Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Osaako kukaan heittää vinkkiä minkä softan tai asetuksen takana on saada ääntä ulos emolevyn äänikortilta niin että kuuluisikin jotain?
Päivitin koneen juuri, ja minulla on 3,5mm plugilla RCA-sisäänmeno vahvistimelle. Vanhalla koneella pelasi hyvin ja ääntä lähti. Nyt uuden koneen emolevyllä (MSI Z370 Gaming Plus MS-7B61) ei saa ääntä ulos oikein mitenkään tuolla "vanhalla tyylillä". Kuuluu koneen ääniasetukset täysillä ja vahvistin käytännössä nupit kaakossa niin että juuri erottaa melodiaa lattiakaiuttimista.
Pitääkö näistä uusista laitteista ottaa kuidulla äänet ulos? Vahvistin on niin vanha ettei siinä ole sellaisia sisääntuloja. Langattomat kuulokkeet taas toimivat moitteetta.
EDIT: Vika löytyi, oli vahvarin asetukset ilmeisesti tullu sotkettua jossain kohtaa, nätisti vaan sattui koneen vaihdon yhteyteen :D
Melkein aina kun jotain ääneen liittyviä outouksia tapahtuu mun pöytäkoneella, äänilähteeksi vaihtuu äänikortin tilalle hdmi-monitori (jossa ei ole kaiuttimia).
Välillä emolevyn äänikortit voi myös havaita "haamuplugeja" ja siirtää äänet kyseiseen äänilähtöön, vaikkei siihen ole mitään kytketty. Vastaavaa käynyt parillakin eri emolevyllä.
Uusia osia ei vielä ole tullut ja jo nyt mietin, että pitäskö vain päivittää päänäyttö 28" UHD/4K näyttöön.
En näe oikein järkeä vaihtaa 28" FullHD näyttöön nykystä. Nykyinen on vielä hyvin kirkas ja pätevä 1920x1200 reson Dell.
Tuon tulevan näytön pitää olla hyvä, koska sitä pitää välillä tuijottaa 8h töidenkin puolesta. Firma ei sitä hanki, ja jos hankkisi niin se olisi toimistokäyttöön tarkoitettu. Ei siihen 4kta tartte.
Ennen oli helpompaa kasata konetta, nykyään tuntuu olevan enemmän mahdollisia muuttujia näytöissäkin, kuten G-Sync tai FreeSync, 144hz vs 60hz etc, mikä paneeli, jne.
4K vain toisi sen "ketutuksen", että pelit ei pyörisi välttämättä parhailla asetuksilla tulevalla 1070ti kortilla, vaikka eihän sillä oikeasti mitään todellista merkitystä olisi.
Pitkään pyörittelin 4K vs QHD (2560x1440) ajatusta tuossa 27" kokoluokassa, ja päädyin QHD:n. Aiempikin näyttö oli QHD ja pikselitiheys tuossa kokoluokassa on riittävä, 4K:n kanssa olisi joutunut tinkimään paneelin muista ominaisuuksista, kun nopeaa ja laadukasta (ips tai vastaava) 4K paneelia ei oikein alle kahden tonnin saa.
Omasta mielestä QHD on paras resoluutio tuohon kokoluokkaan. 4K varmaan sitten, kun mennään 30" ja yli.
Siis vähän sama juttu tavallaan kuin, että mitä iloa on jossain puhelimen 6" näytössä FullHDsta tai paremmasta oikeasti.
Hyviä kommentteja.
Eli 27" QHD mietintälistalle.
Oma konepäivitysprojekti lähti alkuviikosta käyntiin kun bongasin amazonista muistia "halvalla".
Muistikitti oli melkein huntin halvempi mitä jimmsillä, eikä pikaisella tutkimisella yhtä halvalla tunnu saavan edes halpisrammia ainakaan suomesta.
Mie hylkäsin AM3+ tien ja rakentelin itx-koppaisen Ryzen7-2700x, 16gt 3.2Ghz muisteilla 512 m.2/ssd:llä ja vanhaa gtx750ti:tä hyödyntäen. Tuli itx-kopan kanssa vähän ongelmia powerin ja vesiblokin kanssa, mutta pulman sai kierrettyä powerin asennuspaikan modauksella.
Saksan Amazonissa on ollut komponentteja yllättävän edullisesti, varsinkin jos esim. Idealo.de kautta tekee hakuja. Halvempiakin löytyy, mutta suomeen toimitus tökkii, joten pitää käyttää jotain saksalaista bulvaania välissä.
Nyt vain ketuttaa pölyn kertyminen syylärin puhaltimeen, puhallin menee epätasapainoon ja alkaa pörisemään. Tarttisi varmaan lämmönvaihtimella kytkeä keskuslämmityksen varaajaan, niin loppuisi toi puhaltimen ajoittainen kolina.
Tuli kyllä viime hätään toi Ryzeni markkinoille, meinasi jo joutua 20 vuoden tauon jälkeen Inteliin sortua (Ei niin etteikö niissä mitään vikaa ole, mutta altavastaajaa pitää yleensä vähän fanittaa). Onneksi tämäkään ei ole vakavaa.
Mulla olis vähän ny kyteny ajatus näyttiksen päivittämisestä. Nykyinen on GTX970, prossuna i7-4770K, emo Z87-K, 8GB muistia.
Black Friday tarjouksia odotellessa, olisko tohon kokoonpanoon nyt sitten GTX 1070 (ti) vai GTX 1080 parempi? Pelikäyttöä 1440p resoluutiolla. Hinta nyt tarvis olla lähempänä 500€ kuin 1000€.
