Alkuperäinen kirjoittaja Otto.
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Painepesurin valintaa
Collapse
X
-
-
Pitäähän sitä nyt sangollisen sekunnissa tulla pesurista pihalle ;)
Kannattas varmaan noit pikku kräntslejä palokunnille alkaan hankkiin, kun jää kohta sammutusautot kakkoseksi.
Mun talvet sisällä säilytetty stihli alko sitten brakaan ja o-renkaat falskaan ensimmäisen pesun aikana. Pitäs vaan löytää jostain sopivat tilalle.
Comment
-
Noniin, työkaverille (pian entiselle) löytyi pesuri.
Olin aluksi menossa ostamaan K5.55 pesuria, mutta Bauhaussin myyjä sai kelkan käännettyä Nilfiskiin.
Ei se myyjä Kärcheriäkään haukkunut, pikemminkin valinta oli mallia bemari vs. mersu.
Valinta osui 130.2-8 malliin, joka maksoi 289,-
Tukevan oloinen peli oli "hiplata" ja painoakin jonkin verran.
Olen varma siitä, että tuleva eläkeläinen on tyytyväinen valintaan, olisi varmasti ollut siihen kersseriinkin.
Comment
-
Ei ole kyllä hinnalla pilattu tuo kränzle 10\120 - 399€ ebayssa. Töissä käytän paljon nilfiskin koneita ja ne on toimineet ihan hyvin. Katsoin nilfisk alton sivuilta, poseidon 2 mallista laitetta. Melkein samat speksit ku kränzlellä. Ulkonäköki "rautava". Pitää käydä kyselemässä hintaa paikallisista liikkeistä.
poseidon 2
kränzle 10\120
Autotalli alkaa valmistua niin pitää ostaa kunnon pesuri. :)
Comment
-
Näyttäs olevan poseidonissa vähän vähemmän painetta (vaikka eihän se paineella pese ;)) Mut voisin kuvitella et toi poseidon ei oo suomesta hankittuna mikään kovinkaan edullinen. Toki vaikuttavan näkönen tuokin on kun ei oo turhia muoviosia ängetty samaan pakettiin.
Ostit kumman vaan niin luulisin et ihan kohtuu pesurin saat.
Ainut vittumaisuus tossa kränzlessä on et siin ei oo mitään pyöriä, ei sitä oikeesti oo kiva kanneskella. josko sitä kävis teettämässä 30m letkua ja antais olla tallin nurkassa, niin ei tarvis raahata sitä aina auton lähelle.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja adepoju04 Näytä viestiAinut vittumaisuus tossa kränzlessä on et siin ei oo mitään pyöriä, ei sitä oikeesti oo kiva kanneskella. josko sitä kävis teettämässä 30m letkua ja antais olla tallin nurkassa, niin ei tarvis raahata sitä aina auton lähelle.
Comment
-
Se on hieman suhteellista tuo liikulteltavuuden vaikeus: kun tavan pyörämallissa on letkut ja johdot kiinni, on se ihan yhtä hankala siirrellä kuin Kränzle vastaavassa tilanteessa. Letkut irrotettuna ja piuha kelattuna Kränzle on oikeastaan aika kätevä siirtää vaikka varaston hyllylle, kun paineletku ei ole tiellä.
Comment
-
Mä suunnittelin tolle kränzlelle pientä kärryä, johon laittaisin korkeapaineletkukelan. Toisaalta samalla ton kantaa auton lähelle kun sinne raahaa pari pesuämpäriä, vetää letkun pesurille jne. Ne muovitötteröt vasta ikäviä on siirtää, kun ei pysty oikein kätevästi nostamaan ja vetäminenkään ei onnistu kun on letkut kiinni. Säilytys on tosiaan helppoa ton kanssa. Se mahtuu vaikka eteisen kenkäkaappiin :D
Comment
-
Duunissa tyhjennellään hallia ja sieltä löytyi tollanen kränzlen mallinen painepesuri, jonka lunastin itselleni nimellistä korvausta vastaan. Pesuri on suunnilleen 15 vuotta vanha ja viimeiset 8 vuotta ollut käyttämättömänä. Tästä johtuen on tiivisteet kuivunut ja nyt meneekin "vaiheistoöljyt" ja painevedet sekaisin.
