Samanlainen ongelma on myös omassa kamasan pikkuräikässä, ja se on ehdasti mennyt rikki. Liian iso voima vääntäessä tuhosi (13 hylsyllä). Toinen vastaava ihan ok, vaikka paljon käytetty, mutten ole väkisin runnonut sitä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Työkalusarjat
Collapse
X
-
Joo, tokihan on mahdollista että se on ihan rehellisesti mennyt rikki. :) Se pikkuräikkä on niin siro, ettei varmaan ihan mahdottomia vääntelyitä kestä. Mutta toisaalta tykkään siitä juuri sen siron koon takia.
Comment
-
Tuli tuossa haettua yhteen kamasa sarjaan molemmat uudet räikät. Riitti kun oli antaa vanhat vaihdossa niin 2 päivän päästä sai jo hakea uuden tilalle.
Kuulosti vähän siltä että tuota vanhempaa mallia tullut aika paljon takuuseen ja meinasi kaveri tiskillä että tuota uudempaa ei ole tarvinut niin paljoa kierrättää.
Comment
-
Onko noille räikille jotain maksimimomenttia? Itsellä ei tulis edes mieleen käyttää mitään pitkää jatkovartta räikän jatkona minkään aukaisuun tai kiristämiseen. Semmosiin käytän ihan semmosta T-holkkia, tai miksi sitä nyt kutsutaan... Vai säälinkö ihan turhaan? En kyllä muista minkä merkkinen sarja mulla on, ei mikään kallis kuitenkaan.
Comment
-
Itseä hieman myös ihmetyttää tuo että räikkien kestoa haukutaan, jos eivät kestä jatkovarren kanssa vääntämistä. Itsellä ei tulis mieleenkään vääntää räikkää jatkovarren kanssa. Siihen tarkoitukseen tulee käytettyä joko t-kahvaa tai nivelkahvaa.
Kelloseppiäkö kaikki täällä on, kun työkaluja ei koskaan käytetä likaisissa olosuhteissa? (Toki kun puhutaan 1/2" räikistä, niin on pojilla myös isot kellot.) Esim. auton alustanosia laittaessa 99% varmuudella sekä asentaja, että työkalut saavat ainakin jonkiasteisen hiekka/tomu kuorutuksen työ kuluessa. Tuo 1% onkin sitten ne jotka tekevät töitä pelkästään uusien tai museossa olevien laitteiden kanssa hommia.
Omassa käytössä on pääasiallisesti halpoja "romuja", joilla on kyllä pärjännyt ihan hyvin. Aina välillä on joutunut räikkää putsaamaan. Toki joitain hylsyjä on hajonnut, mutta ne ovat aina antautuneet tietoisessa väärinkäytössä (esim. tavallista hylsyä käytetty pulttipyssyn kanssa).
Ja siis kyllähän noissa laadukkaammissa räikissä on yleensä paremmat mekanismit, jolloin käyttö on huomattavasti mukavampaa. Lisäksi ne ovat monesti myös rakenteellisesti "tiiviimpiä", jolloin lian pääsy koneistoon on vähäisempää. Kuitenkin harrastekäytössä pärjää edullisemmillakin ihan kohtuullisesti. Ja voihan sen työkalusarjassa omukana tulleen räikän sitten vaihtaa myöhemmin, jos laatu ei tyydytä.
Comment
-
En mä oo kyllä jatkovartta koskaan tarjonnut räikän perään. Vaativimmat kohteet olleet jotain alustan tukivarsien pultteja. Se nyt on vaan niin, että työkalut voidaan mitoittaa kestämään lähestulkoon mitä vain, tai sitten voidaan oikaista ja tehdä työkaluja, jotka hädintuskin kestävät käyttötarkoituksessaan tai sitten jotain siltä väliltä. Kokenin vehkeet menee tuohon siltä väliltä kategoriaan. Yks semmonenkin hylsysarja tuli ostettua tarjouksesta. Sitten on näitä 80 ja 70-luvun stahlwillejä, jotka sietävät väärinkäyttöäkin ihan uskomattoman paljon.
Kuinka moni rehellisesti myöntää avaavansa vaikka alustan pultit niin, että ensin otetaan se varsi jolla käännetään tiukin kohta auki ja sitten vaihdetaan räikkään? Jos räikän kesto vaatii tällaista taktiikkaa, se ei kuulu mun pakkiin. Käytössä on ollut monta räikkää, joilla voi suoraan aukoa pultit, jos ne lähtee auki ilman jatkovarttaa, päällä seisomista tai jotain muuta yhtä tyhmää. On mulla pitkä vääntövarsi sitten niitä juttuja varten, jolloin ei muu auta.
Comment
-
Itellä joku ~15v vanha merkitön 1/2" hylsysarja paikallisesta halpakaupasta ostettuna. Uskomattoman kestävä ollu ja räikkää varmasti väärinkäytetty monet kerrat. T-varsi kesti 3-4 kertaa AAN kuningaspultin kiristyksen parin metrin jatkovarrella, kunnes hylsyn pidin napsahti poikki. Hylsyjä on paukutettu paineilmapyssyllä ilman ongelmia. :)
Ostin autoon varalle Keskiseltä Michelinin 1/2" hylsysarjan ja vaikuttaa sekin kestävältä. Ainakin 19" pitkä hylsy on kestänyt paineilmamopon pyöränpultteja kirratessa.
