Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Macin käyttäjiä?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Toi SSD:n nopeus on vähän jännä homma. Mulla X301 Lenovossa on 120gb SSH levy ja musta WIN7 ei siltikään käynnisty mitenkään erityisen nopeasti. Taitaa melkein minuutti mennä, ennen kuin työpöytä on valmiina käyttöön. Rammiakin on vielä 4gb... Paljon nopeammin mun vanha sotaratsu G5 Power Mac käynnistyy jossa ei todellakaan ole SSH levyä.

Comment

No kyllä tässä samassa koneessa vinkkarikin viuhaan käynnistyy, ts. olisko varsinaista käyttis boottia os x:llä 14 sekkaa ja vinkkarilla 18 sekkaa

E: vinkkarille on kyllä nopeammat intellin kovot kuin osx:lle varaamani ocz

Comment

Mulla lenovossa on toshiban 120gb... Se ei kyllä mikään älyttömän nopea ole vaikka onkin SSH.

Comment

Minä ostin samantien tuoreen macbook pron sisään 500 gigaisen samsungin levyn. SSD tulee ehkä sitten joskus kun niiden hinnat putoaa tuntuvasti. Nyt näkyy olevan melkein koneen hinnoissa "normi"kokoiset SSD levyt.

Huomasin muuten aika ärsyttävän seikan kun vaihdoin kovalevyä. Takalevy on kiinni järkyttävän pienillä ristipäillä. Eihän minulla tietenkään sellaisia löytynyt kun kuvittelin kaikkien käyttävän mikroskooppisia torxeja niinkuin vaikka nokia ja moni muu tekee. Samoin kovalevyn sivujen lukitustapit oli kummallisella kannalla kun siihen ei käynyt kuusiokolo eikä torx. Lisäksi tasainen momenttikin tuntuu olevan aika tuntematon käsite koneen kasaanlaittajalla.
          Pakko oli avautua kun mukamas helppoon hommaan tarvittiinkin yllättävän paljon työkaluja joista osa piti vielä hankkia kyseistä hommaa varten.
          Viimeksi muokannut LauriJT; 19.6.2010, 10:38.

Comment

LauriJT: Jos et ole vielä tutustunut niin http://www.ifixit.com/ . Ohjeita purkamiseen ja infoa tarvittavista työkaluista.

Comment

Kiitos. Piti laittaa kirjanmerkkeihin tuo sivu. Aika onnettomia nuo kovalevyn kyljessä olevat torxit. Oikeata avainta olin näköjään kokeillut vaan tyhjää pyöri kun oli niin tiukasti kiinni. Leathermanilla irtosi näppärästi.

Mikä se ilmaisohjelma oli millä sai vaikka xp:n pyörimään osx päällä virtuaalikoneena? Boot camp oli aikaisemmassa minissä mutta virtuaalikone olisi kätevämpi, mikäli kaikki vaan toimii.

Edit: Virtualboxihan se oli.
              Viimeksi muokannut LauriJT; 19.6.2010, 16:23.

Comment

SSD levyissä vaikuttaa vähän kenen valmistajan levy. Intelin ja ilmeisesti Samsungin levyt on sellaisella ohjainpiirillä, mikä on nopea käyttöjärjestelmälevy käytössä. Toki kyseisten valmistajien levyt on myös kalliimmasta päästä. Erona on lähinnä tuo satunnainen kirjoitusnopeus, missä on järkyttävän suuri ero paremman levyn ja halvemman levyn välillä.

Comment

Jaa tämäkin ketju taas nousi unholasta... Raportoidaanpa Miikkan tapaan, että täälläkin tuli siirryttyä pöytäkoneessakin OS X:ään, joskin rautana Mac Pro 3.1. Löytyi alkuvuodesta 2008-mallin 2.8GHz 8-core Applea myyvän tavaratalon varastoylijäämänä edullisesti (täällä Espanjassa). Siihen on tullut pultattua kolme WD:n kovoa, Airport-kortti (joka ei EDES tämän tasoisessa laitteessa ole vakiovaruste!) ja jokunen giga muistia lisää, joten melko nohevasti pyörii Pro Tools taas kun MacBook alkoi jo köhimään :)

