Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ei ole muuta kuin 2 imukuppia ja noin 5m puomi. Noissa kuvissa taisin käyttää ND8 filtteriä apuna. Nyt syksyn tullen olen ottanut jopa 4s valotuksia ja ihan katseltavan skarppeja kuvia näyttäis tulevan. Ehkä mä vedän vaan sopivasti tuurilla.
Mistäs noita imukuppeja kannattaa kysellä? Manfrotton kupit jo löysin, mutta vaikuttavat hiukan tyyriiltä. On sen verran hienoja kuvia, että taisin itekki hiukan innostua rigshoteista.
Tohon hommaan käy mikä tahansa imukuppi.
Yksinkertaisen rigin rakentaa näppärästi putkesta (vaikka lattiamopin varresta), parista motonetin imukupista ja nippusiteistä. Kameran saa putken päähän kiinni miljoonalla tavalla, esim tekemällä reijän ja laittamalla rungon jollain ruuvipatentilla.
Koska itse käytän rigiä suht usein ja säännöllisesti, tahdon vehkeiden olevan mallia kestävät. Ettei tarvitse korjailla ja askarrella patenttien kanssa jokaisella kuvauskerralla.
Tästä syystä sorruin ostamaan valmiita toisiinsa yhteensopivia osia. Imukuppeja, puristimia (clamp), nivellettyjä varsia ja kaiken tuon nitomaan tarvittavia liittimiä, ruuveja ja mitä tuohon nyt tarvitsee.
Itse teleskooppipuomin duunasin itse.
Näin mä vähän suunnittelinkin jo, että tuohon lattia-imukuppiin patentoi jonkun putken ja sitten kameran kiinni putken päähän. Sen verran jo panostin että tilasin kuulapään ja putkiadapterin siihen että saa kameran kiinni. Jos sitten innostuu enempi noita kuvailemaan niin voi harkita parempia välineitä. Kerenny jo hyvin googletella rigeistä tässä töiden ohessa.
Ei nyt pelkkää kokeilua varten viitti suoraan kunnon laitteita hankkia :)
Tuli kokeiltua ensimmäistä kertaa rigshottia. Paranneltavaa on sekä laitteistossa (pitempää ja tukevampaa vartta), että olosuhteissa (auringonpaiste ei oo se paras, joka tuli huomattua). Lähinnä nyt vasta harjottelin.
Kamera: Canon EOS 60D Pvm: 04.09.2011 13:14:26 ISO: 125 Valotus: 1/40 Aukko: f/22.0 Polttoväli: 15mm Salama: Ei
Pitää Koittaa uusiks vielä myöhemmin tänään, jos vaikka olis vähän hämärämpää.
Viimeksi muokannut RistoEe; 14.9.2011, 19:19.
Perustelu: Exif-tietoja lisätty
Tohon hommaan käy mikä tahansa imukuppi.
Yksinkertaisen rigin rakentaa näppärästi putkesta (vaikka lattiamopin varresta), parista motonetin imukupista ja nippusiteistä. Kameran saa putken päähän kiinni miljoonalla tavalla, esim tekemällä reijän ja laittamalla rungon jollain ruuvipatentilla.
Koska itse käytän rigiä suht usein ja säännöllisesti, tahdon vehkeiden olevan mallia kestävät. Ettei tarvitse korjailla ja askarrella patenttien kanssa jokaisella kuvauskerralla.
Tästä syystä sorruin ostamaan valmiita toisiinsa yhteensopivia osia. Imukuppeja, puristimia (clamp), nivellettyjä varsia ja kaiken tuon nitomaan tarvittavia liittimiä, ruuveja ja mitä tuohon nyt tarvitsee.
Itse teleskooppipuomin duunasin itse.