Prossu ei ilmeisesti olisi vielä isokaan pullonkaula, ja 1080 on parempi kuin 1070ti varsinkin kun mietit tuota korkeempaa kun fullhd resoa käyttää.
Ilmeisesti suora korvaaja 970:lle on 1070 nykyään, mutta sillä nyt mitään merkistystä ole. Mikään ihan umpisurkea tuo 970 ei vieläkään ole, mutta jää jo 1060 suorituskyvystä hieman.
Yksi kommentti oli "I would say a 1080 at QHD 75Hz is probably going to be fine with a 4770" ja hyppy esim I7 7700K:hon toi reilun 20% parannuksen. 8700k ja nämä uudemmat on sitten jo huomattavasti nopeampia.
Vielä ei ole kokemusta 1070ti:stä, kun paketti odottaa optane muistia. Se nyt on kuitenkin tituleerattu hieman oudoksi linnuksi ja
Edellisen kerran kun päivitin pelikonetta, lähtökohta oli C2Q9550 ja GTX660Ti.
Vertailupelinä BF4, koko ajan samoilla asetuksilla.
Emo+prossu -> Pentium anniversary edition, dualcore. BF4 fps tuplaantui.
-> näyttis 660->970, BF4 fps tuplaantui taas.
Prossu pentium -> i7 4790, fps tuplaantui vielä kerran.
Nyt näyttis on vaihtunut jo 1080ti:hin mutta en muista tuplasiko, vai peräti triplasiko sekin fps:än :D Joka tapauksessa alkuperäinen lähtökohta oli sangen matala ja nykyiseen suorituskykyyn verrattuna pelikelvoton omasta mielestä.
Vähän erikoisena pidän tuota fps:n tuplaantumista prossupäivityksien yhteydessä, ellei sitten ole pelattu oikeasti jollain 640x480 resoluutiolla :)
Varsinkin kun ensimmäisessä päivityksessä prossujen kokonaissuorituskyky on ~sama, ja toisessa tapauksessa yhden ytimen suorituskyky pysyy ~samana. Mahdollisia kellotuksia huomioimatta. Ensimmäisen tapauksen voisi selittää sillä, että peli skaalautuu huonosti useammalle ytimelle, mutta toinen tapaus kumoaa tämän teorian. En siis kiistä etteikö näin olisi tapahtunut, tulee vaan mieleen että joku erikoinen pullonkaula siellä on ollut :)
Resoluutio fullhd mutta enimmät detaljit matalalla... näki vastustajat paremmin :P Jostain 15-20fps tienoilta taidettiin aloitella 2013 ja parin sadan nurkille päädyttiin muutamaa vuotta myöhemmin. Ehkä se nousu olikin jotain 1,8x jossain välissä vaan? :) Kuitenkin, hyppäys oli aina pelatessa tuntuva.
Veikkaisin että BF4, vanhana pelinä, käyttää ehkä kahta threadia parhaiten hyväksi.
C2Q->G3258 päivityksessä potku per threadi nousi aikalailla.
G3258->i7 nousi kellot 400Mhz ja välimuistia tuli yli tuplasti lisää.
Eipä ole tuotakaan peliä kohta pariin vuoteen tullut pelattua.
Saako lisärahalle vastinetta 1440p näytön kanssa pelatessa? Onko ti-mallin lisemmät cudat oikeasti niin iso juttu? Muuta varsinaista eroa en äkkiseltään keksinyt.
Ei kerro mikä kortti käytössä, mutta kaukana silti lämpö throtlauksesa. Edullinen silti verrattuna mitä markkinoilla nyt on. Käytettyjä 1080 tai jopa Ti malleja saattaisi löytyä käytettynä nyt mainauksen jäljiltä.
Halvaksi tuli tääkin perjantai. Yöllä löytyi uuteen koneeseen prossu, aamulla verkkiksen tarjouksesta sain iPhonen (tässä kohtaa tili jo ihan kuiva) päivällä lähdin hakemaan isälle iPadia huomiselle synttärilahjaksi ja samalla reissulla uusi vesijäähy heräteostoksena kainaloon kun siinä oli -30e BF tarjous...
Illalla kävin vielä hakemassa emolevyn postista. Nyt kun saisin tuon prossun käsiini niin pääsisin rakentamaan uutta kokoonpanoa, strategisilla mitoilla Gigabyte Aorus Pro wifi, i5-9600k, 32GB ram ja 360 aio vesijäähy. Tähtäimessä 24/7 kellot 5GHz kaikilla coreilla. Loput osat päätyy uuteen koteloon ja menee porukoille nettikoneeksi.
Onneksi on tyhjiä pulloja jotta saa kaupasta ruokaa seuraavaan palkkapäivään asti :D
Saako jotenki tarkistettua että onko emolevy vai virtalähde paskana? Ei tapahdu yhtään mitään kun koittaa käyntiin. Edellisellä kerralla toimi normaalisti ja sammutuskin meni ok.
ATX powerin saa helposti testattua vaikka paperiklemmarilla. Otat sen emolevylle menevän ison leveän liittimen irti emolta, etit mihin menee nipun ainut vihreä johto ja tökkäät siitä mihin tahansa mustaan sen klemmarijumpperin. Jos powerin puhallin lähtee pyörimään niin virtalähde on todnäk ehjä. Volttimittarilla mitaten saa varmuuden, keltaisissa pitää olla +12V ja punaisissa +5V, mustat on miinuksia.
Comment