Minkälaisia käyttökokemuksia tuosta 3.0 kompurakoneesta on kutosen ja seiskan voimanlähteenä? Kyse lähinnä virittämättömistä ja normaalissa arkiajossa. Huoltojen hinnat, kulutus, luotettavuus, äänimailma etc?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
3.0 TFSI käyttökokemuksia
Collapse
X
-
Tuntuu melko sähkömoottorilta, ei vääntöpiikkiä joten tuntuu turboa laiskemmalta vaikka ei sitä ole. Erittäin vaivaton ja helppo ajaa, kulutus on kova (melkein sama kuin 4.2 V8) mutta luotettavuus hyvä (kiristimiä voi jakopäästä mennä mutta saa vaihdettua moottori paikallaan). Äänet oli aika hiljaiset jo vakionakin S4:ssä, luultavasti A6:ssa siis äänetön.
Comment
-
Vähän aikaa on ollut nyt käytössä C7 kyseisellä koneella ja kyllä mä tykkään. Kulutus pyörii mun työajossa (30% kaupunkia loput motaria) sellasessa 9,5-10,5L/100km välillä. Aikalailla 2-2,5L/100km vie enemmän kuin 3.0tdi mun ajossa.
Vaivaton on tosiaan ehkä paras sana kuvaamaan moottorin luonnetta. Voimaa on koko ajan, ja varsinaista tehopiikkiä ei tule.
Äänimaailma on varsinkin tuplalaseilla melko hiljainen, mutta pieni kiva "kurina" moottorista rupee kuulumaan 2000rpm:n jälkeen.
S-tronic toimii tämän bensamoottorin kanssa paljon paremmin yhteen kuin 3.0tdi:n kanssa. Tietysti mun kokemukset S-tronicista dieselkoneen kumppanina rajoittuu yhteen yksilöön ja noin 15000 kilometriin.
Comment
-
jcarslonia kompaten. Tuntuu laiskemmalta kuin esim 2.7biturbo, mutta todellisuudessa vetää tunteettomasti ja mittarista voi sitten todeta, että onhan sitä vauhtiakin jo. Äänimaailma kaupunkiajossa hiljainen, mutta isommilla kierroksilla tulee ärjyäkin ja s-tronicin vaihteenvaihdossa tapahtuva "fartti" hymyilyttää aina. Omat kokemukset rajouttuvat siis 3.0TFSI S5:seen. Kulutus 11tkm sekalaisessa ajossa aikalailla tasan 10L/100km. Matka-ajossa 80-100 rajoituksella pääsee kahdeksan pintaan jos ajaa liikennevirran mukaan.
Comment
-
Omassa tapauksessa kulutuksen ero n. 4-5 litraa sadalle, B8 S4 3.0tfsi s-tronic vei aika tasan 10 litraa matka-ajossa ja lyhyessä maantie/kaupunkiajelussa 12,3-12,5. Nykyinen C7 3.0tdi s-tronic vastaavasti 5,5-6,0 pitkää matkaa ja 7,5-7,8 tätä lyhyempää.
Ilmeisesti muilla tuo 3.0tfsi on mennyt pienemmällä, omassa en nähnyt ikinä alle 9,5 kulutuslukemia vaikka miten pitkää ajoa ajoi. Kulutusmittari vastasi hyvin tankkaustuloksia.
Omasta mielestä taaskin s-tronic toimii miellyttävämmin tässä nykyisessä, etenkin kun molemmissa se pyrkii pitämään kierrokset kevyellä kuormalla n. 1300 rpm tuntumassa ja dieselissä on siellä vääntöä yli puolet enemmän kuin bensakoneessa. Vaihtoja alaspäin siis tulee tfsi:llä herkemmin kun polkimella kysyy samaa kiihtyvyyttä.
Comment
-
Äänimaailmassa kannattaa panostaa hyvään stereoon, aika vaisut äänet ainakin sisään. Kulutus 9.5-11.5, jälkimmäinen talvella lyhyessä seka-ajossa. Huollot Audien tapaan kalliita marmorilla, mutta extra-hommia ei ainakaan itselläni ole tarvinnut tehdä.
Comment
-
Itse pidän ja on mielestäni mielyttävä voimanlähde. Maistuu vaparille, kun turbo ei "potkaise", mutta kulkupuoli on ihan kohdallaan. Ääni maailma itselle sopiva, koska 90% autolla ajosta on moottoritiellä työmatka-ajoa 100km suunta, joten kuuntelen mielummin musiikkia kuin putken jyrinää. Kyllä se sopivasti paukahtelee , kun antaa happea. Kulutus moottoritieajossa ollut 10-11 litraa. Maantiella nopeusrajoitusten mukaan ajelemalla pääsee jopa alle 8,5 litran.
Koneelle ei ole tarvinnut tehdä mitään ylimääräistä (ajettu 150tkm) eli aika suositeltava keston puolesta.
Comment
-
Seiskassa pääasiassa vaimea humina. :) Jopa 4f kutosessa sama, ei pääse juuri moottorin äänet häiritsemään vakioputkella.
Comment
-
Nyt koeajossa 3,0 dieseli (180kW A7) rullatu 68kkm. Kohtuu hienosti menee ilman pussejakin. Yleinen vaivattomuus ja rengasmelu pääosissa. Pirellien ääni tuntuu kohtuuttomalta yleiseen äänettömyytteen verrattuna, no Suomen tiet ovat mitä ovat.
Koneesta ei pahaa sanottavaa, tekee hommansa huomaamattomasti (boring). Kaupunkikulutus ei paljoa alle 14l jäänyt rauhallisessa pyöriskelyssä, laskee reilusti maantiellä. Tilanne taitaa olla lähes samanlainen bensakutosen kyseessä ollen..
