Tunturi-fatilla poljettu kohta 300km pitkälti lumipolkuja tai epävirallisia kelkkauria. Eturengas on tosi hanakka löytämään kaikki mahdolliset urat ja semmoiselle kaukaistakin sukua olevat muodot. Rengas on Schwalbe Jumbo Jim 26x4.8". Mitenkähän kapealla maastorenkaalla vielä pärjäisi tuon kanssa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköfillari
Collapse
X
-
Jukuri Oletko kokeilu erilaisilla rengaspaineilla ajaa? Itselläni oli Jumbo Jim 26x4.0 ja tuokin koko oli todella kova vetelemään kaikissa mahdollisissa urissa. Nyt alla on 45NRTH Vanhelga 26x4.2 60tpi ja ks. renkaat ei vetele ainakaan. Mitkään kantavat renkaat Vanhelgat eivät kuitenkaan ole koska ovat niin jäykkäreunaset renkaan niin ei voi ajaa matalilla paineilla.Viimeksi muokannut PeeJii80; 7.4.2022, 19:57.
Comment
-
Joo, kokeilin laskea, mutta ei auta. Tänään ehkä neljät lipat ;) tosin se ei ole niin vakavaa kun tuota lunta vielä riittää.
Jotkut on askarrelleet ketjuja noihin. Jos olis vkloppuna inspiraatiota niin voisi kokeilla. Jumbo Jim on kyllä jotenkin aika toivoton, lupaavasta ulkonäöstään huolimatta, lumella sivupidon suhteen. Miten paljon sitten mahtaisi toisella renkaalla parantua?
Comment
-
Vähän on samat kokemukset noista Jumbo Jimeistä, mulla on 26x4,8 ja ei niissä oikein ole talvella pitoa. Varsinkin jos on lunta reitillä niin helposti puskee ja suttaa. Tosin olisko noita niin talvirenkaiksi suunniteltukaan. Muutamat hyvät lipat on kans tehny, kun eturatas on luistanut.
Ens talveksi taidan kyllä katella jotkut toiset paremmin talveen sopivat kumit, nastoilla tai ilman.
Comment
-
Sain askarreltua ketjusta tommoset. Pitoa oli yllättävän hyvin, en ole ihan varma miksi, mutta tuntuu toimivan.
Ketju on aavistuksen liian isoa, ottaa vähän haarukkaan kiinni, vaikka vaijerilukot on viriviripatentilla vedetty vanteen sisäpuolelle nippusiteillä ;)
Seuraavaan versioon pitää etsiä aavistuksen pienempää ketjua, laittaa sitä vähän tiheämpään ja yrittää keksiä vähän fiksumpi kiristys tuolle sivuvaijerille.
Tai sitten vaan löytää jostain rengas joka toimii lumella.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jukuri Näytä viestiJoo, kokeilin laskea, mutta ei auta. Tänään ehkä neljät lipat ;) tosin se ei ole niin vakavaa kun tuota lunta vielä riittää.
Jotkut on askarrelleet ketjuja noihin. Jos olis vkloppuna inspiraatiota niin voisi kokeilla. Jumbo Jim on kyllä jotenkin aika toivoton, lupaavasta ulkonäöstään huolimatta, lumella sivupidon suhteen. Miten paljon sitten mahtaisi toisella renkaalla parantua?
Comment
-
No niin tuli Verkkokauppa.com:sta (yllättäen paras rengasvalikoima siellä..) tuollainen Vee Snowshoe-rengas. Eka asennuksen jäljiltä jäi vähän pomppuiseksi kun ei saanut käsipumpulla Presta-venttiilin (maailman surkein venttiilikeksintö) kautta kunnolla painetta ja rengas ei noussut vanteelle kunnolla joka kohdasta.
Sitten uudella yrityksellä työmaalla rengasrasvan, kunnollisen venttiiiliadapterin ja paineen kanssa renkaan sai kunnolla paikalleen vanteelle.
Ero originaali Jumbo-Jimiin on aika häkellyttävä. Ehkä kelikin oli pitävä (hankiaiskeli joka paikassa), mutta tuntui melkein tunnottomalta kaikille pitkittäisurille, joihin JumboJim hakeutui aina ihan automaattisesti. Eli tosi hyvä rengas löytyi. En olisi uskonut, että ero on "melkein samannäköisellä" renkaalla näin iso ;)
Comment
-
JJ:ä ajoin sekä isommilla että hyvin pienillä paineilla. Sehän toimii hyvin suht liukkaallakin, jos alla vaan kova pohja. Joa pinta on pehmeä ja siinä on mitään pitkittäismuotoa niin se karkaa alta, vaikka rengaata katsoessa se vaikuttaa ihan toimivalta. Ilmeisesti jotenkin jostain krittisestä kulmasta puuttuu kuminappuloita tai jotain muuta ja alkaa sortua alta.
