Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Harrastetilat eli autotalli v2
Collapse
X
-
Oma talli on 8000x13100. Janin tallissa se hyvä puoli että 9000 leveyttä riittää jo varsin mukavasti kahden auton rinnakkaiseloon + voi laittaa hyllyjä seinustoille jos siltä tuntuu. 9000 pituus on taas vähän siinä tässä, että 2 autoa ei mahdu ihan peräkkäin, riippuu toki miten toteuttaa parven. Omassani on hallin perällä tallin levyinen varastohuone, ehkä n. 2m leveä. Nippanappa mahtuu 2 autoa peräkkäin tuonne hallin puolelle. Tosin jos ei niitä sinne peräkkäin tarvi ajella niin mitäpä tuolla on väliä.
Comment
-
Kai Janille tulee käyntiovi talliin noiden nosto-ovien väliin ?
Pitäisi ensi kesänä hankkia nosto- tai taitto-ovi isompaan halliin. Entiset ovet ovat vanhoista profiiliputkista kasatut peiliovet jotka eivät ole riittävän tiiviit ja niiden ulkonäkökin on vähän rujo. Olisin tehnyt käyntioven tuohon erikseen sivuseinään mutta maastonmuodot ovat senverran haastavat että käyntioven joutunee ottamaan isompaan oveen. 3x3 m olis minimi oven koko oman käyttöön, käytettynä jos löytyis menis korkeampikin mutta sitten pitäis laittaa oven yläosaan verholiuskat ilman vaihtumista jarruttamaan.
Comment
-
Ilmeisesti lattiavapaa nosturi tarkoittaa lattian sisään asennettavaa nosturia josta ei näy ala-asennossa muuta kuin nostokäpälät?
Isän entisessä maalaushallissa on tuollainen 1-pilarinen maahan upotettu paineilmatoiminen nosturi. Maalaushommaan parempaa ei voisi ollakkaan mutta pohjahommat voi unohtaa koska auton keskiosa jää kokonaan nosturin käpälien peittoon.
Comment
-
Ei tule ikkunoita muuten kuin oviin. En Mäntsälän tallillakaan muistaakseni ikinä avannut sälekaihtimia eikä nykyisessä väliaikaistallissakaan ole kuin ovissa ikkunat.
Käyntiovi tosiaan jompaankumpaan nosto-oveen.
Nostin on tuollainen Launchin malli, eihän tuo täysin lattiavapaa ole mutta puuttuu se ikävä palkki pilarien välistä lattialla:
http://www.elekma.com/index.php?main...roducts_id=914
Comment
-
Lattiavapaa nostin tarkoittaa 2-pilarinostinta jonka pilarit on yhdistetty yläpäistään, jolloin pilarien väliin jää lattia tyhjäksi.
E: hidas. Ikkunoiden hyöty tallissa on kyllä hieman kyseenalainen. Omassani on kapeat ikkunat tallin yläosassa, mutta 95% ajasta kun on tallilla, pitää valot olla päällä, kesälläkin. Ikkunoista aiheutuu turhaa lämmönhukkaa, mutta onhan ne jollain lailla miellyttävät tietysti. Naapurin isäntä on ratkaissut ikkunahomman siten, että hänellä on korkeita mutta kapeita ikkunoita tallissa. En ole ehtinyt haastatella että miten toimii käytännössä.
Comment
-
Mulla on aika lähelle Janin kokoinen talli (syvyyttä 8m, leveyttä reilu 9m). Rungon korkeus yläjuoksuun on 2.6m, joten ratkaisin nosturin (samainen Lauch) vaatiman huonekorkeuden laskemalla lattiaa 60cm (valesokkelia maanmuotoja myötäillen) ja korottamalla kattoa vinolla sisäkatolla 60cm. Huonekorkeus on nyt 375cm ja nostin mahtuu siihen hieman muokattuna. Toistaiseksi jokaisen henkilöauton on voinut nostaa yläasentoon. Konepellin kanssa pitää isoissa autoissa olla tarkkana, mutta muuten mahtuu hyvin. Näin säästin lämmitettävissä kuutioissa, materiaaleissa ja etenkin perustuksen täytössä.
Ikkunoista olen Terhon kanssa täysin samaa mieltä. Ikkunoita on tallissa 5kpl (40x110cm) ja silti työskennellessä on lähes kilowatti loistevaloja päällä. Kesällä sisällä voi käydä ilman kulkuvaloa, mutta muutoin ikkunat ovat täysin turhat.
Ja täältä kuvia.
Comment
-
komppaan. aina se aurinko kusee silmään kun ei tartteisi (auton alla ja pitäs tihrustaa tarkasti jotain).
omassa tallissa on loisteputkivaloa 18 x 36W, ja silti tarvitsee aina välillä käyttää erillisiä spottivaloja.