Tässä on korissa jotain linjakkuuttakin, pari varustetta lisää ja voisi ihan hyvin olla mun seuraava käyttis. Ellei piheys taas iske ja volsu vaihdu volsuun ;)
Comment
-
Ohjelmoinnilla pääsee pahimmasta huomaamattomuudesta. :) Seiska on kyllä hieno kori, ei käy kiistäminen.
Comment
-
Suosituksia?
Paluu Audiin, viimeiset 4 vuotta oltu BMW:nratissa. Haussa quattro (Haldexkin käy (S3)...), yli 220 hp (2.0 tfsi ei ole vaihtoehto), automaatti, sporttipenkit, mittarissa alle 150tkm, ~30t€.
Kilometrejä ei juurikaan tule, siksi myös Ässät on valikoimassa. Bensakasivaparit aika vaisuja, suorituskyky heikkoa isoihin turboidieseleihin verrattuna. A5 Coupet kiven alla, aanelkuissa ja kutosissa hinnat karkaa helposti yli budjetin. Saksassa vähän sama trendi, 3.0 tdi A5 halutuilla kriteereillä about 3 kpl ja yli budjetin. Olisko sulla jotain tarjolla tähän?
3.0 TFSI vois olla kiva tuttavuus, kokemuksia siitä?
Comment
-
Onko se siinä se sun auto? Vähän menee kilsat yli, mut muuten aika perfect :)
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=154721
Comment
-
S5 V6 TFSI
Olen hakemassa autoa saksasta ja listan kärjessä on S5 facelift (B8,5) V6 TFSI koneella.
TFSI koneiden huono maine, öljyä kuluttavina on kuitenkin saanut vähän varpailleen. Ajattelinkin kääntyä puoleenne, koska teillä on varmasti kokemusta, tai ainakin parempaa tietoa kyseisen koneen sielunelämästä. Vai viekö audi aina öljyä?
S5:sessa yhdistyisi niin monta hyvää asiaa, kuten ulkonäkö, neliveto ja teho.
Mutta miten on, kannattaako kyseinen kone unohtaa ihan sovinnolla?
Olisin kiitollinen jokaisesta kommentista.
Comment
-
Autosta ja koneesta löytyy keskustelua foorumilta, tässä muutama:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=3.0+TFSI
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=3.0+TFSI
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=3.0+TFSI
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...light=3.0+TFSI
Eli hakukenttään 3.0 TFSI ja sieltä poimimaan.
Comment
-
Vieras
Maailmalla on kyllä öljyä syöviä 3.0TFSI koneita ja meilläkin ollaan kohta ratkomassa yhtä, tämä tosin 4F korissa. Tiedän myösyhden B8 S4:n joka söi reippaasti öljyä.
Mutta niin harvinaisia nuo ongelmat ovat, etten sen takia moottoria hylkäisi.
Kaikkiaan varsin hyvin toimivia laitteita.
Comment
-
S4 B8:lla pari vuotta ja 4 vuotta 4G 3.0 TFSI, sellainen 100 tkm siis käyttökokemusta. Ei ole lisäöljypurkkia tarvinnut vielä avata.
Käynnistäessä on aina kuulunut joku ääni auton etupäästä, näissä ei-sähköautoissa se kai on normaalia? :)
Comment
-
Itselläni oli 4f ja se söi hieman. Ensimmäisen lisäyksen tarvitsi siinä 7-9tkm kohdilla muistaakseni ja sitten kulutus kiihtyi. Vaihtelin 15tkm välein, joten ei sinällään häirinnyt, mutta aina veetutti, kun piippasi matkalla ja aina sai olla purkki mukana. Käytännössä lyhyt väli oli 2-3ltr kulutus, mikä nyt vielä menetteli.
Tosin itselläkin vastaava kone ja facelift harkinnassa tulevan vuoden loppupuolella. Mieluiten s5, mutta koukulle olisi tarvetta, niin pitää katsella muitakin optioita hieman..
Comment
-
-
Mulla on kokemusta noin 60tkm ja kahden vuoden ajalta 4F-korin A6:sta ko. moottorilla eikä ollut öljynkulutusongelmia 10-15tkm vaihtovälillä. Auton tullessa mulle siellä oli koneessa jotain ihme litkua ja se tuntui kelpaavan. Vaihdoin nopeesti Castrolin edgen koneeseen ja sitä taisin lisätä kerran 15tkm aikana, eli ihan normaalia kulutusta.
Nyt on ollut puoli vuotta ja 10tkm alla 4G-korin A6 ja öljytaso on tippunut ajotietokoneen mukaan yhden pykälän eli eipä juuri mitään. Kuten aikaisemmin todettua, yksilöllistä, mutta ei missään nimessä tyyppivika näissä moottoreissa. Vähän laiskan pulskeahan tuo vakiona on, mutta kyllä sillä liikennevirran mukana pysyy. :D
Comment
-
B8 S4 Vinkkejä
Hyviä vinkkejä ja tietoa 3.0tfsi moottorista ja automaatti lootasta,
ois kyseisen auto harkinnassa ja ois hyvä tietää mihin kannattaa varautua kyseisessä moottorissa tai automaatti laatikossa.
Comment
-
Kiinnostaisi tietää näistä lisää. Löytyykö näitä jo yli 200tkm rullattuina ja kunnossakestäneitä?
Antureita ynnä muuta toki alkaa tämän ikäisenä ilmenemään, enkä pikkuhuoltoja pelkää, mutta missä vaiheessa on yleensä edessä laatikkoremontit ja isommat koneremontit?
Minkälaista orastavaa oiretta osaisi kuulostella, jotta on millä tinkiä, tai milloin kiertää kaukaa?
Comment
Comment