Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
En tiedä mihin tämä olisi sopinut parhaiten, joten laitoin sen tänne. Autossa otsikonmukainen soitin ja siihen tarkoitus kytkeä ajoneuvokamera. USB paikkaan laittamalla kameran ei kuitenkaan mitään tapahdu eli ei ilmeisesti anna virtaa. Onko ehdotuksia miten tuon oikein pitäisi saada toimimaan?
Osaako joku ystävällinen neuvoa mikä ajoneuvokamera ( hinta max 100 €) tallentaisi muistikortin täyteen ja aloittaisi asutomattisesti tallentamaan vanhimman materiaalin päälle kun kortti täyttyy. Motonetistä hankittu Waltter tekee loop recordingillä 5 minuutin settiä, jos ei ole loop päällä niin kortin täytyttyä lopettaa tallentamisen. Ideana siis että isolle kortille (32-64 gt) tallentaisi esim automatkailun aikana fiilistelyvideota
Onko tälläisestä kokemusta: Ebay linkki Universal traffic recorder youtube
Jossain tuolla luki että käy A6:seen 2015 vuodesta eteenpäin, onkohan tuo mahdollista laittaa -12 malliin?
Osaako joku ystävällinen neuvoa mikä ajoneuvokamera ( hinta max 100 €) tallentaisi muistikortin täyteen ja aloittaisi asutomattisesti tallentamaan vanhimman materiaalin päälle kun kortti täyttyy. Motonetistä hankittu Waltter tekee loop recordingillä 5 minuutin settiä, jos ei ole loop päällä niin kortin täytyttyä lopettaa tallentamisen. Ideana siis että isolle kortille (32-64 gt) tallentaisi esim automatkailun aikana fiilistelyvideota
Ainakin tuo Deal Extremen GS501 tekee noin. Linkki ja videota aiemmin tässä ketjussa.
En tiedä mihin tämä olisi sopinut parhaiten, joten laitoin sen tänne. Autossa otsikonmukainen soitin ja siihen tarkoitus kytkeä ajoneuvokamera. USB paikkaan laittamalla kameran ei kuitenkaan mitään tapahdu eli ei ilmeisesti anna virtaa. Onko ehdotuksia miten tuon oikein pitäisi saada toimimaan?
Erisinin oma ajotallennuskamera toimii automaattisesti usbiin liitettynä mutta vaatii oman kamerasovelluksen. Sitä en muista oliko sovellus soittimessa vakiona vai pitikö ladata play kaupasta.
Onko kellään vag-autossa garminin virb kameraa yhdistettynä obd2 bluetooth palikkaan?
Ostin joku aika sitten ultra 30 mallin ja en ole saanut sitä paritettua bluetooth palikan kanssa, kokeiltu kolmea eri elm327 mallia mutta ei onnistu. Testattu 80:ssä , 2003 allroadissa ja 2010 a4:ssa.
Pitää seuraavaksi kokeilla eri konsernin autoon.
Tässä on yksi hyvä ja edullinen autokamera. Mulla on jo yksi käytössä ja tilasin toisenkin. Kamera on todella laadukkaan oloinen, kuin kameratehtaan tekemä. Runko osittain alumiinia ja objektiivi kuin oikeassa kamerassa. Kyseessä ei ole mikään muovirimpula. Full HD kamera. Näyttö peräti 4". Ja pakettiin kuuluu myös peruutuskamera (en ole vielä asentanut). Hinta ebayssä myyjästä riippuen 22,49€ - 79,99€. https://www.ebay.de/itm/4-Zoll-1080P....c100227.m3827
Tarvetta olisi tosiaan kameralle jossa ominaisuutena liikkeentunnistus. Näissä tosin taitaa yleensä olla vain kameran sisäinen liiketunnistin joka aktivoituu jos auto tärähtää? Toimiiko tälläinen jos joku tulee esim. piirtelemään auton keulaan tms?
Mulla on 2014 ostettu Mio Mivue ja jo siinä on liikkeentunnistus niin, että kun kamera havaitsee kuvassa liikettä niin kuvaus alkaa 10-15sec aiemmin puskuroidusta videosta. Havaitsee siis auton edessä tapahtuvan liikkeen.
Viime lauantaina ajoin kolhaisten mopoautoa liikenneympyrässä, ja jos olisi ollut epäselvää niin kyllä videolta näki aika selvästi kuinka mopoauto tuli kolmion takaa hidastamatta eteen. Ensimmäinen kerta kun ajotallennuskamerasta on ollut oikeasti hyötyä, tai olisi voinut olla.
