Totta tosiaan, että kaikella tekniikalla on ns. takaisinmaksuaika. Tosin jos moista miettisi, niin jäisi kauppaan maalämpö, aurinkopaneelit, sähköautot yms. ja talossa olisi suora sähkö- tai öljylämmitys ja pihalla vanha bensa Volvo. Kaikki uusi maksaa jotain, mutta esim. talon arvo nousi melkein saman verran mitä tuo 7kw paneelisysteemi maksoi (arvioitu). Ainakin se on paljon mielenkiintoisempi kohde myyntimarkkinoilla jos tuon meinaa joskus myydä. ˜6kk vuodessa on mukava saada 0€ sähkölaskuja. Paneelit tuottaa enemmän kuin meidän vuosittainen kulutus eli saa jopa myytyä sähköä eteenpäin tosin hinta ei paljoa ilahduta (0,9x spottihinta). E-tronin ostoa ei voi järkisyillä perustella mitenkään, autolla hintaa yli 52t (varusteineen)...sillä olisi saanut autoa paljon enemmänkin, mutta on se vain melko mukava laite (kaikkine vikoineen)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Dieselien kehitys ja myynti loppuu
Collapse
X
-
Mielestäni tuo 0,9* spottihinta on melko hyvin tuotteelle, jota päästät verkkoon silloin kun luoja suo ja itse et käytä. Markkinoilta saa kuitenkin ostettuakin ns.spottisähköä, jossa toki on jokin fee mukana.
Tuota en kyllä allekirjoita, että talon arvo nousee kympillä, jos ostaa kympin aurinkopaneelit katolle. Moni katsoo ylimääräiseksi huoltokohteeksi yms. myös. Toki itseänikin kiinnostaisi aurinkosähkö, mutta en varmasti siitä ylimääräistä maksaisi->tuo hypoteesisi kiinnostavammasta kohteesta voi osin pitää paikkansakin, mutta ei varmasti kaikkien osalta.
Ja kyllä se maalämpö on aika validi ostos, joka maksaa itsensä takaisin vs. nuo sähkö ja öljylämmitykset.
Comment
-
Odottelen itse, että paneelit tulisivat halvemmaksi, tai kehittyisivät vielä. Niilläkin on kuitenkin se elinikä, ja 15v kuluttua saa suunnitella uusimista.
Tämä on vähän asian sivusta, mutta sähköautot yleistyy ja samalla tulee enemmän ajankohtaiseksi myös sähkön omatuotanto. Sähköhinta on kuitenkin tällä hetkellä matalalla Suomessa.
Meille tarjottiin paneeleita, millä saa about 30% kulutuksesta tuotettua itse. Suorasähkölämmitys kun on. Paneeleille ilman asennuksia olisi tullut hintaa noin 10te. Siihen päälle asennus. Ja niille luvattiin 15 vuoden elinikä. Toki ne pitempään kestää, mutta 15v kuluttua on varmasti jo paljon parempia paneeleita tarjolla.
Olisi todella houkuttelevaa tuottaa liikkumiseen tarvittava energia kotona. En kuitenkaan mitään lantakaasuautoa sentään halua :)
Kun puhutaan dieselautojen katoamisesta niin ei bensa-autot ole yhtään enempää turvassa tiukentuvilla päästötavoitteilla.
Comment
-
Samaa mieltä Jarin kanssa, myös maalämmön takaisinmaksuajasta, mutta josko jätetään se nyt tästä keskustelusta pois, kalahtaa liian moneen :)
Itsellä myös suunnitelmana laittaa aurinkopaneelit ja ajella sähköllä, ja jos olisi talossa tuollaiset valmiiksi, niin maksaisin siitä enemmän.
Tällä hetkellä ongelmana on perinteisten merkkien pian vanhentuva hybriditekniikka. Esimerkkitapaus Q7 etron. Kiinnostaisi, mutta kun sitä ei sitten saa 7-paikkaisena, ja on monimutkaisempi ja teknisesti epävarmempi kuin puhdas sähköauto taikka perinteinen diesel. Se toinen ongelma on joko Teslan hinta tai minun maksukyky. Pitäisi saada järkevänkokoisia sähköautoja vaikkapa 50-80k€ hintaluokkaan, noin 150k€ laitokset ovat pikkasen tyyriitä ansiotulonsaajille.
Comment
-
Tällä hetkellä omakotikokoluokan aurinkovoimaloissa on hintataso n. 1,5 €/Wp (alv 24%) sisältäen laitteet ja asennuksen. Eli tyypillinen 20x265Wp (=5,3kWp) paneelin voimala on jopa alle 8k€ avaimet käteen.
Laadukkaissa paneeleissa on tehontuottotakuu min 80% 25 vuotta.