Tuli mieleen vielä yks mainitsemisen arvoinen kalu. Eli tommonen 1/4" pikkuräikkä. Merkkiä en tiedä, mut on musta/punaisella muovilla pinnoitettu kauttaaltaan. Ei suostu hajoamaan sitten millään. Kaksin käsin välillä väännetty ja ihan varma ollu et pian napsahtaa, mut ei.Viimeksi muokannut Thuppu; 7.4.2015, 12:37.
Comment
-
Justiinsa tuossa purin yhden UrS6 kopan ja tosiaan sai käyttää voimaa, että sai kaikki pultit/mutterit auki (nivelet/puslat yms.) Ei tullut mieleenkään yrittää noita räikällä tai edes jatkovarren avulla vaan suosiolla järeämmät työkalut käyttöön (pääsee helpommalla). Räikät on/oli kyllä yltäpäätä hiekassa/tomussa yms. töhnässä tuon homman jälkeen eli perusteellinen huolto niillekin tuli tehtyä. Laatuvehkeet avaa nopeasti ja puhdistaa eli ei kovin iso homma ja taas pelittää.
Nuorempana kollina hajotin yhden räikän vääntämällä jatkovarren avulla ja taisi sitä tulla hakattuakin pajavasaralla ensin ennen kuin jaksoin hakea 2m putken avuksi. No räikkä antautui ja samalla lensin itsekin naamalleni tallin lattialle. Sattui "jonkin" verran ja siihen noiden väärinkäyttö sitten loppuikin.
Ostaa laadukkaita työkaluja ja käyttää niitä mihin ne on tarkoitettu ja välillä huoltaa. Siinä kai se resepti on noiden pitkään käyttöikään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiKuinka moni rehellisesti myöntää avaavansa vaikka alustan pultit niin, että ensin otetaan se varsi jolla käännetään tiukin kohta auki ja sitten vaihdetaan räikkään?
Omassa käytössä on kanssa joku Biltsun tai Motonetin 15 vuotta vanha satasen hylsysetti josta ei ole yhtään hylsyä haljennut ja räikät toimivat edelleen virheettömästi, ainoa hajonnut osa on irtokärkien pitämiseen tarkoitettu 1/4" välikappale josta hävisi heti uutena se lukitussokka/-jousi johonkin.
Comment
-
Nyt osui kyllä niin sanasta sanaan kohdalleen että pitää myöntää. Viimeksi juuri kun Cabrion jarrusatulan kannakkeita koitin räikällä auki niin piti todeta ettei näillä lihaksilla.
Comment
-
Yllättävän usein löytyy aina se pultti johon nivelavain tai vastaava ei asetu sitten oikeaan kulmaan ei niin mitenkään että vääntämään pääsisi. Ei siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin kokeilla räikällä, metrin pätkä 1" putkea kahvan ympärille helpottaa kummasti avaamista ja vähentää tapaturmariskiä - en siis tarkoita että sitä metrin putkea väännettäisiin hampaat irvessä. Jos on vielä tiukassa, niin sitten otetaan 3/4" työkalut ja kahden metrin pätkä 1½" putkea. :-)
Kampuranpulttia, napapultit ym. tulee muutenkin tiukattua 3/4" kaluilla. Ei ne yleensä tiukassa ole, työkaluvalinta on vain epäonnistunut.
Comment
-
noissa 3/4" räikissä vaan tuntuu olevan monesti niin harva hammastus ettei niilläkään kovin tiukassa paikassa väännetä. Ite en ole kun yhden 1/2" räikän rikkonut vääntämällä ja sekin korjaantui itestään. En koskaan kerennyt avaamaan ja kattomaan, bahco laatua. Sitten tossa tallissa toimii toinen Geeteen sarja, todella tyytyväinen siihen. Hylsy halkes ennen kun sai räikän rikki ja muuten onkin kaikki ehjää ja siinä on lähes kaikki tarvittava pienempään remonttiin pihtejä myöden.
Comment
-
Itsellä on ollut Ironsiden 1/2"+1/4" hylsy- ja kärkipalasarja joku viitisen vuotta. Sen verran jämäkän oloiset räikät, että kyllä niillä uskaltaa vääntää ihan tosissaan, ei tietty minkään metrin jatkon kanssa. Hammastus voisi olla tiheämpi, mutta tähän asti on noillakin pärjännyt.
Jostain kiinalaisesta 3/8" räikästä sain joskus pakoputkihommissa väännettyä vääntiön kierteelle, mistä lie kankiraudasta valmistettu...