Laite on 180° linssillä (lävistäjä), resoluutio 1440p 30fps, max 60 fps pienemmällä resolla. Nyt jos tuota vertaa 140° linssiin, niin hukkuuhan tuossa resoluutiosta 22%. A6 C7 tuulilasille asennettuna molempien puolten a-pilarit vie jo osan kuvasta, joten 140° riittäisi ihan hyvin eikä tulisi niin paljon vääristymää. Peilin jalustassa olevat HBA-kamera ja rain sensor vievät tilaa, joten kamera on asennettavca aika alas. Tämän linssi on myös erittäin ulkoneva, joten se on hyvin arka naarmuille. Muutenhan laite on sievä ja pieni kuin sika pienenä. Oikeesti pieni.
Laitteen mukana saa ilmaisen 24h vault-pilvipalvelun, tai maksamalla pitemmäksi aikaa. Myös kamerapäivitykset (Cyclops) ovat ilmaisia.
Tallennuskapasiteettia on oletusasetuksilla 256GB kortille n. 12 tuntia, vanhat poistetaan jos asetus on valittu ja kortti täyttyy. Incident ja muut käsin tallennetut videot ja kuvat säilyy. Tallennukset saa otettua joko kännysovelluksella (hidas) tai tuuppaamalla läppärin USB-liitäntään jolloin laite näkyy massamuistina. Samalla saa ajettua kamera/firmis päivitykset – tai kännystä Garmin Drive App sovelluksella automaattisesti.
Appi tuntuu olevan aika jähmeä joten sen käytettävyys on vähän siinä ja siinä. Känny kyllä kertoo uusista incident tai parking-videoista. Incident videot on 30sek mittaisia, muut ajon aikana tallennetut minuutin mittaisia, mutta apissa ne näkyvät ”jatkuvana” vaikka tuntien mittaisina. Tallennuksessa niitä voi trimmata (jos sovellus/yhteys ei kaadu…)
Laitteessa on sekä Bluetooth (BLE) että 2.4 GHz Wifi. BLE käytetään Drive-apin kanssa asetusten yms. tekoon, ja wifiä (ad-hoc) live-kuvan katsomiseen kännystä. Laitteessa on myös normi wifi, eli siihen voi laittaa vaikka kotiverkon tunnukset, jolloin kotiin tullessa laite tuuppaa incident-videot automaattisesti vaultiin. Ja tätä ei sitten voi käyttää live-kuvaan eikä muuhunkaan, vaan on aina muodostettava ad-hoc wifi-yhteys joka sitten takkuaa, katkaisee kännyn muun liikenteen jne. jne. Samasta syystä live kuvaa ei saa jos vaikka auto on parkissa kauempana kuin känny-kamera kuuluvuusalue. Tehoja tuntuu olevan, mutta antenniperffi on surkea. 10-15m tekee jo tiukkaa ja kanava on aina 6.
Virransyötön saa mikro-USB:llä tupla-tupsytliitännästä, tai ostamalla OBD-adapterin (50€) jossa on myös tupla-USB lähtö. Kytkimellä saa valittua virran päälle 10min/24h/pysyvä, käyynistyy siis kun laittaa virrat päälle (jostain se sen haistaa…). Ohjainlaite saattaa antaa vikakoodin suuresta lepovirrasta, mutta ei aiheuttane muita efektejä autolle. Saatavilla on myös parking mode cable, jossa 12V, ACC, GND piuhat. Laitteessa on 20min superkonkka, ei akkua.
Lasikiinnitys on fiksu: metallikolikko teipillä lasiin ja kamera kiinnittyy siihen magneetilla pienen pallonivel-jalan kanssa. Helppo napata matkaan jos tarttee.
Laitteen muut toiminnot ovat ihan mukavia:
kaistavahti
törmäysvahti
jono liikkuu -vahti
travelapse -tallennus
parking guard, jossa hyvät asetukset
GPS/GLONASS
g-anturi
ja tietysti nopeus/liikennevalokamerat (Eurooppa)
Eli kaikki tarpeelliset mutta ei karttanavigointia. Todella pieni ja asenna ja unohda -laite. Näilläkin toiminnoilla liikenneturvallisuuttakin lisäävä laite (10v ja 200tkm kärryssäni kun ei navia eikä noita muita ole).
Sitten ostin Powerin poistomyynnistä mallin 56 takakameraksi. Ja kummasti perässäroikkujat väheni! Garmin Dash Cam™ 56 | Dash Cam
Tämä on melkein samanlainen kuin 67W, mutta ihan riittävällä 140° linssillä, muuten ne ovat samankokoiset ja melkein yhtenevät toiminnoiltaan. 56 ei sisällä ilmaista vault-palvelua, mutta firmis ja kamerapäivitykset kylläkin.Garminin laitteet osaavat synkata toisensa ja mm. välittää GPS-tiedon jos toisella ei sitä ole.
