Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autonosturi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mun Jema on kuulemma tullut maahan. Pitäis ehtiä vielä tällä viikolla Ouluun. Mielenkiinnolla odotan mitä sieltä tulee :-)

    Comment


      Tänään tuli autolla pihaan. Melkoinen jötikkä. Pari tuntia meni että sai tulille. Nousi hyvin ylös, mutta ihmetys oli suuri kun laite ei suostunut tulemaan alas ollenkaan. Manuaalia ei tullut mukana niin piti ladata netistä ja sieltä löytyi nopsaan miten säädetään nousu- ja laskunopeus. Laskunopeuden ruuvi oli pohjassa jostain syystä. Nyt nousee ja laskee hyvin :-) laadukkaan oloinen värkki kaikinpuolin.

      Edit: A3 sai kunnian olla ensimmäinen nostettava =)
      Attached Files
      Viimeksi muokannut Jari74; 5.10.2016, 20:33.

      Comment


      • Onko kellään ohjetta/tietoa miten nuo renkaat asennetaan Bilteman nostimeen?

        Comment


          Onko kokemuksia tästä yrityksestä/tuotteista?
          http://www.svh.fi/4-pilarinen-parkki...a/4169/244425/

          Comment


          • Itsellä ollut kans haaveissa matalonostin talliin, miettinyt lähinnä onko 100mm laatta tarpeeksi kestävä kun paino kohdistuu periaatteessa aika pienelle alalle vs. paino renkailla (okei kämmenen kokoiset läntit, mutta kaukana toisistaan)? Lattiassa myös vesikiertoinen lämmitys. Minkälaisille lattioille olette näitä laittaneet?

            Comment


              Jos tiedät lattian nykyisen vahvuuden, niin yleensä se vaadittu lattian vahvuus on ilmoitettu noissa asennusohjeissa, eli katoppa sellaisesta nostimesta mitä olet ajatellut.
              Ja jos silti epäilyttää, niin laita metallilevyt nostimen alle jakamaan painoa isommalle alalle.

              Comment


              • Tahtoo olla kaikissa mistä ohjeita löytänyt niin vaatimuksena se 200mm ja >3000psi kesto. Tuo 3000psi puristuslujuus pitäisi täyttyä ihan perus c25/30 betonilla (muistaakseni yli 4000psi), mutta laatan paksuus vaikuttaa sitten taipumaan mikä tulee kun massa kohdistuu suht lyhyelle alalle ja voi aiheuttaa halkeamista.

                Tietty nuo teräslevyt voisi olla ratkaisu, niillä saisi jonkin verran laajemmalle jaettua voimaa. Minkä vahvuinen sitten on tarpeeksi paksu jotta jotain hyötyä? Varmaan jalustan levyiset ja reilu pari metriä pitkät suikaleet luulisi toimivan (jalustat yleensä luokkaa 1,4m). Ja periaatteessahan sen nosturin voisi kiinnittää noihin levyihin, kun ei kovin suurta tarvetta ja mahdollisuutta siirtelylle ole. Näin myös vakaus etu/taka suunnassa paranisi, vaikka eihän näissä matalissa vermeissä tuo riski kovin suuri ole.

                Comment


                  Mulla taisi olla 8cm maanvarainen laata tallissa, johon tuon bilteman nosturin laitoin. Ei ole ainakaan vielä tullut lisää nostovaraa.

                  Comment


                  • Kyllähän noissa aina joku varmuuskerroin on valmistajan ilmoittamissa arvoissa, jotta vältytään ongelmilta jos ohuempi laatta pettääkin. Tällöin voidaan vedota tuohon ilmoitettuun arvoon. TwinBuschilla oli näköjään vähimmäisvaatimus 15cm, suositus 20cm. Itsellä pari vuotta vanha talli, muistaakseni 4x150 verkolla ja reunavahvistettu maanvarainen. Betoni tullut paikalliselta ammattifirmalta joka laittoi myös hiertopinnoitteen pintaan, ja jäljessä ei moitittavaa ainakaan päällepäin. Ei vain silloin hoksannut ajatella tätä nosturiasiaa jotta olisi tehnyt vähän vahvemman laatan tuohon keskelle.

