Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Q: Peräkärryn valinta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Q: Peräkärryn valinta?

    No minä ostin melkein vastaavan kärryn viime kesänä kun raksaprojekti alkoi.
    Kärry vaan on merkiltään AKU 265L, jota valmistaa suomalainen firma nimeltä Bestnet. Kärryt tosin taidetaan tätä nykyä kasata virossa.

    1400Eur tasarahakauppaan kuului siis tuo kärry, lisälaidat (joidenka korkeutta en muista), kuomu metallijousilla (väittävät että kaasupumput väsähtävät herkästi talvikäytössä mutta mene ja tiedä, kuvulla korkeutta muistaakseni 70cm ja suomivalmiste sekin), nokkapyörä, kippi, etu- ja takalaita saranoilla (lisälaidat irtoaa edestä ja takaa ihan lukot avaamalla), rekisteröinti ja kaupan päälle sidontakoukkuja.
    Siinä kai tärkeimmät... Tuo on lehtijousilla ja iskareilla.

    Tuosta kuvasta saa jonkin sortin käsityksen kärryn ulkomuodoista ja laitojen/kuvun korkeudesta.
    Eli siinä yksi vaihtoehto, en lähde kehumaan miten hyvä tuo on. Minulle se on kelvannut.

    #2
    Jouni,

    Oletkos kysynyt Aisapojilta (nii-in...aisapojilta) Nekalasta. Tekevät kanssa kärryjä ja varusteitakin löytyy joka lähtöön.

    Comment


    • #3
      Mulla on juuri tuo Te-Ho 331K kärry, pahaa sanottavaa ei ole mistään. Moottoripyörää on kuljetettu tuossa ja kippi on kyllä ihan paras! Kuomu on joustavaa materiaalia, joka ei pakkasessakaan juuri kovetu. Kaasujousia ei kuomussa onneksi ole, rikki menisivät kuitenkin pakkasella.

      Mukaan tulee vielä kätevä aisalukko, sellainen avaimenreijän mallinen, todella näppärä sekin.

      Comment


      • #4
        http://www.tekno-kouru.fi/?sivu=l13000

        tuossa on aika hyvä hinta/laatu yhdistelmä.

        Comment


        • #5
          Erno, pompottaako kärry tyhjänä/puolityhjänä? Isoin kysymysmerkki on juuri nuo kumivääntöjouset. Toiset sanovat että ne ovat nykyaikaa, toiset vannovat lehtijousien nimeen.
          Kun kärry Audin persuksissa niin ei oikeastaan tunnu koko kärryä, oli kuormaa tai ei.... Mutta nyt kun oikein ajattelen tuota pompotusta niin Opelilla (B Vectra) vetäessä pieni pomppuilu ei tunnu täysin vieraalta ominaisuudelta...hmm..täytyykin kiinnittää seuraavaksi enemmän huomiota asiaan.

          Comment


          • #6
            Oletko tutustunut Muuli-peräkärryihin?
            www.muuli.fi

            Jos kiinnostaa, tuu kysyyn tarjous... ;)

            Comment


            • #7
              Toki lehtijousellisetkin pompottavat
              Niin pompottavat. Mulla pompotti kanssa uutena mutta ajoin heti seuraavana päivänä rengasliikkeeseen ja sanoin, että tasapainottakaas noi renkaat.
              Siellä naureskeltiin ihan pöhlönä, että eipä ole ennen kärryn renkaita painotettu.
              No selvispä sitten sitten että epätasapainossa oli ja toisessa oli vielä pystyheittoa. Äijä otti renkaan vanteelta jä käänsi 180 astetta, heitto loppui siihen ja tuli tasainen kärri vetää.

              Eli kannattaa pompotuksiin hakea syytä renkaistakin, kärryn renkaitahan ei koskaan tasapainoteta valmistajan toimesta, tietääkseni.

