Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköfillari

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sähköfillari

    Mitenkäpä sähköavusteinen polkupyörä, esim:
    http://www.kolumbus.fi/rex/Fillari.html
    Onko tuollainen laillinen kulkuneuvo?

    Mielenkiintoisia laitteita tuollaiset ja olisi hauska projekti jalostaa moista kehonsiirtovälinettä.

    Lähinnä kiinnostaa miten suomen lainsäädäntö suhtautuu moiseen? Onko se ajoneuvo joka vaatii rekisteröinnin tms. vai onko se ihan polkupyörään verrattavissa oleva munamankeli ilman mitään erityisiä säännöksiä.

    #2
    No itse asiassa näytti Oulun Kaakkurin Citymarketissa olevan tommoinen ihan tehdastekoinen mummopyörämallinen sähköavusteinen tarjouksessa 299,-. En sitä käynyt siinä sen kummemmin ihmettelemään, totesin vaan itsekseni että ovat näköjään jo kohtuu edullisia jos tuollaiselle tulee joskus tarvetta...

    Rajoituksena polkupyörässä on 25km/h huippunopeus jossa avustuksen on kytkeydyttävä irti ja lisäksi avustin saa toimia vain kuin polkimia poljetaan. Avustuksen määrää (esim. prosenteissa) ei ole rajoitettu mutta jaloilla pitää pyörittää edes nimeksi kun moottori toimii.

    EDIT: näköjään laki määrää moottorin maksimitehoksi 250W
    Viimeksi muokannut STP; 17.8.2011, 16:10.

    Comment


      #3
      Työkaveri rakenteli sellaisen missä on etuvanne korvattu napamoottorillisella versiolla. Akustona kourallinen jostain dealextremestä tms. tilattuja li-ion akkuja. Ohjaustangossa nappi päälle/pois. On laittoman tehokas yms, mutta ihan hauska peli ajella ja toimii aika nätisti vaikka ei mitään sen monimutkaisempaa tekniikkaa olekaan.

      Comment


        #4
        Toisin sanoen. Tuollaista häristintä voisi rauhassa "viritellä" ilman pelkoa kortin kuivumaan joutumisesta, jos se tulkitaan lain silmissä polkupyöräksi :)

        Missäs niitä tehokkaita tasavirtamoottoreita on kaupan?

        Comment


          #5
          No kun, ei se ihan noin helppoa ja yksinkertaista ole :-)
          Segway on nyt tulkittu moottoriajoneuvoksi KKO:n puolesta. Kulki liian lujaa ja oli liian tehokas ollakseen verrattavissa esim. sähkökäyttöiseen pyörätuoliin: http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/2011/20110028

          Voisin kuvitella että jos sähköavusteisesta polkupyörästä löytyy liikaa tehoja ja/tai se kulkee liian lujaa moottorin avustuksella ja/tai tuota polkemista ei tarvitsisi tehdä moottorin avustaessa, niin tulkinta läpsähtää mopoksi. Jos kerran viritetty mopokin tarpeeksi liikkuessaan muuttuu kevariksi ja segway on mopo...

          Tietty tilannetta voi yrittää pelastaa käryn käydessä kohtuullisilla pohjelihaksilla kun saahan sillä sähköavusteisella polkupyörällä ajaa nopeusrajoitusten mukaan jos moottori ei avusta 25km/h jälkeen :-)

          Comment


            #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
            Työkaveri rakenteli sellaisen missä on etuvanne korvattu napamoottorillisella versiolla. Akustona kourallinen jostain dealextremestä tms. tilattuja li-ion akkuja. Ohjaustangossa nappi päälle/pois. On laittoman tehokas yms, mutta ihan hauska peli ajella ja toimii aika nätisti vaikka ei mitään sen monimutkaisempaa tekniikkaa olekaan.
            Kuinkas monesta kennosta tämä akusto rakentui? On ollu pitkän aikaa haaveena/suunnitelmana rakentaa sähköpotkulauta :D

            Comment


              #7
              Oliskohan siinä ollut 12 tai 16kpl niitä 18450-tyyppisiä tms. Akkupaketti oli joka tapauksessa todella pieni, lähes taskukokoa. Silti riittää potku kuulemma parinkymmenen kilometrin työmatkaan ihan hyvin.