                    Comment


                      Nostureista puheen ollen niin nuohan ei kuulu normaaliin kotivakuutuksen piiriin. Tämä kävi ilmi, kun kysyin vakuutusyhtiöltä miten toimitaan kun mulla oli auto nosturilla ja meni pahus avaamaan tallin oven ja nostolaitteisto sitten osui auton kattoon ja naarmutti sen. Ajoneuvon kaskosta tuo meni, mutta samalla tuli esille ettei tuota nosturia korvaa mikään jos sille sattuu jotain vaikka laaja kotivakuutus onkin.

                      Ei ollut kallis vakuutus, tuli 10 euroa vuodessa lisää ja se korvaa täysimääräisesti jos tuolle nyt sattuu jotain. Jännä sinänsä, että muu kalusto kuuluu vakuutuksen piiriin.

                      Comment


                      • Uusi talli olis suunnitelmissa ja sinne nosturi. Tunkin kanssa temppuilu on alkanut sen verran kyllästyttämään että jonkinsortin kiinteä nostin pitää saada. Talli tulee olemaan kahdelle autolle ja neliöitä n50-60. 2-pilari malli olis omaan makuun paras, mutta ei pienessä tallissa se on kyllä tiellä. Varsinkin kun tallia on tarkoitus käyttää päivittäin kahden käyttöauton säilyttämiseen ainakin talvella.
                        Pitäis olla tallissa reilusti pituutta että nosturi paikka olis kauempana ovesta jolloin autoa ei tarvisi säilyttää pilareiden välissä. Silloin taas väkisinkin neliömäärä karkaa reilusti isommaksi. Onko joku onnistunut saamaan järkevän sijoittelun pienempään kahden auton talliin pilarinosturin kanssa?

                        Alkaa tuntua että helpompi tyytyä saksinostimeen. Se pitäisi olla vielä mallia upotettava. Näkyy uppomallit olevan kallimpia ja käytettyjä huonosti tarjolla. Luulen että pinnassa olevan yli ryskyttämiseen jokapäivä kyllästyis aika äkkiä. Siirtelyynkään ei juuri mahdollisuuksia ole pienessä tallissa ole kun sitä tuskin jaksaa seinälle nostella.

                        Mitenkähän tuollainen upotettava menestyy käyttöauton alla kun talvella harvase päivä päälle varisee hiekat, jääkönttejä ja suolavelliä? Kaivohan siinä kuitenkin on pakko olla.

                        Comment


                        • Tokihan se nosturin päällys hieman käytetyn näköiseksi muuttuu kun mm. nastarenkailla jatkuvasti päältä suhaillaan. Ei noissa kiinalaisissa ainakaan se maali ole niin kestävä että pysyisi siistin näköisenä. Jos nosturin paikka on jatkuvassa käytössä, niin tasot voisi ajatella peittävänsä vaikka vanerilevyillä ja jos jättää tasojen välin auki kuten itselläni on, niin se ainakin kannattaa peittää levyllä. Tänään viimeksi käytin tuota nosturia levyineen säädettävänä työpöytänä jossa käytössä se on myös erinomainen.

                          Minulla nosturi on omassa 30 cm montussaan jossa on lattiakaivo. Tuo on ollut toimiva ratkaisu valumavesien poistoon vaikka laskut onkin tehty melkolailla päin peetä. Valmistajan ohjeessa jota ei ollut käytössä monttua tehdessä, on ohjeistettu valamaan monttu per nostinyksikkö, mutta silloin menisivät siivous ja huoltotoimet varsin hankalaksi. Yksi syy tehdä yhtenäinen monttu molemmille nostotasoille oli nostokorkeus. Vaikka nosturi nostaa 170cm niin silti keskelle jää 200 cm työskentelytilaa kuten kalliimmissakin nostureissa.

                          Comment


                          • Tuo vakuutushomma on kyllä ihan hyvä tietää ja huomioida, kuitenkin monelle varmaankin se kallein yksittäinen työkalu joka siellä tallissa on.

