Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Puolellatoista tonnilla Auto (siis: isolla aalla)?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Heitetään nyt vielä pari kommenttia:
    - 90-luvun taitteen Golfia / Passattia en pidä ruosteettomana autona, toki on yksilöitä
    - 9000 Saabia en uskaltaisi automaattina ostaa
    - Ladoja on ollut perheessäkin, Samaran ajettavuus ihan ok ja lämmin talvella mutta liian usein jätti tielle (uutena hankittu, taisi olla 60 tkm kun myytiin pois). Ei sellaiselle jonka pitää päästä joka päivä töihin autolla.

    Comment


      #32
      Osta lada ja paita: http://www.mentalwear.fi/paidat/lada.html

      Comment


      • #33
        Veljellä ois myynnissä nissan bluebird, todella hyvässä kunnossa!

        Pari kuvaa tässä:

        http://s83.photobucket.com/albums/j300/Smoothi/

        Comment


        • #34
          Ehdottomasti japsiauto. Suhtkot varma tekniikka, kunhan pellit ei ole mätiä.

          Comment


          • #35
            - Ladoja on ollut perheessäkin, Samaran ajettavuus ihan ok ja lämmin talvella mutta liian usein jätti tielle (uutena hankittu, taisi olla 60 tkm kun myytiin pois). Ei sellaiselle jonka pitää päästä joka päivä töihin autolla.
            Vanha aihe, mutta pakko laittaa oma mielipide asiaan.

            Kyllä Lada on aivan liian aliarvostettu Auto.
            Kun olen niihin itsekin tutustunut, niin täytyy myöntää, että ovat mielestäni todella järkevästi tehtyjä, huollot ja korjaukset onnistuvat helposti ja samoja osia on käytetty monessa mallissa. Myös Amerikkalaiset osaavat saman, eli osat käyvät hyvin ristiin, vaikka merkkikin vaihtuisi.

            Ja Ladan luotettavuus paranee, kun jättää Delta-auto käynnit vähemmälle ja opiskelee itse sen öljynvaihdon+perus jutut, niin ei tarvitse ihmetellä tienposkessa esim. juuri vaihdetun vesipumpun hajoamista.

            Oman Audini korjauskulut+huollot ovat olleet vuodessa noin 1000e ja tutun Ladassa meni vuodessa korjauskuluihin+huollot yht. noin 50e (Ladalla ajettiin kolme kertaa enemmän vuoden sisällä kuin minun autollani).
            Kummatkin autot huollan minä, eli osien "vaihtokynnys" on luultavasti aika sama.
            (Jakohihna tosin oli ajettu Ladassa vähän huonompaan kuntoon, kun kaikki hampaat olivat jo 16vuotiaasta hihnasta irti, mutta siltikin hihnanvaihtoon Lada tuotiin ajamalla... :) )

            Lisäksi täytyy huomioida omistajien innostus huoltaa autojaan ja muutenkin yleinen huolenpito autosta.
            Audin omistajat huoltavat, ainakin tällä foorumilla käytyjen keskustelujen perusteellla Audinsa todella hyvin, kun taas Lada foorumilla törmää hyvin usein kamaliin virityksiin, joita ihmiset ovat autoihinsa laittaneet, kun 10euron varaosa on "liian kallis vanhaan Ladaan" . Nämä käyttäjistä johtuvat seikat eivät voi olla vaikuttamatta autojen luotettavuuteen ja sitä kautta myös maineeseen.

            Täällä mainittiin myös, että uusissa Ladoissa olisi paljon sähkövikoja, oliskohan Saksalaisella ruiskulla mitään tekemistä asian kanssa... :)))

            Comment


            • #36
              Kyllä se tosiasia on että Lada on pienempiin ( varsinkin rönttä)ajoihin melkoisen ylittämätön ajopeli. Tosin ei ainakaan vanhalla kantilla pidemmille reissuille viitsisi lähteäkään. Vakuutukset ja varaosat ovat halpoja ja auton arvonalenemakaan ei käytetyssä ole enää päätähuimaava. Järkiautoja jos jätetään laskuista pois turvallisuusasiat.

