Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kahvinkeittimen valinta, puhdistus ja muuta kahviläpinää

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Vuoden verran on käytössä ollut Rancilio Rocky. Karkeuden saa itse säätää "pikkukivistä" mikropölyyn ja kaikkea siltä väliltä.

Itse ostin sen Cafetoriasta, josta saa myös hyvää kahvia: http://www.cafetoria.fi

Muuttuu muuten sitten kahvin laatu todella radikaalisti, kun jauhaa sen itse - varsinkin tuoreista, vastapaahdetuista pavuista päräytetty sumppi (oli se sitten suodatinlaite, presso- tai mutteripannu tai essokone) on ihan eri maailmasta kuin perus juhlamokat sun muut.

Comment

Tuli sitten hommattua tuolta cafetoriasta mylly ja muutama pussi papuja. Tulis vaan äkkiä niin pääsis maistelemaan.

Otto, onko tietoa miten kauan ne pavut pysyy tuoreena, että millaisia satseja kannattaa ostaa ettei mene piloille?

Comment

Ei niitä kauheasti kannata varastoon ostaa happanemaan. Olen itse yrittänyt pitää kotona maksimissaan kahden viikon satsin papuja eli noin puolesta kilosta kiloon - kotona tulee juotua lähinnä aamukaffet, siksi noin vähän. Mitä tuoreempaa, sen parempaa.

Cafetoria on siitä hyvä paikka, että ne paahtaa itse. www.hasbean.co.uk on nettikauppa, joka toimittaa Suomeen kohtuullista korvausta vastaan sitten jos jonkinmoista papua tai jauhatusta. Jos stadissa käyt koskaan, niin kipase essolle tai doppiolle Torrefazioneen Aleksanterinkadulla. Sieltä saa ostaa niiden omapaahtamaa kahvia mukaan.

Comment

Kahvinkeittoa läheisesti sivuava kysymys:

Mistä voi ostaa teräksestä tehdyn kahvimitan. Siis sen mitan millä kaffetta lapioidaan kahvipussista. Marketeissa nähnyt vaan noita muovisia mittoja. Pitääkö asioida kokkipuodissa vai mistä niitä oikein saa?

Alkaa ottaa pattiin, kun meillä on sellaisia muovisia mittalusikan nysiä ja normimiehen kännyllä ei mahdu kaivamaan viimeistä kolmasosaa kahvipurkin uumenista noin lyhyellä lusikalla.

Rasittavaa, kun pitää ottaa kahvipussi ensin pois Haloslaatikosta jotta homma onnistuu tommosella lusikan nysällä. Nyt hankitaan jostain pomminkestävä pitkävartinen (10-15cm) teräsmittalusikka, josta voi sitten perikunta aikanaan riidellä.

Edit: Täältä moinen löytyy:
          http://www.crema.fi/fi/products/unkn...oon-round.html
          Ei jaksaisi kuitenkaan tilata. Jos jollain tietoa kauppa joka noita pk-seudulla myy, niin tieto otetaan ilolla vastaan.

Ja patriootille tälläinen:
          http://www.hopeatukku.fi/suomileijon..._90101003.html
          Viimeksi muokannut Ilkka L; 29.12.2010, 10:24.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
            Kahvinkeittoa läheisesti sivuava kysymys:

Mistä voi ostaa teräksestä tehdyn kahvimitan. Siis sen mitan millä kaffetta lapioidaan kahvipussista. Marketeissa nähnyt vaan noita muovisia mittoja. Pitääkö asioida kokkipuodissa vai mistä niitä oikein saa?

Alkaa ottaa pattiin, kun meillä on sellaisia muovisia mittalusikan nysiä ja normimiehen kännyllä ei mahdu kaivamaan viimeistä kolmasosaa kahvipurkin uumenista noin lyhyellä lusikalla.

Rasittavaa, kun pitää ottaa kahvipussi ensin pois Haloslaatikosta jotta homma onnistuu tommosella lusikan nysällä. Nyt hankitaan jostain pomminkestävä pitkävartinen (10-15cm) teräsmittalusikka, josta voi sitten perikunta aikanaan riidellä.

Edit: Täältä moinen löytyy:
            http://www.crema.fi/fi/products/unkn...oon-round.html
            Ei jaksaisi kuitenkaan tilata. Jos jollain tietoa kauppa jok anoita pk-seudulla myy, niin tieto otetaan ilolla vastaan.

