Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Harrastetilat eli autotalli v2
Collapse
X
-
Yalle
Komia on. Voi kun itselläkin olisi tälläinen tila käytössä. Voisin vaikka asuakin tollaisessa tallissa.
Jäis perhelle enemmän tiloja ja vähemmän siivottavaa...
-
-
Kävisikö ko aine myös rivitalon ulko-oven edustan betonilaattojen pinnoitteeksi? Nykyinen on surkean näköinen =sokkelimaali ei pysynyt kuin vuoden. Tämä on asiallinen kysymys=vertaa aikaisemmat:)
Comment
-
Jari: Kyllä se siellä on kun tarkkaan katsoo...
Jorma: tutki tuota: http://www.sika.fi/construction/tiet...oor_2530_w.pdf
Comment
-
Tutkisin, mutta tuli ilmoitus: sivua ei voi avata? Mikähän olisi kotisivu? Tottakai sika! Sorry:)
Comment
-
Kokeile pääsetkö tuonne saakka:
http://www.sika.fi/construction/tieto1.htm
Sieltä esitteet löytyvät, vaativat avautuakseen Acrobat Readerin joka löytyy vaikkapa:
http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html
Comment
-
-
-
Siisti pinta, mutta kannattaa pistää renkaiden kohdalle kumimaton pätkät jos mielii pitää autoa tuolla tyhjällä paikalla. Nastarengas+suolavesi irrottaa äkkiä tuonkin päällysteen. Serkkulaan kävin kerran asentamassa vastaavan 2 pilarinosturin, kätevä peli.
Ulos ei kannattane muuta harkita kuin keraamisia laattoja jos haluaa kestävää ja helppohoitoista pintaa, pakkasenkestävät laatat eivät ole nykyään kovin kalliita. Myös pienempään autotalliin laattalattia ei ole ollenkaan poissuljettu vaihtoehto, poistoeriä saa joskus todella edullisesti.
Comment
-
teitkö itse pohjat lattiaan eli hionnat koneella ? vai kävikö joku firma tekemässä. Paljonko tuo sikaliemi maksoi koko tilaan ? (paljonko neliöitä ?)
Ja perskeleen hieno kaivo myös lattialla ja kaatoakin löytyy.
Eli hyvältähän tuo olkkari vaikuttaa !
Comment
-
Miten tuollaisen laitto onnistuu käytettyyn lattiaan? Onko kokemusta miten saa esim pienet öljytahrat pois betonista, jotta aine pysyisi kiinni? Anopin mersu se tietty on joka öljyää, eihän audi vuoda :-)
Hienolta näyttää tila.
Comment
-
Itse sain ennen maalausta (shitikasta valuneen) öljyn pois ensin pyyhkimällä tärpätillä - sitten tahroihin jarrukliineriä suorasuihkuna paineella ja nesteen imeytys rättiin. Kannattaa käyttää sopivaa suodatinmaskia (aktiivihiili tms, joka suodattaa hiilivedyt), pehmentää pään melko nopeasti suljetussa tilassa. Saattaa jopa taantua volvokuskiksi;-)
Comment
-
porkkis: maksoin nosturista 4500 mk kesällä 2001, oli vieläpä huollettu ja katsastettu muutama kuukausi aiemmin.
Tommy: neliöitä on noin 60, aineet maksoi 360 euroa 2x18kg (hankittu syksyllä 2002, lojuneet varastossa siitä lähtien). Tosin ainetta jäi yli _paljon_, toisella käsittelykerralla yritin tehdä tahallisesti paksun kerroksen.
Tila pestiin useaan kertaan liuottimella ja painepesurilla kuumalla vedellä ennen käsittelyä, sitä ei hiottu enää tässä vaiheessa. Talli on ollut käytössä 2000 marraskuusta lähtien ja lattia on saanut kaikenlaista öljyä kokea, toivotaan että pinnoitus edes jotenkuten pysyy.
Comment
-
fips
-
Löysitkö Jani sattumalta tuon Stenhojn autonosturin vai myykö niitä käytettynä joku ihan työkseen? Hinta ei kuulosta pahalta ja alkaa olla tuon asunnon ostaminen kohta ajankohtaista niin vois itsekkin kuvitella vastaavaa.
Vaatiiko tuo nosturi kuinka paljon yläpuolelle tilaa jos auton nostaa niin korkealle, että itse voi seistä alla? Joissakin kaksipilari laitteissa tulee metalliputket esiin pilareista ja ne vaativat enemmän tilaa yläpuolelle mitä autoa nostaa. Mitenköhän toimii ne laitteet joiden nostosylinterit valetaan lattian sisään?
Comment
-
Tuommoinen nosturi ei tule sen korkeammalle kuin autokaan. Ja se asennetaan muistaakseni tasaiselle pinnalle lattialle, tukiteräkset upotetaan valuvaiheessa lattialaattaan.