              Comment


              • #37
                Vanha saab, vie gasoa, mutta muuten halpa ja helppo ylläpitää poropeukalonakin. Ei siis mitää 9000-sarjaa, vaan joku 99 tai vastaava papan silmäterä kaasarilla. Myös japsit päteviä, vaan niin kovin rapeita monesti. 400-sarjan volvo? Juuri tuollainen 2.0L, tosin autom. myytiin parilla tonnilla. VM 93 ja kilometrejä 160tkm....

                Comment


                • #38
                  Jatketaan aihetta.
                  Olen jo muutaman kuukauden katsellut Golffeja ja Passatteja, mutta eivät oikein tunnu minun autoilleni.
                  Laatuvaikutelma, vähäpäästöisyys "vanhassa" autossa ja "tylsyys" aiheuttavat ilmeisesti nämä pelkotilat VW:tä kohtaan.

                  Kun tuossa taas selailin epätoivoissani Nettiautoa ympäri, niin heräsi kysymys vanhojen (noin) 87-jälkeen Mersujen (bensa) laadusta, ruosteenestosta, varaosista (ilmeisesti halpoja?) ja muista ominaisuuksista.
                  Erityisesti pisti silmään muutama 190:n.

                  Itse kyllä suosisin Audia, mutta sille on sanottu ehdoton "EI".

                  Jos jotain kokemuksia Mersuista, jotka nyt hintaluokassa alle 2500e, niin kuulisin mielelläni niistä.

                  Comment


                    #39
                    Ei nyt varsinaisesti ole itsellä kokemusta, mutta kaverilla on ollu parikin 190 bensa mersua. Varsin hyviä peliä olivat. Tulppien/suodattimien/öljyjen lisäksi ei muuta koskaan korjannut, tosin ei yli puoltavuotta niillä ajellu, ku sattuu autot vaihtumaan 4-5kertaa vuodessa. Moitteen sanaa en häneltä koskaan mersusta kuullut. 2.6 oli luistonestonkin tai oikeammin "liukkaudesa varoittava kolmio mittaristossa". Ei se mitään sutimista estäny.

                    Niin, sitä se kaveri kehu et monet varaosat oli halvempia merkkitiskillä kuin varaosaputassa. Varsinkin 190:n osat.

                    Comment


                      #40
                      Rammo, se on lukkoperän valo.

                      Ihan asiallisia pelejähän nuo on, useimmat vaan paljon ajettuja ja sitämyöten nuhjuisia. Sanottakoon että huoltotavaroiden lisäksi menee flektin lämpöantureita, virtalukon patruunoita, takapyörien tuennan tankoja, sekä joistan bensa ja jarruputkia. Siinäpä ne. Vanhoja autojahan nekin ovat, mutta yleisesti todella kestäviä, ainakin audimiehen silmin.. ;) Osat ovat tosiaankin aika halpoja, merkkiliikkeen tiskillä useimmiten halvempia kuin varaosaputkasta.

                      Tämä tästä tähän, kysyä saa jos joku asia askarruttaa.

                      Comment


                      • #41
                        Alle 2500 euron hintaluokassa Mersutkin ovat vahvasti yksilöitä siinä missä muunkinmerkkiset autot. Nuo 190:t ovat tekniikaltaan vahvaa tekoa, ovathan ne monilta osin tehty samoista osista kuin isoveli W124. Varaosat ovat halpoja ja monesti ne ovat helppoja vaihtaa, esim. etupään saa purettua kätevästi pelkkää pulttipyssyä käyttäen. 200 diesel on mainio motti 190 koriin vaikkakin tehoa ei ole pikkukoriinkaan liikaa. Tosin pumppua säätämällä saa lähemmäs sata heppaa ja vääntöä jolla kyllä pärjää hyvin normiliikenteessä. Kulutus n. 6 litran luokkaa. Bensakoneissa lienee pitkälti samaa ruiskutustekniikkaa kuin vastaavan ikäisissä Audeissa.

