käyttämistä koneista:http://www.hhtuonti.fi/tuoteluettelo...iillotuskoneet

                                  Comment


                                    #18
                                    Aiemminkin ollut juttua. Itsellä on Flexin XC 3041 VRG epäkeskokone. On kyllä hyvä monenlaisissa töissä, kotonakin. Joitakin autoja kiilloitellut, kun ehtinyt ja jaksanut. Virheetön jälki tulee, mutta tietty työläs, jos enemmän naarmuinen pinta. Oma Audi oli aika mataksi mennyt, mutta useiden tuntien työn jälkeen lähes kaikki naarmut lähti. Vaati AG:n karkeimman hionta-aineen. Koneella voi myllyttää niin sanotusti, mutta työmaata paljon enemmän. :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Ostin vuosia sitten Teivon rompetorilta Festool Rotexin periaatteella "eiköhän tuollekin käyttöä löydy". Olen sillä myllyttänyt autoja sekä tehnyt muita satunnaisia hiontahommia. Koneen käytännöllisyys tulee siitä, että siitä löytyy sekä epäkesko-, että kiilloitusominaisuus ja portaaton nopeudensäätö. Voimaakin koneesta löytyy sikäli mukavasti, että etenkin hiontahommissa saa olla hyvinkin molemmat kädet koneessa kiinni. Lisäksi Festoolin koneisiin toimii varaosapuoli erinomaisesti. Miinuksena tuo helmutin mainitsema raskaus ja kolhous, mikään yhden käden kone Festool ei ole, ellei sitten satu olemaan voimannostaja.

                                      Hologrammit ovat yleensä tummien autojen vaiva, vaaleissa sävyissä ne eivät näy. Itse muutamia myllytyksiä tehneenä marssin paikalliseen maalikauppaan ja pyysin myyjää antamaan minulle sellaiset aineet, joilla homma tapahtuu. Mies oli erittäin avulias, selvitti tarkoin millaisia autoni ovat väreiltään ja myi sitten niille parhaiten soveltuvat aineet ja laikat. Tuolloin oli puhetta että tummaan autoon herkästi saa aikaan hologrammit, mutta hänellä ei silloin ollut paikanpäällä hologramminpoistoainettta. Vohvelilaikkoja siihen hommaan sen sijaan oli tarjolla. Kun kokeilin maaliliikkestä ostamaani hionta-ainetta tumman Audin konepeltiin, en voinut kuin ihmetellä kuinka helposti naarmut lähti. Lienekkö hyvää tuuria, mutta hologrammejakaan en saanut aikaiseksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Millaisia koneita on käytetty maalipinnan hiontaan? Hyvillä säädöillä varustettu epäkesko, rotaatio yms? Vai käytetäänkö tuohon samaa "kiilloituskonetta"? Tarvis itselle ostaa vehkeet omiin tarpeisiin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hologrammit lähtee pois miedommalla hiontatahnalla. Itellä esim koko auto 1000 karkeudella ja lopuks hologrammit pois 2000 karkeudella. Jos ei sillä lähde niin sit vielä miedompi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jep, kuten Pasi tossa totes, naarmut postetaan karkealla hioma-aineella ja lisänä voi käyttää leikkaavaa laikkaa(pädiä), loppukiiltio sekä mahdollinen hologrammien poisto tehdään hienolla hionta-aineella ja viimeistelypädillä. Yleensä siis kunnollinen myllytys vaatii ainakin kahden aineen käyttöä. Esim. Menzernan aineissa on noi Cut- ja Gloss arvot jotka kuvaavat leikkaavuutta ja kiillotusta.

                                            http://www.cleanyourcar.co.uk/polish...re/cat_25.html
                                            Viimeksi muokannut Thuppu; 15.10.2011, 12:39.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mä oon tykästynyt kovasti karvalaikkoihin. On noita foamejakin tullut käytettyä, mutta itse saan kyllä parhaan jäljen karvalaikalla. Viimeksi foamilaikalla sain aikaiseksi kivat holot, mutta karvalla ei tullut ollenkaan. 3M aineet ovat omasta mielestä olleet hyviä. Pitäis varmaan joskus tilata se menzernan näytepaketti ja kokeilla niitäkin. Toisaalta, tuskin ne sen ihmeellisempiä ovat.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itsellä henk.koht käytössä Makitan 9227cb, hyvä kampe ja samanlainen oli entisellä työmaallakin käytössä. Hiiliä nuo syövät ehkä turhan tiuhaan?

                                                3M:n laitteesta jonkin verran kokemusta, kevyt ja mukava käyttää, ei pahaa sanottavaa.
                                                Viimeksi muokannut J_ones; 15.10.2011, 18:04. Perustelu: Typot poistettu

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Piti vielä lisätä, jotta Menzernan Gloss, jossa leikkaavuus on mieto, joutuu viimeistelemään pinnan. Myös AG:n paint renovator sopii hienosti siihen.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itsellä henk.koht käytössä Makitan 9227cb, hyvä kampe ja samanlainen oli entisellä työmaallakin käytössä. Hiiliä nuo syövät ehkä turhan tiuhaan?
                                                    Mulla on samanlainen ollut ~15 vuotta, todella paljon käytetty muttei ole vielä kokseja tarvinnut vaihtaa kertaakaan eikä mitään muutakaan vikaa ole ollut koskaan. Kertakaikkiaan priima värkki.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Näillä näkymin olisin päätymässä tuohon cyc:n SIM-180:een. Vaikuttais olevan ainakin specsien mukaan suhteellisen hyvä hintaan verrattanu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Paa hiukan lisää ja hae Bauhaussista AEG. Niitä tais saada 180e hintaan viime kesänä. Tykkää kuulemma vähän lämmetä jos ajelee pitkään matalilla kierroksilla. Sitä vikaa on varmaan aika monessa vehkeessä.

                                                        Edit:
                                                        http://www.st-tukku.net/kiillotuskon...0w-p-2697.html

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Näillä näkymin olisin päätymässä tuohon cyc:n SIM-180:een.
                                                          Makitan kopio niinkun useimmat muutkin halpis myllyt. Epäilen että on aivan samaa tasoa kun honkkarin kaupittelema Horsepower. Vaikka on päällisin puolin jokseenkin identtinen Makitan kanssa, käyttöominaisuudet (ja tekninen toteutus) ovat täysin erilaiset, Makitan eduksi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Nojoo, detailingworldissa oli joku guru verrannut tota SIMiä Metaboon ja kehui ihan kelpo koneeksi. Varmasti on halvempi toteutus kun Makitassa mutta hintaakin murto-osa. Uskon että jos omaa ja lähipiirin autoja sillon tällön kiillottelee niin riittää. Kestrelin tekele se on kuten DAS-6 Pro.

                                                            Samaan oon törmänny tossa AEG:ssä että kuumenee aika reippaasti, ainakin Makitaan verrattuna. Muuten tosi näppärä käyttää ja istuu ainakin omaan käteen hyvin.

                                                            Aina kun laittaa "vähän lisää" niin saa paremman, pitää vaan se raja vetää johonkin. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X