              Comment


                #8
                Muuli 850K ...
                http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...=per%E4k%E4rry

                Comment


                • #9
                  Majavan kärryyn olen ollut varsin tyytyväinen. 150x300cm lavakoko, lehtijousilla ja iskareilla. Aavistuksenomainen nypytys löytyy joskus tyhjänä henkilöauton perässä. Kuormalla ei nypytä, kestää hyvin lainvastaisiakin kuormia. Sisäpuolen sidontalenkit käsittämättömästi kiinnitetty popniiteillä, yksi on jo irronnut, ei onneksi aiheyttanut vaaraa. Toki kiinnitysliinat on aika järeitä mitä tulee käytettyä, mutta ei tuollainen rakenne sovellu kuorman kiinnittämiseen. Olenkin varoitellut kaikkia lainaajia kiinnittämästä mitään nuihin lenkkeihin, ja varoitetaan tässä nyt muitakin.

                  Jos ei muuta niin on se ikävää hommaa parannella kuorman kiinnitystä valtatien varressa.

                  Comment


                    #10
                    Vähänkin isompaan kuormaan pitäisi aina valita jarrullinen kärry. Jarruttoman kevytkärryn suosio on suomalaisen katsastus- ja talvirengasvapauden aikaansaama. Useassa autossa jarruttoman vetopaino on myöskin hyvin alhainen, joten kuormaa niillä ei tosiaankaan voi paljon kuljettaa.

                    Itse vedän jarrutonta umpikevytkärryä moottoripyörällä, jonka kuljetuskapasiteetti kasvaa suhteessa paljon. Auton perään löytyy tarvittaessa 20 kuution kärry, jonka rakenne sallii parin tonnin kuormaamisen nitkumatta.

                    Kärryn vakauteen renkailla on jopa suurempi merkitys kuin jousituksella, toki jousien pitää kantaa päällä oleva kuorma. Laadukkaat renkaat ja vähintään kolmen barin paine tyhjänä pitää kärryn rullaamisen vakaana.

                    Comment


                      #11
                      Lehtijousellisen kärryn ainoa etu mielestäni on se, että se tosiaan pompottaa tyhjänä vähemmän mitä kumivääntöjousellinen.

                      Lehtijousellisen haittana taas on kalliimpi hinta ja rakenteen vaatima suurempi korkeus kumivääntöjouselliseen verrattuna. Mielestäni aina parempi mitä alempana lava on. Helpompi nostaa painavaa tavaraa kyytiin ja ajettaessa mahdollisimman matalalla olevasta painopisteestä on vain etua. Kippikärryssä lavan korkeus kyllä ei merkitse juuri mitään tavaran lastauksen kannalta.

                      Kuorman kiinnityspisteitäkään ei liikaa voi olla kärryssä.

                      Hankitpa sitten minkä kärryn vaan niin varaudu siihen, että vehkeen sähköt on suoraan haitarista. Uudesta kärrystä kannattaakin ottaa valot ja sähköliitosboksit saman tien auki ja suihkia sinne WD40:stä/LPS:ää tms. suojaöljyä, ennenkuin korroosio hyökkää lampunkannoille. Vedenpitävät ledivalot olisivat kärryyn ultimate-ratkaisu, mutta mokomat vielä sen verran arvokkaita, että harva viitsii investoida niihin.

                      Comment


                        #12
                        http://www.trailcon.fi/index.php?node_id=3464

                        Mitäs jos ostaisitten ne virolaiset kärryt ehtana virolaisena eikä joku "kotimaisena" farmi tuotteena myydyt. Mahtakohan ko. yrittäjät suomessa vielä ite lyödä runkonumerot noihi että voi myydä kotimaisena.

                        Comment


                          #13
                          Jarrullisen kärryn voi ostaa valmistajalta myös 750 kg kokonaismassaisena. Kärry on silloin edelleen O1 luokan perävaunu, jota ei tarvitse katsastaa.
                          Katsastusvelvollisuus koskee vasta O2 luokan kärryjä (750 kg - 3500 kg)
                          Jarrullinen O1 tarvitsee toki talvella talvirenkaat kuten O2:kin.

                          Otetaanpa pieni esimerkki:

                          Vetoautolle sallitaan 1500 kg jarrullinen kärry ja 500 kg jarruton.

                          Samankokoiset perävaunut A ja B
                          Kärry A on jarruton ja painaa tyypillisesti n. 180 kg. Kokonaismassa on 750 kg, eli nimelliskantavuus on 570 kg.