Comment
-
Päivitetääs tähän tuon Bilteman 29" sähkömaastopyörän tilanne. Ostettu 2016 eli seitsemäs kesä lähtee kohta sillä.Kilometrejä mittarissa nyt n.4500km ja ensimmäiset viat ilmaantunut. Tai noh, onko ne vikoja vai huollon puutetta kun mitään muuta ei ole tehty kuin pari kertaa kesässä ketjujen/rattaiden pesu painepesurilla ja rasvaus. Takapyörän pinnat on löystyneet, isoimmalle vaihteelle ei aina vaihdu, takarengas on sileä ja akusta ehkä 50% kapasiteetista jäljellä. Edelleen kaikki kuitenkin alkuperäisiä osia. Pitänee ennen ens kesää varmaan huoltaa jo muutakin kuin ketjuja :-)
Tästäkin näkyy tulevan samanlainen peli kun muustakin kalustosta mitä itsellä on eli jään odottamaan sitä isoa = kallista perusteltua syytä miksi vaihtaa uudempaan mut ei sitä taida tulla...
Comment
-
-
Ootteko huomannut ketkä työsuhde fillaria mietitte ni canyonilla on outlet-pyöriä myynnissä. Välillä aika edullisesti. Pitkään seurailin tarjontaa ja sit kyllästyin kyttäämään niitä ja sopiva koko kun tuli uutena varastoon ni laitoin pyörän tilaukseen.
Outlet pyörät on siis esittely/testi pyöriä.
Vielä ei omalla fillarilla ole edes sataa kilometriä tullut mittariin.
Comment
-
Reilun vuoden verran seurailin noita hintoja ja lopulta tuo canyon osottautu edukkaaksi kun vertaili millaisilla osilla pyörät on kasattu. Pyörä tuli ilman välikäsiä canyonilta.
Tänään tuli kolmisenkymmentä kilometriä ajeltua maastossa.
Ainut oli et lähin vajaalla akulla liikkeelle ja viimeiset 5km joutu ajelemaan luomuna kun akku loppu. Shimanolla jättää parikymmentä prosenttia valolle kapasiteettia näköjään niin tuli pikkasen yllätyksenä tuo avustuksen loppuminen. Ilmeisesti saisi tuonkin ohjelmoitua pienemmäksi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja harri81 Näytä viestiShimanolla jättää parikymmentä prosenttia valolle kapasiteettia näköjään niin tuli pikkasen yllätyksenä tuo avustuksen loppuminen. Ilmeisesti saisi tuonkin ohjelmoitua pienemmäksi.
Varoituksen sana Shimanon firmiksen päivityksestä BT:n yli, siinä on hyvät mahdollisuudet saada pyörästä luomu, kun Shimano on toteuttanut päivitysrutiinin niin p..sti (kirjoittaa suoraan vanhan firmiksen päälle ja jos BT-yhteys katkeaa kesken, niin heippa).
Comment
-
https://insideevs.com/news/654609/au...collaboration/
Audilta kokonaisedullinen ($9000) sähkötäpäri.
- 1 like
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viestiMitä tuli kokonaisuudessaan maksamaan pyörän sähköistys ?
Comment
-
Päivitetääs tähän tuon Bilteman 29" sähkömaastopyörän tilanne. Ostettu 2016 eli seitsemäs kesä lähtee kohta sillä.Kilometrejä mittarissa nyt n.4500km ja ensimmäiset viat ilmaantunut. Tai noh, onko ne vikoja vai huollon puutetta kun mitään muuta ei ole tehty kuin pari kertaa kesässä ketjujen/rattaiden pesu painepesurilla ja rasvaus. Takapyörän pinnat on löystyneet, isoimmalle vaihteelle ei aina vaihdu, takarengas on sileä ja akusta ehkä 50% kapasiteetista jäljellä. Edelleen kaikki kuitenkin alkuperäisiä osia. Pitänee ennen ens kesää varmaan huoltaa jo muutakin kuin ketjuja :-)
Tästäkin näkyy tulevan samanlainen peli kun muustakin kalustosta mitä itsellä on eli jään odottamaan sitä isoa = kallista perusteltua syytä miksi vaihtaa uudempaan mut ei sitä taida tulla...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viestiMitä tuli kokonaisuudessaan maksamaan pyörän sähköistys ?