Ja patriootille tälläinen:
            http://www.hopeatukku.fi/suomileijon..._90101003.html
            Chez Mariuksellakin on:
            http://kauppa.chezmarius.fi/naytatuo...oteTunniste=85

Löytyy siis ihan ytimestä liike: http://www.chezmarius.fi/yhteystiedot/
            Viimeksi muokannut Otto.; 29.12.2010, 10:21. Perustelu: Sijaintitiedot kohdilleen.

Comment

Kaffepavut kun säilöö pakkasessa niin säilyy pidempään.
              Viimeksi muokannut Juuso R; 29.12.2010, 15:37. Perustelu: Kirotus vihe

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja Juuso R Näytä viesti
                Kaffepavut kun säilöö pakkasessa niin säilyy pidempään.
                [lainaus]
                Tuosta asiasta on ollut olemassa erilaisia käsityksiä. Esim miten kahvin rasvat käyttäytyvät pakastettaessa.

Nyrkkisääntönä voi tietysti pitää että kyllä se kuukauden pakastus on parempi kuin pöydällä säilyttäminen.
                Helsingissä/Turussa/Tampereella/Lohjalla asuessa ei mun mielestä ole tarvetta pakastamiseen sillä voit ostaa ihan minkä kokoisia annoksi papuja.
                Netistä tilatessa (esim. Hasbean)250g on aika yleinen koko. Joka pienessäkin käytössä menee riittävän haipakkaa.
                Jos yksi käyttöannos on noin 15g niin tollasesta pussista irtoaa siis 16 uuttokertaa. Se menee sitte about viikossa jos parit sumpit tekee päivässä.

Jos ja kun meinaa pakastaa tulisi kahvin olla tuoretta. Siis aivan heti just nyt paahdettua ja sitten ilmatiiviisti pakattuna pakastaa niin kylmässä läpötilassa mitä pakastimestaan irti saa.
                Papuja ei tietty sitten ihan heti pakastamisen jälkeen voi käyttää vaan ne pitää antaa olla huoneenlämmössä päivän ajan jotta palautuvat taasen sopivan lämpöisiksi.
                Muuten paupujen rasvat on hyytyneet ja kosteus kiteinä. Lisäksi kondensaatiokosteutta syntyy ja uuttolämpötilat putoaa jne.
                Hapeton, pimeä, kuiva olisi parasta papujen säilymiselle ja estää rasvojen härskiintymistä sekä hiilidioksidin poistumista pavuista ynnä muuta kivaa.
                Tietty tässä mennään jo sellaiselle tasolle että kannattaako tehdä jos ei muu kahvin käsittelykään ole suht priimaa.
                Tarkoitan koneita, myllyjä sekä itte kahvin valmistusta.
                Jos pakastaa niin laittaa pieniin eriin. Näin saa pois lämpötilavaihtelut sekä hapettumisen kun ottaa sen yhden pussin kerrallaa esim 125g papuja käyttöön.

Loppuun yritän liittää Hasbeanin omistajan videon aiheesta.
                http://vimeo.com/2120021

[/lainaus]

Kaveri opasti mua noin, kun kyselin tuosta papujen pakastamisesta taannoin.
                Viimeksi muokannut Otto.; 29.12.2010, 17:23. Perustelu: Lainaukset ja lähdeviittaus.

Comment

Kerpele! Kai se on noi purutkin otettava pois jääkaapista.. =)

Comment

Hyvinhän se kahvi harrastus alkoi. Myllyn terä ei pyöri, liekkö jumissa vai mikä vikana.
                    Ei ois pitänyt ostaa halvinta mahdollista mitä tuolta kaupasta löytyi, sekin maksoi melkeen 200€.

Comment

Mokkamasteri täälläkin on toiminut jo yli 10 vuotta eikä loppua näy. Jos ressoa tykkää keitellä, niin halvin kunnollinen keitin taitaa edeelln olla Rancilio silvia

http://www.espressocoffeeshop.com/st...io_silvia.html

On jytyä tekoa. 150 eurolla saa tuon kaveriksi Demokan mini moka myllyn, joka sekin on aika oiva laite. Järeää tekoa sekin ja karkeuden saa säädettyä portaattomasti.

Comment

Tekeekö noilla 20 euron mutteripannuilla mitään? Tekis mieli ostaa kokeiltavaks.

Comment

Muttereita käytössä kotona kolme: Bialettin Venus, Moca Express sekä "noname" pieni 3 kupin pannu. Näillä täräytetään mokat kotona, suodatinkonetta ei kotona ole ollut enää vuosiin. Suodatinkahvia tulee juotua lähinnä pakon edestä vain töissä.

Pieni makuero noiden kolmen eri mutterin välillä tehdyllä kahvilla on, mutta omaan suuhun mutterilla tehty kahvi on aina parempaa kuin suodattimella tiputeltu. Mutterin merkistä ja mallista riippumatta siis.

