Jos ajatellaan että Suomen autokannan keski-ikä on n. ~ 12v ja autoja on pari miljoonaa niin aika paljon siitä joukosta on niitä jotka ajaa suunnilleen 100-4000e hintaluokassa olevilla autoilla. Itsekään en ole vielä 2000-luvulle päässyt eli viimeiset 20v on alla ollut aina muutaman tonnin pirssi.
Ei näille autoilijoille sähköauto tule ikinä olemaan vaihtoehto jos ei akkujen hinnat laske jonnekin hintaan missä puhutaan korkeintaan satasista. Tuo että vertaa akuston vaihtoa jakopään vaihtoon ei liene ihan sama asia, jakopään vaihdon hintaan pystyy itse vaikuttamaan aika paljon jos työkalut pysyy näpeissä mutta jos pelkkä akusto (lue =varaosa) maksaa jo 1700e niin paaliinhan tuollainen parin tonnin sähköauto menee kun akku hyytyy.
Hauska kokeilu oli pari vuotta sitten päästellä 5000km sähköskootterilla jo katsoa miten se toimii. Lyijyakuilla toimintasäde putosi 50% kun lämpötila meni 0 asteen tienoille, litiumiin taitaa olla vielä vähän isompi vaikutus lämpötilalla ?
Paljon puhutaan että sähköauton käyttösäde on liian lyhyt. Jos omia ajoja miettii niin päivätasolla riittäisi hyvin 100km matka jolla kattaisi 99% vuoden aikana ajetuista kilometreistä.Veikkaan että aika monella muullakin. Kunhan tuo 100km toimisi myös talvella. Ne tarpeet kun tuo 100km ylittyy olisi täysin mahdollista korvata jollain muulla keinoin kunhan mielikuvitusta riittää.
Ei näille autoilijoille sähköauto tule ikinä olemaan vaihtoehto jos ei akkujen hinnat laske jonnekin hintaan missä puhutaan korkeintaan satasista. Tuo että vertaa akuston vaihtoa jakopään vaihtoon ei liene ihan sama asia, jakopään vaihdon hintaan pystyy itse vaikuttamaan aika paljon jos työkalut pysyy näpeissä mutta jos pelkkä akusto (lue =varaosa) maksaa jo 1700e niin paaliinhan tuollainen parin tonnin sähköauto menee kun akku hyytyy.
Hauska kokeilu oli pari vuotta sitten päästellä 5000km sähköskootterilla jo katsoa miten se toimii. Lyijyakuilla toimintasäde putosi 50% kun lämpötila meni 0 asteen tienoille, litiumiin taitaa olla vielä vähän isompi vaikutus lämpötilalla ?
Paljon puhutaan että sähköauton käyttösäde on liian lyhyt. Jos omia ajoja miettii niin päivätasolla riittäisi hyvin 100km matka jolla kattaisi 99% vuoden aikana ajetuista kilometreistä.Veikkaan että aika monella muullakin. Kunhan tuo 100km toimisi myös talvella. Ne tarpeet kun tuo 100km ylittyy olisi täysin mahdollista korvata jollain muulla keinoin kunhan mielikuvitusta riittää.
Comment