Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keskustelua mopoista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Keskustelua mopoista

    Ostin tuos -94 Tunturi Cityn ku halavalla sai ja ajattelin panna kuntoon, kilpiin ja myyntiin. Siinähän ei erillistä imuaukkoa oo vaan bensa menee suoraa läppien kautta kampikammioon. Onko nuohi läppien rajoittimeen jotain nyrkkisääntöä mihinkä ne pitäs taittaa? Ja onko kampikammios niin kova alipaine että läpät kohtaa aina rajottajan vaikka ne olis väännetty aiva auki asti?

    #2
    Noissa taitaa olla ne läpät mallia peltiset vulkanoidulla kumitiivisteellä? Eli ei välttämättä maailman taipuisammat.

    Comment


      #3
      Ite väänsin nuorena poikana ne läppien rajoittimet aina niin auki kun sai, ja hyvin toimi.

      Comment


        #4
        Läpät on jotain muovia ilman mitää sen kummempaa tiivistystä. Ku eipä tuos mitää säädettävää oo kaasariskaa muuta ku tyhjäkäynti. Luistiskaa ei neulaa oo. Harvinaisen halpa ja etten sanos paska tuo morinin moottori. Puch sentäs pelas.

        http://i288.photobucket.com/albums/l...alokuva006.jpg

        Comment


          #5
          Minarelli ei ollut kovin häävi myöskään.

          Comment


          • #6
            PV ftw!

            Ja niin.. eikos nuo lapat voisi askarrella jostain ohkasesta hiilikuitulevysta tai muusta kestavasta ja taipuisasta materiaalista? Herkkyytta sais lissaa.

            Comment


              #7
              Tulipa tuoki ny koettua että kakstahtiki käy ilman kipinää. Tuos kaasuttelin ja koitin saada ees jotenki käymään ja yhtäkkiä jäi huutaan ittekseen. No, aattelin et luisti takertu. Painoin sammutinta, ei mitää vaikutusta. Pihdiillä vedin tulpanhatun irti, ei vaikutusta. Puhelinta ei prkl ollu taskus et ois saanu ottaa filimiä. Hana kiinni, siinä se sitte huuti vajaa pari minuuttia ja ilmeisesti lämpöleikkas. Ja oli aika helevetin kuuma! Ihme kyllä mitää kummempia jälkiä ei pyttyhy jääny. Vitun paska.

              Minarellista on kans nuoruudesta kokemuksia eikä todellakaan hyviä. Ei ne käyny ikänä kunnolla. Suzuki on ehdottomasti ollu paras. Talvellaki koulusta lähties aina ens potkasusta käyntiin.

              Comment


                #8
                On kieltämättä käynyt joskus mielessä, että josko valjastaisi pentuaikojen innon, nykyisen aikuisikäisen budjetin sekä tietotaidon ja alkaisi tosimielellä virittää mopoa. Silloin viisitoistavuotisna sata markkaa oli suunnaton raha, nyt satku on ihan saavutettavissa oleva summa. Ja Mopo-Sport toimii käsittääkseni edelleen ja myy viritysosia "ei tieliikennekäyttöön..."

                Jälki voisi olla karmeaa.

                Comment


                • #9
                  On kyllä kieltämättä käynyt PV:stä aikamoisia visioita näin aikuisiällä. Ne vaan ei ole perhanat mitään halpoja.
                  En tiedä miten pitkä olin mopoiässä, ja vaikka iso en ole nytkään mutta jotenkin tuntuu vaan huvittavalta kuvitella itsensä painamassa +80km/h PV:n päällä.

                  Comment


                    #10
                    Morinihan tekee varsin asiallisia koneita, turha niitä on mollata. Cityä ei itsellä ollut, mutta Tiger Air Morinin koneella liikkui 80kmh pelkän tehoputken ja 16mm kaasuttimen asennuksella. Rattaat taisi olla vaihdettu jo ennestään. Nuo läpät ei moottorin varsinaiseen toimimattomuuteen minusta vaikuta dramaattisesti, kunhan pääsevät aukeamaan. Jotain muuta siinä koneessa sen sijaan on selvästi pielessä. Tuo kaksitahtisen käyminen itsekseen nakuttamalla ei ole sen sijaan ennenkuulumatonta.

                    e: niin ja PV:ssähän on varsin tilava ajoasento kun vertaa monkeyhyn. :)

                    Comment


                    • #11
                      Mulla kävi taannoin samoin ku Anssille, että ilman kipinää jäi S1-Suzuki huutamaan paikalleen. Oli siinä 15v kossilla ihmettelemistä! :)

                      On se mukava huomata, että täällä myös joku muukin on miettinyt pv:n uudelleen vireistämistä aikuisiällä.

                      Tosin tuskin enään olis päätä ajella +100km/h vauhteja pv:llä. melkoista harakiri touhua ettenkö sanoisi.