56:n parking mode vaatii oman 12Vdc/acc kaapelin (35€) , että saa edes aseteltua niitä kohdalleen. Pelkkä USB-syöttö ei riitä, ilmeisesti kaapelin purkissa on jotain älliä kertomaan se kameralle. Muutenkin parking modessa on hiukan erilaisuuksia mutta bonus pointtina kameran havaitsemaan liikkeeseen perustuva tallennus - 67W:ssä sitä ei ole. 56:n parking mode lähtee päälle heti virran sammutuksen jälkeen (aikarele J807 tilalle?) joten takaloosterin kollaus aiheuttanee turhia tallennuksia. 67W:ssä sen saa viivästettyä.
Tallennuskapa on pienempi (kuvavirta on huonommin optimoitu) eli isolla resolla jotain 7-8h 256GB kortille. Kuvan laatu näissä saisi olla parempi, mutta ehkä se menettelee. Ei ole vielä tullut tarvetta tunnistaa muita liikkujia. 56 on myös huonompi valovoima, joten talvipäivän hämärissä kuvatut on aika tummia, vaikka EV korjaus hiukan auttaa.
Useamman Garminin kameran ollessa päällä, incident tai napin painallus synkkaa kaikki ja niistä saa tallennettua kuva-kuvassa videon Drive-apilla. Olen sen jopa kerran onnistunut tekemään mutta hankalaa se on tuon wifi-ad-hoc yhteyden takkuamisen kanssa.
Minulla on tuo Garmin 56 malli. Se on muuten ihan ok, mutta kylmässä kelissä (jonkin verran alle nollakelin) se käynnisty aina itsekseen. Lisäksi sen varoitusäänet on välillä jostain syystä todella hiljaiset. Eikä niitä ääniä huomaa aina muutenkaan, kerran ajoin se päällä kameratolppaan joka nappasi kuvan. Se ehkä saisi arvosanan 4/5 jos nuo ongelmat saisi kuntoon. Varoitusäänelle pitäisi saada määriteltyä paljon kovempi hälytys.
Jaa, mielestäni tuossa(kin) on ihan hyvä ääni, säädettävissäkin. Omassa on HW versio V4 B ja firmis 4.0, niistä voi aiheutua jotain eroa. Bose ja stage 2 tietty vaatii enemmän kuin vakiossa...
Käynnistyksestä; tarkoitatko että ei aina käynnisty vai käynnistyy itsestään? Mulla on pientä epämääräisyyttä 67W kanssa, joka saa sähkönsä OBD adapterilta max 24h. Joskus kamera on päällä tuntitolkulla, ja joskus parking modessa kunnes adapteri katkaisee virrat kokonaan. Ehkä dieselin iso akku ei niin paljoa hetkuta jännitettä että tunnistus toimisi oikein. Muita OBD linjoja ei ole käyrössä. Parking mode kaapelissa on byygeli ilmeisesti batt low cut-offille.
Mulla on A7:ssa BlackVue DR750S-2ch jonka ostin Gigantista, noin 300€. Lisäksi eBaysta (venäjältä...) ostettu BlackVue Power Magic PRO eli virransyöttö-boksi josta saa valittua jänniterajoja ja ajastimen kuudesta tunnista ikuisuuteen (jännitteen lasku raja-arvoon). 2019 kun ostin A7:n niin silloin muuttui joku laki tai ohjeistus, että poliisi ei välttämättä tule paikalle vähäisissä liikenneonnettomuuksissa. Mulla oli edellisen auton kanssa liikenneympyrä-kolari jossain mopoauto raapaisi etupuskuria vähän ja sain pojan isän yksimielisesti suostumaan käteiskorvauksen maksuun kun videolta näki kuka on syyllinen. Siispä A7:aan sellainen kamera joka kuvaa myös taaksepäin niin mahdollisen onnettomuuden sattuessa voidaan katsella tallennetta joko virkavallan tai vakuutusyhtiön väen kanssa. Voi sitten katsella sitä perässä roikkumista ennen onnettomuuden sattumista.
Kameran liimasin tuulilasiin siten että se on kuljettajan paikalta katsoen piilossa taustapeilin takana, apukuljettajan näkyvissä kyllä. Metallikalvollinen tuulilasi peilaa sen verran paljon että ei tuota kameraa paljoa kauempaa katsoessa näe. Takakamera on asennettu tukirautaan (alumiini) joka on muotoiltu tarttumaan kattoverhoiluun ja sen saa taivuteltua pois paikalta jos joutuu maksimikokoista pahvilaatikkoa lastaamaan autoon jolloin kamera olisi tiellä. A7:n takaluukku aukeaa sen verran reippaasti saranan kohdalta että olisi kovin haastavaa liimata kamera takalasiin siten että virtajohto ei roikkuisi liikaa takaluukun ollessa kiinni.