              Comment


              • #8
                tuolta noita löytyisi, monennäköistä sarjaa. Löytyy valmiita paketteja joissa kaikki muut mukana paitsi akku
                Ja löytyisi 1000w moottorilla "suljetulle alueelle" kurvailuun.
                http://tinyurl.com/3vbt5xe
                tuoltakin löytyy jotain
                http://www.kuetron.fi

                Comment


                  #9
                  Omasta mielestäni tuollainen napamoottori ja vielä etupyörään asennettuna puoltaa vahvasti paikkaansa helppoudellaan. Pyörän voimalinjaan ei tarvi koskea ja etupyörä on helppo irrottaa tarvittaessa huoltoa varten.

                  Comment


                  • #10
                    plussana myös se että pääsee "quattroilemaan" fillarillakin :)
                    Kyllä siinä on kevyenliikenteen väylällä maastopyöräilijät ihmeissään kun valoista lähtee pääkallokelillä molemmat pallot sutien kevyessä kaksipyörä luisussa.

                    Ei kai sitä tosi rinkelisti voi edes kuvitella ajavansa yksipyörävetoisella fillarilla... vaikka onhan torsen edelleen suosiossa :D

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Roni
                      Kyllä siinä on kevyenliikenteen väylällä maastopyöräilijät ihmeissään kun valoista lähtee pääkallokelillä molemmat pallot sutien kevyessä kaksipyörä luisussa.
                      Tuommosessa tilanteessa saattas sivuttaisliike muuttua äkkiä maapallon vetovoiman suuntaiseksi.

                      Comment


                        #12
                        Kotimaista tarjontaa:

                        http://www.kuetron.fi/hinnasto.htm

                        Työkaveri oli käynyt hakemassa tuolta 200w napamoottorin omaan projektiinsa.

                        Comment


                        • #13
                          www.greencycle.fi . Tuolta kans löytyy monenmoisia sarjoja (250w-1000w) ja akkuja kotomaasta. Tuo ohjausyksikkö+johdot noissa sarjoissa mielestäni plussaa Suomen olosuhteissa, jos meinaa sateella ja talvellakin ajella. Muutenkin positiivinen laatuvaikutelma noista sarjoista jäi useamman valmistajan tekeleitä hypistelleenä.
                          Itsellä 2 tuommoista sarjaa. Toinen katuliikenteeseen ja toinen vähän tehokkaampi maastolelu. Kolmaskin, vielä tehokkaampi talvilelu on myös suunnitteilla. Moottorikelkkailu kun on nykyään sen verran kallis harrastus, että ei enää raski juuri kelkkailla, niin pitää ruveta keksimään vaihtoehtoisia talviharrastuksia :)
                          "Pääsin" joskus koettamaan tuommoista citymarketin/maskun 300e pyörää. Akun kanssa se painoi reilusti yli 30kg, joten ilman sähköä sillä ei pääse mihinkään, ja sähkölläkin pyörä oli todella kompelö ajaa.
                          Se huono puoli noissa sähköpyörissä on, että ilman sähköä ei enää paljoa tule ajettua. Tosin sähkön ansiosta pyöräily itsellä ainakin lisääntynyt varmaan 300% ja autoilu vastaavasti vähentynyt puoleen. Lisäksi autoharrastuskin on vähän jäänyt, kun on innostunut noita sähkövehkeitä rassaamaan.

                          Comment


                            #14
                            jyde84: Minkälainen akusto (paino ja Ah kiinnostavat) sinulla on pyörissä ja minkälainen toimintasäde niillä saavutetaan?