Comment

Onkos porukalla kokemuksia bialettin mukka expressistä? Sillä pitäis syntyä vissiin valmista cappucinoa hellan levyllä. Mulla on semmonen perverssi harrastus, että keräilen noita bialetin muttereita. Yleensä oon ostellut ulkomaanreissuilta muistoksi niitä. Tommonen mukka express jäi viimeksi kauppaan ja vähän harmittaa kun en ostanut.

http://www.bialettishop.com/MukkaMain.htm

Semmonen jännä homma on mulla jarruttanut tota ressoharrastusta, että sen juominen ei vaikuta mulla mitenkään tavallisen suodatinkahvin himoon. Ei se aamu vaan lähde ressolla tai lattella käyntiin. Sitten tulee juotua ihan liikaa kahvia kun se 4-5 kuppia on aamuisin saatava sanomalehden kanssa ja ressot sitten pitkin päivää muun sumpin päälle.... Mä vaan tykkään ihan tavallisesta resitentistä mokka masterilla keitettynä. Jacobsitkin on kyllä hyviä.

Comment

Tässä harrastaja, jolle espresso-kahviautomaatin säätäminen ja varustelu on mennyt melko pitkälle.

http://www.youtube.com/watch?v=AKVs3yWZYs4

Lopputulos:

Täällä käytössä Bialetti induktio mutteri -"automaatti"
                              Viimeksi muokannut Tommy200rs; 6.1.2011, 11:19.

Comment

Kotona kolmas Moccamasterin kahvinkeitin, nyt toinen peräkkäin, olen välillä kokeillut muita hintapoliittisista syistä, mutta se oli suoraan sanoen tyhmää.
                                Enää en muihin "härpättimiin" sorru, kyllä Moccamasterissa kuitenkin hinta ja laatu/kestoikä kohtaa, varsinkin kun aina joskus "ajaa siitä jonkun puhdistusliuoksen läpi".
                                Etikkavesi toimii, samoin sitruunahappo liuos aika kivasti.

Asiaa voisi varmaan parantaa vieläkin käyttämällä jotain erillistä kannua veden lisäämiseksi keittimeen
                                jostain syystä vaan tulee orjallisesti käytettyä sitä keittimen kannua myöskin veden lisäämiseen.

Comment

Tälläiselle poikamiehelle sopii loistavasti Krupsin 8240 -kahviautomaatti. (+1kpl varalla).

Ei kannata juuri tavallisella keittimellä itselleen yhtä kuppia keitellä.
                                  Kaveritkin oppinut hyvin heti kylään tullessaan painamaan nappia koneesta.

Isommalle porukalle sitten peruskeitin.

Duunissa sitten keitellään Vendorilla.
                                  Viimeksi muokannut Merza; 7.1.2011, 08:28. Perustelu: duuni:

Comment

Kai se vanha kunnon moccis on noissa keittimissä asiaa, äitimuori kovin innokas kahvinkeittäjä --> http://www.kokkiman.com/shop/juomata...itin,%20deluxe ylihintainen minun makuun omaan perus masteriin verrattuna, mutta täytyy sanoa että maistuu!

Comment

Tänään tuli kahvimylly takaisin korjauksesta ja pitihän heti sitä kokeilla ja keittää vasta jauhetuista kahvit. Herkullistahan se oli. Kehuja täytyy antaa cafetorian paahtimosta, asiakaspalvelu pelas moitteettomasti ja olivat pistäneet mukaan panamalaista ja kenialaista kahvipapuja.

Comment

Meikäläinen sai 30 v. lahjaksi veivimyllyn ja joululahjaksi puoli kiloa joitain marketista löytyneitä papuja. Eihän ne Pellinin espressopavut mitään ihmeellisiä olleet, mutta jauhettua tuli. Seuraava erä oli Obamaa, muttei tuokaan nyt säväyttänyt ole. Mielestäni edelleen parasta kotipolttoista on tarjonnut vasta avattu Brazil. Se vaan tahtoo väljentyä kohtuu nopeasti ja nyt sitä onkin tullut huomattua, miksi noita papuja jauhetaan itse.

Seuraavaksi otetaan vastaan vinkkejä paikoista, josta kannattaa tilata valmiksi paahdettuja papuja. Yhden hepun kanssa aiheesta nopeasti ohimennen tuli poristua ja tasalaatuisuudessa on ilmeisesti eroja paikkojen välissä. Mainitsipa tuo jonkin hyvän helsinkiläisen paikankin, mutta arvatkaa muistanko sitä enää..

