Keskimoottoristen ja takamoottoristen ero on oman ja lähipiirin kokemusten mukaan siinä että keskimoottorisissa saa varautua ketjujen ja rattaiden vaihtoon 1000km välein. Takamoottorisissa ne kestää huomattavasti pidemmän ajan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköfillari
Collapse
X
-
-
Ekat maastot ryösitty Rock Machinella. Hyvä on ajella, pieninkin avustus riittää hyvin, vauhtia saa pidettyä yllä ihan tarpeeksi. Kovemmalla pinnalla kulkee kohtuu kevyesti ilman avustustakin. Ainakin näin huonokuntoiselle aloittelijalle hyvä hankinta.
Tuo 25kmh raja tulee kyllä herkästi vastaan, en tiedä onko tähän saatavilla apuja siihen...
Comment
-
Tuossa aiemmalla sivulla msippalan linkkaamat tarinat moottorityyypeistä on kyllä armottomasti vanhentunutta, tai oikeastaan taitaa koskea lähinnä jälkiasenteisia moottoreita.
Kyllä tehdasvalmisteisissa pyörissä yleisin ratkaisu nykyään on keskiömoottori, mikä on kehityksessä ajanut jo aikalailla ohi noista napamoottoreista mm. kehittyneen anturitekniikan myötä.
Esim. Larunpyörän sivuilta vähän tuoreempaa tietoa.
Tuollakin tosin nuo eri moottorien speksit on jo hieman vanhoja, tai ei vanhoja, mutta puuttuu uusimpien moottoreiden, kuten Shimano EP8 ja Bosch Performance Line CX gen4 speksit.
Moottori voi olla sijoitettuna keskiöön, taka- tai etunapaan. Keskiömoottori on ylivoimaisesti yleisin ratkaisu, sillä napamoottorit häviävät niille anturitekniikassa ja pyörän käsiteltävyydessä. On hyvä tiedostaa, että etunapaan sijoitettu moottori tekee pyörästä etuvetoisen muuttaen samalla ajo-ominaisuuksia tuntuvasti ja harvoin parempaan suuntaan. Keskiömoottori on yleisin ratkaisu monesta syystä:
• Moottorin paino on alhaalla ja keskellä pyörää, jolloin se vaikuttaa mahdollisimman vähän pyörän ajotuntumaan ja käyttäytymiseen.
• Lisää mahdollisuuksia anturitekniikan käyttöön, jolla on suora vaikutus ajo-ominaisuuksiin ja -tuntumaan.
• Moottorin suojaus, tiivistys ja kotelointi ovat helppo toteuttaa.
• Akku saadaan sijoitettua lähelle moottoria.
Tuo Canyon on Shimanon uudella EP8 moottorilla. Boschin uusimmat moottorit kiinnosti myös, mutta mm. tuon Shimanon säädettävyys houkutteli loppupeleissä sitten enemmän ja tuo Canyonin pyörä itsessäänkin oli kiinnostavin itselle. Shimano E-Tube Project sovelluksella pystyy mm.avustustasojen arvoja säätämään ja löytyy myös Shimanon E-Tube Ride ajon reaaliaikaiseen tietojen seurantaan. Boschin sovelluksilla ei käsittääkseni tuo avustustasojen asetusten säätö ole mahdollista. Boschin päivitykset pitää myös tehdä huollossa, eikä ilmeisesti onnistu itse. Toki hieman mietityttää tuon Shimanon mahdolliset lastentaudit, kun kokonaan uusi moottori Shimanolta kyseessä.Viimeksi muokannut Eemeli82; 23.5.2021, 13:22.
Comment
-
Leikin rikasta ja ostin halvimman sähköfillarin, mitä uutena löytyi. Ainakin ensi lenkin jälkeen jäi varsin positiiviset kuvat, saa nähdä miten jatkossa pelittää. Pitääkö ostaa seuraavaksi se kallis ja todeta, ettei ois kannattanut köyhän halpaan sortua :D
Jännä fiilis kyllä, kun laittaa enemmän avustusta päälle, tuntuu oikein repivän. Myöhemmin voin kirjoitella kokemuksia enemmän, kun saa kilometrejä alle.
https://www.x-rauta.fi/tuote/sahkopyora-apollo-mars-m3
Comment
-
Joo, oli tosiaan varmasti jo vanhaa tietoa, mitä postasin..