                      Comment


                        #12
                        PV:llä sain nuoruudes aiva kivat sakotki, 2000 mk. Moposta ei tullu ku 400mk mutta sitte vero päälle. Olis pitäny johki lautakuntaan tai vastaavaan kirjottaa kirje että miksi tein niin mut jäipä kirjottamatta. Tulee lähinnä kummeli mieleen "miksi teit nuon?!" :)

                        Sakot tietysti maksoin, minkäs teet, mutta ajelin kyllä senki jälkeen samalla vehkeellä. Kahteen kertaan se teki sen (oli siis 80cc) et mäntä painu kasaan ja jätti renkaan puristuksiin. Siinoli viiskympin oma kansi, tasalle laskettu. Ei kestäny normimäntä sellasia puristuksia. Sain onneks myytyä sit koko värkin eteenpäin.

                        Lähinnä just sen takia tuon Cityn ostinki et jotenki niitä mopon rassaamis aikoja (varmaan hyvä yhdys-sana-virhe :) ) on jääny kaipaamaan. Ja kaippa tuos muutaman kympin tienais ku sais kunnolla pelaamaan ja kilpiin.

                        Comment


                          #13
                          Mikä v*tun muutoskatsastus? :D

                          Comment


                            #14
                            Eikös sen voi niin perustella että kun mopo iässä painoi 50kg ja nyt sen 125kg, niin tarvii 2,5 kertaa enemmän tehoakin?

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja quattro Näytä viesti
                              ...On se mukava huomata, että täällä myös joku muukin on miettinyt pv:n uudelleen vireistämistä aikuisiällä...
                              Itse miettinyt juurikin päinvastaista. Ei tulis nykyään hypättyä moisen pelin sarviin. Mopoiässä taisi kaveripiirin paras viritys olla TM:n 125cc kone pv:n "pellin" alle. Talvella kulki kaksi päällä paremmin, mutta silti löi kuutosella tyhjää ratas. Olemattomat jarrut ja ilman pipoa, mutta lämmin oli istua kun 40+ hevosvoimaa hönki penkin alta lämpöä.. :D

                              Comment


                                #16
                                Mä toteutin mun mopo haaveen ja ostin kolme vuotta sitten uuden "liekkimopon". Se on sellainen kiinan kustomi, monkeyn kopiokoneella. Ensiksi se purettiin atomeiksi ja runko lähti pulverimaalaukseen. Seuraavaksi ruiskuttelin tankkiin ja lokasuojiin uuden värin ja laskin lokasuojat american chopper tyyliin renkaan tuntumaan. Takavalo ja kilpi siirtyi takalokarista taka swingiin ja motor powerista hain uuden kannen ISOILLA venttiileillä ja kireällä nokalla.

                                Vielä olisi tuplavaimentimet odottelemassa inspiraatioita. Voitte uskoa, että kylän miehet hieman tuijottaa, kun sillä päästää menemään. Ai niin ja ostin mä siihen jo pienen ahtimenkin, jonka ajattelin muutta remmivetoiseksi pienellä vaihteella. =)

                                Comment


                                  #17
                                  Mopoikä on kokoikä ;) Tallista löytyy myös Tunturi(tiger), toimii vain silloin kun haluaa, monasti jättänyt tielle, milloin minkäkin vian takia.. Aikoinaan mentiin kesät ja talvet, nyt odottaisi pientä entisöimistä tuo hirvitys... Ainut ongelma lienee tämän menopelin kestävyydessä se, että kun tehoja repii koneesta enemmän irti, alkaa paikat hajoilla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla on tuolla monkey, johon ensalkuun sitten laitettiin 85cc pyttyä ja isovenakantta ja kaasaria ja isoa alakauttasta putkea. Viimeseks sitten ostin siihen saksasta 120cc monsterengine-koneen, vielä isommilla venttiileillä jne. 26mm mikuni taitaa olla nyt kaasarina ja sama alakauttanen putki. Eilen kaivoin sen tallista ja päästelin pitkin pihaa menemään, melko raaka laite kun jarrut ja iskarit on ihan vakiot. Henkihän tuolla lähtis varmaan melko helposti, kulkee suunnilleen 100kmh.

                                    Comment


                                      #19
                                      Minulla loppui mopoiän haikailut siihen, kun aikuisiällä kokeilin huvikseni erästä mopoa. Olipahan niin veretseisauttava kokemus tuollainen kiikkerä ja surkeat ajo-ominaisuudet&jarrut omaava mopo, että aattelin olevan parempi, että pysyn myös jatkossa näistä erossa.

                                      Aikoinaan mopon virittely oli kylläkin varsin hauskaa ja opettavaista puuhaa. 5v Tomoksesta jäi hyvät muistot :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                        ...5v Tomoksesta jäi hyvät muistot :-)
                                        4V Tomoksesta ei jäänyt kuin ylimääräisiä osia aina kasa, kun sen laatikkoa joutui vähän väliä availemaan...
                                        Muistaakseni kolme kertaa samalla tankilla sai parhaimmillaan ottaa auki.