Tämän koneen "sisäinen kauneus" on kyllä löytänyt tiensä minun sydämeeni: kovalevyjen ja muistin lisäys tai vaihtaminen käy hetkessä ja liki työkaluitta, mitä nyt pientä ristipäätä tarvitsee kovalevyjen kelkkaan kiinnittämiseen (nekin ruuvit kiinni kelkassa), eikä koneen sisällä näy piuhan piuhaa. Fully buffered ECC-muistikaan jäähyineen ei haittaa. Ikinä ei ole työnteko ollut näin vaivatonta, joten nyt on kolme asiaa joita en vaihda: sukat, quattro ja Mac.

Comment

Kyllä itteänikin mac pro houkuttelis, mutta pitäisi odottaa raudan modernisoitumista hieman. Hackintosh on kyllä ihan oiva peli harrasteluun (tällä hetkellä i7 930 @ 4.1GHz ja 12 GB muistia noin 1.6GHz vauhdilla sekä pari GTX 295:sta), mutta valitettavasti esim. tuki noille neljälle GPU:lle on vähän huonohko ja kyllä tuota sen verran joutui säätämään, etten ihan työkäytössä uskalla käyttää. Mutta eiköhän tuolla uskalla noita videoita editoida.

Comment

• Mulla on myös macbookpro, enkä oikein osaa mitään tehdä tietokoneen kanssa. Olen ollut erittäin tyytyväinen itse koneeseen, ja käyttöjärjestelmään. Tämä on niin selkeä ja nopea paketti. Mitään ylimääräisiä rahinoita käynnistäessä, sammuttaessa, tai tehdessä jotain ei ole.

Ainoat miinuspuolet ovat toistaiseksi(koska tosiaankaan en osaa tehdä koneen kanssa mitään) etten voi käyttää vag-comia, enkä katsella mtv3-katsomosta vanhoja karpoja.

Mikä olisi helpoin, ja vähiten tilaa vievä ratkaisu saada vag-com macciin? Ilmeisesti windows jotenkin? Paljonko vie tilaa jollei laita mitään muuta ohjelmaa windowsiin kuin vag-comin? Ja mikä windows? Ja miten?

Comment

Mä luulen että vag-com toimis parallells desktopilla.
                        http://www.parallels.com/eu/products/desktop/

Mitä karpo ongelmaan tulee, niin kokeileppa käynnistää safari 32bit tilassa. Monissa selaimissa tuo 64 bittisyys tuo tulessaan ongelmia flashin kanssa. Onko VLC plugin asennettu?

Comment

• Nythän ne on Miikka jo pitkään tehneet tuloaan nuo uudet Mac Prot, huhujen mukaan maaliskuussa olisivat jo olleet pihalla, mutta huhut nyt on huhuja. Kuitenkin, kun katsoo tätä viime aikaista malliston uudistamista: ensin iMac, sitten MacBook Pro ja nyt hiljattain iPhone sekä Mac Mini, voisi olettaa että Pron vuoro on pian. Uudesta prossusta ei vielä taida olla varmuutta? i7 vai jonkin sortin Xeon, onko i7:sta ns. serverikäyttöön?

Minä nyt oon koko ikäni tullut rautapuolella vuoden pari jäljessä ja oikeastaan softassakin, sillä näissä äänihommissa, kuten monissa muissakin, on aina varmempi työskennellä vakaaksi todetulla rauta/softayhdistelmällä. Lompakollekin se on ystävällisempää, tästä tammikuussa 2009 kokoonpannusta Mac Pro:sta maksoin 1600EUR uutena ja täydellä takuulla, vanhan hintalapun summa oli noin x2, minkä 2009-mallin hankkiminenkin olisi tullut kustantamaan.

Avidillakin tahtoo se vuosi vierähtää Applen uuden raudan markkinoille tulon jälkeen ennen kuin bugit on softasta karsittu. Kohta puoliin vois olla aika jo kokeilla Snow Leopardia ja Pro Tools 8:aa, tähän asti on käytössä ollut 10.5.8 ja PT 7.4.