Comment

Tuolta itse tilannut ja jatkossakin meinasin tilata sen verran hyvää palvelu on ollut. http://www.cafetoria.fi/
                                          Tai sitten aikanaan ulkomailta.

Comment

http://www.latorre.fi/
                                            http://www.hasbean.co.uk/
                                            http://www.kaffecentralen.com/

Noilla varmaan pääsee alkuun. Torre ja Centralen on stadissa, Hasbean brittiputiikki. Ihan satavarma en ole, toimittavatko Torre ja Centralen papuja, mutta kahvilasta saa ainakin ostaa mukaan paahdettuja papuja.

Kotkastahan ei aja kuin tunteroisen Porvooseen, joten jos et Arto ole jo käynyt, niin:

http://www.porvoonpaahtimo.fi/

Comment

Tuolta Hasbeanista olen omat pavut tilannut, laaja valikoima ja nopea toimitus.

Comment

Kai tämä kahviläpinän puolelle vielä mahtuu?

Välillä on päiviä, jolloin ottaisin aamukahvin mielelläni mukaan ja hörppäisin kahvit vasta matkalla. Termospullo on liian iso ja hankala kuljettaa (eikä siitä voi juoda suoraan), joten olen yrittänyt etsiä toimivaa termosmukia.

Airamin termosmuki minulta jo löytyy, mutta minusta se ei ole kovin kätevä: kannen joutuu avaamaan kahdella kädellä, lisäksi se falskaa jos muki menee vahingossa väärään asentoon. Ehkäpä juuri kokonaan irrotettavan kannen vuoksi muki ei tunnu pitävän kahvia lämpimänä mainittavasti pitempään kuin normaali muki. Huonoksi puoleksi lukisin myös sen, että kuppia ei saa pestä astianpesukoneessa.

Mikä termosmuki pitäisi kahvin lämpimänä edes hieman tavallista mukia pidempään, olisi käytännöllinen kuljettaa mukana ja astianpesukoneessa pestävä? Tällaista olen vähän katsellut, onko jollakin kokemusta? Tuokaan ei tosin kauhean kauaa taida pitää kahvia lämpimänä..

Comment

Mä taidan ostaa tän:
                                                  http://varusteet.fi/primus-commutermug-termosmuki.html

Ainakin vaikutti asialliselta, kun partiovarusteessa tuollaista käpistelin. Partiovarusteessa +30e Ebayssä vitosen

http://cgi.ebay.de/New-Primus-Plasti...item3a60bbe518

Taidanpa taas tilata ulkomailta. Vähän niin kuin Fivefingers tossut. Partiovarusteessa 120e, Ebaystä 50e kotiin toimitettuna.

Comment

Ei kauheasti muista muikeista ole kokomusta mutta itselläni on ABC:n "termos"muki. Toimii suhkot hyvin, pitää kahvin 1h juotavana ja pystyy käyttämään yhdellä kädellä.

Comment

Tuollaisesta ABC:n kupista ajatus oikeastaan lähtikin. Ihmeen hyvin toimii, jos kuitenkin tunnin jaksaa pitää kahvin juomakelpoisena. Ihan muoviahan itse muki taisi olla?

Primuskin vaikuttaa pätevältä. Vissiin tuostakin Suomi-mallit valmistetaan eri linjastolla, jos hinta on kuusinkertainen ebay-Primukseen verrattuna... Ebay-ostaminen tosin on mulle vielä toistaiseksi vierasta, mutta tuon hintaisella tavaralla ehkä kehtaisi harjoitella.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja WezH Näytä viesti
                                                        Ei kauheasti muista muikeista ole kokomusta mutta itselläni on ABC:n "termos"muki. Toimii suhkot hyvin, pitää kahvin 1h juotavana ja pystyy käyttämään yhdellä kädellä.
                                                        Mulla sama ja siinä kulkee aamukahvit kätevästi. B6:n mukitelineeseen istuu aika hyvin. Konepesua en oo kertaakaan kokeillu joten siitä ei osaa sanoa mutta hyvin on asiansa ajanut.

Comment

Mulla on samanmoinen ja jotenkin se meinaa aina uittaa kahvit paidalle. Se ilmeisesti falskaa sen kannen kierreosan ja itse astian välistä.

Comment

Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                                                            Mulla on samanmoinen ja jotenkin se meinaa aina uittaa kahvit paidalle. Se ilmeisesti falskaa sen kannen kierreosan ja itse astian välistä.
                                                            Niin tekee jossei kierrä kantta tarpeeks tiukalle :) niinku oikeesti tiukalle :)

Comment

Siis se kuuluisa viimeinen puolikierrosta ;-)

Comment

Working...
                                                              X