                        Ruosteisiin kiinnittäisin eniten noissa huomiota, muuta pikkuremppaa on melko helppo tehdä itsekin tai teettää jossain autopajalla. Autonkorjaajatkaan eivät hyljeksi vanhoja Mersuja koska niitä on suhteellisen helppo laitella ja tietoa löytyy.

                        Jos olisin itse hakemassa Mersua tuossa hintaluokassa niin hyväkuntoiset W123:et olisivat myös realistinen vaihtoehto. Siinä on ikäisekseen aivan mahtava auto, varsinkin dieselinä. Ja myös täysin käyttökelpoisia W124 korisia alkaa löytyä tuohon hintahaarukkaan, vaikkakin useimmissa voi kori olla melko ruosteinen.

                        Comment


                        • #42
                          Onkos ruostumisesta kellään kokemuksia, että mistä kannattaa lähteä etsimään, esim. alustan "heikot paikat" (etenkin W124 ja 190 mallit) .

                          Dieselistä: Se olisi varmaankin luotettavin kone, mutta sen ylläpitokulut eivät oikein sovi käyttötarkoitukseen.

                          Kiitoksia tähänastisesta palautteesta vastanneille!

                          Comment


                            #43
                            Lokasuojien kaaret, oven helmat ja listan aluset. Niistäpä ne yleensä lähtee. Pohja kannattanee katsoa myös jos tuollaista on tosissaan ostamassa, harvemmin ne sieltä kumminkaan mätänevät.

                            Comment


                            • #44
                              ^ Eli "hyvät yksilöt" eroittaa jo huoltiksen pihalla, "seulan läpäisseet" sitten montun päälle.

                              Tyhmä kysymys, mitä tarkoittaa tuo T 200:sessa, liittyykö korimalliin?

                              Ja onko mielipiteitä ko. yksilöstä, kallis...?

                              Comment


                              • #45
                                T tarkoittaa tuotta farkku koria.

                                Comment


                                • #46
                                  ^ Ok, kiitos.

                                  Tuo linkin autohan taitaa olla kaasuttimella.
                                  Ei tullut mieleenikään, että noita muilla kuin ruiskulla olisi, että unohdetaan se.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Joskus koeajoimme 2.3 kaasarikoneella varustettua automaatti W124:sta, siitä jäi ainakin hyvä mielikuva. Mukavan vääntävä moottori.

                                    W124 ruostuu muunmuassa ajovaloumpioiden alta sekä takavalojen ympäriltä. Etulokasuojan etureuna kerää tehokkaasti kuraa samoin kuin lokasuojien pokkaukset. Muovikylkiset autot ruostuvat myös suht tehokkaasti korissa olevien nostoreikien ympäriltä. Takaoven aukossa on alhaalla takana kohta josta koriin saattaa ruostua reikä sisältäpäin käsin, kannattaa katsoa w124 korisessa.

                                    Comment


                                      #48
                                      kyllä se on kasikymppinen Audi, näitä löytyy paljon erinnäköisiä ja kokoisia. Ei vikoja tunnu juuri olevan ja vaikka jotain sattuisikin niin kaikki osat saa ainakin tuohon 2 litraseen ja siitä alaspäin motonetin hyllyltä.

                                      Vaikken juurikaan itse autojani korjaile(pikkuviat asia erikseen), niin moottoritilassa on noissa nelos- ja vitos- koneisissa vielä sille kutosellekin tilaa. Eli kyllä sinne mahtuu sorkkimaan, jos mielenkiintoa riittää.

                                      Jämäkkä auto, tehoakin löytyy koneesta riippuen, farkuissa tilaa ja coupet on coupeja. quatrro olisi ykkönen, mutta kallis. Luulenpa, että osat sopivat hyvinkin pitkälle keskenään.

                                      Comment


                                        #49
                                        Mitenkäs joku tuollainen: www.nettiauto.com/1061366
                                        Tehoa ja tilaa varmasti riittävästi.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Kaverin isällä oli Lada 110 farmari. Se oli -05 vm. ja helmat ruostuivat puhki vuodessa. Täällä päin kun ei teitä suolailla, niin ei tainnut olla edes ruostesuojattu. Kytkin siitä paukahti kolme kertaa + erinäiset sähköviat.
                                          En kyllä tuota laittas jos haluaisin huolettomia kilometrejä.