Onkos jotain vinkkiä tukevampaan varteen? Itsellä on nyt rautaputkea (K-Raudasta), mutta ei ole tarpeeksi tukeva enää kolmen metrin pituisella varrella. Tai jotain kikkaa, millä tuota voisi tukevoittaa? Kamera heiluu niin paljon ettei kuvassa oo ainuttakaan terävää kohtaa :(
http://www.sahkobit.fi/verkkokauppa/...app-p-531.html ?? Ostitko Risto Manfrotton Super Clampin vai millä on kamera kiinni siellä putken päässä? Itellä on super clamp + siihen sellainen messinkinen nippeli missä on jalustakierre + tripodista kuulapää.
Tälläsellä adapterilla sekä kuulapäällä on kiinni putken päässä. Nykynen rautaputki on muistaakseni 25 mm halkasijalla (on myös tuon putken sisälle menevä pidennysvarsi). Alumiiniputkia välttelin sen takia, että taipuvat helpommin. Kaipa se on vaan hankittava järeämpää putkea.
Onkos nuo siivous teleskooppivarret mistään kotosin? Esim. tälläinen, ja lähtisi huokeaan hintaan viellä. Epäilyttää vain että on liian heppoinen.
Viimeksi muokannut RistoEe; 12.9.2011, 10:12.
Perustelu: lisäys
Hah :D Itse asiassa tuo vika kuva oli tuossa spotissa muistaakseni toinen kuva minkä otin. Lähinnä testasin kuvakulmaa, ja pelkäsin sateen yllättävän. Osoittautuikin sitten mielestäni parhaaksi kuvaksi, vaikka otin avustajan pitelemään pikkufläshiä ja sontsaa myöhempiin kuviin.
Välineet ja speksit: Canon 40D + Sigma 20mm 1.8, ISO 100, 1/100, f/5.6 ja siis luonnonvalossa.
Selän takana kirkasta taivasta, ja tuolta Näsijärveltä saderintama tulossa kohti MELKO lähellä :D Loistavat valaistusolosuhteet mielestäni ;) Jälkeenpäin hieman avasin varjoja Audin alaosista, ja väänsin taivasta synkemmäksi. Ja kloonasin yhden venenarun pätkän etualan kivikosta pois :D
Kelpaako? Enempää sanottavaa kun en keksi ;) Ja kiitos kehuista!
Molemmissa kivat värit. Ensimmäisessä kiva valaistus ja herkullisen näköinen asetelma. Maut tulee kielelle asti, kun tuota ensimmäistä kuvaa katselee. Onnistunut kuva!
Kiitoksia vinkeistä, myös muillekkin. Täytyypä töistä kysellä josko ois kanki tai kaks pyörimässä jossain :)
Muista samalla pyytää muutama KOPI-kiinnike tolle 5kymppiselle putkelle ja JAPH 50 jatko jos otat kaks putkea. Siinä oiskin sit jo kuusmetrinen varsi kameralle, sillä pääsee jo alkuun? :)
Muista samalla pyytää muutama KOPI-kiinnike tolle 5kymppiselle putkelle ja JAPH 50 jatko jos otat kaks putkea. Siinä oiskin sit jo kuusmetrinen varsi kameralle, sillä pääsee jo alkuun? :)
Kyllä mä veikkaan että yks riittää, ja sitten siihen voi viritellä noita pienempiä putkia jatkoks jos on tarvetta. Enää tulee ongelmaksi tuo säilytys. Jostain syystä vaimo ei innostu että kerrostalokämpässä ois "putken pätkiä" lojumassa :D
Mutta tuo KOPI-kiinnike oli myös hyvä vinkki :)
Ja kyllä tuo Jimin kuva on vaan hieno. Hyvänä hetkenä oot tuonne eksyny kuvaamaan :)
Tumma suodin linssiin et sai vähän aikaa venytettyä( f/22 1/4 sek) ja photoshopilla pikkusen valotusta korjaten +karkkinappia.. Ensipurasuja vasta ku laitteet ja kuvakäsittely uutta.
Comment