Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Esim Turnigy Accucel on ihan hyvä peruslaturi pienemmille akuille; max 6A latausvirta rajoittaa järeämpää käyttöä. Tietsikan poweri on hyvä virtalähde tuolle.
Jasso: on ne lipot aika tarkkoja. Siinä vaiheessa kun tehot havaittavasti hiipuvat, on yleensä purettu jo liikaa akun kestoiän kannalta. Jos on sellainen laturi (kuten edellä mainittu) josta näkee ladatut mAh:t, niin voi kokeilemalla hakea sopivan lentoajan, ja lennätellä sitten timerin kanssa. Lipot kuulemma kestää pidempään, jos niistä purkaa max 80-85% nimelliskapasiteetista.
Ari: Cut-offin voi laittaa myös säätimen jälkeen, niin että servoille jää virtaa :). Toki jonkinlaiset liito-ominaisuudet on hyvä olla.
Nykyisissä nopareissa, mikäli mainittu sopivan lipoille, on toki ko. akkutyypille tehty cut-off. Ja nykynopareissahan cut-off ei ole kaikki tehot heti pois, vaan selkeästi laskee tehoja mutta niin että on mahdollisuudet tehdä laskukin vielä.
50e lelussa ei ehkä ole niin väliä jos se akkukin kuluu normaalia nopeammin, 1-kennoinen akkukaan ei voi paljon maksaa. Ainahan voi laittaa lähettimestä ajanoton päälle ja lennättää sellaisen ajan ettei jännite ehdi ikinä laskea liikaa. Aivan kuten polttomoottorivehkeissä on hyvä jättää vähän fuilia laskeutumiseen eikä tankissa yleensä ole mittaria :).
Juu, tuohon leluun ei rahaa laiteta :) Muutamalla dollarilla saa noita akkuja, joten siten ei väliä. Meinasin vaan, että menevätkö kerrasta zippi tai jopa kärvistyvät. Kestoiän väheneminen nyt ei haittaa.
Traxxas Stampade 4x4 VXL tuli postista, ennestään löytyy toi e-revo 1/16 ja aika kivasti tota maavaraa on tossa stampadessa. Pääsee ajelee melkein missä vain.
Multa vois löytyä pari Kyoshon Pure Ten Alphaa ajohalukkaille ostettavaksi.
Mukavia kurvailla varsinkin kun on isommat moottorit molemmissa ja viriputket.
Toisessa vielä on 2-nopeuksinen laatikkokin jolloin pääseen sellaisiin nopeuksiin ettei ajo-ominaisuuksista oo tietoakaan.
Mitähän tuollainen draganflyer kustantaa? En äkkiseltään löytänyt hintaa tuolta sivulta. Ei meinaa honey bee:llä ilmakuvaus onnistua kun lento on aika hataran puoleista, pitäisi hommata joku vakaampi laite tuohon hommaan.
Onhan noiden kanssa tullut itsekin puljattua jo vähäsen yli parikymmentä vuotta. On ollut autoja, veneitä, lennokeita, helikoptereita ja täytyy tunnustaa että joku robottikin on joskus tullut kokaistua..
On sitä tästäkin harrastuksesta joskus koitettu tehdä työtäkin ja joku saattaa naaman niistä jutuistakin muistaa, sen jälkeen onkin tuo harrastus ollut vähemmällä. Joka päivä kun näiden kanssa puljaa niin väkisinkin kyllästyy, nyt kuitenkin tuo taka-alalla vain pienellä osakkuudella sitä muistellaan.
Tällähetkellä varastossa on noin parikymmentä lentokuntoista härveliä ja sitten noin kymmenkunta pienellä fiksillä laitettavia. Pari todella keskeneräistä projektiakin tietty löytyy.
Löytyy muutama RC-auto:
- Thunder Tiger Black Hurricane Buggy vm.1983 polttis, Fuji 3,5ccm koneella. Kerran on tullut tällä ajeltua joskus 80-luvun puolivälissä
- Kyosho Ultima vm. 1988 ajokunnossa ja vähän viritelty
- Kyosho Ultima vm. 2000 vakio ja ajokunnossa
Ylipäätään näistä voisi sanoa, että mitä uudempi auto, sen muovisempi.
En haulla suoraan löytänyt tämmöistä aihetta.
Tulipa ostettua skyartec belt 250 (rautamalli) rc-kopteri serkun pojalle lahjaksi:) Ehkä vähän innostuttiin. Eihän sitä mitään aivan leikkikaluja enää 12-vuotiaalle.
On ohjelmoitava 7-kanavainen sky-703 -ohjain , varalavat yms.
En vain meinaa saada ohjainta liitettyä tietokoneeseen. Eilen vielä onnistu, mutta haluttais vielä hienosäätää ja simulaattori asentaa opettelua varten. Olis päivä aikaa ennen kuin lahja pitäs luovuttaa ja opettaa käyttämään:) Itsekään en ole vielä siis kopteria käynnistänyt. Ei siis mikään kiire. Niin ja itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta näistä vehkeistä.
Eli vinkkejä ja ohjeita otetaan vastaan.
Tässä kun on tämän kans näplänny niin pikkuista kopterilämpöä on ehkä havaittavissa. Eli saattaa allekirjoittaneeltakin kohta löytyä jonkinmoinen kopteri.
Kyllä rc-koptereidenkin kans saa ajan kulumaan. Varaosia tosin kannattaa olla varastossa vähintäänkin yksi jokaista osaa. Koptereita kun on vain kahta lajia; torpattuja ja niitä jotka tulevat torppaamaan.
