Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 suunnitelmissa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A3 suunnitelmissa

    Harkitsen audi A3:n ostoa. Koeajettuna on vuoden 1998 ambition malli 1,8 l moottorilla. Auto vaikuttaa hyvältä ja siistiltä ja hyvin terhakalta. Kuljettajan penkin easy entry ei näytä toimivan, vaan penkki ainoastaan kallistuu eikä lukitu takaisin ilman lujaa töytäisyä. Tulisiko tästä huolestua? Lisäksi auton vasen eturengas on kulunut huomattavasti muita enemmän, mistäköhän voisi johtua? Onko vinkkejä, mihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota ennen ostopäätöstä? Auto on tuotu Saksasta 2001.

    Ja lisäksi millaisia huoltokustannuksia A3:ssa on odotettavissa ja onko ollut paljon vikoja?

    Olisi kiva kuulla kokemuksianne autosta.

  • #2
    Lisäksi auton vasen eturengas on kulunut huomattavasti muita enemmän, mistäköhän voisi johtua?
    Tästä selviää aurauskulmien säädöillä.
    Tietenkin, jos yksi rengas on kulunut huomattavasti muita enemmän, voi olla että rengas on ajettu monttuun tms. ja pahimmassa tapauksessa tukivarsia voi olla mutkalla.

    Comment


    • #3
      Jos autossa on automaattinen ilmastointi, niin suosittelen tarkastamaan sen vikakoodit. Takalasin pesurikin tuppaa olemaan useissa kolmosissa rikki. Easy entryn korjaaminen saattaa pari sataa maksaa: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ighlight=entry. Niin ja yksi mihin kannattaa kiinnittää huomiota on surullisen kuuluisat ruostevauriot ovihelmoissa: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...1&highlight=a3. Onnea hankintaan! Hyvän auton olet valinnut!

      Comment


      • #4
        omallani olen ajanut nyt n. 40tkm, mittarissa 175tkm. Suosittelen. Laatua, tehoa, kohtuukustannuksia, hyvä jälleenmyyntiarvo. satunnaisia anturi- eli sähkövikoja, ei perustavaa laatua olevia. takalasinpesurini rikki.
        Nelipyöräsuuntauksen hinta Espoon Audicentterissä n. 200 euroa puoli vuotta sitten, vrt. kulunut eturengas. Ennen kauppaa mukaan joku puolueeton joka ymmärtää autoista jotain ja mieluummin paljon. Huollot ja jakohihnan vaihto tärkeitä, onko kuitteja ko. toimista? Alustan äänettömyys, ei saa kolista kuopissa mistään.
        Onnea valintaan ja turvallista matkaa.

        Comment


        • #5
          No jos nyt aikaa on niin kandee käyttää auto autotohtorilla esim. Hakuninmaalla. Siellä ainakin selviää jos jotain tukivarsia vääntynyt (mikä olisi aiheuttanut renkaan kulumisen). Oliko tuo kulunut renkku muuten samanmerkkinen kuin muut renkaat autossa? Autotohtorilla löytyy myös mahdolliset suuremmat korikorjaukset jos niitä on autoon tehty.

          Nelipyöräsuuntauksen voi tehdä myös Alppilan Autohuollossa lähes puolet edullisemmin vrt. ACEspoo. Voin suositella. Asiallinen paikka ja aikakin heltisi suht koht lähitulevaisuuteen.

          Itsellä ollut kaksi A3:sta. Ensimmäinen oli 1.6:lla koneella ja siitä poksahti vaihdelaatikko (ns. ominainen vika 1.6:n vaihdelaatikolle) kun mittarissa oli n. 120tkm. Tämä jälkimmäinen on sitten pelittänyt paremmin.

          Comment


          • #6
            Varaudu sitten siihen, että ajovalot ovat aivan luokattoman huonot (taitaa olla kaikissa Audeissa?), Penkit vähän epämukavat ainakin omaan makuun.
            Muuten ei juuri valittamista löydy (paitsi tietysti kukkivat helmat...). Kehua voisi siten kaikkia muita ominaisuuksia.