Onko kenellekkään tutun näköinen laitos ja saako tähän vehkeeseen jostain tiivistesarjoja? Vai pitääkö alkaa metsästämään tiiviste kerrallaan? Mitään mallia en sen kummemmin löytänyt. Ainoa on tuon moottorin tyyppikilpi.
Comment
-
Kärzle on siitä helppo varaosien ostossa, että ne ei oikeen ole muuttunut merkittävästi sitten nuijasodan. Männät ja niiden tiivisteet, sekä paineventtiilit ovat standardikamaa. 20mm männillä tuo varmaankin on moottorin koosta päätellen, tuoton pystyy sanomaan vasta kun on purkanut ja mitannut mäntien iskulevyn kulman, mutta se ei vaikuta varaosiin (muutakuin jos tuo levy on ottanut itseensä).
Itse tilasin osat tältä myyjältä, tuli orkkiskamaa murto-osalla Suomen hinnoista:
http://stores.ebay.de/Reinigungstech...sub=1005851012
Toimittaa muitakin osia kuin mitä Ebayssa myy, kaupat tehtiin ihan Ebayn ulkopuolella ja kaikki meni helposti ja nopeasti. Täältä voi etsiä oikean mallin käyttöohjeitten/varaosaluetteloiden kuvien mukaan. Mutta kuten sanottua, nuo tarvitsemasi osat on aika varmuudella standardia vaikket ihan samannäköistä kokoonpanoa löytäisikään. Stefat+O-renkaat löytynee ihan standardikamanakin, vaikka eipä ne tuolla myyjälläkään niin paljoa maksanut että olisin nähnyt vaivaa niitä muualta ottaa. Neljänneltä sivulta löytyy "Profi-jet 10-250..." mallit, niistä kannattaa aloittaa vaikka pieniä eroja löytyy.
http://www.kraenzle.com/en/service-d...n-manuals.html
Toivottavasti saat jostain tarpeeksi vettä tuolle, mikäli siinä on suurituottoisin astelevy paikallaan, ihan joka hanasta ei tule tarpeeksi. Elikkä isoa letkua/putkea pitää olla syöttö, tai sitten pitää tehdä välisäiliö kuten kaverilla on. Kavitaation kyllä kuulee kun sillä rupee pesemään, on kuin joku vasaralla hakkaisi pumpun sisältä. Mikäli sellaista kuuluu, käyttö kannattaa lopettaa heti, koska se tuhoaa pesurin nopeasti.
Itsekkin ostin tuollaisaisen aikasamanmoisen kahvirahoilla, varaosiin sitten tärähti melkein 300euroa heti laakista :D Kaverin sanoin "kun rahaa alkaa jäämään autoharrastuksesta, kannattaa siirtyä painepesureitten harrastamiseen. Siinä ei samaa ongelmaa enää tule".
Comment
-
Kavitaation kyllä kuulee kun sillä rupee pesemään
Tuon pumpun jo purin heti samana iltana, kun säksättimen kotiin toin. Männät on tosiaan 20mm, mutta tuon levyn asteita en ole mittaillut. Sen verran katsoin, että sekin on ehjä. Millä asteilla alkaa olemaan kuinkapaljon tuottoa? Voisitko heittää esimerkkejä?
Kiitos linkistä. Sieltä löytyy aikalailla oikeeta korjaussarjaa. Niin ja pesuri maksoi 20e, joten voi siihen remppaan vähän laittaa rahaa.
Comment
-
Profi-jetin varaosaluettelon mukaan 12asteinen on 19l/min ja 6asteinen 10l/min, muut tuotot sitten tuolta väliltä. Pienempituottoisella levyllä luonnollisesti saa enemmän painetta.
