Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Tarkoitatko perinteistä imusarjaan räjähtävää ainetta ruikkivaa laitosta, joka rykäisee väkisin koneen käyntiin oli pakkasta kuinka paljon tahansa? Ei kovin terveellistä koneelle.
Jos taas muuten ei lähde käyntiin säistä riippumatta, ei starttiboosteri ole mikään ongelman ratkaisu vaan todellisen vian patentilla peittämistä.
Vai tarkoitetaanko tässä akkulaturia, jolla voi antaa myös käynnistyksessä lisävirtaa. Eikös näissä taas ole se ongelma, että niillä saa nykyautojen herkät sähkölaitteet helposti rikki.
Saahan noita boostereita isompiakin, rahalla. Esim Volvo FH-12 420hv lähtee sellaisella käymään. Vastaavasti -06 Scanian R-500 hv:n akunkengissä oli laput joissa kiellettiin ko. laitteen käyttö. Ettei elektroniikka boxit mahd. hajoaisi. Hyväähän ei taas taida saada halvalla.
Nyt varmaan sekoitetaan kahta asiaa, akkulaturia starboost toiminnolla, sekä pikkuista akkupakettia mitä markkinoidaan buusterina.
Ensimmäistä ei saisi missään nimessä käyttää ajoneuvoissa missä on elektroniikkaa, tai on niitäkin "miljoonia" maksavia uusia malleja mitä voi käyttää.
Jälkimmäistä voi käyttää missä ajoneuvossa vain, siinä on vain sisällä parit akut mitkä antaa paljon virtaa ulos. Yhtään tuollaista en ole purkanut, mutta koon puolesta voisi olettaa että sisällä on mallista riippuen 2-3kpl 7Ah akkuja. Eli kauaa noilla ei starttailla, mutta ehjä auto kyllä lähtee käyntiin. 1.9tdi kone lähtee käyntiin 2Ah akulla pakkasesta kylmällä koneella, mutta laakista pitää tietenkin lähteä koska paljoa paria kierrosta enempää ei riitä virtaa.
Testasin tänään Telwin Drive 13000 apukäynnistintä. Auto oli kylmässä tallissa jossa noin nolla astetta. Starttasin noin 15 kertaa, mutta auto ei käynnistynyt koska bensapumppu oli jumissa. Koputtelin sen hereille niin auto käynnistyi pelkällä Telwinillä, auton akku ei ollut ollenkaan kytkettynä.
Virtaa lähtee yllättävän paljon ja kauan noin pieneksi paketiksi.
Ja lisätään vielä että auton oma akku on aivan kuollut, sillä ei edes inahda.
13000 tuossa nimessä tarkoittanee 13Ah? Mulla on 6000mAh Omega Mechanix ja hyvin rysäyttää diesel-Astran tai veekasi bensaurssin jotka molemmat siinä vaiheessa kuukauden seissyt ulkona. Ei noi huonoja keksintöjä ole nykyään. Tupsyttilaturilla kun pystyy ajon aikana lataamaan taas boosterin täyteen niin ei pitäisi jäädä akun takia välille.
Aika vanha ketju tämä jo.
Onkos tekniikka kehittynyt 10 vuodessa paljon?
Motonetiltä sais halvimmillaan n. 40€ buusteria. Tekeeköhän mitään.
Sitten nykyään on noita lompakon kokoisia joita okkim jo esittelikin laturi ketjussa. Toimivia näemmä nekin.
Sen verran kehitystä että nykyään on noita LIPO akkuihin perustuvia buustereita myös markkinoilla.
Kannattaa katsoa minkä kokoinen akku siellä buusterin sisällä on, siitä se suurin hinta tulee. Perinteisen ison suljetun lyijyakun omaava buusteri missä on 10Ah kokoluokkaa akku, käynnistää jo melkein mitä vaan.