Seppo Kuisman kysymykseen vastaten, itse käyttelin Vag-Comia Boot Campin kautta asennetulla Windowsilla ilman ongelmia MacBookilla, versiona Win XP Pro. Tuo Parallels voi olla yksi vaihtoehto, mutta kannattanee ennen ostamista kokeilla myös Virtualboxia, joka on gratis. Pitäisi itsekin kokeilla, ehkäpä nyt kesällä.

Comment

• Winkkari mäkkiin bootcampilla.

e. voishan sitä toisenkin sivun lukea. :D
                            Viimeksi muokannut nicce; 28.6.2010, 08:18.

Comment

Nyt se on sitten tapahtunut. Macista löytyi vika!

Omassa MacBook Prossa (2008 malli) on ilmennyt seuraavaa viime aikoina.

Safari menee aika usein jumiin. Tätä tapahtuu yleensä koneen käynnistyksen jälkeen. Safarin jumitus tarkoittaa sitä, että ohjelma ei vastaa millään tavoin ja sitä ei saa edes suljettua normaalisti. Ongelma yleensä korjaantuu kun vedän Safarin terminaalista kill -9 <PID> -komennolla alas ja restarttaan sen.

Joku kevään aikana tapahtunut ohjelmapäivitys lienee tuon aiheuttanut, kun ei sitä ennen ollut. Kellään tapahtunut vastaavaa ja mitään ideoita millä korjata vika.

Comment

• Joskus safari vaatii resetoinnin, eli "empty cache" & "reset safari" joka tyhjentää kaikki safarin muistista pois.

Tai onko sulla käytössä adblock tai vastaavia "virityksiä" mitkä vaativat SIMBL ? Jos on, niin poista ne. Kaikki eivät aina jaksa päivittää "plugineja" uusimpaan safariin == kaatuminen..

Ja kannattaa myös välistä ajaa "huolto-ohjelma" jotka poistavat turhia tiedostoja / "roskaa" .. Kuten esim. Onyxia tai cocktail.. http://www.macupdate.com/info.php/id/11582/onyx

Comment

• Rosstechin softat toimii VirtualBoxilla hyvin Macissa. Toki hieman jumppaa ajureiden asennuksessa (USB laitteen joutuu "kytkemään" useamman kerran).

Comment

Nyt se on sitten tapahtunut. Macista löytyi vika!

Omassa MacBook Prossa (2008 malli) on ilmennyt seuraavaa viime aikoina.

Safari menee aika usein jumiin. Tätä tapahtuu yleensä koneen käynnistyksen jälkeen. Safarin jumitus tarkoittaa sitä, että ohjelma ei vastaa millään tavoin ja sitä ei saa edes suljettua normaalisti. Ongelma yleensä korjaantuu kun vedän Safarin terminaalista kill -9 <PID> -komennolla alas ja restarttaan sen.

Joku kevään aikana tapahtunut ohjelmapäivitys lienee tuon aiheuttanut, kun ei sitä ennen ollut. Kellään tapahtunut vastaavaa ja mitään ideoita millä korjata vika.
                                    Hajoava kovalevy teki mulla tuota. Ajamalla levyn ja oikeuksien korjaukset, se toimi aina hetken , mutta ongelma palasi aina about viikon päästä. Sitten se alkoikin jo pitämään sitä jatkuvaa rouskutusta ja muutenkin jumittelemaan...

Comment

Joskus safari vaatii resetoinnin, eli "empty cache" & "reset safari" joka tyhjentää kaikki safarin muistista pois.
                                      Pitää kokeilla tuota. En kyllä oikein jaksa uskoa sen olevan noin yksinkertainen juttu, mutta kokeilemalla se selviää.

Tai onko sulla käytössä adblock tai vastaavia "virityksiä" mitkä vaativat SIMBL ? Jos on, niin poista ne. Kaikki eivät aina jaksa päivittää "plugineja" uusimpaan safariin == kaatuminen..
                                      Tietoisesti en ole moisia asentanut. Pitänee kuitenkin tsekata "plugin" tilanne.

Ja kannattaa myös välistä ajaa "huolto-ohjelma" jotka poistavat turhia tiedostoja / "roskaa" .. Kuten esim. Onyxia tai cocktail.. http://www.macupdate.com/info.php/id/11582/onyx
                                      Kokeillaan myös tätä. Kiitoksia vinkistä.

