Palataan vähän mopojuttuihin. Tämmönen tuli vaihdossa :) Pitäisköhän tuo museoida?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Keskustelua mopoista
Collapse
X
-
itelläki hyviä muistoja 5v tomoksesta. kellarissa usempana iltana pyttyä viilasin ja kokeilin eritavalla viilattuja mäntiä. mielestäni kova suoritus ku nuilla sain kulkemaan yli 70. tietenki omalla 11millisellä bingillä ja säätösuuttimella.
myöhemmin piti sitte kokeilla rajoja ja laitta jonku ihme merkin tekemä 65 pytty johon piti olla ikkuna mäntä. imu aukossa ois ollu varaa yli 26 kaasarille mutta piti tyytyä 16milliseen.
sillä mentiin taajama alueen ulkopuolella autojen perässä mutta lopussaan hauskuun loppu kun ketjut pomppas pois 50 nopeudessa ja kone jäi käyntiin mutta laatikko lopetti pyörimästä.
5vaihteen ratas meni 2 osaan ja lohkot väänty ettei laatikosta sanu toimivaa enää niistä kuorista :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja _jones_PV on tälläkin hetkellä mökkimopona 80cc Malossi + 20mm Mikuni-varustuksessa, mökiltä löytyy myös papalta saamani City-Tuna.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja mikaks Näytä viestiPalataan vähän mopojuttuihin. Tämmönen tuli vaihdossa :) Pitäisköhän tuo museoida?
http://img17.imageshack.us/img17/5766/mopo004.jpg
Kasasin pihamopoksi, mutta eipä tuolla ole tullut ajettua.
Comment
-
Pisteosia uupuu, mutta melko lähelle saman näköisessä kunnossa. Toki se pitäisi maalata kokonaan uudelleen, kun osa osista on pohjamaalissa, eikä pintamaalikaan kovin laadukkaalta vaikuta. Tosin eihän se uutenakaan ole kovin laadukkaassa maalissa ollut.
Kone ilmeisesti on hyvässä kunnossa, kun vaikutti remontoidulta ja olipa oikein kiillotettukin. Ja kyllä se ajossakin tuntui ihan iskussa olevan.
Renkaat on vain tällä hetkellä Tunturista. Soliferin vanteet on kyllä tallessa.
Ihmeen arvokkaita nuokin sitten on.
Comment
-
-
Haettiin suvun mökin romahtaneesta talousrakennuksesta tällainen "kesärojekti".
Kyseessä on ilmeisesti Helkama Major S vuosimallia 1969. Moottori on Sachsin valmistama, 1.5-hevosvoimainen voimanpesä. Kone tosin tuntuu olevan aika nasevasti jumissa, mutta tarkoitus olisi kunnostaa mopo ajokuntoon iltapuhteina. Moottorin lisäksi mopo vaatii kaikenlaista muutakin puuhastelua, mutta puhkiruostunutta takalokasuojaa lukuunottamatta kaikki alkuperäiset osat ovat todennäköisesti käyttökelpoisia.
Aloitettiin purkaminen saman tien ja tällä hetkellä moottori on irrotettu tarkempaa diagnoosia varten. Osien saatavuus tähän malliin ei ilmeisesti ole aivan parhaasta päästä, mutta täytyy toivoa, että jostain onnistutaan niitä haalimaan.
Comment
-
Märkäkytkinlevyille tehtyä voimansiirtoöljyä, usein vain pienin myytävä kannu on 200litraa... MP moottoriöljy ajaa saman asian, ne on kehitetty märkäkytkimille. Älä laita mitään öljyä mikä on tarkoitettu auton moottoreihin, niissä on lisäaineita mitkä tekevät kytkimestä luistavamman.
Automaattiöljyjä on niin monen laisia, jotkut sopii jotkut ei.