            Comment


              #7
              Onko noille ovien alareunojen ruostumisille tehty vuosien saatossa mitään, eli onko tilanne parantunut jostain vuosimallista lähtien? Itsellä vastikään hankittu 2000 mallinen 2-ovinen malli. Ainakaan nyt pikaisesti _päällisin_puolin_ tsekattuna ei näyttäisi olevan ruostetta. Pitää varmaan kuitenkin kaiken varalta käyttää nuo listat irti?
              Joo, mullakaan ei tuossa tosiaan toimi nuo easy entryt. En tiedä jaksanko siitä huolestua, kun takapenkillä ei ko. autossa juuri tulla istumaan. Tuossa ne ei toimi kummassakaan penkissä.

              Comment


              • #8
                Joo, ajovalot on muuten aika surkeat. Ja samaa suosittelen, kuin "janipelvo", käytä Autotohtorilla ennen ku ostat sen. Saa ylös sen auton, niin näkee sieltä altaki, että onko siellä jotain hämärää.

                Oma ajokki oli seisonu kuivassa tallissa kauan aikaa ennen, ku ostin sen, niin siitä oli jarrupalat ja -levyt ihan loppu...Ne oli siis ruostunu kiinni...Ei oo kolmosen vika, mut kannattaa kuunnella, ettei ne laahaa tai kihnuta ne jarrut...On nimittäin muissaki Audeissa ollu "vikaa" noissa jarruissa...

                Ja tosiaan ne ovien helmat tuppaa ruostumaan, vielä ei oo itellä sitä ongelmaa (tai no enpäs mie tiiä, ku ei sinne näe). Mut niitä kannattaa pestä huolella jos päädyt tuohon autoon...

                Erikseen pitää sanoa positiivisena seikkana, että 1.8T:llä ainaki kerkiää pahimmassa kiireessä. Eihän se nyt mikään ohjus ole, mut ihan pirteä peli...Ja se on hyvä, ku tuo on sillai pieni auto. Täällä pohjoisessa ku on joskus noita yli kolmenkympin "tappopakkasia", niin kolmosessa pysyy hyvin ikkunat sulana...Ei mee kovin helposti ikkunat huuruun, ku se on niin "pieni" sisätiloiltaan, niin se sisätila lämpiää hyvin...

                Ei mulla pahaa sanottavaa ole. Olen erittäin tyytyväinen, että itse päädyin tuohon kolmoseen. Suosittelen lämpimästi :D

                Comment


                • #9
                  Onko noille ovien alareunojen ruostumisille tehty vuosien saatossa mitään, eli onko tilanne parantunut jostain vuosimallista lähtien?
                  2001 valmistettu A3 tuli juuri äskettäin maalauksesta ja listojen vaihdosta. Ovien alareunojen maaliviat korjattiin ja listat vaihdettiin uusiin maahantuojan piikkiin.

                  Comment


                    #10
                    Kiitos vastauksista. Luulen kuitekin että haluankin vuoden 2000 mallin, kun vaikuttavat jotenkin paljon uudemman oloisilta, varsinkin sisätiloista. Joutunee vaan sitten tyytymään 1.6 moottoriin, kun muutoin hinta karkaa käsistä. Ylättävän vaikeaa löytää juuri sellainen sopiva.

                    Comment


                    • #11
                      Painottaisin kuitenkin harkitsemaan juurikin tuon ikäisten 1.6:n hankkimista tuon vaihdelaatikkoriskin takia. On olemassa todella useita tapauksia missä 1.6:n moottorin vaihteisto on sanonut sopimuksen irti sen surullisen kuuluisan niitin petettyä (koskee kaikkia vag-konsernin merkkejä).

                      Ainakin vaihdelaatikko koodiltaan DUU lukeutuu tähän ryhmään.