Tuon Telwinin lisäksi Exidellä taitaa olla tuollainen ladattava buusteri joka antaa 12v käynnistysvirran lisäksi virtaa usb liitännästä, sekä 19 voltin tasajänniteliitännästä kannettavien tietokoneiden latausta varten. Olen tuommoista hieman harkinnut, kun se voisi auttaa autokannettavan huonon akun kanssa ja satunnaisesti voisi ladata myös älylaitteita. Eihän se ole loppupeleissä monta kertaa kalliimpi kuin laadukkaat älylaitteiden 'powerbankit'
Tuo Exide näytti olevan mätänetin kanta-asiakastarjouksena 119e, ja juuri noilla Hannun perusteilla sen vois hakea. Kulkis läppärilaukussa samassa tilassa kuin pitkä latausjohto muutajan kanssa ja olis kovin monikäyttöinen tuommoisena powerbankkina.
Pikkusen epäilyttää vaan tuommonen autokäyttö, vaikka Mikko vakuuttavasti siitä ihan videotakin laittoi.. Eikä tätä Exideä näköjään kyllä sais edes aikuisten autoissa käyttää ;)
--
Soveltuu apukäynnistimeksi henkilöautoille, joissa on alle kuusisylinterinen bensiini- tai alle 2-litrainen dieselmoottori
--
Itsellä viime talvena Kiinasta tilattuna tälläinen värkki: http://www.bauhaus.fi/varavirta-asema.html
Toimiva peli, käytetty varavirtalähteenä kännykälle, ja starttibuusterina pienkoneille ja autoille.
Tarkoituksena oli käynnistää mönkkäriä tuolla kun sen akku hyytyy aina jos se pari viikkoa seisoo ilman ajoa. Talvella autoa varten tietysti menee taskussakin kovilla pakkasilla. Hiukan skeptinen olin tuota kohtaan mutta kun pakkasta oli pari viikkoa sitten -22c niin pääsi tositestiin tuon kanssa.
Pihassa on A4-97 1.6 joka oli seissyt paikoillaan n.2kk.Yritin käynnistää ensin ilman tuota buusteria ja edes mittarivalot ei syttynyt kun akku oli niin tyhjä.
Konepelti auki, johdot kiinni akunnapoihin ja buusteriin ja eiku käynnistämään. Kertalaakista käyntiin! On se ihme vehje, en olis uskonut jos ei olis omin silmin nähnyt. Huomattavaa on että vaikka auto kävi sen n.30min (buusteri tietysti irroitettuna ) niin auton oma akku ei pakkasella ottanut virtaa yhtään vastaan eli kun sammutti auton niin taas sama tilanne, mittarivalotkaan ei palaneet.
Mönkkäriä käynnistänyt tuolla sen jälkeen useasti eli ainakin omaan käyttöön toi on ihan passeli vekotin.
No todennäköisesti 24v. Muutenhan tuo kysymys vähän uupuu lisätietoja, mutta ei kait ne sen kummempia ole, kuin dieselit yleensäkään. Katso akun kyljestä mitä se nykyinen antaa ulos kylmäkäynnistyksessä ja peilaa siihen.
Katot vaan että on reilusti mA/h:ta.
Paikallinen hankkija myi jotain reilun satasen buusteria oikein videon kera, jossa starttaavat isohkon jontikan kylmänä käymään buusterin avustuksella. Eron kyllä kuuli.
Onko kellään kokemuksia noista mukana kannettavista apukäynnistimistä/varavirtalähteestä?
Olen katellut tuollasta excelvan merkkistä, reilu 50€
400a käynnistysvirta ja piikki 800a
Suomessa myynnissä rexener, 199€
300/600 vastaavat lukemat
Päälepäin näyttää samanlaisilta..
Tuo excelvan ei olis kyllä paha hintanen testata tuota...
Olen ollut tyytyväinen ja vaimon veljen diesel-Tiguan on saatu tuolla käyntiin vaikka akku oli loppu. Kesti muistaakseni kolme käynnistysyritystä ja sitten auto oli käynnissä. Varmaan virtaa olisi ollut vielä yhteen. Reissussa tuota tulee käytettyä myös kännykän akun lataamiseen yms.
Comment