                            Jos itselle tulisi isompi talli jossain vaiheessa, niin laittaisin upotettavan sen verran edemmäs että auto mahtuu olemaan juuri sen ja oven välissä parkissa, jolloin ei tarvitsisi yli ajaa. Ja työpöydät yms. tulisi siihen toisen autopaikan etupuolelle, jolloin ne olisi kuitenkin lähellä nosturia. 8m pitkä pitäisi aikalailla riittää, riippuen tietenkin auton koosta ja kuinka paljon jättää auton ollessa nosturilla tilaa etupuolelle. Kaksipilarilla samanlainen idea, eihän se haittaa jos keulan joutuu vähän laittamaan pilareiden väliin normaalisti, kunhan ei ovia myöten tarvitse väliin ajaa.

                            8m x 8m on 64m2 jollain ollaan aika lähellä tuota 50-60 neliön rajaa. Ja 4m leveyttä per auto on jo ihan hyvin, kun käytännössä yhtä rassaa niin toinen on vain paikallaan jolloin yhdelle autolle on tilaa 5m sivusuunnassa.

                            Comment


                            • Osaisiko joku kertoa että mikä olis paras proppaus konsti kun 2 pilarinosturi pitäis kiinnittää n13-15cm teräsbetoni lattiaan, normaalit ankkurit vai kemialliset? Tietäiskö kukaan Jyväskylän alueelta kaveria joka noita tekis työkseen ja vois tulla korvausta vastaan nappaan lattiaan niin tulis ainakin viimisen päälle hyvin?

                              Comment


                                2-pilareissa me käytetään pelkkiä kemiallisia-ankkureita. Moni nostinvalmistajakin ohjeistaa käyttämään nykyään pelkästään niitä. Nyt tietty riippuu vähän minkä kokoluokan nostin kyseessä, mutta oletan luokkaa 2-4T, ettei sen isompi?
                                On toki vähän kalliimpia kuin normaalit ankkurit, sit taas jos käytetään tehtaan ohjeistamia "suurtehoankkureita" niin eipä nekään edullisia ole. Kemiallinen ankkuri myös käyttöiältään pidempi.

                                Millainen aikataulu asennuksen suhteen? Ollaan joko seuraavalla viikolla, tai kahden viikon päästä tulossa Jyväskylään asennushommiin. Laita vaikka YV:tä tulemaan, jos vielä aikataulujen puitteissa ajankohtainen homma.

                                Comment


                                  Minä asensin viime talvena n. 10-12cm betonilattiaan (normia tihemmällä verkolla) tuommosen 3t 2-pilarinostimen. Lattiaan porasin 18mm reiät johon laitoin Kem-Up ankkurointimassaa ja perään 16mm kierretanko. Se kun kuivuu siihen niin ei lähde ikinä irti. Nosturi päälle ja pulteilla kiinni, tuli hyvä.

                                  Kuva viestissä #262
                                  Viimeksi muokannut aakman; 21.1.2017, 19:13. Perustelu: kuva

                                  Comment


                                  • 4,2t nosturi on kyseessä, mut ei sillä henkilöautoja kummempia nostella. Tuossa oli kun tutkalla kattelin niin verkot 15cm välein. Tuo kemiallinen itsestäkin kuullostaisi fiksuimmalta.

                                    Comment


                                      Uskallan suositella JOP-1 palveluita. Kemiallisella on nyt 3kpl 2-pilarinosturia vedetty reilu 10cm betoniin ja hyvin on kestäneet. Ja niissä on noussut kaikkea UPista Q7:n kautta pitkään Transporteriin.

                                      Comment


                                        Mites vaikeeta noita on oikein ite laittaa????

                                        Comment


                                          Kunhan mitat on just eikä melkein niin miksei laittais.
                                          Tosin jos betonissa kulkee jotain putkia niin..