                      Jos olisin itse ostamassa autoa katsoisin ettei siinä ole tuota DUU lootaa. Se nyt kuitenkin maksaa sen 2000? korjauttaa vaurio (vaihdattaa uusi laatikko).

                      Comment


                        #12
                        Luulen kuitekin että haluankin vuoden 2000 mallin, kun vaikuttavat jotenkin paljon uudemman oloisilta, varsinkin sisätiloista.
                        Sellaista, että A3-malliin tuli facelift vuoden 2001 autoihin. Toki jokunen facelift voi olla rekisteröity vuoden 2000 loppupuolella. Siis näin ainakin Suomessa myydyt autot. Näin ollen kaikki ennen faceliftiä on siis suht samanlaisia. Mainio auto kyllä tuo A3, itsekin vain ajattelin päivittää nelivetoon.

                        Mainos: Mikäli kiinnostaa, niin minun A3 1.8 T on myynnissä:
                        Lisätiedot täältä

                        Comment


                        • #13
                          Itsekin valitsin tuosta (ja luonnollisesti paremmasta tehosta johtuen) pre-faceliftin isommalla koneella. Jos autosta haluaa saada ulkoapäin "modernimman näköisen" niin ei ole paha vaiva iskeä siihen facelift valot kiinni ja pelkääjän puolelle täysikokoinen peili. Sisältäpäin tietysti hieman vaikeampi muuttaa, mutta omasta mielestä erot ovat aika minimaaliset.

                          Comment


                            #14
                            ^Totta. Faceliftin lampuilla saa jo hyvin paljon aikaan. Itsekin olen niitä suunnitellut, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Muita ulkoisia muutoksia ei olekaan niin helppo huomata, nuo lamput kun eniten pistävät silmään!

                            Omaan autoon on minun aikana vaihdettu abs-jarrujen anturit eteen, vilkun rele, toisen sähköikkunan mekanismi. Eli hyvin varmatoiminen on ollut, nuo ei ole mitään kovin kalliita olleet.

                            Comment


                              #15
                              Muistaakseni kesäkuun Tuulilasissa oli käytettynä autona tarkastelussa eräs 5-ovinen 1.6 facelift-malli. Oven alareunaa oli siinäkin mätimässä, mutta muuten kaiketi OK.

                              Comment


                                #16
                                "...On olemassa todella useita tapauksia missä 1.6:n moottorin vaihteisto on sanonut sopimuksen irti sen surullisen kuuluisan niitin petettyä (koskee kaikkia vag-konsernin merkkejä).
                                Ainakin vaihdelaatikko koodiltaan DUU lukeutuu tähän ryhmään..."
                                Jesh, hyvä homma että näitä tulee nyt lueskeltua vasta nyt kun auto on jo ostettu (vajaa kuukausi sitten) 77tkm ajettu A3 ja näyttää olevan tossa just tuo DUU-laatikko. Mikä/missä tuo niitti on ja voiko sen pettämiseen varautua, ts. tsekata/pyytää tsekkaamaan sen kunto jossain huollossa?

                                "Totta. Faceliftin lampuilla saa jo hyvin paljon aikaan. "
                                Onhan se yhtenäinen etu-umpio paremman näköinen, mutta mun mielestä taas tuota ei juuri edes huomaa, ainakaan maallikko joka ei Audeja tunne, etenkään jos on kirkaslasiset etuvilkut. Takavaloissakan ei mielestäni ole niin radikaaleja eroja että viitsii alkaa vaihtamaan.

                                EDIT:
                                Muistaakseni kesäkuun Tuulilasissa oli käytettynä autona tarkastelussa eräs 5-ovinen 1.6 facelift-malli. Oven alareunaa oli siinäkin mätimässä, mutta muuten kaiketi OK.
                                Niin muuten olikin. Ja se oli 2003 malli, eli aika pian se alkaa mätimään jos alkaa.....

                                Comment


                                  #17
                                  Ei se mädi jos pesee autoa edes silloin tällöin pahimman suolakelin aikaan.