Comment
-
Vähän samalla porttihuumeella Lipposen kanssa tuli viime vuonna sekaannuttua sähköpyörään. Firman reissulla metsäkeikka e-fatilla ja pakkohan se oli sähköpyörä sen jälkeen saada. Järjestettiin töissä työsuhdepyöräkuviot kuntoon ja siitä sitten metsästämään. Saatavuus oli viime vuonna keväällä heikko vähän joka puolella, joten valkkasin pyörän osin saatavuuden perusteella. Malliksi valikoitui Tunturi e275 Shimanon E7000 -järjestelmällä ja 27,5" plussakoon kumeilla. Pyöräiltyä tuli ennenkin, mutta on kyllä metsälenkkien määrä lisääntynyt huomattavasti. Mitään valittamista ei ole isommin ollut; mitä nyt kummallinen narina jostain polkimien suunnalta, joka viimein loppui kuukauden ahkeran öljyämisen jälkeen, ja ketju tuntuisi venyneen vaihtorajoille jo noin 800 km ajon jälkeen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viestiPäivitetääs tähän tuon Bilteman 29" sähkömaastopyörän tilanne. Ostettu 2016 eli seitsemäs kesä lähtee kohta sillä.Kilometrejä mittarissa nyt n.4500km ja ensimmäiset viat ilmaantunut. Tai noh, onko ne vikoja vai huollon puutetta kun mitään muuta ei ole tehty kuin pari kertaa kesässä ketjujen/rattaiden pesu painepesurilla ja rasvaus. Takapyörän pinnat on löystyneet, isoimmalle vaihteelle ei aina vaihdu, takarengas on sileä ja akusta ehkä 50% kapasiteetista jäljellä. Edelleen kaikki kuitenkin alkuperäisiä osia. Pitänee ennen ens kesää varmaan huoltaa jo muutakin kuin ketjuja :-)
Tästäkin näkyy tulevan samanlainen peli kun muustakin kalustosta mitä itsellä on eli jään odottamaan sitä isoa = kallista perusteltua syytä miksi vaihtaa uudempaan mut ei sitä taida tulla...
Pinnojen kiristys ja vaijerin säätö lopetti vaihteen siirto-ongelmat.Takarengas....hmm joo,ehkä kokeilen vielä onneani tämän kesän. Kevyempi polkee asfaltilla kun ei ole maastokuviota jarruttamassa vastaan :-) Uuden akun sen sijaan ostin, oli erikoinen hinnoittelu Biltemassa kun hinta oli eurolleen sama mitä se oli 7v takaperin eli 399€. Ei ole paljon inflaatio vaikuttanut...
Varmaan tuossakin jonkun kriteerin mukaan ketjut ja rattaat on vaihtokunnossa mut niin kauan kun ne ei rutise ja vaihteet menee päälle niin en näe syytä vaihtaa. Vaihtaa sit kerralla kaikki rattaat ja ketjut kun joku antaa periksi, noi on auton osien hinnoitteluihin verrattuna kuitenkin aikas halpoja.Ihan mielenkiintoista nähdä kuin kauan kestää.
Comment
-
-
Tuli aloitettua sähkömaastopyöräily tänä kesänä kun hankin työsuhdefillarina Haibike All Mtn 7:n Yamahan PW-X3 moottorilla. Näin ensimmäisten satojen kilometrien jälkeen pakko sanoa, että on se eri laji kun luomuna, mutta omasta mielestäni melkeinpä vain positiivisesti. Tulee mentyä pahempiin paikkoihin ja käytyä pidemmällä kun on sähköä apuna. V-käyrä ei nouse samaan tahtiin vaikka polut välillä yllättää. Itsensä saa hiestä märäksi joka reissulla ja reidet hapoille helpostikin.
Sähköavustus itsessään on metsässä pelkkää plussaa, mutta nopeilla siirtymillä tai vaikka työmatkapyöräilyssä avustuksen loppuminen 25km/h jälkeen tekee polkemisesta todella raskasta jos haluaa mennä yhtään kovempaa. Vauhti tasaisilla pyöräteillä tai pururadoilla jää usein siihen 25km/h tasolle, vaikka luomuna voisi mennä hieman kovempaakin. Tosin, jos taas ajattelee, että täysjousto maastopyörällä pitää sen tasaisen 25km/h ilman sähköä, niin saa siinä polkea, joten tämä vertaus ehkä perustuu siihen, että työmatkaa ei kannata polkea luomuna 160mm täysjoustolla. Toki saa hukattua enemmän energiaa matkalle jos se on tavoitteena.
Pyörän paino (26kg) on toinen todella konkreettinen asia jonka ajaessa huomaa, mutta hyvällä 160mm joustolla se ei metsäpoluilla juuri tunnu. Bikeparkkien alamäissä paino tulee negatiivisesti esiin tai jos eksyy liian haastavaan maastoon ja menee kantamiseksi. Talutusavustinhan noista löytyy, mutta se ei juuri auta nostaessa. Toki Haibike on merkkinä yleisesti painavammasta päästä ja tämä pyörä alumiinirungolla, mikä osaltaan nostaa painoa verrattuna hiilikuituun.