Hyvä jo mäntien vastinlevy on ehjä, todennäköisesti sitten männätkin ovat kunnossa. Kavitaatiolla tosiaan saa tuon kohdan rikki, kun männät eivät pysy vastinlevyssä kiinni vaan alkaavat hakkaamaan siihen. Mäntien palautusjousien ansiosta tuohan pystyy jopa hieman imemään, mutta rajansa kaikella.
Öljytilan tiivisteet ja painepään tiivisteet nyt ainakin sinun kannattaa kaikki uusia. Itse jätin uusimatta venttiilit, koska vanhat olivat niin hyvässä kunnossa. Niiden kunto on helppo todeta, että vastinpinnat ovat kiiltävät ja jouset ehjiä. Satasella saa jo paljon osia, mulla osien hintaa nosti se että ostin samalla letkun+kahvan+suuttimia. Ehdottomasti kunnostamisen arvoinen laite, niin kauan kuin moottori vain toimii.
Comment
-
Noniin. Iskulevyssä luki 10,4 astetta ja se tuo tolle pesurille spekseiksi 180bar ja 16L/min :)
Se vaan tässä on huono juttu, että mulla ei ole kotona muuta pestävää kuin terassi, ku ei tolla uskalla mennä lähellekään mattoja. Autoakin on huono pestä hiekkapihalla.
Pistelen ehtoon aikana vielä lisää kuvia puretuista osista.
e: tuleeko kunnan verkosta kuutio tunnissa vettä pihalle?
e2: Täällä lisää kuvia puretuista romuistaViimeksi muokannut Jusaberg; 10.6.2011, 22:27.
Comment
-
Mulla on Kärcher 9/19 (185bar työpaine, 15l/min). Pesen matot 5-10cm etäisyydellä viuhkalla ja auton keskimäärin 20-30cm päästä viuhkalla. Ei kovinkaan jännää vielä mielestäni mainituilla spekseillä matonpesu. En ymmärrä myöskään miksei hiekkapihalla voisi pestä autoa painepesurilla.
Saat mitattua hanan tuoton kätevästi kellottamalla 10L sangon täyttymisen.
Comment
-
Painetta ja litroja pystyy säätämään alaspäin, ei sitä aina täysillä tartte vetää. Mulla muistaakseni 20l/min ja 160bar asetukset omassa, kyllä silläkin vielä pesee matot ja terassit. Painetta/litroja säätöhanasta alaspäin jos hirvittää, tai sitten isompaa suutinta niin paine vain laskee mutta litrat säilyy.
Esim tuo kuva mikä sulla on merkitty nimellä "Venttiili", on männän tiivisteet. Venttiilit ovat noiden kuuden samanlaisen tulpan alla, ota ne vielä auki ja pese/putsaa/vaihda. Kolme imupuolella ja kolme painepuolella. Yleensä niissä on vikaa vanhoissa koneissa, kun jos yksi alkaa vuotamaan niin painetta ei tule.
Comment
-
Joo pitää vielä purkaa vähän lisää ja alkaa sitten tiivisteostoksille. Ei tuo onneksi ihan toivottomalta projektilta vaikuta. Noista männän tiivisteistä se on varmaan vedet päästäny tonne öljyjen joukkoon. Männissä näkyy vähän kulumaa, mutta sormella ei kuitenkaan tunnu mitään naarmuja, joten ovat varmaan kunnossa. Venttiilitkin on varmaan ok, koska vettä tuntuu tulevan sen verrran ettei yhdellä kädellä kauaa kahvaa pitele paikallaan. Täytyy ne kuitenkin avata ja tarkastaa.
Tuota mattojen pesua vaan sillä aloin miettimään, kun vuosia sitten nimim. "tikkuja perseessä" pesi saunan lauteita :)
Täytyy jotain sähkäriä pyytää asentamaan 3~ pistorasia kotiin. Saattaa vaan kestää, kun autonlämmitysrasiaakin sai odotella pari vuotta. Talvella oli liian kylmä laittaa ja eihän sitä kesällä enää tarvinnu ;)
Comment
-
kyllä sen auton voi hiekkapihallakin käsin pestä ;)
Comment
Comment