Onko betonilattian rakenteesta tietoa? Paksuus, betoniluokka, raudoitus?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Autonosturi
Collapse
X
-
Piirustusten mukaan olisi "teräshierretty betoni 100mm". Kuittien perusteella laskutettu "nopeasti sitoutuva lattiabetoni" ja "betoniverkko 8-150".
Tuosta paksuudesta en menisi ihan takuuseen kun sen on isäntä itse valanut. Ja varmaan juuri tuossa lattiakaivon kohdalla vielä ohuin kerros?
Comment
-
Tuosta on hankala sanoa kuvan perusteella onko betonilaatta painunut vai olisiko jo tekovaiheessa jäänyt tuon jalan alla olevan teräslatan alle epätasainen alusta, jolloin se päästessään kuormitettuna vähän taipumaan on sitten vuosien varrella kammennut kiinnikkeiden välityksellä irti tuon pienen palan, joka nyt nousee vähän ylös kuormitettaessa
Vaatisi melkein nosturin ja mahdollisesti paikallisesti laatan purun, että näkisi mitä tuolla jalan ja mahdollisesti laatan alla on. Ellei laatassa näy selvää painumaa päällepäin.
Korjauksena syyllisestä riippuen alustan tasaus ja tuon pienen vaurion korjaus, tai ehkä laatan alle pienen uuden anturan valu, jos on paikallinen painumaongelma. Vaihtoehtona ehkä myös omalla riskillä ns. kovaa ajoa ja tilanteen tarkkaa seurantaa. Nämä nyt on toki vähän samaa luokkaa korjausohjeita kuin tulisi autolle vian kuvauksella ilman vikakoodeja.
Comment
-
Mitään en lattiavaluista ymmärrä mutta minun silmään paras arvaus olisi juurikin että nosturi on kuormitettuna ajan saatossa vääntänyt tuon palasen (ja proput?) irti lattiasta. Sitä miksi näin on tapahtunut en osaa arvailla. Mitään selkeetä painumaa en tuossa ainakaan nää. Mutta jotain sille varmaan tarttis tehdä. Mitä "tuon pienen vaurion korjaus" mahtaisi pitää sisällään? Toimiiko tuollaisessa mikään liimamassa millä jotkut on täällä liimannut kierretankoja lattiaan?
Comment
-
En usko että mikään liimaus tulee toimimaan. Ainut mikä tuon on voinut hajoittaa on liian heikko valu, eikä se liimaamalla siitä vahvistu. Koko tolpan alta on varmasti lattia halki ja pysyy enää raudoituksen varassa maassa. Kitkuttaa pikkuhiljaa betonia pois raudoituksesta ja raudoitusta poikki. Lattiasta palanen pois ja uusi valu.
Comment
-
Tuli kaadettua tolppa nurin ja ihmeteltyä tuota halkeamaa. Selvisi että osa propuista ei ollut edes kahta senttiä uponnut lattiavaluun asti, vaan olivat niin pinnassa että kuormituksen alla olivat lohkaisseet siivun irti tuosta valun pinnasta. Ei ollut asentaja osannut laskea jos 80mm ankkurista 20mm jää pinnalle, välissä on 20mm metallilevy ja 20mm kaadon oikasu, niin ei siitä jää ihan hirveästi enää tartuntapintaa valuun.
Sinkityt kiila-ankkurit oli myös umpiruosteessa valuneista suolavesistä, joten en tiedä kuinka kauaa ne olisi enää edes kestäneet ehjässä lattiassakaan. Suosittelen jokaista harkitsemaan tarkastusta tai vaihtoa kenellä nosturit on sinkityillä kiinni. Tämä oli asennettu 10 vuotta sitten.
Nyt pitäisi sitten keksiä että miten tuo lattia korjataan. Ainakin ajattelin tehdä koeporauksen ja katsoa kuinka paksu valu siinä oikeasti on. Ideoita otetaan vastaan ja varmaan jonkun ammattilaisenkin voisi ottaa tuon tekemään. Tolpan ajattelin kiinnittää massalla ja ruostumattomilla kierretangoilla korjauksen jälkeen.
Comment
-
en ota kantaa tuohon betonin korjaukseen, mutta kemiallisen ankkurin asentamiseen sen verran että jos läpi poraat vahingossa tai tarkoituksella, kannattaa reiän pohja valaa umpeen esim juotosbetonilla tms ennen massan laittoa. Jos reikä jää auki pohjasta, työntää ankkuri massan sinne, eikä ylös kuten pitäisi (kts Hiltin ohje)
Comment
-
Hyvä huomio. Näin arvelinkin, että reiän pohja on syytä tulpata jollain.