Pyörästä voisin sanoa sen verran, että se on aika lähellä Spessun Levo Comppia, mutta karvan paremmilla komponenteilla. Geometria on hyvin nykyaikainen isoilla kulmilla ja ajaessa tuntuu kuin olisi tankki alla millä pääsee täysillä mistä vaan ja sen myötä itseluottamus kasvaa kuin itsestään. Se ei tosin välttämättä ole aina pelkästään hyvä asia :) omani on muuten vakio-osilla, mutta polkimet ja renkaat vaihdoin parempii (Crankbrothers ja Schwalbe). Yamahan moottoriin olen muuten oikeinkin tyytyväinen, mutta yksi miinus tulee Interface X -käyttöliittymästä. Ilman erikseen hankittavaa pyörätietokonetta ei näe muita tietoja kuin avustustason ja akun varauksen. Esim Boschin Kioxit tai vastaavat järjestelmät ovat valovuoden edellä. Yamahalla ei ole edes sovellusta puhelimeen joka toimisi. Tämä ei kuitenkaan hauskuutta metsässä vähennä, joten lasken se aika pieneksi puutteeksi.
Lämmin suositus lajiin kaikille, jotka asiaa ovat miettineet.
- 2 tykkäystä
Comment
-
GZR Forzar-e 28" käytössä vajaa kaksi kuukautta/reilu 2 tkm. Perus kaupunkipyöräilyssä oiva toimiva kampe. Akku 40-60 km jatkuvalla avustuksella, kesällä enempi?, jota en enää käytä vaan ajan pätkiä ilman, joka tuolla onnistuu kyllä tuntuen raskaalta. Renkaissa 5 bar niin rullaa tosi hyvin eli kevyesti, Schwalben Road Cruiser, molemmat vaihdettu kertaalleen koska tappajasepeli. Moottori äänetön ja voimakas 70 nm, avustus jouheva parempi kuin perusvehkeessä oletin olevan. Valojen automaattisensori sammuttaa ajovalot vastaantulevien autojen ajovaloista, käytettävä manuaalista namiskaa, järjetön toteutus. Jarrut hyvät Clarks M2, joustokeulaan totuttelen käsi ei kipeydy enää koska vähemmän tärinää ehkä. Voimansiirto alkuperäinen, putsattu ja öljytty päivittäin ennen lenkkiä ja jälkeenkin. Kadenssi riittävä ja avustus pienenä niin ei tarvitse ketjuja vaihdella tonnin välein näköjään tuohon. Akku kyykkää ajoittain, saattaa tulla takuukeissiksi, seuraillaan.
Perus käyttövehkeitä saa jo ajoittain pieneenkin rahaan vrt. käytettävyys ja ovat ominaisuuksiltaan luuloja parempia aivan heittämällä. Mikäs sen parempaa ja kuntokin kasvaa. Voi toki ajella laiskasti kovaa sähkön turvin halutessaan mäkiä myöten, säädettävyys kiehtoo tuossa kovasti.
Kokeilkaa sähköpyöräilyä, se on hienoa, kuten todettua.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
Kesäkausi avattu 40km terassikierroksella :-)
Pinnojen kiristys ja vaijerin säätö......
Käväistiin tuossa taannoin Biltemassa ihan muilla asioilla ja ihmeteltiin niitä pyöriä siinä samalla.
Esim tonnin kantturoissa oleva maastopyörä (en ole niin inessä scenessä että osaisin muuta nimeä tuolle sanoa)
Oli ihan kiinnostavan näköinen kampe.
https://www.biltema.fi/polkupyorat/s...nen-2000045611
Riikalla tuollainen ei joutuisi mitenkään kovalle rasitukselle mutta oman perseen alla tuo menisi maksimikuormastaan yli.
Pitää harkita kuitenkin
Comment
-
Ostin tuossa ~1,5v sitten Husqvarna GT3 matkapyörän. Erinomainen laite ja isolla akulla (Shimano bt-e8016). Tosin nyt pyörä on ollut 6kk tallissa, koska akku sanoi sopimuksensa irti. Shimanolla on 2v takuu, mutta se ei toimi sillä ilmeisesti takuu alkaa valmistuspäivästä ja ei pyörän ostopäivästä eli takuu on ummessa (akku oli jo vuoden vanha kun ostin pyörän). Liike ei halua maksaa akkua itse eli tapaus on nyt kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä. Kuluttajaneuvonta on jo antanut lausuntonsa ja kehotti liikettä maksamaan uuden akun, mutta liike ei siihen tosiaan suostunut. Uusi akku maksaa liikkeestä riippuen sen 600-800€ eli sikakallis. Nyt kun kelit paranee niin tilaan tuohon itse uuden akun ja odottelen lopullista ratkaisua rauhassa (saatttaa mennä vuosikin). Pyörä tosiaan muutoin erinomainen ja ajanut sillä pitkiä reissuja >100km.
Comment
Comment