Oma kalusto:
RX:
* Belt-cp V2
* Lama V3
* HK-190
TX:
* FlySky TH-9X
Ehdottomasti kannattaa käyttää simulaattoria huolella. Muistelisin, että itse lentelin simulla ~20h ennen kuin edes koskin oikeeseen kopteriin. Silti se meinas lähtee lapasesta heti ja lähtikin myöhemmin.
Niin ja kopteriharrastus kyllä lähtee lapasesta tosi helpolla. Mä aloittelin 450 kokosilla ja siitä sitten hieman kokoa tuli kasvatettua. Kopterit.net on aika hyvä paikka käydä ihmettelemässä
Komppaan tuota että lähtee lapasesta!
Nimimerkillä:
Jenkkituliaisena tuli tuotua kun niin halvalla sain (kärpänen puraisi tässä vaiheessa) Syma S107
Sitten tuli hankittua Align T-rex 500 ESP Nykyinen projekti onkin valjastettu puhtaasti kuvauskäyttöön. Ei vielä valmis, mutta kesällä tarkoitus saada ensimmäiset kuvat taivaalta.
Ohjaimena Spektrum DX8
Do dii. Tulipa torpattua tuo kopteriki. Pääakseli poikki vai mikä sen nimi onkaan. No ei kallis jenkkisivustoilla 3,7$. Jos nuita 5-10 tilais. Pääteltiin isän kans että menee aina samasta kohdin poikki. 3 millin akseli johon on porattu millin reikä kiinnitystä varten.
Kopterin mukana tuli semmoset haaraputket jalasten alle ja pingispallot, oli erittäin hyvät opetellessa. Sain jo kopterin pysymään ilmassaki jonku aikaa. Oli vain peräroottorin säätö liian nopealla, ku ei meinannu saada pysymään suorassa.
Voisko joku valistuneempi sitte kertoa tarkalleen ottaen mihin vaikuttaa cpcurve+ ja cpcurve- sekä thcurve+ ja thcurve-?
Nyt jätin kopterin serkulle odottamaan osia. Osien saamisen jälkeen kasaan ja opetttelua, että pystyy antamaan lahjan eteenpäin:) Pieni kuume kyllä nousi itselle ja olen katsonut verkkokaupasta tämmöstä opetteluun. Tekeekö mitään?
Do dii. Tulipa torpattua tuo kopteriki. Pääakseli poikki vai mikä sen nimi onkaan. No ei kallis jenkkisivustoilla 3,7$. Jos nuita 5-10 tilais. Pääteltiin isän kans että menee aina samasta kohdin poikki. 3 millin akseli johon on porattu millin reikä kiinnitystä varten.
Kopterin mukana tuli semmoset haaraputket jalasten alle ja pingispallot, oli erittäin hyvät opetellessa. Sain jo kopterin pysymään ilmassaki jonku aikaa. Oli vain peräroottorin säätö liian nopealla, ku ei meinannu saada pysymään suorassa.
Voisko joku valistuneempi sitte kertoa tarkalleen ottaen mihin vaikuttaa cpcurve+ ja cpcurve- sekä thcurve+ ja thcurve-?
Nyt jätin kopterin serkulle odottamaan osia. Osien saamisen jälkeen kasaan ja opetttelua, että pystyy antamaan lahjan eteenpäin:) Pieni kuume kyllä nousi itselle ja olen katsonut verkkokaupasta tämmöstä opetteluun. Tekeekö mitään?
Ei tee. Kyllä tuolla viikon lentelee ja sitten se käykin tylsäksi. Osta tuo e-flite mitä jesi myy. On opettelemista jopa vuosiksi eteenpäin.
Alku saattaa tuntua hankalalle mutta sitkeällä opettelulla siitä selviää :)
Edit:
Vielä kun tinkaset muutaman kympin hinnasta pois ;)
Mikä olisi ensikertalaiselle hyvä RC sähkökopteri, joka olisi kuitenkin sellainen, että ei tarvitse heti alkaa päivittämään ns. parempaan. Kopteri saisi olla myös jokseenki vakaa lennettävä, koska tarkoitus olisi jossain vaiheessa mountata contour kamera siihen kiinni ja tehdä jotain kuvauksia, mutta se olisi sitten joskus, kun on opetellut lentämään..
Mikä olisi ensikertalaiselle hyvä RC sähkökopteri, joka olisi kuitenkin sellainen, että ei tarvitse heti alkaa päivittämään ns. parempaan. Kopteri saisi olla myös jokseenki vakaa lennettävä, koska tarkoitus olisi jossain vaiheessa mountata contour kamera siihen kiinni ja tehdä jotain kuvauksia, mutta se olisi sitten joskus, kun on opetellut lentämään..
Menee vähän vaikeaksi, mutta sinänsä toki mahdollinen yhdistelmä koska kuvaukseen ja harjoitteluun tarvitaan vakaa kopteri. Kuten ketjussa aiemmin todettu, kannattaa ainakin alkuun treenata simulaattorilla niin välttyy pahimmilta vaurioilta. Lisäksi voi harjoitella sisätiloissa laadukkaalla coax- tai fixed pitch-kopterilla. Esim. nuo Bladen bnf-mallit ovat fiksuja, kun voi käyttää samaa ohjainta varsinaisen kopterin kanssa. Varmaan joku 450-sarjalainen voisi olla kätevä kuvaushommiin?
Comment