Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Valokuvaus topic
Collapse
X
-
-
Täällä ilmoittautuu myös uusi järkkärikuvailija, tuli hankittua Canon 1000D 18-55mm ja 75-300mm kittiputkilla. Ei mitään loistovehkeitä, mutta kyllä nuo edelliset Canonin Powershotit voittaa :P Pyöröpolarisaatiosuodin tuli myös tilailtua, katsotaan mitä tuolla saa aikaiseksi.
En oo kyllä kuullu koskaan että missään kamerassa sais noin pitkän valotusajan.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viestiBulb -asetuksella valottaa niin pitkään kun laukaisinta pidetään pohjassa (tai virta loppuu ;). No kai tuossakin joku raja on...
Comment
-
Tietysti mahdollisuuksia löytyy..
http://chdk.wikia.com/wiki/SX1
http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK
..tolla sais <2048s valotuksia, mutta kuitenkaan bulbia ei löydy. Tai no.. googlettamalla löytyi jotain bulbin emuloimisesta scripteillä (juurikin ton CHDK:n kanssa siis), mutta se alkaa jo menemään rankasti harrastamisen puolelle :D
Comment
-
Metsästys ja Kalastus lehden toimitus valitsee kuukausittain kuukauden kuvan josta maksavat 170€ julkaisupalkkion, kuvia joita ei valita kuukauden kuvaksi voidaan julkaista Riistamailta&Kalavesiltä palstalla joista maksetaan julkaisupalkkiota 70€.
Kannattaa ihmeessä lähettää metsästys ja luontoaiheisia kuvia jotka ovat erikoisia tapahtumiltaan ym. Itse lähetin kerran sorsa aiheisen kuvan ja se julkaistiin Riistamailta&Kalavesiltä palstalla.
Lähetä kuva ja pienimuotoinen tarina tapahtumasta alla olevaan osoitteeseen yhteystiedoillasi varustettuna.
Toimitus Esterinportti 1
00015 KUVALEHDET
Palkkionmaksua varten he tarvitsevat pankkiyhteytesi ja verokortin.
Comment
-
Luontoaiheisista tulikin mieleen. Olin kuvaamassa pikkuveljen raksalla, kun tällainen hyppäsi nokan eteen:
Se oli vain noin etusormen pään kokoinen.
Mulla on kamerana Canon EOS 450D + Tamron 17-50mm/2,8 XR Di-II LD Aspherical (Nimihirviö)
Täällä on lisää samaisella paketilla otettuja kuvia. (Osa on otettu Sigman 10mm Laajakulmalla)
Comment
-
Comment
-
-
Salossa ollut komea auringonlasku. :)
Ja Sami, lehti&vettä vanhalla lasilla (ja uusi tähtisuodin). :P
Piti lähteä itsekin kokeilemaan, mutta ei kuvista mitään tullut. Photoshopilla piti sitten vähän paikata.
Comment
-
-
Samin kuvat on kyllä vaan upeita, aina.
Kivan näköisiä puut tällä hetkellä, lähemmäskin olisi voinu kävellä jos olis jaksanu:
http://aki.1g.fi/kuvat/Seka/DSC01584.JPG/full
Kissa oli niitä mukana kuvaamassa:
http://aki.1g.fi/kuvat/Seka/DSC01589.JPG/full
Comment
-
Katsoin että Fortumin talo on kaatumassa
Ah, sininen hetki.
Kivan näköisiä puut tällä hetkellä
Comment
-
No joo, alkaa olla siellä päin. Tuossa oikein jo kokeilin hakea yksinkertaisia asetuksia ja katsoa millä se paras tulee.
Parempi kuvaaja olis löytäny vielä varmasti vähintään pari-kolme parantavaa kikkaa.
Muutenkin kun ei ole kuvaajan vikaa, niin noita rajauksia ei osaa yhtään katsoa, keskittyy vaan liikaa itse kohteeseen :)
Vasemmalla oli kyllä liikennemerkki ja keskityin ottamaan sen pois.
Comment
-
Aki, niitä rajauksia voi sitten koneella kotona miettiä ja jos et ole ihan varma noista asetuksista niin suosittelen laittaa manuaalin sijasta Aperture priority päälle. Ei tarvitse sitten niitä valoitus aikoja pähkäillä niin paljon. Itse otan varmaan 80% kuvistani A modella.
Comment
-
Itse otan varmaan 80% kuvistani A modella.