Nosturin alla on hyväksi osottautunut tommoinen ikean ledispotti mihinkä olen vaihtanut jalaksi vanhan kaiuttimen magneetin :
http://repsa.kuvat.fi/kuvat/audi-misc/20112010461.jpg
itse harrastetila näyttää tältä ulko-ovilta katsottuna :
http://repsa.kuvat.fi/kuvat/muuta/talli.jpg
ison parioven luona mulla on kevytpeite mikä blokkaa ilmavirran 1,5m korkeudesta ylöspäin, ovet ovat nyt melkolailla hallin korkuiset -> menisi talvella aina kaikki lämpö kerralla haneen.
Lämmityksenä on kaukolämpö talon öljypolttimen ruokkimana, ja kosteuden poistosta huolehtii tuo bauhausin kosteuden poistin (ihan asiallinen peli)
pitäisi nyt käydä ostamassa sitä lumen / jäänsulatus-mössöä mikä on harmitonta kaikelle, sitä vois varuille kaataa viemäriin ettei menisi jäähän niinkuin viime talven loppupuolella (kuulemma ensimmäinen kerta ainakin kymmeneen vuoteen).
lisäys turvallisuutta ajatellen :
kannattaa katsoa muuten että tallissa on palohälytin. ja mielellään myös murtohälytin.
Itsellä on erillisillä kaukolaukaisukärjillä oleva palohälytin minkä saa poiskytkettyä helposti hitsauksen jne ajaksi, samasta palohälystä yhdistyy varashälyn johtojen kanssa sisälle akkuvarmennettuun varashälytin-komboon mikä tuuttaa tekstarin jos sattuu jotain hazardia tapahtumaan.. lisää kummasti turvallisuuden tunnetta.
lisäksi tallissa olisi hyvä olla juokseva vesi, omaan se on vasta tuloillaan :/
Comment
-
Repsa, millainen tuo kaukolaukaiseva palohälytin on sulla? Pitäis hommata joku sellainen itsellekin.
Comment
-
tommone extrakärjillä varustettu ja ulkoisella jännitelähteellä oleva. mitenköhän ton selittäs tarkemmin - käyn katsomassa mallin ja editoin tähän postiin kun muistan.
jotain mallia voit käydä kattomassa :
http://www.finnparttia.fi/kuvat/fp_hinnasto.pdf sivu 234/260 löytyy pariakin vaihtoehtoa.
Comment
-
On tässä suunnitteilla hommata omakotitalo ja niitä kun on melko paljon myynnissä ilman tallia niin kysäsempä täältä että minkä hintanen noin suunnilleen ois rakentaminen. Itse teen aika lailla kaikki paitsi valu ja pohjatyöt. Mikä ois sellanen sopivan kokonen talli jossa mahtus aukasemaan autosta molemmin puolin ovet ja mielellään jäis vielä eteen ja taakse jonkin verran tilaa, riittää varmaan joku 30-40neliötä, varastoa ois kans tulossa joku n.20neliötä.
lattiaan ois tarkotus upottaa yliajettava nosturi, vesi tulist kans vedettyä talliin ja oikeanlainen kaivo sinne pitäs laittaa. En tässä nyt varmaan hoksaa kaikkea kertoa kerrallaan mutta kysykää jos tarvii lisätietoa.
Comment
-
Laitetaan taas vaihteeksi päivitystä.
Ovet toimitti Hansadoor. Hinta, laatu ja palvelu mielestäni kohdallaan. Kuljetusvaurioitunut käyntioven kahvakin vaihtui nopeasti. Molemmissa ovissa korkea nosto eli kiskot eivät juuri syö tilaa katosta.
Puolet katosta pitäisi vielä levyttää jonka jälkeen päästään sisäpuolen tasoitehommiin (kunhan saadaan talon puolella pannuhuone valmiiksi ja MLP käyntiin).
Kuvassa myös rakennusaikainen kakkoskotimme, ostotarjouksia siitä saa esittää.Viimeksi muokannut TDIq; 4.10.2015, 10:30.
Comment
-
Oliko minkälaisia lämmittimiä tovereilla talleissa ? Itsellä vajaa 50m2 talli lattialämmitys putket lattiassa, nyt pitäisi ratkaista millä sitä vettä lämmittäisi. Vanha vesivaraaja vai niin sanottu lämpöparoni sähkökattila ? Mökä puhallin ollut viimme talvena käytössä mutta se käry mikä siitä lähtee.
Comment
-
Jani, kasvaako pihalla nurmi jo vai nou? :)
Enpä muistanu vastanneeni tälläseen ketjuun ollenkaan.
Comment
-
-
Comment