Tein koeporauksen ohuimpaan kohtaan ja sen perusteella siinä olisi noin 8cm ehjää betonia jäljellä. Muissa kohdissa arvion mukaan 8-10cm kun ovat hieman ylempänä. Eli vanhat ankkurit ovat lohkaisseet vain parin sentin siivun pois tuosta lattian pinnasta. Ihme ettei ole mennyt nurin koko tolppa...
Jos tuohon nyt liimaa riviin 5kpl M16 kierretankoja 8-10cm syvyydeltä niin luulisi pysyvän kiinni? Noita kolmea jäljelle jäävää ankkuria ei taida saada vaihdettua millään, mutta ne ovatkin syvemmällä lattiassa kiinni, kun tuota oikasukakkua on vähemmän niiden kohdalla.
Mittailin että toisen tolpan ankkurit ovat kaikki noin 35-40mm syvyydessä, kun sillä puolen ei ole tarvinnut oikasua ollenkaan. En ymmärrä miksei ole voinut laittaa pidempiä ankkureita...
Comment
-
Rälläköit kummankin tolpan ankkurit pois lattian pinnasta ja siirrät nosturia sivuun/eteen-taakse puolet pultinreijän jaosta. Lattian paksuudessa pitää ottaa huomioon että tuota tasoitekakkua ei lasketa lattian paksuuteen.
Jos tulee läpireikä niin sen voi tulpata pohjasta sillä samalla ankkuriliimalla kuin kierretangot, näin ainakin itse tein. Kovettuu kuitenkin parissa minuutissa niin siinä vaiheessa kun on tulpannut reijät järjetyksessä voikin jo siirtyä ensimmäisen kierretangon liimaamiseen.
Comment
-
Melkoista laatua nämä kiinanosturit, useammasta myyntikielto/ palautusmenettely menossa.
Biltema saksinosturi. Launch pilarinostin. Jema saksinostin. Trainsway pilarinostin.
Comment
-
Onko noista tarkempia selostuksia eriteltynä jossain? Jokaisessa lukee toimenpiteen syynä sama ympäripyöreä copypastettu litania. Olisi mielenkiintoista tietää mikä niissä on oikeasti pielessä. Joskus oli joku moottorinostin tai vastaava yksinkertainen työkalu laitettu käyttö- ja myyntikieltoon kun ei ollut muuten ihan toimivassa laitteessa suomenkielisiä ohjeita mukana. Itse tuotteessa ei ollut mitään teknistä vikaa tai heikkoutta. Sen jälkeen olen vähän eri kulmasta noita tukesin juttuja lukenut.
Comment
-
Tossa omassa tallissa just vaihdettiin nosturia hajonneen tilalle. Tuli sähkölukollinen launch, ihan soiva peli ellei joku kömpelö olisi heti yhtä johtoa hajottanut. Ohjeista, varsinkin suomenkielisestä ohjeista noi monesti narisee hitosti.
Ihan tukevan oloinen peli muuten kyllä, ei läheskään niin nopea ja helppo kuin edellinen trapetsikierteinen.
Mutta betoniin...
Holvisahalla vedettiin vanhasta lattiasta betonit pois, kun vanha nosturi oli puolittain upotettu ja muutenkin oli lattian valu semmoinen 6-8cm. Uusi nosturi vaati kiilat mitkä uppoo 120mm vähintään betoniin.
Tehtiin kunnon kakku nosturin tallojen alle - ~80x60x25cm, toki kunnon raudoituksella ympäröivään betoniin kiinni. Ihan hyvä tuli. Ankkureiksi M20x160 kiila-ankkurit. Todennäköisesti pysyy. Mielummin sopivasti liikaa, kuin liian vähän matskua.Viimeksi muokannut diffas; 11.5.2020, 20:16.
Comment
-
Varmasti ihan hyvä noin. Kiila-ankkureita moni tuntuu menestyksellä käyttävän noissa. Betonissahan on semmoinen ominaisuus että pitkään kuormitettuna se hiipuu, eli betoni "väistyy". Kiila-ankkuri löystyy. Tai Virolaisessa kylpylässä rakennuksen alimitoitetut betonipalkit "roikkuu". Tämän takia varsinkin tämän tyyppisiin suositellaan kemiallisia ankkureita. Lisäksi kun noihin ankkureihin vaikuttaa autonosturin tapauksessa vetävä voima, niin kemiallinen ankkuri monesti kestää sen tyyppistä kuormaa enemmän kuin kiila-ankkuri, mikä aiheuttaa halkaisuvoimia betoniin.