Toki hieman mietityttää tuon Shimanon mahdolliset lastentaudit, kun kokonaan uusi moottori Shimanolta kyseessä.
Comment
-
-
Ei ollut tuollainen, punainen muovinappi, jota sen akun suojakannen päältä painetaan. Uudempi malli on sitten metallinen käsittääkseni, joka on tulossa maahantuojalta.
Ekat 100km takana, ja koko ajan kyllä tuntuu mukavammalta. Eniten edelleen yllättää kuinka kevyesti tuo kulkee ilman avustusta.
Comment
-
Onko kellään mitään tietoa/kokemuksia näistä kahesta pyörästä? Työsuhe pyörä olis tulossa ja nämä olis mitkä kiinnostais eniiten. Ei mitään kokemuksia sähköpyöristä mutta kun saa työnantajalta jeesiä niin varmaan pakko tarttua tilaisuuteen.
Toinen on 500e kalliimpi niin tarviiko tavan tallaaja tuota kalliimpaa kun kilometrit on vähäsiä ja metsä ajoa vielä vähemmän. Molemmat varmaan hyviä verrattuna 400e munamankeliin :)
R Raymon FullRay E-Nine 6.0 - 2021
R Raymon TrailRay E 8.0 - 2021
Comment
-
Porttihuumeita nämäkin. Reilu vuosi meni melkein laillisella CE-merkityllä 250W merkkituotteella ja nyt on Hong Kongista tulossa 3kW retrofittikitti keskimoottori. Jossa optioita 5-6kW asti, jos tarvitsee mopo saada keulimaan.
Tuo ketjujen kuluminen on vähän henkimaailman hommia välillä. Mulla vajaan 90kg elopainolla maastokäytössä 1800km ja ketjujen venymä on vielä alle puolen prosentin eli täysin ok, shimanon jotkut välimallin ketjut. Enkä oikeastaan jaksa pestä ja huoltaakaa niin kuin ohjeissa sanotaan, voitelua lukuunottamatta. Ketjuissa ja ketjuissa on kyllä eroja, ei tarvitse ihmetellä yhtään jos halvemman pään pyörän ketjun joutuu usein vaihtamaan.
Comment
-
Ei tuo ketjujen kuluminen liity välttämättä pyörän hintaan. Kavereilla mennyt noista 3000e maastopyöristä 1000km välein ketjut ja rattaat vaihtoon. On sitä itselläkin elopainoa melki 100kg mut tossa Biltsun maastopyörässä 3500km jälkeen edelleen orggis ketjut ja rattaat kuten kaikki muukin. Rasvattu kerran kesässä.
Comment
-
Voisin kuvitella, että melko paljon ketjujen kulumaan vaikuttaa myös maasto missä ajetaan ja olosuhteet. Raskaassa maastossa ketjuihin kohdistuu huomattavasti enemmän rasitusta ja likaisissa sekä kuraisissa olosuhteissa ketjuissa väkisinkin on kulumaa aiheuttavaa likapartikkelia huomattavasti enemmän, kun kuivissa ja puhtaissa, vaikka joka lenkin välissä ketjuja putsaisi ja huoltaisikin. Itse olen nyt joka lenkin jälkeen pyyhkäissyt ketjut puhtaaksi ja laittanut kierroksen ketjuvahaa. Kunhan noita kilsoja enemmän kertyy niin näkee miten kestävät, nyt vasta reilu 300km takana. Nuo pro-pyöräilijäthän ajavat useammilla ketjuilla joita vaihtelevat niin takapakka kai kestää pidempää, kun kuulemma se alkaa isommasti kulumaan vasta kun ketjut alkaa olemaan kuluneet/venyneet. Itsellä nyt kahdet ketjut mitä ajattelin vaihdella parin sadan kilsan välein, niin saa nähdä miten takapakka kestää.