                                          Carina II ovat kestäviä autoja ainakin tekniikan puolesta. Pellit näissä kyllä ruostuu, mutta jos vain huolta pitää niin kyllä nekin kestää vähän pidempään.

                                          Itse sijoittaisin tuon 1500? 80 Audiin. Polttoaineen kulutus on ihan järkevissä määrissä ja todella hyvä Auto ajaa.

                                          Comment


                                            #51
                                            Eurosamarat oli hauskoja kikottimia. Autotehtaalla osien toleranssit oli vähän sinneppäin niin eiku lekalla hieman sovitusta ja avot eteenpäin.

                                            Tais olla timpurin toleranssit noissa, jossei vähä enemmänki.

                                            Mites joku Ford Orion 1.6l monipisteruikkimella?

                                            Comment


                                              #52
                                              Eh, täytyy myöntää että palstan väkeä ei voi kokonaisuutena pitää kovin tiukkapipoisena, kun täällä suositellaan laapotteja ja voortejakin... :D

                                              Parikin laatikkoladaa ja yhden Samaran takavuosina omistaneena allekirjoitan täysin niiden arvaamattomuuden. En suosittelisi sellaiselle, joka ei vilpittömästi ilahdu jokaisesta uudesta mahdollisuudesta perehtyä neuvostotekniikan ihmeisiin - vaikkapa sitten tien päällä pimeässä ja räntäsateessa.

                                              Ihan uteliaisuudesta alkuperäiseen kysymykseen palaisin: Jouni, kärsiikö kertoa mihin valintaan päätyi ko. työmies?

                                              Comment


                                              • #53
                                                ^ Yleensä luotettavuus syntyy kunnolla suoritetuista huolloista/korjauksista ja usein Lada ei pääse sellaisista nauttimaan.

                                                Neljän Ladan ja kahden Typ44 Audin elämää seuranneena, uskaltaisin sanoa, että Audi kaipaa useammin huoltoa/korjausta kuin Lada.
                                                Luotettavuudessa ei juuri ole eroa, mutta jos huolto lopetetaan, niin uskoisin, että Lada liikkuu viimeisenä.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Neljän Ladan ja kahden Typ44 Audin elämää seuranneena, uskaltaisin sanoa, että Audi kaipaa useammin huoltoa/korjausta kuin Lada.
                                                  Luotettavuudessa ei juuri ole eroa, mutta jos huolto lopetetaan, niin uskoisin, että Lada liikkuu viimeisenä.
                                                  Yes; kun öljy on maailmasta loppu, niin ladat vielä toimii
                                                  http://www.rokkiralli.info/portal/in...pper&Itemid=38
                                                  Ladat valtaavat kärkisijat todellisessa kestävyyslajissa. [; )

                                                  Ajakaa millä ajatte, mutta Ladalla loput!

                                                  ps. miten niin eurosamarassa toleranssit ei ole kohdallaan? Hyvin on kohta 100 000 km ajettu ja hyvin vaan pelaa. Ylimääräisiin korjauksiin mennyt noin 300-400 ?. Kun kaikki eurot laskee, mitä autoon on mennyt, päästään kilometrikustannukseen 0,13 ?/km. Sisältäen myös pääomakulut.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Minulla myös pyörinyt 0,13 e/km nurkilla pidemmän aikaa. Mutta ilman pääomakuluja ja arvonalenemaa (kaikki muut kiinteät kulut on mukana). Oliko tuossa sinun kustannuksessa arvonalenema otettu jotenkin huomioon?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tokkopa se arvonalenema näyttelee kovinkaan suurta roolia Samaran kyseessä ollen :)

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Minulla myös pyörinyt 0,13 e/km nurkilla pidemmän aikaa. Mutta ilman pääomakuluja ja arvonalenemaa (kaikki muut kiinteät kulut on mukana). Oliko tuossa sinun kustannuksessa arvonalenema otettu jotenkin huomioon?
                                                        Olen laskenut kaiken mitä autoon on mennyt: katsastus, vakuutukset, verot, rengaskulut, huollettavat ja korjattavat osat, pääomakulut (3000 => 1000).