                                        Joku vuosi sitten ostin lihalaatikoihin pakatun 60-luvun Soliferin. Oli aloitettu entisöinti, mutta jäänyt kesken. Kone oli käyty läpi ja lohkot kiillotettu. Runko ja muut pellit ilmeisesti puhallettu ja osin jo pintavärissä.
                                        Ihan kiva oli Soliferia monen vuoden tauon jälkeen ropata. -Tietoisena siitä, että ei sillä tarvitse yrittää seuraavana päivänä minnekään. :)

                                        Kiinan-skootteria ropailin syksyllä. Täytyy sanoa, että Soliferin jälkeen tuntui jopa laadukkaalle vehkeelle.

                                        Comment


                                          #21
                                          4V Tomoksesta ei jäänyt kuin ylimääräisiä osia aina kasa, kun sen laatikkoa joutui vähän väliä availemaan...
                                          Muistaakseni kolme kertaa samalla tankilla sai parhaimmillaan ottaa auki.
                                          Tomoksen laatikko todellakin oli aika kirottu keksintö. Varsinkin se naurettava eturattaan lukitussysteemi siinä vetoakselissa, jonka ansiosta vetoakseleita sai vaihdella useammin kuin kalsareita. Oma Solifer oli myöskin alkujaan 4v peli, mutta tuostahan oli vain disabloitu vitonen poistamalla sen rattaan ja korvaamalla ne sellaisilla holkeilla. Onneksi vitosen rattaat löytyivät hovihankkijalta eli moposportista :-)

                                          Tosiasiassa Tomos oli oikea Jugoslavian lahja mopoilevalle kansalle ja itselläni oli oikeastaan sellainen viha-rakkaussuhde tuohon helvetinkoneeseen.

                                          Lieköhän Tomos ollut jokin Puchin kopio sylinterin/kannen/männän osalta, kun Tunturin osat sopivat siihen suoraan?

                                          Comment


                                          • #22
                                            En tiedä kopioinnista, mutta 4HV Tomos-perämoottorin sylinterin mäntineen olisi saanut Tunturiin sovitettua. Käyntiin sai ilman muokkailuja, mutta jotain siinä olisi pitänyt jyrsiä, että olisi saanut toimimaan kunnolla. Ihan mielenkiinnosta kokeilin. En alkanut sovittelemaan enempää, kun perämoottori oli ja on edelleen ihan toimiva peli.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                              5v Tomoksesta jäi hyvät muistot :-)
                                              Itsekkin tuollaisella Solifer 5speed tomoksella opetellut ajamaan. Oli kyllä loistopeli. Oli niin viritetty että kaasarinkurkkukin oli viilattu puhki asti :D

                                              Comment


                                              • #24
                                                4v Solifer Tomos palvelee vieläkin mökillä :) kovin kovaahan se ei kulje mutta kuitenkin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                                  PV:llä sain nuoruudes aiva kivat sakotki, 2000 mk. Moposta ei tullu ku 400mk mutta sitte vero päälle. Olis pitäny johki lautakuntaan tai vastaavaan kirjottaa kirje että miksi tein niin mut jäipä kirjottamatta. Tulee lähinnä kummeli mieleen "miksi teit nuon?!" :)
                                                  Minullekkin kävi aivan samalla tavalla aikanaan. Eikä jarrutanut menoa yhtään :)
                                                  PV on tälläkin hetkellä mökkimopona 80cc Malossi + 20mm Mikuni-varustuksessa, mökiltä löytyy myös papalta saamani City-Tuna.
                                                  Jospa nuo joskus entisöisi oikein kunnolla. Voisi sitten esitellä pojalle minkälaisilla hirveillä ilmansaastuttajilla sitä on aikanaan ajeltu :)

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Selvispä tuo vihdoinki. Ilmanputsarista puuttuu vissiin jonkin sortin ilmanrajottimet. Pienellä soveltamisella sain tehtyä aiva asialliset "rajottimet" ja mopo rupes käymään tyhjäkäyntiä. Remmi pitäs vain varmaan panna vaihtoon ku moottori huutaa kuolemaa mutta mittari näyttää 30 kmh :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      No olipas tehoja hyväilevä ratkaisu :) Isompaa suutintahan se olisi kaivannut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuossa lankomiehen kanssa laitettiin yks mökkipv "vähän" kulkemaan, niin että otti Venton mittariin sen 90kmh, eikä nyt istunu enää se 15kesänen narukäsi puikoissa! :)

                                                        Jos sitä viel ostais kaveriks jonkun krossarin, kun niin alko tuo "mopoilu" taas innostamaan! :)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Se ny on hyvä että edes käy :) Aiva sama mitä kulkee kunhan saa sen kilpiin ja myyntiin :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En lukenut kaikkia viestejä kuin pikaisesti, mutta miten ois PV:n tai Monkeyn turbotusprojekti?

                                                            http://www.youtube.com/watch?v=JqB1a...eature=related
                                                            Viimeksi muokannut uiop; 26.6.2009, 17:40.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X