Ja on se vaan hauskaa tuolla sähkövispilällä pyöräily, kun tällainen rapakuntoinenkin jaksaa sellaisia 30-40km lenkkejä ajella, mistä yli puolet ihan puhdasta polkujen rypemistä. Hyvin pysyy syke sopivalla tasolla ja käy hyvästä kuntoilusta. Itsellä jopa n. 70% menee pienimmällä avustustasolla, eli tuolla Shimanon ecolla. Jos olis luomufillarin ostanut niin lenkit olis ajallisestikin vaan 1/4 osa nykyisestä ja olis kyllä ukko aivan liian hapoilla koko ajan. Joo, kovat jätkät ajaa luomulla, mutta ei olis musta tällä kunnolla siihen ainakaan noissa maastoissa missä itse haluan ajaa.
Yläkroppaanhan tuo sähkö ei auta pätkääkään ja sieltä loppuu polkuajossa meikäläisestä ensimmäisenä puhti. Perse onneksi alkaa jo vähän tottumaan eikä enää pahasti huuda hoosiannaa pidemmälläkään lenkillä.
Comment
-
Joo itsellä +1000 km takana samoilla ketjuilla ja rattailla, maastossa kun pyörin, niin joka kerta pyörä ihan savessa. Välillä ihan moottoria myöten uidaan mudassa. Vältän suurella momentilla ajoa, kun vaihdan vaihteita eli usein kevennän, jos en ennen mäkeä ehdi vaihtaa jne.
Pesen ja rasvaan ketjut about joka ajon jälkeen. Hyvin harvoin osuu sellainen reitti, että pyörä ns puhdas ajon jälkeen, silloin saattaa jäädä pesu välistä.
Ajoin parivuotta ennen tätä luomulla, tosiaan luokkaa 1/4 matkoja vaan tuli vedettyä, sykkeet about samat. Nyt menee ns pikakelauksessa samat reitit. Sykkeet pidän niin luomulla kuin sähköllä ajaessa sopivina, molemmilla saa kyllä överit halutessa.
Comment
-
Sykemittari kertoo hyvin miten myös sähköpyörällä palaa kaloreita.Itsestähän tuo on kiinni mutta sähköpyörällä saa pidettyä helpommin vauhtia yllä ja tuntuu et matka etenee. Yksi mihin toi on myös hyvä on terassilla käyminen, itsellä on sinne yli 20km matkaa niin ei kyl luomupyörällä olis tullu lähdettyä. Säästänyt monet taksirahat tuolla pyörällä :-)
- 1 like
Comment
-
Tuli tänään käytyä 19km lenkki Kopparnäsissä. Käytännössä pelkkää polkua ja voi pojat, että oli hienot mestat pyöräillä. Aika teknistä reittiä suurin osa ja olis kyllä luomupyörällä aivan liian raskasta maastoa mun ajokunnolle ja -taidoille vaan tuolla sähkövispilällä yllättävän hyvin jaksoi koko lenkin, vaikka ecolla tuli koko lenkki ajettua. Ukko oli kyllä hiestä läpimärkä, kun autolle pääsin takaisin, mutta loistava ajofiilis pysyi koko ajan. Pari tuntia ajoaika ja kaikkien taukojen kanssa reilu 3h lenkki, kun oli niin hienoja paikkoja, että tuli pidettyä useampia fiilistelytaukoja. Voin kyllä suositella tuota paikkaa. Ne sisämaan kalliobaanat on aivan törkeen hienoja, useempi kilometri sellaista melko jouhevaa avokalliota mitä oli aivan uskomattoman mukava ajaa.
- 1 like
Comment
-
Reippaat 600km on nyt mittariin tullut sitten toukokuun puolivälin. Varmaan ei monen mittakaavassa paljoa, mutta se on n. 600km enemmän pyöräilyä ja liikuntaa yleensä kuin aikasemmin samassa ajassa. On kyllä ollut yks parhaista ostoksista tähän mennessä.
Pisin reissu ollut maastossa reilu 60km. Tasamaat ja kovemmat pinnat ajelen yleensä ilman avustusta, varsinkin jos vaimo on mukana, sillä on tuommonen luomu Trek Farley 5.