                          Kärry B on jarrullinen. Omamassa on n. 230 kg ja kokonaismassa on edelleen 750 kg, jolloin nimelliskantavuus on 520 kg.

                          Kytketäänpä samat kärryt em auton perään:

                          Kärryyn A saa laittaa tavaraa 500 kg - 180 kg = 320 kg
                          Kärryyn B saa laittaa tavaraa 750 kg - 230 kg = 520 kg.

                          Eli jarruttoman kärryn kantavuudella ei ole mitään merkitystä, sillä lähes aina vetoauto rajoittaa kantavuuden huomattavasti alemmaksi, kuin mitä kärryn rakenteellinen kokonaismassa.

                          O2 luokan kärry vaatii myös lähes aina BE kortin. Jarrulliselle O1:lle riittää aina B.

                          Samoin N2 luokan kuorma-auto (3500 kg - 12 000 kg)) vaatii O2 kärrylle vähintään C1E kortin. O1 saa vetää C-kortilla.

                          Comment


                            #14
                            Jarrullinen O1 tarvitsee toki talvella talvirenkaat kuten O2:kin.
                            Oletko ihan varma tästä O1:sen talvirengaspakosta?

                            Ymmärtääkseni 750kg jarrukärrissä ei tarvitse käyttää talvirenkaita, koska se on jarruista huolimatta edelleen kevytperävaunu ja siksi siihen kait sovelletaan kevytperävaunun säännöksiä eli kärriä ei koske talvirengaspakko?

                            No oli miten oli, hölmöläisten hommaa vetää jarrukärriä talvella ilman talvikumeja, oli se sitten sääntöjen puitteissa laillista tai ei.

                            O2 luokan kärry vaatii myös lähes aina BE kortin. Jarrulliselle O1:lle riittää aina B.
                            No eipä sitä e/E-korttia läheskään aina tarvitse O2:sen kanssa. Pitää vain huolen siitä, että vetoauton kokonaismassa on yli kärryn kokonaismassan ja yhdistelmän suurin sallittu paino pysyy alta 3500kg. Eli useimmilla keskiluokan henkilöautolla voi vetää B-kortilla sellaista 1300-1500kg kärryä.

                            Huomioikaa sitten, että kärryn todellisella painolla ei ole mitään tekemistä ajokorttivaateen kanssa. Eli on ihan sama, onko kärry kuormattu vai ei, kun ajokortin vaatimuksia katsellaan. Esim. B-kortilla ei saa vetää edes tyhjää kärryä autolla, joka edellyttää ko. yhdistelmän kuljettamiseksi e/E-korttia. Vaikka siis yhdistelmän paino olisi reippaasti alle 3500kg.

                            Ajokorttijuttujen lisäksi kannattaa aina tsekata auton rekisteriotteesta, minkä laista kärryä kyseisellä vekottimella saa hinata.

                            Comment


                            • #15
                              Majava ja Farmi-pro on laatukärryjä. Itellä on majavan kärry ja kyllä on vedetty tavaraa sillä kärryllä. Ainoa mitä on tullut tehtyä on toisen pyöränlaakerinvaihto.

                              Majavan kärryt myös näyttävät olevan paremmin sinkittyjä kuin muiden valmistajien kärryt (muissa laidat on sinkittyä peltiä, kun majavassa koko kärry on upotettu sinkissä)

                              Farmi pro:lla on 2v rajoittamaton takuu.

                              Mulla oli myös tossa vuokralla respo (farmi pro) kärry joka vaikutti laatupeliltä. Ainoana miinuksena oli että laitoja ei saanuta aukaistua kuomu alhaalla

                              Edit: typot pois
                              Viimeksi muokannut Nikke; 15.5.2007, 11:17.

                              Comment


                                #16
                                Olenpa ihmetellyt tällaisia vehkeitä kuin kaksiakseliset, mutta jarruttomat kärryt, eli mikä niiden olemassaolon pointti on? Jarruttoman kärryn maks kokonaismassahan on tuo mainittu 750 kg, johon ei tarvita neljää pyörää. Toinen akselihan renkaineen ja kilkkeineen vain syö kantavuutta ja lisäksi hankaloittaa käsiteltävyyttä melkoisesti.

