Onpas Lipposella komeat kynsilakat ;)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sitruunahapon (ripulilääkkeen) testausta puhdistukseen
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiOnpas Lipposella komeat kynsilakat ;)
Comment
-
Raemuotoista kaliumhydroksidia (viemärin avausrae) on tullut käytettyä alumiiniosien kirkastukseen. Mielestäni sen kanssa ei ole tuota tummaa kalvoa juuri muodostunut, korkeintaan vaalea kalvo, joka lähtee pesemällä.
Noissa nestemäisissä putkireiskoissa on monesti väriaineita mukana, en tiedä vaikuttaako nuo asiaan.
Sekin kannattaa huomioida, että liuos kuumenee jatkuvasti eksotermisen reaktion takia, ja reaktio saattaa lähteä ns. käsistä. Sekoitussuhteet kannattaa pitää siis melko alhaisina, ettei lämpöä synny enempää kuin sitä ehtii liuoksesta poistumaan.Viimeksi muokannut alpi; 4.4.2013, 12:02.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viestiVai onko pistäny muijan töihin? :)
Nyt kun alpi mainitsi niin taisi olla hieman sinertävää tuo käyttämämme viemärinaukaisuaine. Sekoitussuhteena meillä oli ihan raaka Putkireiska. Ämpäri oli tosiaan tökätty hankeen joten se saattoi hillitä tuon reaktion yltymistä.
Comment
-
Itsekkin joskus kerrostalossa kylpyammeessa alumiinisen tietokonekotelon pinnoituksen irroitin jollain vastaavalla viemärin avaus -aineella.
Silloin tuli opittua:
-Älä tee sisällä, melko tujua käryä tulee ja paljon
-Seos-suhde on tärkeä. Liian laimea ei tapahdu mitään, liian raju seos taas pisti koko ammeen kiehumaan. Sopivaa suhdetta en tietty enää muista, mutta eipä se ulkona hirveästi haittaa kokeilla.
-Lämpöä tulee aika paljon jos seos on raju. Kotelo oli ihan tulikuuma noin 10min porisemisen jälkeen.
-Pieni kalvo siitä jäi, ei kyllä mielestäni kauhean tumma. Vähän jotain hiomatahnaa kun näytti niin johan kiilsi mukavasti.
-Vahvalla seoksella löytää oman sisäisen lapsen kun nauraa kippurassa kun amme kuhisee kuin pahimmassakin vanhassa kauhuleffassa.
Comment
-
Tuossa jarrusatuloita liottelin sitruunahapossa ja laiskuuttani/tyhmyyttäni en sekoittanut rakeita kunnolla veteen. Nyt on sitten jarrusatuloihin tarttunut melko piukkaan kiinni nuo sitruunahapporakeet. Isommilta pinnoilta tuon sai teräsharjalla jotenkuten pois, mutta miten tuo lähtee noista vaikeammista koloista pois? Saisiko noita jotenkin liotettua irti? Laitoin ne nyt lämpimään veteen ja ihmettelen myöhemmin että tapahtuuko mitään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiNeutraloi se soodalla. Tosin hapon emäksellä neutraloimiseen liittyy tietty pieni rähjähdyksen riski :) [/url].
Comment
-
Riippuu vähän pulttien, mutterien ja prikkojen pintakäsittelystä. Hapolla lähtee sinkki pinnasta, ja sen jälkeen ovat ruosteen armoilla. Toisaalta, jos pultit on jo ruosteessa, niin sinkki on jo tehtävänsä tehnyt.
Sitruunahapolla sinkittyjen pulttien puhdistuksesta tulee sotkua. Fosforihappo jättää suojaavan fosfaattipinnan, mutta ei sekään sinkitystä korvaa. Jälkikäsittely on siis tarpeen, kohteesta riippuen. Fosforihapolla lähtisin kuitenkin kokeilemaan.
Vahvat emäkset reagoivat sinkin kanssa muodostaen sinkkiyhdisteitä ja vetyä, mutta eivät pure ruosteeseen.
Liuotinpesuaine ja uä-pesuri toimii yleispuhdistukseen.
Comment
-
Tuli tilattua 5 litraa tuota 75% fosforihappoa, ajattelin kokeilla upottaa tukivarretkin tuohon nesteeseen. Kuinka pahasti teho kärsii jos tuota happoa laimentaa vielä vaikka 50/50 vedellä? Vai kestäisiköhän jokin jätesäkki tuota happoa muutaman päivän jos koittaisi tuolla tavalla optimoida nesteen ja kappaleiden viemän tilavuuden..?
Comment
-
Fosforihappo + jätesäkkiyhdistelmästä ei ole omaa kokemusta mutta yleisestiottaen muovit kestävät happoja hyvin. Tee testi laittamalla pieni määrä happoa jätesäkkiin ja katso tuleeko se siitä läpi. Laita alle varmuuden vuoksi jokin turva-allas, jos säkki ei happoa kestäkään. Voimakkaiden happojen siivoaminen lattialta ei ole kivaa hommaa.