Käytiin Ylläkselläkin nyt kesällä pari reittiä kiertämässä, siellä oli vaimollakin e-fat vuokralla niin mentiin sitten avustuksilla koko ajan. Aika hyvin akkukin kestää. 20 - 30km lenkeillä saattaa maksimissaan yhden palkin kadottaa (tuossa on vain 5 palkkia näyttämässä akun kestoa). Ylläksen +40km matkan jälkeen oli 2 palkkia jäljellä, siellä tosin mentiin koko ajan eco, ja sitten trail ja boost tarvittaessa. Varsinkin sen Kukastunturin viimeiset nousukilsat oli mukava mennä täysillä avustuksilla.
Comment
-
Itsellä pyörähti tällä viikolla 1000km mittariin. Ei tuo tuhatkaan varmaan paljoa ole pro-pyöräilijoiden tai edes pyörää päivittäiseen liikkumiseen käyttävien mittakaavassa, mutta se on meikäläiselle sellaisen 70h enemmän erinomaista liikuntaa, kun mitä ilman tuota pyörää olisi tullut. Työmatkaa on tällä hetkellä alle kilometri joten sen ajelen vanhalla Jopolla, joten tuota sähkäriä ei tule työmatkoihin käytettyä lainkaan. Noi omat ajot on myös keskittynyt aika isolta osin ihan kohtuu teknisiin polkuihin, missä noita kilsoja vähän maltillisemmin kertyy, kun mitä katuja pitkin ajellessa tulisi. 80% ajosta tulee edelleen ajettua pienimmällä avustuksella, kun se on itselle se mieleisin taso, varsinkin teknisemmillä poluilla ryskytellessä. Isommilla tasoilla tullaan vaan sit esim. keskuspuistosta kelvejä pitkin nopsaan kotiin, kun on ensin väsyttänyt siellä itsensä. Olen kyllä ollut äärimmäisen tyytyväinen tuohon hankintaan, eikä kaduta yhtään vaikka siihen useampí tonni menikin.
Helsingissä on muuten esim. Hotelli Haagan yhteydessä Roll Outdoorsin pyörävuokraamon, mistä saa vuokrattua 45€/2h Canyonin täysjoustosähkärin ja virikesetelit ym. käy myös tuolla maksuvälineenä, joten eipä ole edes järin kallista lystiä. Siitä vuokraamosta pääsee suoraan keskuspuistoon, mistä löytyykin sit polkuja vaikka millä mitalla ajettavaksi. Jos jollakin on kiinnostusta, niin kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa. Tosin varoituksen sanana, että vaikka tuo vuoksaus kohtalaisen edullista sinänsä onkin, niin siinä on se riski, että siitä seuraa useamman tonnin menoerä... ;)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja msippala Näytä viestiEi liity suoraan moottoriin, mutta omassa menee se käynnistysnappi vaihtoon. Alkoi sammumaan virrat itsestään kesken ajon, vaati alkuun akun irti käyttämisen jotta sai taas virrat päälle. Nyt sitten vaati jo 2 x akun irroituksen, jotta saa takas päälle. Mittailin napin toimintaa ja ilmeni, että nappi on aina päällä. Huntterilta tulee uudempi versio napista, sitä odotellessa vedin piuhat tankoon ja siihen nipparilla toinen nappi kiinni. Itse napin ja johtosarjan vaihto on helppo 2min homma. Samaa vikaa kuulostaa olleen muillakin.
Täys kymppi ja papukaijamerkki menee kyllä Kokkolaan Pyöräliike Lybäckille esimerkillisestä palvelusta.
Comment
-
Tuli itsekin hommattua hommattua sähköpyörä, kun firmaan otettiin käyttöön pyöräetu.
Pyöräksi valikoitui Spessun jäykkäperäinen 29" Turbo levo comp. takana nyt noin 300km ajoa.
Avustustasoiksi on muodostunut melko alhaiset säädöt, noin 1% /km akunkulutus. Ja tämä on siis kunnollista maastoajoa,
Spessun moottoriasetuksella tarkoittaa, että avustus 10%, peak power 50%
Aktiivista pyöräily takana noin 15 vuotta, ja tollasilla avustuksilla pyörä tuntuu siltä, että sitä poljetaan, eikä sellaiselta, että pyörä vetää alta.