No, käyttöaste noilla ankkureilla on yleensä niin pieni että se on vähän kuin junnupeleissä: "kaikki pelaa". Moni toki varmaan henkisesti luottaa "mekaaniseen kiinnitykseen" enemmän kuin kemialliseen massaan.Viimeksi muokannut tonnikala; 11.5.2020, 19:44.
Comment
-
Suomen Työkalu myy Nussbaumin lattiavapaata 2-pilaria minusta oikein sopuisaan 2350e hintaan.
Vähän miettiny jos laittas toiseenkin talliin pilarinostimen ja siksi tutkaillut markkinoita. Lähinnä sen takia että näin saa erityisen kätevästi säilytettyä kahta autoa päällekäin. Pilarinostimien huono puoli on se että vie sivuilta tilaa ja siksi etsinyt semmoista jossa on pitkät varret niin että tolpat saa ihan tallin maksimileveyteen, pylväiden väli ~4m. En kyllä tiedä onko semmosia oikein normihintaan olemassakaan, mm. tässä Nussbaumissa pylväsväli on 2.3m.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viestiMelkoista laatua nämä kiinanosturit, useammasta myyntikielto/ palautusmenettely menossa.
Biltema saksinosturi. Launch pilarinostin. Jema saksinostin. Trainsway pilarinostin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viestiMelkoista laatua nämä kiinanosturit, useammasta myyntikielto/ palautusmenettely menossa.
Biltema saksinosturi. Launch pilarinostin. Jema saksinostin. Trainsway pilarinostin.
Comment
-
Elekmalta soitettiin. Ongelma on nuo manuaalilukitukset. Ammattikäytössä nostin on Tukesin mukaan turvallinen mutta yksityiskäytössä ei.
Lukitushan tuossa toimii näin:
-Nostat auton ylös, lukitushampaat kalkattavat lukituspaikkoja vasten.
-Auto on oikeessa korkeudessa, lasket nosturin lukkojen varaan.
-Kun haluat alaspäin niin nostat ensin hieman ylöspäin ja käyt nykäisemässä lukitukset auki.
-Lasket auton alas, lukitukset on auki niin kauan kunnes nostat uudestaan ylöspäin.
Ongelma nyt on kuulemma siinä että jos joku laskee autoa alaspäin vaikka 1,5metristä 1metriin ihan vaan suoriltaan niin lukitus ei ole silloin päällä. Tässä tapauksessa tällä nosturilla pitää laskun jälkeen nostaa hieman ylöspäin että lukitukset taas aktivoituvat ja sitten laskea alas lukkojen varaan.
Olen edelleenkin siis erittäin tyytyväinen ostokseeni, ehkä jopa tyytyväisempi koska nyt Tukes on tarkistanut nosturimallin ja todennut sen turvalliseksi.
Comment
-
Ei ollut Bilteman asiakaspalvelussa tietoa miksi se on takaisinvedetty.Tieto oli ainoastaan tuosta Tukes päätöksestä josta ei ilmene sen enempää mitä Tukesin sivuilla lukee..Lupasi palata huomenna asiaan. Jos tuo lukitushomma on ainoastaan niin empä taida palauttaa. Siinä alaslaskunapin luona pitää kuitenkin seistä jos haluaa sen alas niin aika pieni riski tuossa on. Kai siinä myös letkurikkoventtiilit on ?
Comment
-
Kaipa se sitten lähtee Bilteman nosturi munkin tallista ja taas alkaa se hemmetin riesa korvaavan etsimiseksi stana. Itse en kyllä ajatellut paluttamiseksi tehdä muuta kuin avata tallinoven ja oluen. Saa Biltema hoitaa tavalla tai toisella loput.
e: Soittelin Biltemaan ja halutessa Biltema hoitaa noudon. Tarvitsee vain antaa yhteystiedot ja paikallisesta liikkeestä otetaan yhteyttä noutoajan yms sopimimiseksi.
Viimeksi muokannut nomoreford; 13.5.2020, 10:46.
Comment
-
Joo, ei ole kuulemma mahdollisuutta että voisi kieltäytyä palauttamasta nostinta. Ei kun uutta etsimään..
Comment
-
En kyllä oikein usko tuota. Mistä ne tietää kuka niitä on ostanut vuosien saatossa, en oikein luota databaseen korttimaksuista vs. nosturiostot erityisesti GDPR-hösäyksen jälkeen. Puhumattakaan käteisasiakkasta. Jos sanot että se on jo romutettu niin en usko että ne tulee etsintäluvan kanssa?