                                Vai olisiko sittenkin niin, että valmistajilla on tiedossa, että tolkuttomia ylikuormia niillä kuitenkin vedetään, eli mitoitetaan sitten sen mukaan...

                                Comment


                                • #17
                                  Itsekin joskus ylikuorman kuljettamiseen sortuneena luulen että kaksiakseliset jarruttomat kärrit lie tehty sillä ajatuksella että kestäävät ylikuormaa. Tietty lehtijousitetut kaksiakseliset jarrulliset kärrit joissa kantavuuskin on suurempi ovat yleensä todella mukavia ja eleettömiä vedettäviä. Voi olla että jarruttomassakin kaksiakselisessa on tavoiteltu samaa veto-ominaisuuksien paranemista.

                                  Comment


                                    #18
                                    Jouni,
                                    Kävitkö tutustumassa tuohon Ylöjärven Tekno-Trailer vaihtoehtoon? Miltä näytti?
                                    Olikos tuo ostamasi Aisapoikien vaihtoehto hitsatulla rakenteella & kastetulla sinkitysellä?
                                    Olen etsimässä melkosamanlaista pakettia, ainoastaan tarve 330pitkälle, jotta perhe-kelkka mahtuisi jotenkuten kyytiin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kyllähän se 2 akselisen pointti on vedettävyys...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Edellisessä elämässä on tullut vedeltyä erilaisilla vuokrakärryillä mm. rakennustarvikkeita ja omaa kilpuria auton perässä, siinä huomasi hyvin erot yksi- ja kaksiakselisten välillä. Myös kärryn materiaali ja rakenne vaikuttavat siihen kuinka eleettömästi tulee perässä. Suurella kuormalla kaksiakselinen kulkee tasaisesti ja sitä tuskin huomaa jos vetoautossa on riittävästi vääntöä. Sellainen asia jäi mieleen että kannatti kuormata painavat tavarat mielummin kärryyn kuin vetoautoon, mikä voi kuulostaa hölmöltä. Yleisesti ottaen alumiiniaisainen tuntui vakaammalta kuin teräsrunkoinen, aisa ilmeisesti joustollaan tasaa röykkyjä. Kaksiakselista on joskus vaikea kääntää kuorman kanssa mikäli on irti vetoautosta, ehdottomia hyviä puolia on se ettei jätä tielle jos rengas menee.

                                        Kärryn vedossa nelivetoinen on huippujuttu, talvella oli hauskaa kun lähti kärry perässä valoista muiden jäädessä taakse sutimaan. Seuraavaan kurviin pitikin sitten himmata oikein kunnolla, tulee muuten todella piiiitkää liirua kun kärry lähtee niittämään ulkokaarteen puustoa tieltään. Viime talvena olisi saanut hyviä videopätkiä takaikkunasta, tuli kokeilua isolla parkkiksella pitkiä luisuja kärry perässä. Luisun vielä hallitsee kun on veto päällä mutta vauhtia pitää pudotella hallitusti ettei kärrystä tule quattron sivuvaunua.

                                        Comment


                                          #21
                                          Olenpa ihmetellyt tällaisia vehkeitä kuin kaksiakseliset, mutta jarruttomat kärryt, eli mikä niiden olemassaolon pointti on? Jarruttoman kärryn maks kokonaismassahan on tuo mainittu 750 kg, johon ei tarvita neljää pyörää. Toinen akselihan renkaineen ja kilkkeineen vain syö kantavuutta ja lisäksi hankaloittaa käsiteltävyyttä melkoisesti.
                                          Olen aivan samaa mieltä. Ainoa merkittävä hyöty jarruttomassa 2-akselisessa kärryssä on mielestäni se, että rengas/laakeririkon sattuessa matka ei välttämättä katkea. Haittapuolina 2-akselisessa on huonompi kääntyvyys peruutettaessa - hankaloittaa ahtaisiin paikkoihin peruuttamista, tuo em. lisääntynyt painon/hyötykuorman pieneneminen, korkeampi hinta ja tietysti tuplamäärä renkaita/laakereita yms. osia huollettavana. No joo, 2-akselisen eduksi voidaan myös laskea se, että renkaiden painoluokitus ei tarvitse olla kovin järeä, muttei se varsinainen ongelma edes ole 750kg kärryssä. Mutta ehkä se pointti 750kg 2-akselisessa on tosiaan kärryjen ylikuormittaminen.