                            Comment


                              #15
                              Tuon ohjausyksikön tarvekin on vähän niin ja näin, tosiaan työkaverin pyörässä oli pelkkä on/off kytkin moottorille ja toimi yllättävän kivasti jo pelkästään sillä. Kytkin oli siten toteutettu, että vipua piti painaa peukalolla koko ajan jotta avustus toimi.

                              Comment


                                #16
                                Kiinnostaisi kuulla lisää noista Greencyclen laitteista, on tässä alkanut itseäkin innostamaan laittaa omaan pyörään tuollainen härveli.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuon ohjausyksikön tarpeesta sen verran, että ainakin kun litiumakun kanssa mennään niin kyllä se ihan tarpeellinen on, koska ilman sitä akku ei välttämättä kestä kovinkaan kauaa hyvänä. Jos akusta kokoajan työntää täysillä virtaa moottorille, voi hyvinkin äkkiä joku kenno päästä tyhjäksi, josta ainakin litiumakku menee pilalle. Vaikka Litiumit onkin hankintahinnaltaan vielä vähän arvokkaita, kestää se todella kauan hyvänä jos niitä käyttää oikein. Lyijyakkujen kanssa voi sitten olla toinen tilanne, mutta niihin en enää koske pyörähommissa pitkällä tikullakaan, koska paino on kuitenkin melkoisen tärkeä tekijä. Lyijyakulla varustettu pyörä oli vähän kuin ajaisi tyhjillä renkailla suossa.

                                  Itsellä on maastopyörässä 10Ah "sammakkoakku" ja tieliikennekäytössä olevassa pyörässä 10Ah tarakka-akku. Keskimäärin tuolla sammakolla olen päässyt n. 50km mitenkään ihmeemmin säästelemättä ja tuo tarakka-akku kestää pikkuisen enemmän, omassa käytössä semmoiset 60km-70km, riippuen paljonko itse viitsii polkea mukana. Sammakkoakku painoi muistaakseni karvan yli 3kg ja olikohan tarakka-akku jotain about 4.5kg.
                                  En tiedä saako tänne postata @ -osotteita, mutta tuolta www.greencycle.fi löytyy asiakaspalvelun @-osoite ja paljon muutakin asiaanliittyvää tietoa. Sieltä kannattaa kysellä jos ei sivuilta löydä vastauksia. Asiallisesti ja nopeasti vastailevat kysymyksiin...

                                  Comment


                                    #18
                                    Kuinka reippaasti tuollaisella kilowatin moottorilla ajelee? Onko kulku sellaista verkkaista kiihtymistä, vai mitä?

                                    Comment


                                      #19
                                      Noissa 18650-kennoissa on kuulemma jokaisessa kennossa itsessään valvontaelektroniikka, joka toimiessaan ehkäisee kennon ajamisen liian tyhjäksi. Toisaalta, eipä ne paljon dealextremessä maksakaan. :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Itsellä on maastopyörässä 10Ah "sammakkoakku" ja tieliikennekäytössä olevassa pyörässä 10Ah tarakka-akku. Keskimäärin tuolla sammakolla olen päässyt n. 50km mitenkään ihmeemmin säästelemättä ja tuo tarakka-akku kestää pikkuisen enemmän, omassa käytössä semmoiset 60km-70km, riippuen paljonko itse viitsii polkea mukana. Sammakkoakku painoi muistaakseni karvan yli 3kg ja olikohan tarakka-akku jotain about 4.5kg.
                                        Öööö, mikä on sammakkoakku?

                                        Työkaverilla on pyörässään 2 x 12v/7,2Ah Bilteman huoltovapaat moottoripyörän akut (tuotenro 80254). Noilla ajelee 24v/200w moottorilla n. 20km ja sitten on akut aivan tyhjät. Akut on siis sarjaan kytkettyinä eli noimellinen 24v kapasitetti n. 7Ah. Tuo setti ei oikein vakuuttanut lyhyehkön toimintasäteen vuoksi.

