Tuli pienoisena yllärinä kattotiilien huono kunto, kun pesin katon pari päivää sitten. Tähän asti olin pitänyt tiilikattoa kestävänä, pitkäikäisenä ja siksi hyvänä ratkaisuna. Yllätys oli suuri kun 1999 rakennetun katon tiilistä löytyi isoja rapautumia ja reikiä. Sammalta katossa ei ollut mitenkään erityisen paljon. Vähän siellä täällä. Olin myös luullut tähän asti, että tiilet tehdään savesta, eikä hiekoitussepeliä muistuttavasta tavarasta. Tiilien pinta oli kyllä savea, mutta se oli aika ohut ja sisältä nämä tiilet olivat isoksi osaksi kivimursketta. Kirjoittelin sähköpostia A-tiilikatteelle ja katsellaan miten homma etenee... Useissa tiilissä pinta oli syöpynyt karkeaksi ja siihen se sammal tykkää sitten tarttua. Etelänpuoleinen osuus oli kyllä hyvässä kunnossa, mutta pohjoisen puoleisella osuudella tiiliä menee paljon vaihtoon.
Mikä järki tällaisesta tavarasta on rakentaa kattoja? Maksaa paljon enemmän kuin pelti ja kestää puolet vähemmän, on isotöinen huoltaa ja lumikuormatkaan ei putoa tuollaiselta katolta kovin helposti. Olin joskus peltisepän apurina 1 1/2 vuotta ja silloin tulin siihen tulokseen että katto pitää tehdä galvanoidusta pellistä (metritavaraa) ja saumata itse. Tulee sellanen katto että 20v ei oo edes puolessa välissä elinkaarta. Lumi valuu pois kuin vesi hanhen selästä. Maalaa sillontällöin uusiks ja taas kestää. Käytettyä taloa ostaessa ei kuitenkaan kattomateriaalia pääse valitettavasti valitsemaan...
Edit: http://www.a-tiilikate.fi/?action=ar...tu=4&valittu=4
No huh huh... Ne tiilet olikin sitten tehty betonista ....
Mikä järki tällaisesta tavarasta on rakentaa kattoja? Maksaa paljon enemmän kuin pelti ja kestää puolet vähemmän, on isotöinen huoltaa ja lumikuormatkaan ei putoa tuollaiselta katolta kovin helposti. Olin joskus peltisepän apurina 1 1/2 vuotta ja silloin tulin siihen tulokseen että katto pitää tehdä galvanoidusta pellistä (metritavaraa) ja saumata itse. Tulee sellanen katto että 20v ei oo edes puolessa välissä elinkaarta. Lumi valuu pois kuin vesi hanhen selästä. Maalaa sillontällöin uusiks ja taas kestää. Käytettyä taloa ostaessa ei kuitenkaan kattomateriaalia pääse valitettavasti valitsemaan...
Edit: http://www.a-tiilikate.fi/?action=ar...tu=4&valittu=4
No huh huh... Ne tiilet olikin sitten tehty betonista ....
Comment