Comment
-
Olen ruennut pikkuhiljaa hankkimaan parempia työkaluja, löytyy tämmönen pikkusarja
http://www.kamasatools.com/fi/Produk...ja-44-osaa-mm/
ja tämmönen tallilla http://www.polarautovaruste.com/shop...9#.VSlhH6XyXK1
Mutta nyt tarttis vielä hyvän meisselisarjan. Eli irto(ns. kiinteitä) meisseleitä haetaan, taltta+ristipää ainakin, mutta mieluiten myös torx-sarja eri kokoisia/pituisia "ruuvareita". Joku tämmönen pikkusetti jo löytyykin
http://tuontitukku.fi/tuote/magnum-r...6418868498008/
Ja nuo on kyllä ollu hyviä käytössä. Jotain vastaavaa, laadukasta ja iso sarja/kaikki koot pitäs löytää tallikäyttöön. Ja edullisesti. :)
Comment
-
Tota jos mielestäsi noi Magnumin ruuvarit on laadukkaita, niin aika megalomaanisen hyppäyksen pääsee vielä ylöspäin. Ei ne huonoja ole, mutta sanoisin että juuri ja juuri kelvollisen riman yläpuolella.
Laaturuuvareista omaan käteen tuntuu sopivan parhaiten Wera Kraftform Plus 300. Mutta se on ihan henkilökohtainen mieltymys sitten mikä kahva tuntuu parhaimmalta. Weran laserkarhennettu pää on mielestäni paras pidoltaan mitä olen löytänyt, niin paljon pitoa että M6 ristipääruuviin sen jopa on saanut pari kertaa poikki kun on ollut jämähtänyt tiukkaan.
Comment
-
http://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet...6-osainen/4830 mä ostin ebäystä tälläsen, tasan ainoo näistä vähän paremmista ruuvari firmoista, missä sai paketissa ostettua kaikki.
Mä en voi ymmärtää miksi 6 ruuvarin setti sisältää aina 2 ristipäätä ja 4 talttaa, ja jos haluut että on molemmat, ph ja pz ristipäät, pitää ostaa vähintään kaks settiä ja tuloksena on 8 talttaa ja 4 ruuvaria mitä oikeesti tarttis.
Comment
-
Telineitähän saa irtonaisenakin, joten ei sen puolesta kannata jotain settiä/mallia väheksyä. Wera on laadultaan kärkikastia, kuten muutkin laatuvalmistajien ruuvarit, Wiha, Facom, Bacho, yms. Laatumerkkien ero ei tuppaa olemaan itse raudassa ja koneistuksn laadussa, vaan ergonomiassa. Kädensijoissa on isoja eroja. Itsellä esim Facomin täyskovamuovinen kahva ei oikeen istu, Wiha on muuten karhennetulla kahvalla ok, mutta liian pieni halkaisija.
Comment
-
Bachon ergo on kanssa sopiva käteen, mut niitä en suosittele ihan tiukimpaan vääntöön. Tahtoovat kärjet katkeilla ajastaan. Joskus ostin noita poistokorista 5€ kappalehintaan torx versioina ja se oli hyvä ostos. Tools kaupoista noita löytyy irtokappaleitakin ja vertailu toisiin merkkeihin on helppoa, kun samasta hyllystä löytyy muistaakseni magnumia ja stahlwilleä ainakin.
Yksi weran ruuvarisarja löytyy ja siinä on rauta hyvää, kestää vääntää keskimääräistä enempi ennenkuin kärki vaurioituu. Felon ruuvarit on kanssa hyvän näköisiä, mut ei ole tullut hommattua sellaisia.
Comment
-
http://www.ebay.de/itm/Wera-Schraube...item19cec4a191 Tämä siis oma paketti, tähän vielä kun ostaa puuttuvat ph&pz0 ja t40 niin on melkolailla kasassa.
Comment
-
Tälläinen Wiha:n tamper proof bitsi setti tuli joskus ostettua, aika vähän auto hommissa tarvitsee, mutta muissa hommissa, ihan laadukkaan oloinen, eikä tarvitse miettiä että saako jonkun laitteen purettua kun tuosta löytyy lähes kaikki tamper proof ruuvien kannat.
Toinen mitä voin suositella on nuo "vastakierre" hylsyt, eli tälläinen, tarttuu ihan tosissaan siihen kantaan kiinni jos ei nyt ihan pyöreä ole, parit pultit noilla poikkaissut kun oli sen verran mutteri ruostunut kiinni ja vaikka mutteri oli aika muodoton.
Plussaa tuossa Irwinin setissä on tuo että ei ole pakko käyttää vääntiötä kun on kuusikulmainen päältä.
Comment
-
Mikä mahtaa olla sellaisen lenkkiavaimen nimitys, jossa on neliön mallinen kolo vääntimelle tai jatkovarrelle heti siinä lenkin vieressä eikä vartta ollenkaan? Tavallaan voisi ajatella, että T-vääntimeen vaihdettava kärki eri avainväleille, mutta siis lenkki eikä hylsy. Vähän vaikea selittää, mutta olen joskus nähnyt moisia ja sellainen olisi kova sana eräässä tietyssä remonttikohteessa.
EDIT: Tämä olisi vähän sinnepäin, mutta siis litteämpi.
Comment
-
Comment