Comment
-
No näinpä.Toisaalta jos markkinoilta löytyy vaatimukset täyttävä laite suunnilleen samaan hintaa ja tuosta saa rahansa takaisin niin miksipä sitä ei vaihtaisi.Mietin itsekseni et miksi Tukes päätti tutkia nuo nostimet juuri nyt.Monestihan noi lähtee jonkun pyynnöstä tutkittavaksi. Nyt jos markkinoilta löytyy vielä vastaava Tukes hyväksytty laite tuossa hintaluokassa niin joku tekee aika hyvän tilin kohta...
Comment
-
https://www.elekma.com/matalanostin-3000kg
itse ajattelin tuon sähkölukoilla olevan tilata, niin jää kompuranletkujen kanssa leikkiminen pois.. Saattaa tovi vaan mennä jos sattuu muutkin noita haluamaan.
Comment
-
Onko kukaan saanut mistään tietoa, mikä tuossa Bilteman nosturissa mättää? Ei viitsisi hankkia uutta, jossa on sama ongelma ja aloittaa vaihtorumba taas uudestaan.
Biltema ei suostu kertomaan mikä on vikana. Tai aspa väittää ettei ole tietoa, mikä kuulostaan kyllä hieman epäuskottavalta.Viimeksi muokannut nomoreford; 14.5.2020, 08:37.
Comment
-
Taitaa aika monessa spekassa olla vaatimus 200 mm laatasta. Omassa tallissa on 80 mm valu ja ei ole ainakaan mun autoilla vielä läpi mennyt. Tietysti pitäisi kai varautua, että sinne ajetaan nosturin max kuormaa vastaavan painoinen auto.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja HanSolo Näytä viestiVaatiiko tällainen saksinostin tallin lattialta jotain erityisiä ominaisuuksia? Riittääkö 80mm tai 100mm valu asiallisella raudoituksella pohjaksi kun upotusta valuun ei oltaisi tekemässä?
Sillä kyselen, kun tässä vaiheessa omaa projektia asiaan voisi vielä vaikuttaa.
Minä tein talliin noin nosturin kokoiselle alueelle 200mm valun ja tuplasti rautaa. En muista että esim ms-tuonnin nostimessa olisi mitään vaatimuksia ollut, mutta
jos pystyt asiaan vielä vaikuttamaan, niin ei siitä haittaakaan ole. Monenlaisiin talleihin ja navettoihin näitä varmaan on laitettu.
Comment
-
Isohko metallilappu alle tuo lisäturvaa, jos valu epäilyttää. Kampeaminenhan noissa on se, jota varten tarvitaan paksuutta. Voisin kuvitella, että nuo turvarajat on tarpeen vasta silloin, jos jostain syystä paino tulee melkein kokonaan vain toiselle tolpalle, jolloin tolppa meinää kaatua ts. vaatii pulttaukselta vahvuutta. Yleensähän nostossa paino jakautuu tolppien välillä hyvinkin tasan ja auto kompensoi sivuttaissuunnan voimia aika hyvin. Ja tasaista puristusvoimaahan ohutkin betoni kestää varsin hyvin.
Comment
-
Oma havainto tuosta Bilteman nostimesta on siitä alaslaskuvaiheesta. Kun alaslaskunappia painaa niin lukituskynnet avautuu ja nostin alkaa laskeutua. Jos päästät napista se laskeutuu seuraavaan lukitukseen asti.Kun se menee riittävän alas niin lukituskynnet loppuu ja jos siinä vaiheessa päästää napista irti niin laskeutuminen jatkuu edelleen. Nostin on silloin ehkä 20-30cm korkeudessa.Teoriassa siinä kerkee hyvinkin laittaa jalan tai muun ruumiinosan laskeutuvan nostimen väliin.Ei tuollainen ominaisuus ainakaan teollisuuden laitteissa täyttäisi minkään tämän päivän konedirektiivin turvallisuusmääräyksiä.Siinä pitäisi olla joku mekaaninen suoja millä tuon estäisi.Tai valopuomi.
En ole myöskään ihan vakuuttunut siitä etteikö tuo keikkaisi jos V8 koneisen Audin ajaisi siihen ja kiipeäisi itse vielä konehuoneeseen lisäpainoksi.V6 koneisten kanssakin saa olla tarkkana ettei jätä sitä liian etupainoiseksi.
En ole tutustunut noihin muihin nostimiin sen syvällisemmin mutta lienee aika lailla vastaavat ominaisuudet muissakin markkinoilta pois vedetyillä.
Comment
Comment