Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Olen pitkään ihaillut noita "pienoismallikäsiteltyjä" kuvia. Parhaat eivät kyllä näytä yhtään ns. oikeasta maailmasta otetuilta. Jossain tv-ohjelmassa oli käytetty tuota liikkuvaan kuvaan, ja silloin pähkäilin pitkään, että millä ihmeellä ne tuon kuvakäsittelyn oikein tekevät. Taisi olla jokin euroviisulähetys.
Tuossa kuvassa on tarkennus aavistuksen liikaa rajattu ollakseen täysin uskottava, mutta aika hyvä kuitenkin.
Olen pitkään ihaillut noita "pienoismallikäsiteltyjä" kuvia. Parhaat eivät kyllä näytä yhtään ns. oikeasta maailmasta otetuilta. Jossain tv-ohjelmassa oli käytetty tuota liikkuvaan kuvaan, ja silloin pähkäilin pitkään, että millä ihmeellä ne tuon kuvakäsittelyn oikein tekevät. Taisi olla jokin euroviisulähetys.
Tuossa kuvassa on tarkennus aavistuksen liikaa rajattu ollakseen täysin uskottava, mutta aika hyvä kuitenkin.
Vähän menee ohi topikin mutta tää on kuitenkin järkkärillä kuvattu liikkuva kuvakollaasi :) Tuota pienoismallilookkia itse koitin imitoida kuvakulmalla ja kovilla varjoilla. Lisäksi editoinnissa lyhyen syväterävyyden matkimisen ja yliampuvien värien kanssa.
Kiitos kommenteista..
Tarkoitus ei ollut tuosta tehdä täysin pienoismallimaista vaikutelmaa. Hain ehkä enemmänkin semmosta "rajatapausta" ;)
Piti oikeen katsoa video uudestaan ja sanoisin, että tuo on vaan nopeutettua videota. Sen verran lyhyttä pätkää kerrallaan kuvattu. Timelapse tarvis suht paljon kuvia olemattomalla intervallilla. :)
Tai sitten ne on juuri sen takia lyhyitä pätkiä. :)
Nyt on kyllä pakko kysästä, että mitä tuo HDR tarkottaa? Ensimmäisen kerran tuli mulle ilmi kun hommasin uuden puhelimen ja siinä on tuo HDR kuvausvaihtoehto... En kuitenkaan kuvissa ole huomannut oikeastaan mitään eroa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/HDR ...käytännössä sitä että otetaan muutama kuva eri valotuksilla, jonka jälkeen kuvat yhdistetään. Ei tietoa millainen mahtaa puhelimessa olla mutta ero pitäisi tulla ilmi jos on samassa kuvassa erittäin kirkkaita ja tummia kohtia. Esim. ikkunasta tuleva auringonvalo vs. ikkunan varjoisa sisäpuoli.
Jep. Yhdellä kuvalla ei saa valotettua oikein toisistaan voimakkaasti poikkeavia valoisuuksia esim. taivas ja maa. Jotta taivaaseen saa riittävästi sävyä, pitää valoitus kääntää niin pienelle, että maa jää pimeäksi. Ja päinvastoin. Tarvitaan siis kaksi kuvaa eri valotuksilla. HDR on kuvankäsittelymenetelmä, jolla nuo kaksi kuvaa yhdistetään yhdeksi eli saat samaan kuvaan sävykkään taivaan ja maan. Tai ihan mitä vain reilusti eri valotuksen vaativia alueita.
Edellytys luonnollisesti on, että kamera/kuvattava ei liiku noiden kahden kuvan välillä merkittävästi. Muuten niitä ei onnistuneesti yhdistellä.
Kamerassa "HDR-mode" ottaa peräkkäin useamman kuvan sarjan eri valotuksilla.
Pitääkin testaa tuota kännykän HDR-modea nyt kun tietää mitä sen kuuluisi tehdä. Jotenkin olen vain aika skeptinen sen toimivuuden suhteen, mutta sittenhän sen näkee :).
Samsung Galaxy S3 polttaa puhki helposti kuvissa valkoiset seinät ja taivaan, mutta HDR:llä kuvat onnistuvat paljon paremmin. Tietty puhelimella ei onnistu tollaset överitaiteelliset kuvat mitä toi ensimmäinen noista kahdesta audin kuvasta on mutta sitä tuskin kukaan puhelimelta odottikaan??
Sloveniakuvassa oikeastaan tulee hyvin esille aukon vaikutus, järkkärillä otettaessa maisemakuvaa pitäisi tuosta pienentää aukkoa reilusti, jotta kuvaan saataisiin lisää syväterävyyttä. Kuvassa se jää reilusti liian kapeaksi, mitä tuo miniatuuritehoste mahtaa tehdä?
Ymmärsin kyllä, ettei kuva ole järkkärillä otettu. Ei silti, kuva on muuten ihan mukava, mistä päin Sloveniaa?
Comment