Jep, jostakin jota en nyt löydä luin että jopa tälle vaalikaudelle on harkinnassa tiukentaa päästöohjausta joka vapaasti tulkittuna tarkoittaa ajoneuvoveron kiristystä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Dieselien kehitys ja myynti loppuu
Collapse
X
-
Oli suorastaan hämmentävää käydä autokaupassa ja suunnitella uuden pienimoottorisen/edullisen mutta kuitenkin kohtuukokoisen VAG:n ostamamista. Pikkudiesel vs pikkubensa - en kovin montaa syytä keksi ostaa mielummin diesel. Vaikka ajaisi paljonkin pikkubensa vaikuttaa järkeenkäypälle
Comment
-
Taitaa se pikkudiesel edelleen sen parikolme euroa halvemmalla taittaa satasen. Eli kaiketi se laskennallisesti edelleen paljon ajavalle maksaa veronsa. Ainakin ennen kun eteen tulee dpf/egr/jne ongelmat.
Jälleenmyyntihintaa onkin hankalampi arvuutella. Perinteisesti paljon ajetut pikkubensat ovat olleet ongelmajätettä, kun taas dieselit ovat pitäneet hintansa naksun paremmin. Saapa nähdä kallistuuko vaakakuppi toisinpäin jollain aikajänteellä.
Comment
-
Parin euron nettohyödyllä per satku kannattavuus leikkaantuu edelleen siellä 15 - 20 tkm haarukassa. Toki tuossa laskennassa on todellisuudessa niin monta muuttujaa, kuten auton ostohinta, jälleenmyyntiarvo, huollot jne, että vaatisi kristallipallon jos meinaa oikeasti osua eurolleen oikein. Eikä noita euron, kympin tai satkunkaan tarkkuudella kannata miettiä. Puntit ovat tasottuneet toden teolla viimeisen muutaman vuoden aikana. Bensa peruskipossa lienee tätänykyä järkevämpi valtaosalle. Käytetyissä taasen aika fifty-sixty.
Comment
-
Taitaa valtaosa Suben autoista mennä sellaisille markkinoille, missä dieseli on merkitykseltään kovin pieni (esim. jenkkimarkkinat). Ihan ymmärrettävä päätös, hybridit/sähköt sopii paremmin tuotekehityksen fokukseksi.
Ei suben dieseli boxeri (2010 jälkeen tulleet) nyt mitenkään erityisesti poikkea käytössä vaikka VAG:n pikkudieseleista (1.6-2l), paljon yksinkertaisemmin vaan rakennettu, ei tarvitse pikkuvikoja olla joka välissä korjailemassa. Eikä katkea nokkahihnat :) Teho on säädetty alakanttiin verrattuna markkinoilla oleviin muihin 2.0 dieseleihin, mutta siitä selviää kivasti käymällä Sakun luona. Kulutukset varmaan ihan samalla tasolla mitä vastaavankokoisissa neliveto VAG tuotteissa.
Minä ainakin ostan auton kokonaisuutena, en jonkun tietyn erityisen moottorityypin vuoksi. Täydellisiä vehkeitä ei olekaan, kaikissa on jotain syntyperäistä tai "tyyppivikaa/ominaisuutta" tai riskiä, erityisesti kun uusi teknologia tuodaan markkinoille (olkoon vaikka DSG VAG puolelta)
Comment
-
Noissa pikkubensoissa on pari isompaa "ongelmaa", nelivedon ja alaväännön puute. Matka-ajossa kyllä sinällään riittäviä koneita. Edullinen tuollainen 1.4T on kyllä pitää kun yhden sellaisen kuluja on päässyt elävässä elämässä katsomaan, kulutuksessa näkyy kyllä huono keli selvemmin entä dieselissä.
Comment
-
https://beta.kauppalehti.fi/uutiset/...jille/s2niTt2v
Perjantaina sitten jännitetään tuleeko sakuihin dieselit keskustassa kieltäviä lakeja. Ainakin minulle on tullut uutisena että suunnittelevat NOX-katalysaattorien jälkiasennusta Euro5 autoihin. Vanhempiin ei kai voi joten miten mahtaa olla niiden kohtalo? Mitenköhän käy hintojen kun hallitus on laittamassa omistajat maksamaan nuo jälkiasennukset?
Muista jo about 2006-08 kun Milanossa ei saasteisina päivinä saanut ajaa tiettyinä päivinä Euro4:ää vanhemmilla autoilla. Ja siitä on jo 10v. Nyt varmaan mennään jo Euro5 tai jopa Euro6 rajoituksissa?
Comment
-
Oliko näin että BMW tuo myös bensakoneisiin jonkunlaisia hiukkasloukkuja jne saasteiden käsittelylaitteita....varmaan muut tulevat perässä. Lähinnä vaan, että moottoriteknologian monimutkaisuus vaan jatkuu...ja samalla tietenkin potentiaalisten vikojen, huoltokohteiden ja varaosakustannusten määrä...oli se sitten bensa tai dieseli.
