Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katoksesta talli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Otsikkoon liittyen kaipaisin järkeviä vinkkejä/ehdotuksia autosuojan tekoon. Talon yhteydessä on autotalli johon pääsee myös suoraan sisältä kulkemaan. Talli on periaatteessa kaikinpuolin muuten ok mutta nykyautolle liian pieni. Peräseinällä on työpöytä jonka jälkeen vapaa pituus on noin 5.50 metriä ja leveys noin 4 metriä. Jos tila on kaikesta romusta tyhjä ja siisti niin auton saa kyllä sisälle mutta mitään ei mahdu enää mukavasti tekemään ympärillä.

    Mietinnässä on vahvimpana ehdokkaana ollut uusi talli pihaan koska tontilla on vapaata tilaa reilusti. Pesupaikkaa en autoille tarvitse ja sitä myöten pohtinut että onko mahdollista säästää jättämällä vesi- ja viemäröinti kokonaan pois? Saako talliksi edes rakentaa rakennusta jossa ei ole viemäröintiä? Sulamisvedet ovat oma lukunsa mutta tallia ei ole tarkoitus rakentaa auton säilytykseen vaan satunnaisia remontteja ja tuunauksia varten ettei tarvi taivasalla tehdä.

    Viemäröintien puutteesta seuraavaan asiaan, onko järkevämpää eristää autosuoja niin hyvin että voi pitää ympärivuotisesti peruslämmöt päällä vai rakentaa vaan yksinkertainen lautakoppi kerroksella villaa ja levyä jonka sitten lämmittää tarpeen mukaan? Kokemuksen mukaan joku hallilämmitin lämmittää 100m3 kopin aika nopeasti.

    Comment


      #32
      Samat on ajatukset Mikon kanssa. Meinasin jos 6x9m tai 5x8m tallin tekisi. On vielä rinne niin saisi myös alakerran varastotilaksi. Mutta se että viemäröintiä en tarvitsisi koska autoa ei sisällä pestä. Ajatuksissa oli että eristetty talli ja sen lämmittää tarvittaessa.

      Comment


        #33
        Kevyt mutu on ettei viemäröintiä tarvitse, jollei tule vesipistettäkään. Tästä asiasta faktaa osaa varmasti kertoa paikallinen rakennusrahastaja.
        Mutta olisiko kuitenkin ajatusta vetää varaukset vedelle ja lattiakaivolle? Ne ei varmaankaan tallin rakentamisen kustannuksissa enää ylitsepääsemätön asia ole.

        edit: Viime vuonna talon ja tallin rakentanut kaveri kertoi, että ei ole pakko tehdä viemäröintiä.

        edit2: Omalla verstaalla oli sähköä mennyt lähinnä lämmitykseen 10.12-14.1 1171kWh ja sisällä on lämpöä jatkuvasti vähintään 15 astetta. Pinta-alaa on 140m2 ja kuutioita 672m3, joten ei se jatkuva lämpimänä pitäminenkään älyttömiin hintoihin tule pienemmässä pajassa. Lämpöä minulla tuottavat joku onneton ilppi ja sähköinen lattialämmitys.
        Viimeksi muokannut Jusaberg; 21.1.2013, 13:03.

        Comment


          #34
          Jos yhtään mitään meinaa tehdä muulloin kuin kuivalla kesäkelillä, niin suosittelen lämpimästi ainakin viemäröinnin rakentamista. Sen verran tulee auton mukana sisään vettä varsinkin talvikelissä. Omassa tallissa on vesiputketkin vedettynä, mutta niin paljon en ole kokenut tarvetta että olisi tullut kytkettyä.

          Comment


            #35
            Kai sitä lattiakaivon voi rakentaa josta laskee vesi takapihalta alkavaan metsään... Pelkään vaan että jos rakentaa viemäröinnin niin vaaditaan öljynerotuskaivot yms. typeryydet joille todellisuudessa ei ole tarvetta.

            Comment


              #36
              Ei sitä öljynerotuskaivoa tarvi pelätä, siinä on kaivonrengas jonka kyljestä tulee sisään viemäriputki ja putken päässä mutka niin, että pää on vedenpinnan alapuolella. Öljy jää siihen pinnalle sitten kellumaan.

              Comment


                #37
                Kai sitä lattiakaivon voi rakentaa josta laskee vesi takapihalta alkavaan metsään... Pelkään vaan että jos rakentaa viemäröinnin niin vaaditaan öljynerotuskaivot yms. typeryydet joille todellisuudessa ei ole tarvetta.
                Niin vaadittiin meilläkin mutta rakentaja voitti taas kun valoi sen lattia "kaivon" umpeen valujen yhteudessä siten että lopputarkastuksen jälkeen vaan vasaralla rikkoisen noin sentin kerroksen kaivon päältä ja poisti styroksit alta. Kaivosta on sitten 4 tai 5 tuuman poistoputki joka on sokkelista noin metrin ulkona. Noin siis meidän auto tallissa, kylmässä sellaisessa.

                Comment


                  #38
                  Tuossa mun tallissa (puurunkoinen, koko noin 6m*4m+varasto päädyssä 3m*4m) tällä hetkellä ulkoseinissä 100mm rungot, mutta villat näyttivät olevan 70mm, sekä ilmasulku oli unohtunut osasta seinistä pois. Ja katossa ei ole kuin gyprocit asennettuna, eikä tallissa vielä mitään lämmitystä.