Muistikorttina mulla oli joku hieno ja nopea.. kunnes se hajosi ja asiaa tutkiessani totesin että pitää hankkia erikseen valvontakamera-käyttöön suunniteltu muistikortti, niissä on kirjoituskertojen määrä paljon suurempi verrattuna tavallisiin nopeudella mainostettaviin muistikortteihin. Tämä kamera siis kuvaa 1080p60 & 1080p30 yhdelle muistikortille. En nyt muista mikä muistikortti nykyään on mutta joku tyyliin Sandisk Max Endurace.
Lisäksi ostin pyöröpolarisaatio-suodattimet kameroihin niin vähentää heijastuksia.
Testasin noita hälytysäääniä palstalla käydessäni. Ei ollut nastoille tarvetta (lunta oli tiellä 48cm ...).
Kameran asetuksista saa 10% tjsp stepillä volumet, Drive sovelluksella alert level low/mid(50%)/high(100%) valinnat ja mulla ainakin high/100% oli kyllä aika voimakas ääni. Poppi soi ja rospuutto-Ouninpohja-hiekkatie.
Siten olen seuraillut tuota 67W käynnitystä, joka saa sähkönsä Garminin OBD adapterista. Ilmeisesti jos tallista lähtee tyhjäkäynnillä, niin ei välttämättä lähde käyntiin ennen kuin kn enempi kierroksia> laturi nostaa jännitettä. Olisiko tässä selitys, vai eikö lähde ollenkaan käyntiin? Et okkim kertonut mistä sähköt tulee.
Blackvue on niin iso ettei mahdu mun C7 ikkunalle (HBA, peilin sensori yms.).
Minulla tulee sähköt jostain sulakkeen takaa jolle tulee virrat kun kääntää avaimesta. Virtalähde on USB-mutikka josta otin liittimen pois että sain kytkettyä sen autoon.
Tuossa minun kamerassa äänenvoimakkuus vaihtelee. Joskus se piipittelee ihan hiljaa, ja joskus kovempaa. Mutta ei niin kovaa kuin haluaisin, niin että siihen ei tottuisi.
Blackvue on niin iso ettei mahdu mun C7 ikkunalle (HBA, peilin sensori yms.).
Pari lisäkuvaa asennuksesta. Mullahan on TT:n sirompi taustapeili sirompine jalkoineen mutta eikai tuo tuolleen asennettuna ole minkään taustapeiliversion anturien tiellä?
Huonosti näkyy (Garminin) näyttö kuskille jos kamera on apparin puolella.
Kuskin puolella on peilin valoanturi (3) jolla nyt ei ole paljoa merkitystä.
Ylemmäs ei saa kun on high heam assistance kamera (5).
140° linssi riittäisi hyvin eikä olisi niin kranttu sijainnin suhteen.
Eilen illalla etukamera oli kännykällä katsottuna ajon jälkeen aika pitkään päällä, sitten parking modessa kunnes oli viimein sammunut. Pitää kokeilla vaikuttaako ovien lukitseminen (> CAN nukkumaan) tuohon mitään.
Laitetaas tähän perään jatkoksi vielä yksi toteutusvaihtoehto.
Asensin omaan A7:aan taustapeilin suojamuovin tilalle tarkoitetun kameran. Asennus on suht helppo, sillä itse johdotuskin otetaan plug’n’play -tyyliin sadetunnistimelta, eli mitään johtoja ei tarvitse vetää kameralta sulakerasialle tms. Ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään häviää 100-0 Garminille jne (esim. kellonaika ja pvm nollaantuu aina käynnistyksen yhteydessä), mutta muuten tekee minkä lupaa eli nauhoittaa 30s pätkiä koko ajan, joita voi halutessaan siirtää koneelle muistikortilta. Ja lisäksi tosiaan istuvuus on suht tyylikäs.
Tuolta hieman lisätietoa ja lisäkuvia omasta projektista -> Linkki.
Löytyi vahingossa Garminista (67W, 56) testivalikko: kytketään ulkoiset virrat pitämällä down-nappi pohjassa kunnes logo ilmestyy. Nuolinapeilla kelaus > sisäiset mittaukset > näyttötesti yms. Aika lämmintä on kamerakennossa helteisessä autossa...
(Hard resetin saa pitämällä down ja save napit pohjassa virrat päälle, down-napin vapautus kun ledi sammuu, sitten save napin vapautus kun logo ilmestyy)
Comment