Comment
-
Suositelkaapas mulle järkevää sähköfillaria joka on ns. normaali tarakallinen pyörä. En todennäköisesti kauheasti ajele vaikeissa maastoissa mutta normaaleilla poluilla kyllä. Tarakkaa tarvitsen kauppareissuja varten. Sinne mennään osan matkaa metsäpolkuja, osan matkaa pyöräteitä pitkin.
Kilometrejä tulisi kesässä noin 400-600.
Comment
-
Katselin pyörätarjontaa läpi ja melkopaljon myydään ei oota.
Jos ei noista hybridipyöristä löydy tarakallista mallia, niin irtotarakoita ja lokareita saa kyllä aika hyvin sovitettua moneen malliin.
Tuosta maastoon poikkeamisesta ja siitä mikä on kenellekin normaali polku on vaikea sanoa.
mutta jos yhtään maastoon poikkeaminen ja siellä ajaminen kiinnostaa, niin siirtäisin painopistettä 29" maastopyörän suuntaan ja sitten varustelee sitä tarpeen mukaan työmatkoille tarakalla.
Kunhan katsot, että pyörä on varmasti oikean kokoinen ja palvelee käyttötarkoitusta, niin siinäpä noi tärkeimmät suositukset.
Comment
-
Noissa satulaputkeen tulevissa tarakoissa on yleensä aika pieni painoraja esim.12kg koska ovat painon takia alumiinisia. Eikä sellaiseen välttämättä kauppakassia saa muutenkaan järkevästi. Maastopyörään en taas oikeaa tarakkaa laittaisi. Kolmen erilaisen sähköpyörän kokemuksella, jotka perheessä on, ostaisin edelleen Bilteman sähköpyörän ja käyttäisin sen säästyneen tonnin johonkin muuhun..
Comment
-
Jep, en ole oikein innostunut jälkiasentamaan tarakkaa. Kyllä sen tulee olla valmiina ja tukeva. Taidan olla aika epäkiinnostava kyselijä mutta minun tapauksessani pyöräilyn lisääminen tapahtuu ensin siellä missä siitä hyötyä arjen pyörityksessä. Myöhemmin voi aikaa alkaa irrota myös hupikäyttöön metsissä jne. Toistaiseksi ei. Työt, kiinteistö, purjevene ja studio vie arjelta vapautuvan ajan aika tehokkaasti.
Täytyy tekata se Biltema ja Helkama nyt ensin.
Comment
-
Biltemasta saa hyvän jälkiasennettavan tarakan, eikä maksa kuin 18€. Itselläni on sellainen läskipyörässä, kun muutan sen retkeilykäyttöön. Menee sivutarakkalaukut yms aika kivasti.
En sanoisi sinua epäkiinnostavaksi kyselijäksi. Ennemminkin jäi vaan epäselväksi se käyttötarkoitus. Jos työmatkaan kuuluu polulle poikkeaminen, niin ei se ihan kaupunkipyörältäkään enää kuulosta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja msippala Näytä viesti
Jees, lastentauteja... meni moottori vaihtoon, toki takuuseen. 738km ja vikakoodi E010 (järjestelmävika). Toimitettiin pyörä huoltoon Kokkolaan ja meinasivat että tulee samalla reissulla firmware - päivityksellä kuntoon. Mutta kun lähettivät datat Shimanolle, niin olivat heti sieltä sanoneet että moottori vaihtoon. Uusi moottori olikin sitten asennettuna reippaassa viikossa. Ja ilmeisesti tuosta EP8:sta on tullut tässä välissä jo uudempi versio, ainakin pikasilmäyksellä tuo uus moottori on vähän sirompi.
Täys kymppi ja papukaijamerkki menee kyllä Kokkolaan Pyöräliike Lybäckille esimerkillisestä palvelusta.
1000km on jo kuskattu pyörää huoltoon ja takas. Melkoiset lastentaudit ollut kyllä tuossa EP8 koneessa.
Comment
-
Ainakin kuntokauppa tarjoaa jotain fättejä.
https://www.kuntokauppa.fi/fitnord-r...0-sahkofatbike
Comment
Comment