                                  Ja sitten ACF:n vakiovirret...

                                  A3:sta ehdottomasti 1.8T mottinen, ja mielellään nelari, vaikka sitten joutuisi tyytymään vanhempaan malliin: Ulkonäköön tottuu ja sille voi yrittää tehdä jotain, kardaani on sensijaan hankalampi jälkiasentaa eikä sen puutteeseen totu koskaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tuolla tietoa noista heikoista 1.6sen lootista. http://www.btinternet.com/~a_hutton/...ox_Failure.htm

                                    Comment


                                    • #19
                                      Buzz

                                      Marmoritiskiltä löytyy kyllä korjaussarja millä niitti käsittääkseni korvataan vahvemmalla. Vaatii laatikon irrottamisen ja avaamisen ammattipajalla. Itse kylläkin asennuttaisin korjaussarjan jos olisin vastaavassa tilanteessa.

                                      Kestää jos kestää.. ei jos ei.. Maksaa kyllä pirusti jos ei kestä ja romut tulee laatikon kyljestä pihalle. Rikkoutunut vaihteisto kun ei käy vaihtolootanakaan koska kyljessä reikä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Jaa, mielenkiintoisia tietoja. Niissä 2000 vanhemmissa autoissa penkeissä on kuviokangasta ja itse tykkäisin enemmän kuviottomasta, mutta jos kerran vaihdevikoja on niin täytynee taas miettiä uudestaan. Mistäs sen näkee, mikä vaihdelaatikko on kyseessä?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Huoltokirjan ensimmäisellä(?) sivulla on tarra, jossa lukee esim. vaihteisto-, väri- ja moottorikoodi.

                                          Comment


                                            #22
                                            ^Jep, kansilehden sisäpuolella. Tässä kuva ko tarrasta, jossa vaihdelaatikon koodi ympyröity. Tuo sama tarra pitäis löytyä jostain takaluukun pohjastakin.

                                            janipelvo: Onko sulla hajua mitään hajua, mitä tuon korjaussarjan asentaminen kustantais? Osien ei luulis ihan hirveästi maksavan, mutta työ maksanee "jonkinverran".

                                            Comment


                                              #23
                                              Ite kyselin tuota korjaussarjaa niin sarja itessään ei maksa juuri mitään, mutta halvimmilaankin työt oli 500e kun kyselin alueen korjaamot läpi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Aina joutuu kompromisseja tekemään. Mielummin kyllä ottaisin ei-niin-hyvän verhoilun, kuin hajoavan laatikon :)
                                                Sitäpaitsi penkkien vaihto uusiin taitaa olla halvempi kuin tuo laatikkoremppa.

                                                Itse ostin omani vuosi sitten. Alkuun heti hajosi ilmastoinnin kompressori, joka sitten korjattiin myyjäliikkeen piikkiin. Vilkkureleen jouduin keväällä vaihtamaan ja lämpötila-anturin kontakteja putsailemaan (uusi anturikin tuli hätäpäissään turhaan hankittua). Takalasin pesuri pyörii pyyhkijän mukana, mutta sitä ei ole tullut vielä korjattua.

                                                Tyytyväinen olen ollut, kun vertailukohtana olen pitänyt vanhempien uudehkoina ajamiani autoja (Fiat, Rellu ja MB).

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mielummin kyllä ottaisin ei-niin-hyvän verhoilun, kuin hajoavan laatikon :)
                                                  Sitäpaitsi penkkien vaihto uusiin taitaa olla halvempi kuin tuo laatikkoremppa.
                                                  Samaa mieltä. Kyllä silmä helposti tottuu verhoiluihin, mutta hajonneeseen laatikkoon ei totu ainakaan lompakko tai silmät kun katsoo sitä pankkitilin saldoa remontin jälkeen. :) Ainakin omaa silmää tuo shakki-tyyppinen kuviointi on miellyttänyt!