Sukulaiset taisivat maksaa vastaavasta värkistä n. 10 kmk, eli edullinen oli nosturi.
Lattiaan tuleva 1 pilarinosturi vaatii aikamoiset pohjustukset ja on muutenkin monimutkaisempi asentaa kuin tuommoinen melkein pinta-asennettava nosturi. Tosin onhan 1-pilarinostin sitten paremmin poissa tieltä kun sille ei ole käyttöä, mutta se sopii paremmin talleihin joissa korjataan myös raskaampaakin kalustoa.
Comment
-
Tuolla jälkimmäisellä nosturilla tarkoitin sellaista mallia, joka valetaan kokonaan lattiaan ja lattian pinnalle tulee vain ne lätkät joiden päälle auto ajetaan, eli nostosylinterit nousee sitten lattiasta. Ainakin Laakkosella Lahdessa ja Stockmannilla Vantaalla (Kiitoradantiellä) pikahuollossa on sellaiset nosturit. Ne voi olla aika työläät asentaa ja vaati ilmeisesti aika paksun valun.
Comment
-
Tuo nosturihomma on hyvä silloin kun on vain tarpeeksi korkea talli. Kaava-alueelle harvemmin saa tehdä sellaista yli 3.5m sisäkorkeuden omaavaa tallia. Itsekkin jouduin tyytymään normaaliin 2.6m korkeuteen joten nosturihaaveet sai unohtaa. Tosin vesikiertoinen lattialämmitys takaa mukavan auton alla löhöilyn :) ja puulla saa suhteellisen edullisesti lämmitettyä.
Tosta pinnoituksesta vielä... Itse laitoin tuota Sikaa vastavaan Solmasterin EP-10 pinnoitteen. 60m2 vaati n.18kg ainetta. Kustannus n.380e. Mikään noista epoksimaaleista ei kestä mahdottomia. Vasaran pudottaminenkin kannattaa tehdä hallitusti :) Oikea epoksipinnoite olisi must mutta hinta karkaa monen tavallisen tallaajan ulottumattomiin (n.20-30e / m2), mutta tämä kestäisi jo mitä vain. Onneksi ei missään autossa ole nastarenkaita.
Comment
-
Jukka: Löysin nosturin ihan tuurilla, liittyy siihen kun Elcat lopetti tuotannon Järvenpään tehtaalla noihin aikoihin. Tässä mallissa kulkee ketju pilarilta toiselle lattiatasossa eli yläpuoli jää kokonaan vapaaksi.
Sami: Ei sitä korkeutta välttämättä noin paljoa tarvita, mulla on 285 sisäkorkeus ja hyvin on tultu toimeen. Normaalin henkilöauton alle ei mahdu seisomaan mutta istumatyö onkin mukavampaa, pari tuolia kuuluu tallin varusteisiin. Melko harvassa työssä siellä auton alla loppujen lopuksi tarvitsee aikaa viettää, hitsaushommat jätän suosiolla niille jotka sen hallitsee.
Comment
-
Anonyymi
Pohjan hitsaukseen on melkein kätevämpi auton kallistustunkki. En tiedä onko kukaan nähnyt, mutta ite olen moista hyödyntänyt parin Eskon rakentamisessa (auton saa tähän kulmaan -> \ ).Kipinätkään ei tipu, niin helposti hiaan. Tuolla nosturilla sen sijaan saa auton oikealle työskentelykorkeudelle, mikä helpottaa monessa asiassa.
Comment
-
Itse olen ajatellut tehdä pienoskopiot stenhojin saksinosturista. Nostokorkeutena riittäisi sellaiset 60-80cm, juuri että saisi tehdä jarru yms remppaa istumaasennosta käsin. Tai sitten ihan pelkkä renkaanvaihtonostin joka nostaisi sellaiset 30cm. 2 pilarinostin olisi kanssa hyvä, mutta lattiaan kun ei enää voi edes pultteja porata...
Comment
-
kuulin kaverilta, että FFP:llakin mietitty tallilattian pinnoiteasiaa, joten tässä linkkiä:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtop...ghlight=lattia
Comment
-
Nostetaan vanhaa aihetta, nyt pitäisi valita millä päällystetään piha tallin edestä.
Päällystettävä ala noin 100 neliötä. Unikivi ei ole realistinen vaihtoehto koska tuossa joskus säilytetään myös viallisia/vuotavia autoja ja öljyhän ei taida kivestä irrota millään.
Ja päivityksenä alkuperäiseen lattiapinnoitukseen, hyvin on pysynyt vaikka nastarenkaillakin on ajettu. Ainoastaan nosturin puolelta on lähtenyt naarmuille parista kohtaa, jos kuski ei osaa tulla vauhdilla yli vaan jää kynnykseen sudittamaan (koskee vain vajaavetoisia).
Comment
Comment