Comment
-
Yleisesti ottaen 33% happo pitäisi olla vielä varsin tehokasta, joten kyllä tuota kannattaa vähän lantrata. Liian väkevän liuoksen kanssa voi käydä niin, että lämpöä syntyy reaktioissa liikaa ja homma karkaa käsistä. Mieluummin käyttää laimeampaa liuosta ja nopeuttaa prosessia lämpöä lisäämällä, jos siltä tuntuu.
Comment
-
Jos oikein olen ymmärtäny niin fosforihappokylvyn jälkeen voi antaa osien vaan kuivua, niin siihen muodostuu jonkinlainen fosfaattipinta minkä pitäisi vähän hidastaa ruostumista.
Ja sitruunahapolla kun itse leikin, niin huuhdoin painepesurilla lämpimällä vedellä ja välittömästi kuivasin kun tahtoo muuten tulla ruskeeta pintaan.
Minä maalasin tukivarret jollain tikkurilan epoxilla oisko ollu joku rm40 tai vastaava.
Hammeritestä huono kokemus. Kompuran kehikon sillä maalasin ja ei hirveesti kolhuja kestä, niin en ainakaan tukivarsia sillä maalaisi.
Comment
-
Raakaa fosforihappoa (85%) tullut jonkin verran käytettyä ihan vaan sivelemällä kohteeseen ja pienempiä osia kastamalla. Pinta kun on kuivanut niin olen karhun kielellä karhentanyt pinnan ja vetäny siihen maalit päälle. Hyvin tuntuisi toimivan vuodesta toiseen.
"Meri alumiiniin " fosforihappo ei tuntuisi vaikuttavan raakanakaan ainakaan pintapuolisin mutta sinkityistä osista sinkki kyllä katoaa nopeasti. Erittäin kätevä vaikka poistaa hitsattavista muttereista tai pulteista sinkki ennen hitsausta.
Comment
-
Joo, nostin tuolta mustan liejun joukosta eilen pultit ja huuhtaisin ne vain vedellä ja nyt tänään kun tulin tallille niin kaikki pultit ovat siniruskeanharmaan laikukkaita. Pitänee nakata ne uudestaan kylpyyn ja nostella sitten suoraan vaan kuivumaan johonkin pahvin päälle. Hienosti tuntuu kyllä purevan tuo 35% pitoisuuskin, itsekin kaatelin vain kahvikupilla tuota happoa noiden isompien osien päälle jotka eivät mahtuneet pinnan alle, ja harmaata metallia näkyy jo niistäkin. Pitänee tuo loppu mönjä sitten vielä valella tuon apurungon päälle ja koittaa sisäpuolellekin kaataa ja huljutella sieltä kautta myös sisäpinnoille.
Comment
-
Niin tuota, maalista vielä. Menee jo vähän ohi alkuperäisen topicin aiheen mutta mitähän maalia tuohon nyt sitten sutisin osien päälle jos kerran tuon Hammeriten saa unohtaa? Äkkiseltään löysin täältä Puolasta allegron sivuilta vain yhden myyjän joka myisi tuota Tikkurilan RM40 maalia, ja silläkin ainoastaan 7 litran törppö (+2l kovetinta??) joka maksaisi 600 paikallista rahaa eli 150 euroa. Taikasana tässä ilmeisesti on tuo epoksimaali, eli jokin paikallinen firman tekemä tuote voisi myös toimia yhtä hyvin?
Varmaankin tuota fosforihaposta nostettua ja rätillä kuivattua sekä teräsharjalaikalla putsattua pintaa kannattaa vielä putsailla jarrukliinerillä tms. ennen maalaamista? Vettä en enää tohdi suihkia noille haposta nostetuille osille.
Comment
-
Katsastuksessa kurkin auton alle ja Allroadin taka-apurunko näytti aika ruskealta. Katsastusmies povasi sille pari vuotta elinaikaa, mutta en ole vielä valmis aloittamaan saattohoitoa. Ei ne käytetyt apurungotkaan hirveitä Saksassa maksa, mutta teettäisi kuitenkin jonkin verran työtä ennen kuin se olisi ähelletty paikalleen. Siispä korroosion eteneminen pitäisi pysäyttää.
Mitenkähän tuossa pitäisi edetä apurunkoa alas pudottamatta?
Saisikohan fosforihapolla mitään järkevää aikaiseksi?
Fosforihapon levittäminen sinne kohteeseen voi myös olla haastavaa vai onnistuisiko ruiskuttaminen? Vaikuttaako se pohjan maaliin?
lopuksi kotelosuoja + massa.
Maalia sinne tuskin kannattaa yrittää laittaa, kun kuitenkin jäisi ruostetta maalin alle muhimaan.
Comment
-
Jos hyvän haluat, niin kyllä se on pudotettava pois. Siellä on varmasti yläpuolellakin ruostetta, eikä sinne pääse muuten käsiksi.
Hommaa vaikka toinen apurunko ja maalaa se jos tarvitsee, ja sitten vaan vaihdat sen vanhan tilalle. Kestää sitten käyttöä paljon pidempään, eikä tarvitse tehdä kompromissejä.
Comment
Comment