Pari lisävinkkiä asiaan vähemmän vihkiytyneille:
Canonissa AV (autovalue) mode on hyvä, kun halutaan määrittää aukko. Kamera valitsee sopivan suljinajan. Noissakin voi säätää tarvittaessa korjausta -2 viiva +2.
TV (timevalue) on hyvä, kun halutaan kuvata esim liikkuvia kohteita. Tällä voidaan säätää helposti sopiva valotusaika esim liikkuvaan autoon, että saadaan taustaan liikettä sekä vanteet blurriksi. (1/40 - 1/100) on hyvä riippuen nopeudesta. IS (stabilazer) on näissä kuvissa hyödyllinen varuste objektiivissasi.
Comment
-
...kun halutaan kuvata esim liikkuvia kohteita.
Comment
-
A-modella (ja muillain atomatiikka moodeilla) suureksi ongelmaksi modostuu yleensä vaaleiden sävyjen puhkipalaminen vaikka valoitus olisi missä tahansa asennossa. Varsinkin, jos kuvaan on eksynyt taivasta. Itse pyrin välttämään sitä viimeiseen asti, koska puhki palanutta ei saa kuntoon edes fotarilla. Toisaalta vois kai niitä kuvia rajatakin niin, ettei taivasta tulisi mukaan... Mielummin alivalottaa vähän ja sitten kaivaa sieltä sävyt esiin muokkausvaiheessa. Tässä kohtaa alka sitten kyllä toiseksi ongelmaksi muodostumaan kohina. Tää on semmosta ikuista tasapainoilua ongelmien välillä ja joskus harvoin kaikki menee napiin :D Jos sen D300 rungon joskus sais, niin pääsis vähän siitä kohinastakin eroon. D200 tuottaa sitä kyllä melkoisesti, vaikka muten onkin oikein hyvä kamera.
Comment
-
Jos kohina vaivaa kuvissa niin kannattaa kokeilla Noiseninjaa, kätsy plugin photoshoppiin. Toimii todella hyvin jossain tapauksissa.
Comment
-
Auttaahan se jonkin verran, mutta kyllä tumma tuppaa sitten menemään tosi tummaksi jos valotuksen ottaa taivaasta. Sitten on taas se kohinaongelma käsissä. Neat imagea ja aperturea oon käyttänyt kohinan poistoon, mutta jotenkin se vaan pehmentää kuvaa jos sitä jotuu enemmän käyttämään. Noise ninjaa ei macille oo niin se jääpi pois laskuista. Pyöröpola varmaan kans auttais tähän taivaspropleemaan.
Comment
-
Kun käyttää sitä valotuksen korjausta, niin ei pala puhki. Mulla antaa kamera korjata sitä kolme aukkoa molempiin suuntiin, ja kun näytössä vilkkuu samantien kuvan ottamisen jälkeen, jos paloi puhki, niin on aika helppo korjata.
Aikaisemmassa kamerassa tuli käyetttyä M-moodia, mutta nyt oon oikeastaan kuvannu kaiken AV:llä. Lisäksi lopetin JPG-kuvien ottamisen, kun nykyisellä kameralla (Canon EOS 1Ds) saa otettua niitä JPEG+RAW-tyyppisesti. Kuvat kun laittoi vierekkäin, niin huomasi samantien, miten onneton dynamiikka JPEG-kuvissa on. Nyt siis pelkkiä RAW-kuvia. Onhan niissä hieman enemmän säätämistä, mutta kuitenkaan lajittelun jälkeen säädettäväksi asti tulevia kuvia ei ole ihan järkyttävän paljoa.
Kuvia aikojen saatosta löytyy osoitteesta http://hece.kuvat.fi/kuvat
Comment
-
Valotuksen korjaus korjaa koko kuvan valotusta. Kun saat taivaan kuntoon, on kohde liian tumma. Ei sis auta juurikaan tähän kirkas taivas-tumma kohde ongelmaan. Itselläkin tuo RGB vilkutin on aina päällä kuvattaessa.
Kontrastin laskeminen sen sijaan on tuonut jonkinlaista konkreettista apua. Sitä saa sitten tarvittaessa lisää editointivaiheessa. JPEG-kuvia en oo ottanu enää useampaan vuoteen. Konvertoin mielummin valmiiksi editoidut rawit jpeg kuviksi.
Comment
-
No, jos on hankala paikka niin ei muutakun hdr käsittely kuvalle. Ei toimi kaikilla kuvilla mutta jos pitää säädöt pois karkin puolelta niin ihan kivoja voi niistä saada. Tämän tosin jo varmasti tiesitkin. :)
Comment
Comment