Hajoava kovalevy teki mulla tuota. Ajamalla levyn ja oikeuksien korjaukset, se toimi aina hetken , mutta ongelma palasi aina about viikon päästä. Sitten se alkoikin jo pitämään sitä jatkuvaa rouskutusta ja muutenkin jumittelemaan...
                                      Toivotaan, ettei kyse ole hajoavasta kovalevystä. Ei se mielestäni ole mitenkään muuten oirehtinut, pitänyt ääntä tai muuten käyttäynyt ei toivotusti. Pitänee kuitenkin heti ottaa heti back-upit tärkeimmistä koneella olevista tiedostoista.

Comment

• Pitänee kuitenkin heti ottaa heti back-upit tärkeimmistä koneella olevista tiedostoista.
                                        Time Machinen käyttäminen, kun kerran Macin omistaa, pitäisi olla aika itsestäänselvyys, sen verran vaivattomasta varmuuskopioinnista on kyse: yhden kerran konfiguroit ja sen jälkeen esim. kerran viikossa ulkoinen backup-kovo kiinni koneeseen, varmuuskopio syntyy automaattisesti...

IceClean on myös hyvä huolto-ohjelma:

http://www.apple.com/downloads/macos.../iceclean.html

Comment

TimeMachinea ei vaan ole tullut käytettyä, kun en ole saanut hankituksi ulkoista kovoa. Pitänee moinen laittaa ostoslistalle.

Pitääkö tollasessa MacBookProssa muuten olla jokin tietyn tyyppinen ulkoinen levyasema?

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                            TimeMachinea ei vaan ole tullut käytettyä, kun en ole saanut hankituksi ulkoista kovoa. Pitänee moinen laittaa ostoslistalle.

Pitääkö tollasessa MacBookProssa muuten olla jokin tietyn tyyppinen ulkoinen levyasema?
                                            Kyllähän se kannattaa ottaa käyttöön, niin pysyy tavara tallessa.
                                            Esimerkiksi WD Book sarjassa on erikokoisia TimeMachinelle "optimoituja" kovoja ja toimii yhdessä kuin junan vessa.

Comment

• Kyllä siihen periaatteessa mikä vaan kovo käy. Kun sulta kerran Firewire 800 löytyy, niin juuri nuo WD:n levyt mistä ko. liitäntä löytyy vois olla hyvä valinta, niin käy kopiointi rapsakkaasti. Itellä on muutama MyBook Studio Edition käytössä, niissä on sekä e-sata, USB että Firewireliitännät.

500GB on aika minimi mitä kannattaa tilaa olla, sillä pysyy muutama kopio koneesta tallessa, teralla varmaan jo viisi, kuusikin kopiota kerrallaan riippuen kopioitavan tavaran määrästä. Tuossa Time Machinessahan on mukavaa se, että pystyt kansio kansiolta määrittelemään mitä kopioidaan ja mitä ei, säästyy paljon levytilaa.

Comment

• 500GB on aika minimi mitä kannattaa tilaa olla, sillä pysyy muutama kopio koneesta tallessa, teralla varmaan jo viisi, kuusikin kopiota kerrallaan riippuen kopioitavan tavaran määrästä. Tuossa Time Machinessahan on mukavaa se, että pystyt kansio kansiolta määrittelemään mitä kopioidaan ja mitä ei, säästyy paljon levytilaa.
                                                28.06.2010 14:59
                                                Mulla oli sellainen kuva tuosta Time Machinesta, että se kopioi ainoastaan kerran kaiken, ja sitten vain sen mitä on tullut lisää..? Eli uskoisin että normaali harrastelu/nettikäytössä olevan koneen jossa joitain valokuvia tms. saa varmuuskopioitua useammin kuin 5-6 kertaa 500GB.

En silti ole mikään kone-expertti, ja voin olla väärässä.

Comment

• Mä luulen että vag-com toimis parallells desktopilla.
                                                  Onkokukaan koittanut? Näyttäisi olevan torrenttinakin.