                                                        Autossa oli mittarissa 17 tkm ostohetkellä neljä vuotta sitten, nyt 113 tkm. Autoon vaihdettu iskarit, jarrupaloja, startti, etupyörän laakeri, pakoputken osia + muut määräaikaishuolto osat. Iskarit ja laakeri todennäköisesti olisivat ehjiä ilman 2000 km reissua Laatokan Karjalassa viime kesänä. Kuopantekokone ollut asialla siellä.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          No niin, laitetaan väliaikatietoja.
                                                          Ruosteisia tuntuvat olevan 2500e:n Mersut, eikä automyyjätkään kovin kummoista vaikutusta ole tehneet.
                                                          Yhdestäkin 190:stä kyselin lisätietoja (puhelimella), niin vastaus oli, että "niin tämä on Mercedes-Benz henkilöauto ja malliltaan 190:n (= EVVK) ", muuta myyjä ei autosta osannut/halunnut kertoa... Hoh ho, kun asiakaspalvelusta hän kuitenkin leipänsä saa...

                                                          Niinkin halvalla kuin 4000:lla eurolla, olisi päässyt jälkituodun, dieselöidyn "suksipoksin (=paku)" omistajaksi...
                                                          Näitä korinvaihto/muuten papereiltaan epämääräisiä tuntui olevan yllättävän paljon tarjolla.

                                                          Ladan ylläpitokustannuksiin, niin itse ostin 2107:n 50:llä, katsastusremontti 4.90e, vuosi ajoa ja seuraavaan leimaan meni jo 15e.
                                                          Kilometrejä tullut yhteensä 15t.
                                                          Bensaa mennyt noin 9-litraa sadalla, öljyä litra tonnilla.
                                                          Viat ovat olleet tyypillisiä vanhojen autojen vikoja/"ominaisuuksia", eli vuotavia tiivisteitä, sähköasennuksia + muita virityksiä, jotka olivat autossa jo ostohetkellä, niitä on korjailtu pikkuhiljaa pois.
                                                          Minun aikanani tullut vain yksi isompi vika, kun vilkut hävisivät.
                                                          Pikakorjaukseksi riitti pamautus hanskalokeroon ja varsinainen korjaus oli sulakkeiden vaihto uusiin/homeettomiin.
                                                          Määräaikaishuoltoihin käytettyä rahaa en ole laskenut, mutta huoltoväli on ollut 5tkm, silloin synteettiset öljyt + suodatin.
                                                          Jakohihnan jouduin vaihtamaan 124-tkm:ssä, kun kaikki hampaat olivat irti, ilmeisesti Ladassa matka katkeaa vasta hihnan mennessä poikki...

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Älä koskaan sano "ei koskaan"... :) -Audia siis olen menossa katsomaan.
                                                            Perustelin sen sillä, että vaikka vikoja olisikin ja osat ovat kalliita, niin Audissa on kuitenkin tuttu tekniikka ja melkein kaiken voi korjata itse.
                                                            Ja rehellisesti sanottuna, ensimmäinen joka vaikuttaa Autolta, muut ovat olleet hiipuneita tähtiä, "paperitähtiä"...

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              100:n 2.3 Audi, vm-87 ostettu. Vaikka oma onkin paremmassa kunnossa, niin kyllä oli heti kotoinen fiilis.
                                                              Kun saan puunattua ja läpikäytyä autoa, niin voi olla, että uskalla laittaa kuvankin siitä tänne.

                                                              Kiitoksia vielä kaikille VW/Mersu kokemuksista/tiedoista!
                                                              Varsinkin Mersun kohdalla tuntui käyvän niin, että sitä "helmeä" ei vaan tullut eteen, vaikka perustekniikaltaan olivatkin haetunlaisia.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X