                                          750kg laillisesti ja oikein lastatuilla kärryillä ei ole merkittävää eroa 1- tai 2-akselisen välillä siinä kuinka rauhallisesti kärry seuraa autoa. Suuremman kantavuuden omaavissa jarrukärryissä eroja sitten alkaa jo syntymään.

                                          Mun valinta 750kg kärryksi olisi ilman muuta 1-akselinen malli.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No eipä sitä e/E-korttia läheskään aina tarvitse O2:sen kanssa. Pitää vain huolen siitä, että vetoauton kokonaismassa on yli kärryn kokonaismassan ja yhdistelmän suurin sallittu paino pysyy alta 3500kg. Eli useimmilla keskiluokan henkilöautolla voi vetää B-kortilla sellaista 1300-1500kg kärryä.
                                            *Piip-piip* Nyt tarkkana. Siis kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa eikä kokonaismassojen summa tuota 3500kg rajaa.

                                            Quattroille taidetaan sallia 750kg jarruton kärry lähes poikkeuksetta?

                                            Comment


                                              #23
                                              *Piip-piip* Nyt tarkkana. Siis kärryn kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa eikä kokonaismassojen summa tuota 3500kg rajaa.
                                              Tuli vähän epäselvästi ilmaistua ja taas sekoiltua massojen kanssa, mutta juuri noin se menee.

                                              Tuo sääntö mm. aiheutti minulle autonvaihdon. Eli silloisen auton omamassa oli 1250kg ja sillä hinailin 1300kg kokonaismassaista kärryä. Jossain vaiheessa mulle valkeni, että yhdistelmän kuljettaminen vaatii e/E kortin, koska kärryn massa 50kg enempi mitä auton. Kärryn todellinen lentoonlähtöpaino ei koskaan ylittänyt tonnia ja kuvittelin, että se merkitsee. Mulla siis AB-kortti.

                                              En mennyt autokouluun vaan kiersin ongelman ja hankin auton jonka omamassa oli 1310kg ja taas mentiin laillisesti :) Hullunkurista kikkailua, mutta saatiinpa lain kirjain täyttymään.

                                              Huomatkaa vielä, että esim. 1250kg autolla ja B-kortilla ei saa vetää edes tyhjänä 1300kg kärryä vaikka itse kärry painaisi vaikka vain 150kg.

                                              Nyt kyllä harmittaa, ettei tota e:tä tullut hankittua silloin, kun niitä ilmaiseksi sai. Mitähän moisen lisenssin hankkiminen tänä päivänä vaatii. Pitääkö mennä autokouluun istumaan ja teoriakokeita suorittamaan vai voiko kortin hankkia sillä, että käy antamassa ajonäytteen kärrin kanssa tms?

                                              Quattroille taidetaan sallia 750kg jarruton kärry lähes poikkeuksetta?
                                              -80 luvun quattroille pätee toi sääntö hyvin pitkälti, mutta -90 luvun ja uudempien tapauksessa on syytä aina tarkistaa suurin sallittu paino rekisteriotteesta. Mun autolla ei esim. saa vetää 750kg jarrutonta, olikohan 700kg se max. jarruton perävaunupaino.

                                              Edit: Autolla ja mun kortilla kyllä saa vetää 750kg kärryä, mutta pitää huolehtia siitä, ettei kärryn kokonaismassa aisapainolla vähennettynä ylitä rekkariotteessa mainittua suurinta sallittua jarrutonta perävaunupainoa vai mikä massa se nyt taas olikaan. Tiellä jos joutuu puntarille, niin silloin aisapainoa ei lasketa. Eli kärrystä punnitaan vaan akselimassat.

                                              Yhdistelmän kuljettamiseen vaadittu ajokorttiluokka taas lasketaan aina auton/kärryn rekkariotteista ilmenevistä oma/kokonaismassoita, sitä ei siis tutkita puntarilla.
                                              Viimeksi muokannut Ilkka L; 16.5.2007, 15:59.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X