                  Tarkoitus olisi pitää tallissa ja varastossa jatkossa ylläpitolämpö n.5-10c ja tarvittaessa nostaa lämpötilaa autoremonttien ajaksi. Lämmittimeksi tallin puolelle ilppi ja varastoon patteri.

                  Kysymyksenä noista eristeistä. Kannattaako noita 70mm villoja vaihtaa seinistä 100mm? Ilmeisesti tuo Paroc Extra toimisi tällaisessa rakennuksessa. Ja kannattaako tällaisiin rakennuksiin laittaa ilmasulku vai höyrysulku? Ilmanvaihtoon tulee varmaan kanavapuhaltimella vain poisto.

                  Jos nuo seinät innostuisi villoittamaan tuolla 100mm villalla, niin 70mm voisi sijoittaa yläpohjaan, jonka päälle ampuisi vielä puhallusvillaa parikymmentä senttiä.

                  Comment


                  • #39
                    150mm on omassa tallissa villaa, voit koolata päälle 2"x2" vaakaan niin saat sen 150mm eristevahvuutta. Itsellä on muovi mutta varmaan alumiinpaperikin ajaa asian..? Kipsien alla on 12mm vaneri, saa ruuvattua kiinni paljon helpommin ja tukevoittaa rakennetta... Suosittelen vaikka maksaakin raksavaiheessa.
                    Ilppi talliin, poistaa kosteudenkin sopivasti ja noitahan saa ylläpitolämpötilan pitämiseen sopivina, oliko se 10 astetta, modaamalla alemmaksikin.

                    Comment


                    • #40
                      Ei kai ilmalämpöpumppu varsinaisesti kosteutta poista lämmityskäytössä? Kuivuu paikat varmasti nopeammin, mutta kosteus ei poistu minnekään tilasta.

                      Comment


                      • #41
                        Poistaa vain viilennettäessä

                        Ilmalämpöpumpuissa on erillinen kondenssiveden poistoputki, koska ilmasta viilennyksen yhteydessä poistuu kosteutta kondenssivetenä.
                        Lämmityksessä ilmaan taas voi sitoutua enemmän kosteutta, joten silloin ei kondenssivettä tule.
                        Viimeksi muokannut Juissijv; 25.3.2014, 16:24.

                        Comment


                        • #42
                          Onko Juhanan talli ollut papereissa alunperin katos? Rakentaja.fi artikkelin mukaan avonaisena autosuojana pidetään katosta jossa seinistä on vähintään 30% auki ja aukkojen pinta-ala vähintään 10% lattiapinta-alasta (http://www.rakentaja.fi/artikkelit/8...m#.UzG5vYVdDDc).

                          Mulla on kolmen auton n. 40m^2 katos autotallin edustalla. Olen miettinyt ikkunallisten seinien tekemistä katokseen siten, että vain sisäänajo olisi avoin koska talvella lumi tuiskaa ikävästi avonaisista seinistä autojen päälle. Toki autot voisi ajaa talliin, mutta siellä on yleensä jotain muuta projektia käynnissä. Luultavasti seinien teko vaatii rakennusluvan ja katoksesta tulee talli vaikka yksi seinä olisikin auki? Koska tallin kokonaispinta-ala kasvaa 60 neliöstä 100 neliöön, niin palomääräyksetkin muuttuvat?

                          Kulttuurihistoriallisesti arvokkaassa Turussa rakoliiterikin tarvitsee rakennusluvan. Tietyillä kaupungin alueilla vain kaupunginarkkitehti voi piirtää rakennukset (rakoliiterit).

                          Comment


                            #43
                            Jos lämpötila pidetään alhaisena, ei lisäeristyksestä ole paljonkaan rahallista hyötyä, ellei muuten halua pintoja uusia. Ihan ohut SPU+Gyproc-levy tekisi seinästä tiiviin, mikä säästää enemmän kuin lisäsentit villaa. Vaneri gyprocin alla tekee kyllä terää kun yrittää jotain seinälle kiinnittää. Gyproc on autotallissa yhtä tukeva ruuvauspinta kuin aaltopahvi.

                            Lämpö karkaa katosta, ovista ja ikkunoista.

                            Ultin halvin ja pienin ILP riittäisi varmaan hyvin pieneen talliin.

                            Comment


                            • #44
                              Onhan niitä asuintalojakin tehty aikanaan ilman mitään seinäeristeitä, vain ilmatila eristeenä. Eikä niissäkään pahin lämmönhukka tapahdu seinien kautta.
                              Ittellä isompi halli on nyt tiivistetty ja kaikki seinälevyt on palosuojattua materiaalia. Ulkoseinärakenne on lomalaudoitus + tuulensuojalevy + pystyparrut + koolaus + gyproc. Ilma riittää eristeeksi satunnaisessa käytössä talvellakin lämmitellessä kun höyrynsulut on nyt asennettu myös kattoon. Ja aika huoleton rakenne kun ei tarvi miettiä että tuulettuvatko rakenteet riittävän hyvin.

                              Comment


                                #45
                                Tuli ostettua 100mm villaa ja ilmansulkupaperia seiniin ja kattoon. Nuo gyprocit kun pitää käyttää irti jokatapauksessa ilmansulkupaperin puuttumisen takia, niin laitetaan ne villat nyt uusiksi seiniin. Katolle on helppo lisätä puhallusvillaa/levyjä sitten tarpeen mukaan, kun nyt saadaan imansulku asennettua.

                                Comment

                                Working...
                                X