Comment

Kerran viikossa backupseissa menee ihan timemachinen idea hukkaan. Verkkolevy tai sitten ihan time capsule on hyvä ratkaisu. Näin viimeiseltä vuorokaudelta on tunnin välein backupit, viimeiseltä viikolta päivän välein ja sitten viikottaisi backuppeja niin pitkälle kuin tilaa riittää. Tunnin välein menevät backupit ovat niin pieniä, että itselläni menevät jopa vpn:n läpi kotiin tavallisen ADSL:n kautta kun olen asiakkailla.

Comment

• Juu, mulla voi olla eri mielikuva tuosta tilan käytöstä kun dataa liikkuu aika lailla ja seitsemästä kovosta varmuuskopioin neljää, sessiot liikkuvat usein kymmenissä gigoissa ja uutta filettä syntyy jatkuvasti. Epäilemättä "normaali"käytössä Miikkan mainitsema tapa jatkuvista kopioista on parempi ja mahdollinen. Mulla 500GB levyllä on raakasti arvioituna yksi täydellinen backup sekä rippeitä sen mukaan kuin tilaa riittää, ja siinäkin on vain tarpeellinen mukana, eli kansiot joiden sisältö muuttuu säännöllisesti sekä systeemilevy. Efekti- ja videokirjastot, valmiit sessiot yms. kiinteä ovat varmuuskopioina omilla levyillään.

Minulla ei Time Machine kopioi automaattisesti mitään, koska se ei työskennellessä saa alkaa puuhaamaan käytössä olevalla levyllä, josta kuitenkin on kopio tehtävä, joten paras tapa minkä omiin tarpeisiini olen löytänyt on se, että kopio syntyy vain kun Time Machinelle määrätty levy kytketään koneeseen.

En ole oikein tutustunut Automatorin toimintaan, osaisiko esim. Miikka tai joku muu tietävämpi kertoa onko mahdollista tehdä sellainen workflow, jossa Time Machine desaktivoituu kun Pro Tools on käynnissä tai onko jotain muuta tapaa? Ja nyt kun asialla ollaan, niin itse asiassa minua kovasti kiinnostaisi mahdollisuus hallinnoida yksittäisten kovojen spin down-aikoja jne, jotta kaikki levyt eivät koko ajan turhaan pyörisi. Tähän en kuitenkaan ole ratkaisua löytänyt ja se global ruksi asetuksissa on mun pakko pitää Never turn off hard disks-asennossa, jotta kriittiset levyt ei sammu.

Comment

Itsekin olen sulkenut videotiedostot normibackupeista, samoin download hakemistot jne. Ne backuppaan serverin raidipakalle erikseen.

Mutta tuohon spindown aikaan. Linux serverissä käytän hdparm:ia kovalevyjen hallintaan (esim. sudo hdparm -S 120 /dev/sda). Valitettavasti tuota ei löydy ainakaan macportsin kautta. Lähin vastaava mitä nopeasti löysin os x:lle on http://mckinlay.net.nz/hdapm/

Ohjelma ei suoraan laita spindown aikoja, mutta sillä voi vaihtaa APM leveliä joka epäsuorasti noihin vaikuttaa. Saattaa olla että smartctl:llä (löytynee macportsin kautta) joutuu ensin kytkemään APM:n päälle.
                                                        Viimeksi muokannut salonenm; 29.6.2010, 01:06.

Comment

Downloadasin tuon IceCleanin ja siivosin konetta aika lailla. Melko näppärä ohjelma. Safarin jumitusongelmaa ei ainakaan heti esiintynyt siivouksen jälkeen. Mutta katsellaan nyt, palaako ongelma takaisin.

Se kovalevy pitää myös hankkia. Minulla tuo macci on ihan harrastus/hupikäytössä ja backuppien teko ei ole siinä mielessä niin kriittistä, kuin business käytössä olevilla koneilla. Veikkaan tuon 500G riittävän minulle.

Mitä tuollaisesta kovosta kannattaa maksaa ja onko jotain tiettyjä merkkejä joita kannattaa välttää?

Comment

• Eikös se time capsule maksa jotain 250,- ainakin sopiva kerran applen tuote ja toimii langattomana.

Comment

• WD MyBook studio edition 500GB tai olla jotain 100,- korvilla verkkokaupassa

Comment

Working...
                                                              X