                                          Comment


                                            Tuli tuosta pullan viestistä ja eri kokoisista autoista mieleen että harmillisesti omat pilarini laitoin vähän liian lähelle. Kannattaa siis omat ja kavereiden autot mittoa huolellisesti ennen asennusta. A4:n itellä nostaa nätisti, mutta kasin kun ajaa siihen niin ei mahdu oikein autosta ulos, pitää jättää vaihde N:lle ja pukata vähän.

                                            Joskus tässä kun tarpeeksi aktivoidun siirrän toista tolppaa 10-20cm ulospäin.

                                            Comment


                                              Mun osalta kysymys on vastuusta koska ammattikäyttö. Tai no vastuu on kuitenkin mulla, mutta mielummin annan ammattilaisen hoitaa homman, niin ei ainakaan siinä tule sanomista. Esim. viimeisimmässä tuli pultit asentajalta, koska nosturin mukana tulleet ovat kuulemma kohtuu tinaa.

                                              Comment


                                                Mulle tuli kanssa kiinalainen 2-tolppa viime keväänä ja vahvistan että niiden mukana tulevat ankkurit ei todellakaan vakuuta. Tuli ostettua pidemmät ja pykälää paksummat, mutta seuraavalla kerralla liimataan. Näitä on saanut nyt kirrailla useampaan otteeseen ja voi olla ettei se kiristely siihen lopu.

                                                Asennus ei sinänsä mitään rakettitiedettä ole, tuossakin tuli mukana mittakuvat ja lattiaan vähän viivoja piirrellen, reikää poraten ja ankkuria hakaten se asentui. Trukki oli hyödyllinen tuon lattiavapaan mallin kanssa, että saatiin ne yläosan rensselit asennettua. Tolpathan tosiaan kannattaa yleensä asentaa niin kauas toisistaan kun on nosturin rakenteen ja tilojen puolesta mahdollista. Tuossakin on niin pitkät nostovarret ettei niitä ole kai vielä koskaan tarvinnut jatkaa tappiin asti.

                                                Comment


                                                  Tähän varoituksen sana, betonia on monia eri lujuusluokkia, betoni luokitellaan puristuslujuuden mukaan, vetolujuus on betonilla yleensä ei mitoittava, yleisesti käytetään arvoa 10% nimellislujuudesta.

                                                  Comment


                                                  • Nyt ollu Bilteman nostin käytössä vähän ja yksi ongelma on noussut esille; siirtosarjan pyörät on liian pienet halkaisijaltaan(150mm) eli toisin sanoen nosturi ei nouse lattiasta ku muutaman millin(jos sitäkään) ja välissä ei tartte olla ku pikkukiviä niin lattia heti naarmuilla. Mistähän löytys 160mm nylonrenkaita suht kapeena? Nuo pitäs saada vaihdettua ettei oo kohta uus Epoxilattia pilalla.

                                                    Comment


                                                      Etola, Etra tai vaikka:
                                                      http://www.ultralink.fi/Raeder_vogel.html

                                                      Comment


                                                      • Pitääpä rueta ettii. Yks paikka kysyttiin Vantaalla ni ei löytyny vaik oli ihan järkyttävät varastot.

                                                        Comment


                                                        • Tuollainen nostin tuli vastaan eräässä projektissa. Ammattitason laite, nostokorkeus n. 2m, ala-asennossa korkeus 11cm. Hinnasta en sano mitään, varmasti tarpeeksi.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • http://toolpack.fi/toolpack_auto/

                                                            Tuolta löytää muutakin erikoiskalua, esim. Werther stratos srm on vastaava matalanostin mikä nousee pariin metriin, hintaa noin 5500e verolla.

                                                            Comment


                                                            • Tuosta ankkuroinnista sen verran, että taannoin tuli oma nosturi asennettua ja sehän tehtiin liimaamalla.

                                                              Laatan läpi 18mm reikä, sinne pohjalle pieni paperituppo ja vinyyliesteriliimaa 3/4 reiästä ja kiertäen M16 kierretangon pätkä kiinni ja 45min kovettumisen jälkeen 80Nm momenttiin. Ei ole luistaneet, koitin tuossa tällä viikolla kiristellä.

                                                              Suosittelen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X