                                                  Käytetyssä autossa tosiaan joutuu aina tekemään kompromisseja. Kannattaa aika tarkkaan miettiä, minkä kriteereiden kohdalla on valmis joustamaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    No meneehän siinä tosiaan hermo, jos auto hajoaa. Ruutupenkki onkin ihan ok, mutta sinisiä ja punaisia penkkejä en haluais. Neljää a3:a oon nyt käyny tsiigaa ja yks oli ihan karmeassa kunnossa, toinen hirveän värinen, kolmas kiva, mutta ehdittiin myydä, ja neljäs aivan ihana, mutta vuoden 2000 malli ja hiukka tyyris. No kai se jossain vaiheessa löytyy.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Varmasti Emma löytyy, onni seuraa usein ahkeraa etsijää, joka näkee asian suhteen vaivaa.
                                                      Aina joutuu kompromisseja tekemään. Mielummin kyllä ottaisin ei-niin-hyvän verhoilun, kuin hajoavan laatikon :)
                                                      samaamieltä, tosin itse tein töitä löytääkseni niin kauan, että löytyi alcantaraverhoilu joka miellyttää ja toimiva laatikko samassa, aikaahan se tosin vaati. Toisaalta myös nopeaa päätöstä, hyvät menee heti niin baarissa kuin autokaupassa :)
                                                      Ja mielestäni nyt on ostajan markkinat, tarjontaa lienee enemmän kuin koskaan määrällisesti, ja kun vaihtoauto ei ole riippana, voi päästä hyvinkin edulliseen kokonaiskauppaan.
                                                      Onnea!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Minun ja Aakkosen 30 000km:n saldoa..

                                                        Vaihdettu:
                                                        - ByPass. (Tilalle forgen versio)
                                                        - Nesteen lämpötilamittarin anturi. (Halpa ja helppo vaihtaa)
                                                        - Ruostunut kuskin ovi korjattu. (takuukorjaus)
                                                        - Kallistuksenvakaajan kumit. (Halvat osat ja tunti työtä)

                                                        Pitäis hoitaa:
                                                        - Bensamittari jumii. Varmaankin anturivika.
                                                        - ABS + ESP valot syttyy silloin tällöin. Varmaankin anturivika.
                                                        - Takaluukun aukiolo jää yleensä autolta huomaamatta.
                                                        - Radio kuuluu hyvin huonosti. Pitäis tutkia antennivahvistin ja sen virransyöttö.

                                                        Olis mukava saada:
                                                        - Kunnon puslat alustaan.
                                                        - Jarrujen parantelua.
                                                        - LASTU ja PUTKI ja... :D

                                                        Mie olen tykännyt Aakkosella ajelusta. Ainoa mistä en oikein pidä on sisätilan ääntelyt erilaisissa epätasaisuuksissa. Eihän nuo nyt niin pahoja ole, mutta ko sitä on turhan tarkka noiden kanssa. No sitä huonosti kuuluvaa radiota suuremmalle niin ylimääräiset äänet peittyy suhinaan :P Talvella neliveto on lystikäs ja tiettyki sitä kaikille suosittelen. Pankkihan auttaa mielellään harrastuksissa ;)

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Vähän OT

                                                          Tällä viikolla sain myytyä vanhan Audini pois. Eli pihasta lähti A3 1.8T -98 ja ajomäärä oli 116000. Tilalle tulee nyt A3 1.8T quattro -01 ja ajomäärä 63000.

                                                          Uudempi on siis facelift ja ainakin omasta mielestäni aika paljon uudemman tuntuinen. Etupää jo tuossa uudemmassakin natisee, mutta täytyy varmaan jossain vaiheessa vaihdattaa ne kallistuksenvakaajan kumit.

                                                          Koukku tohon pitäisi asennuttaa ja tuulilasi vaihtaa, mutta muuten pitäisi olla kunnossa. Tuskin maltan odottaa talvea! ;)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Teppo ostitko Janilta?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X