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuolla oli esimerkkinä 11m/s @ 300W ja 9m/s @ 175W tasaisella ja tyynellä: http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_performance
                                          Onhan tuossa kaavat sitten tarkempaan iterointiinkin (ja myös massan vaikutus huippunopeuteen :-)), mutta mutuna normaali ihmisestä saa kilowatin maksimissaan muutaman polkaisun ajan ja ehkä pari sataa wattia jatkuvaa tehoa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                                            Noissa 18650-kennoissa on kuulemma jokaisessa kennossa itsessään valvontaelektroniikka, joka toimiessaan ehkäisee kennon ajamisen liian tyhjäksi. Toisaalta, eipä ne paljon dealextremessä maksakaan. :)
                                            Tuolla DX:ssä lukee osassa protected ja osassa taas ei. Ultrafirellä taitaa olla myös noissa kapasiteeteissa "lapinlisää". Joka tapauksessa laskeskelin että dx:stä tilaamalla saa akun aika paljon edukkaammin kuin noi valmiit (suomessa). Tietty siinä joutuu harrastamaan mutta sehän kuuluu asiaan.

                                            Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L
                                            Öööö, mikä on sammakkoakku?
                                            http://www.greencycle.fi/Sammakkoakku.php

                                            Comment


                                            • #23
                                              Audin sähköpolkupyörä

                                              Sillä voi myös keulia. :)

                                              Klik...

                                              Comment


                                                #24
                                                Jostain syystä hinta jätetty mainitsematta... kuuluu varmaan siihen kategoriaan, että jos tarvii kysyä, ni ei oo varaa :D

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Suomessa varmaan tarttee rajoittimen 45km/h moiseen? Ja pelkällä kauramoottorilla saa vetää yli? :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tämä rupesi kyllä todellakin kuumottamaan... Mitähän ne pankissa tuumais jos lähtis hakemaan lainaa sähköpolkupyörää varten. :D

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Aikamoinen laitos. Varsinkin nuo keulimisvaihteet. Se on hienoa kun joka härvelistä pitää tehdä nykyisin "some" - eihän se ole fillari eikä mitään jossa ei ole WLAN-lähetintä ja joka ei osaa minuutin välein kertoa feispuukiin: "Tuomo is doing a wheelie at Bulevardi, heading towards Esplanadi"..."Tuomo is stationary, bicycle under a car" :). No, eiköhän tuo hype kuole aikanaan.

                                                      Sen sijaan laadukas sähköfillari, joka mahdollistaisi vaikkapa 30km/h keskinopeuden pitämisen hikoilematta, voisi kyllä olla ihan houkutteleva.

                                                      Suomessa "polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa." Se, onko juuri 250W ja 25km/h ns. "oikea" raja on toki oma keskustelunsa, mutta sinänsä on selvä että laite muuttuu (vaaralliseksi) mopoksi siinä vaiheessa jos polkemattakin pääsee max 45km/h, ja kevariksi tuon yli mennessä. Eli tuo olisi nopeutensa puolesta Suomessa (ja varmaan hyvin pitkälti muuallakin) kevytmoottoripyörä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Saman bongasin juuri netistä, näytin pojalle ja innostui heti varsinkin keulimisominaisuudesta. Kyseli heti mitä tuollainen maksaisi ja passitin pian takaisin läksyjen ääreen ettei innostu liikaa haaveilemaan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Jos ei jaksa odotella rinkulakeula-merkkistä sähköpyörää, niin kaupasta saa jo: http://www.stealthelectricbikes.com.au/bomber.html


                                                          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=9Vm6LuIsbhM[/ame]

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tai sit hommaa vastaavan 2-vetoisen:
                                                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=xP6fAPJa7cE[/ame]

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X