Comment
-
tätä lukiessa ja muutenkin ääneen sanooneena totean vieläkin että se pv olis pitäny säilyttää eikä myydä pilkkahinnalla kun se nuoruudessa alkoi ottaa päähän. Oli se vaan hieno laite
kyseisestä vehkeestä alkoi kiinnostus moottoreihin
Comment
-
Osien saatavuus tähän malliin ei ilmeisesti ole aivan parhaasta päästä, mutta täytyy toivoa, että jostain onnistutaan niitä haalimaan.
Kuvasta ei tosin näy, että onko kannessa puolipuristinta, mikä tekis siitä pikkuisen harvinaisemman.
Kyseistä moottoriahan oli aika monessa menopelissä tarjolla noihin aikoihin.
"Pienellä" puunauksella tuosta saa aivan loistavan "kesäajopelihuiman";).
Loistolöytö!
Comment
-
Koko komeus, siis moottori, ilman polkimia ja muita muovi/kumiosia löpöpaljuun viikoks, niin alakaa osat irtoilemaan herkemmin.
Kolmella pultilla eikötuokin ole rungossa kiinni, muistaakseni.
Liotuksen jälkeen atomeiks ja kasaan, tarvittavien uusien osien kanssa. Muistaakseni sieltä kytkinpuolelta ne neulalaakerit vaatii tuhtia vaseliinia, jotta saa kopan paikoilleen. itse laitoin kerran erikeeperillä, kun aina joku neulalaakeri muljahteli. kyllä se öljy sitten sen vesiohenteisen liiman liuotti pois;)).
Sylinterille ja kopalle ulkoapäin soodapuhallus ja avot.Viimeksi muokannut kapaz; 30.6.2013, 09:45.
Comment
-
Jotain pientä täälläkin Tunturi Tiger. Kun olin 15 ja ostin sen 700markalla, nykyään hinnat taitaa olla eri. Aloin läpikäymään tuota, kun jäi suoraan ajosta seisomaan.
Horch: motonetista saa Motulin 10w30 öljyä, joka on juurikin märkälevykytkimelle tarkoitettua. Maksoi jotain 13e litran purkki.
Comment
-
-
Comment
-
-
Hienoa sitten, viitsitkö vielä tarkentaa vähän? Sarkasmi sikseen, delvaccia on miljardi eri laatua, vähän kuin sanoisi että märkäkytkimeen sopii öljy. Purkista kun katsoo että se on tehty märkäkytkimille, niin asia on bueno. Mutta mikään moottoriin tarkoitettu delvacci ei sovi vaihdelaatikkoon.
Comment
-
No juu, jouduin ostamaan uuden putken ku originaali oli niin tukossa että ei jaksanu vetää, myivät sitten "tarvike"putken puhumatta siitä että sillä tulee myös tehoa. Naama oli yhtä hymyä silloin 15vuotiaana, kun ekan kerran väänsi kunnolla kaasua uudella putkella;D
Comment
-
-
Hittovie, mulla on jossain komeroitten kätköksissä single, jonka edesmennyt teksti/laulajasankari Juice on tehnyt.
Tilattu aikoinaan häneltä Tunturi mopojen tai oisko ollu just tunturi Tigerin myynninedistämiseksi.
Meni jotenkin näin: Kun Tunturi alla se kiihtyy, sen kyydissä kyllä viihtyy..., muista enää edes säveltä, mutta iskevä oli.
Muistaako kukaan? ( meen penkomaan kaappeja;))
edittiä: löytyihän se ja tuossa vielä lainausta netistä:
Ei Tunturi markkinoinnissaan pelkästään painotuotteihin ole luottanut. Vuonna 1976 Juice Leskinen valjastettiin markkinoimaan Tunturia 7 tuuman singlellä. A-puolelle tuli Vauhtikone ja B-puolelle vanhempi kappale Jyrkiboy (Love Records TUNT 1).
Kyseessä kuitenkin Tunturi Sport eikä Tiger;)).Viimeksi muokannut kapaz; 6.7.2013, 15:18.
Comment
Comment