Voimalan mitoituksesta, hankinnasta ja käytöstä löytyy hyvää dataa esim. Motivan sivuilta: https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusi...a/aurinkosahko
Aurinkopaneelit ei vaadi huoltoa, ei edes talvella - lumenluonti paneeleiden päältä keskitalvella on täysin hukkaan heitettyä aikaa, koska tuotantoakaan ei talvella ole. Keväällä tuotantoa tulee helmi-maaliskuun vaihteesta eteenpäin, jolloin paneeleita voi halutessaan putsailla.
Invertterit ovat myöskin huoltovapaita ainakin tavallisen käyttäjän kannalta. Valmistajilla on takuut vaihtelevasti 5-10 vuotta ja rahalla saa ostettua lisätakuita.
Comment
-
http://www.hs.fi/autot/art-2000005165125.html
Kyllä uhkaavasti näyttää todeksi muuttuvan jollain aikajänteellä. Suomessa nyt on sinänsä helppoa kun polttoainevero on niin perkeleellinen että pienellä veronalennuksella saisi normaaliin perusmoottoriseen bensa-autoon saman käyttökustannuksen kuin dieseliin ilman murhapäästöjä.
Isommat ja kalliimmat moottorit ainakin tuon artikkelin mukaan olisi edelleen kustannusjärkevyden rajoissa myös dieselinä joten maamoottorien ystävien ei tarvi ihan heti ampua itseään.
Comment
-
Onneksi noita diisseleitä saa sitten Euroopasta halvalla jatkossa, kun kaikki haluaa päästä eroon niistä.
Ei vanhoja kuitenkaan romuteta suoraan,vaan niitä roudataan esim tänne Suomeen. Ja Suomessa jatketaan 20v vanhoilla autoilla ajamista.
Typen oksidit on siis ainoa päästö mikä on pahaa. Muut päästöt on suoraan kuin kukkasia putkesta.
Comment
-
No eilen oli hiilidioksidi, tänään typen oksidit ja huomenna jokin muu. Kaikki toki päästöjä yhtälailla ja mielellään niistä kaikista pääsisi eroon, mutta panoitus tuntuu elävän kuin dieettisuositukset.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti... häkäpöntöt pakollisiksi kaikkiin autoihin?
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori...kkeella/35726/
Comment
-
-
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...eista/cbZcAkLA
Volvo otti ilmasen medianäkyvyyden tuolla päätöksellä jonka ajoitus on kuitenkin enemmän linkissä strategia päivitykseen ja nykyisen moottoriportfolion statukseen kuin siihen että halusivat olla ensimmäisiä.
Kuitenkin jutussa mainitut vuosiluvut ovat aika lähellä ja isojen hybridien aika alkaa olla täällä. Esim. BMW 5-sarjan pistokehybridi ja Volvolla taitaa olla myös sellainen tulossa V90 sarjaan pian.
Comment
-
Katsokaapas Nikola One, mitenlie uskottava "0-päästöinen" raskaan kaluston konsepti. Viittaan keskusteluun dieselin käyttämisessä raskaassa kalustossa. Mitä tuo hydrogen polttoaine oikein kansankielellä on? :D
Comment
-
-
Biodieselin jalostus ei ole järkevää, koska se on energiaa tuhlaava monimutkainen prosessi. Järkevämpää olisi vain mädättää biomassa metaaniksi, eli biokaasuksi ja käyttää se puhdistettuna suoraan moottoreissa. Päästötkin biokaasusta ovat vain vettä ja hiilidioksidia, joista jälkimmäinen pitkälti sitoutuu biomassaan uudelleen.
Comment
-
Otetaan tämä topic takaisin ylös. Viime aikoina jopa VW:n isot pomot ovat ehdotelleet dieselin tappamista. Tai ainakin E4 ja vanhemmat.
Suomessa odotellaan vielä uutisia kuinka autoilun verotusta ollaan muuttamassa. Huomasiko kukaan PS:n pressaehdokkaan kommenttia jossa totesi esim. että käytetyllä diesel Toyotalla ajavat olisivat kärsijöitä kun taas erinäisten hydridiautojen ostajat voittaisivat (käytti tietenkin possua esimerkissään).
Oliko tuossa kommentissa ns. Freudian slip eli esimakua dieselverotuksen kiristymiseen?
Comment
-
Ainahan siinä säästön mahdollisuus piilee, kun kataloogia supistetaan ja tuotantomäärät pidetään samana. Sähkövehkeiden myynnin näkökulmasta voi olla hyväkin, että ultrapihit dieselit jää tulematta. Tuo poliittinen ilmapiiri kun on dieseltekniikan osalta aika hylkivää, niin sehän olisi oivallista korvata sähköllä, kun sen kysyntä kuitenkin on kasvamaan päin.
Comment
-
Vieras
Comment