Toivottavasti saksa tekee jonkun rajun päätöksen...ja siellä olevien "voimadieseleiden" hinnat romahtaa...niin roudataan niitä tänne ja ajetaan loppuun :D
Comment
-
Bensakoneissa kuljetaan myös kovaa vauhtia laihaseostekniikkaan ja dieselin kaltaiseen sytytystekniikkaan mikä tuo suuren osan samoista päästöongelmista myös bensakoneisiin. Jokin aika sitten alan asiantuntijoilta tuli mielipide että aikanaan mokattiin pahan kerran kun autojen päästöjen terveyshaittoihin herätessä ruettiin kehittämään päästöjen puhdistus edellä eikä päästöjen (kulutus) vähennys.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jokes911 Näytä viestiVanhempiin ei kai voi joten miten mahtaa olla niiden kohtalo? Mitenköhän käy hintojen kun hallitus on laittamassa omistajat maksamaan nuo jälkiasennukset?
https://www.auto-motor-und-sport.de/...ruestung-test/
http://www.autobild.de/artikel/drohe...n-2317355.html
Alkuperäinen kirjoittaja kauppalehden uutinenToistaiseksi on ollut epäselvää, kuka maksaa laskun.
Comment
-
No olihan se tuossa samaisessa artikkelissa mainittu ketä on kaavailtu maksajaksi:
"Nyt on käynyt ilmi, että hallitusohjelman valmisteluun osallistuneet autoteollisuusasiantuntijat kehottavat hallitusta käymään veronmaksajien kukkarolla. Asiasta kertoi ensimmäisenä Süddeutsche Zeitung."
Comment
-
Tuossa yhdellä toisella palstalla on pitkään tiedetty että syyskuun alusta tulee voimaan joku EU-säädös jolla tuollainen hiukkassuodatin tulee myös bensapeleihin, ainakin siellä tehokkaammassa päässä. Mersun AMG x63-mallit ja Porschen RS-mallit on nyt jo kuulemma varmistettu että niihin tulee suodin ja teholukemista spekuloitu miten paljon se vaikuttaa. Mersu sanoo ettei mitään, toisaalta ahdettu kone joten lisää paineita vaan. Porschen kantaa vapareihin odotellaan.
Summa summarum: samaa paskaa.Viimeksi muokannut ommiK; 19.2.2018, 17:11.
Comment
-
http://media.daimler.com/marsMediaSi...l?oid=14317014
https://www.dieselnet.com/tech/gasol...te_filters.php
Jotain nokea niistä pukkaa.
Comment
-
Vieras
Noxit ja noxi akut on tuttu juttu jo 1.6 ja 2.0fsi vapareista joissa nuo ovat olleet käytössä 2005 eteenpäin. Turboversioissa ei näille ole ollut aiemmin tarvetta.
Noissa yllä olevissa puhutaan mun ymmärryksen mukaan nyt ihan pienhiukkasista, eli samasta kuin dieseleissä.
Comment
-
Bemarin N53-moottorin NOx-katti oli hauska peli, kysyin kerran Laakkosen tiskillä. Sen poltto käynnistyy kun autolla on ajettu yli 100 km/h nopeudella yli 25 tai 30 min, en muista kumpi. Kuitenkin, käytännössä se polttelee vain moottoritienopeuksissa sitä tyhjäksi.
Toivottavasti ovat siitä kehittyneet Suomenkin olosuhteisiin.
Comment
-
Ihan mielenkiinnosta, selvisikö samalla mitä siinä NOx -katissa poltetaan? NOxit ovat kaasuja, eikä kiinteitä hiukkasia. Sen ymmärrän ettei hapetus-/pelkistysreaktiot toimi alle tietyn lämmön.
Kaasujen tapauksessa purkkiin ei kuitenkaan jää mitään, vaikkei poltto toimisikaan.
Comment
-
NOx-katti on SCR (https://en.wikipedia.org/wiki/Select...ytic_reduction) joka käyttää AdBlue-nestettä (ureaa, "pissaa") katalysaattorina ja redusoi NO-hiukkaset typeksi, vedeksi ja hiilidioksidiksi.
"Polttamisesta" puhuttaessa tarkoitettaneen hiukkasloukkuja (DPF) joita alkaa tosiaan olla bensakoneissakin jo.
EDIT; Aina oppii uutta. Bensakoneiden katalysaattoreissakin näemmä tapahtuu NOx-redusointi kunhan seossuhteet ovat oikein kohdillaan ja jonkinlaisia NOx-loukkuja on yritetty näemmä myös käyttää ainakin dieseleissä. (https://en.wikipedia.org/wiki/NOx_adsorber)Viimeksi muokannut liki; 20.2.2018, 16:56.
Comment
-
En muista mitä siinä poltettiin kun ei mulla onneksi oireillut mutta typen oksidejahan ne hiukkaset on. Ja tuo N53 on siis bensakone joten mitään ureaa siellä ei taatusti ole.
EDIT: jaa, se oli yli 120 km/h kun piti ajaa 30 min: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=292044
Comment
Comment